Switche lige efter hinanden
Fra : rlauritsen

Dato : 18-11-08 15:07

Jeg har en 1 gbit switch på kontoret, som har én forbindelse til medie
center i stuen, men nu har jeg brug for 2 forbindelser i stuen, så jeg har
behov for 1 stk. 1 gbit switch der også. Kan medie center og youusee hd boks
i stuen få hver sin ip fra router på kontoret, når switch2 i stuen er lige
efter switch1 på kontoret ?

Fra : Morten

Dato : 18-11-08 15:14

> [...]
> boks
> i stuen få hver sin ip fra router på kontoret, når switch2 i stuen er lige

Ingen problemer. Selv de billige switche understøtter netværk på over 1000
enheder - altså langt over alm. hjemmenetværk.

Men overvej om ikke 2 kabler fra konteret vil være bedre, for en ekstra
switch sluger jo også strøm og hvis den skal være tændt altid så kan det
betyde noget.
I hvert fald, gå efter green ethernet fra DLink. De er dejligt kolde i
forhold til mange andre og især switche af ældre modeller.

Mvh
Morten

Fra : rlauritsen

Dato : 18-11-08 15:16

> Men overvej om ikke 2 kabler fra konteret vil være bedre, for en ekstra
> switch sluger jo også strøm og hvis den skal være tændt altid så kan det
> betyde noget.

Det er ikke muligt, da der er for langt.

> I hvert fald, gå efter green ethernet fra DLink. De er dejligt kolde i
> forhold til mange andre og især switche af ældre modeller.

Jeg har en DLink DGS-1005D i forvejen, så jeg nupper sådan en mere.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-11-08 16:42

Hej!

rlauritsen wrote:

> Det er ikke muligt, da der er for langt.

Hvordan kom det første kabel så derind? ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : rlauritsen

Dato : 18-11-08 19:05

> Hvordan kom det første kabel så derind? ;)

Ha ha Ok, det skal trækkes omkring 10 meter igennem et par mure og fra
1. sal til stue etagen, så der skal ikke trækkes 2 kabler. Så hellere en
switch mere.

Kan man egentlig bare bruge et eller andet splitter stik i stuen, som
splitter et netværkskabel til 2. Der findes vel Y-stik eller sådan noget,
men vil det også fungere med IP adresser osv. ?

Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-11-08 19:17

rlauritsen wrote:

> [...]
> splitter et netværkskabel til 2. Der findes vel Y-stik eller sådan
> noget, men vil det også fungere med IP adresser osv. ?
Tja du er nok nødt til 2 switche.

Da GB bruger alle 8 ledere i kablet hvorimod 1oomb kun bruger 2 par !

Så jo du kan sagtens splitte dit kabel op - MEN så kører du kun 100mb

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-11-08 20:28

"rlauritsen" <rlauritsen@live.com> writes:

> [...]
> splitter et netværkskabel til 2. Der findes vel Y-stik eller sådan
> noget, men vil det også fungere med IP adresser osv. ?

Man kan ikke 'blot' sætter en Y-splitte på GbEthernet - det vil ikke
virke. Du skal bruge en hub.

GbEthernet half-duplex er defineret i standarden, men jeg mindes ikke
at have set en device som gør understøtter GbE-HDX.

Kai

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-11-08 17:39

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> Man kan ikke 'blot' sætter en Y-splitte på GbEthernet - det vil ikke
> virke. Du skal bruge en hub.
Hvorfor ikke bruge en switch som OP selv foreslår?

Hubs sender data fra alle porte til alle andre =collisions og nedsat
hastighed.

Switche sender kun data til de(n) port(e) der skal bruge det.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-11-08 20:09

Jan Nielsen <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> writes:

> Hvorfor ikke bruge en switch som OP selv foreslår?

En switch er et glimrende forslag - min pointe var at et simpelt Y-led
ikke kunne klare sagen, og at man skulle op på mindst en hub.

Kai