Undgå strømsvigt?
Fra : DDF

Dato : 17-11-08 11:32

Hej NG

Havde forleden et strømsvigt, som gjorde at min Windows blev ødelagt, og
ikke kunne starte op.

Hvad gør man for at sikre sig mod det? Findes der noget smart?

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 11:44

"DDF" <Virker@ikke.nu> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Havde forleden et strømsvigt, som gjorde at min Windows blev ødelagt, og
> ikke kunne starte op.
>
> Hvad gør man for at sikre sig mod det? Findes der noget smart?

Går en bærbar ikke selv over på batteridrift hvis ??

Fra : Holst

Dato : 17-11-08 11:47

Eque wrote:

> Går en bærbar ikke selv over på batteridrift hvis ??

Det tror jeg, min gør. Men hvis man ikke har en bærbar, så hjælper det
jo ikke meget.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 11:58

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg, min gør. Men hvis man ikke har en bærbar, så hjælper det jo
> ikke meget.

Nej det er jo dêt.

Fra : Holst

Dato : 17-11-08 11:45

DDF wrote:

> Havde forleden et strømsvigt, som gjorde at min Windows blev ødelagt, og
> ikke kunne starte op.
>
> Hvad gør man for at sikre sig mod det? Findes der noget smart?

En UPS fra APC.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-11-08 11:49

"DDF" <> skrev i meddelelsen

> Havde forleden et strømsvigt, som gjorde at min Windows blev ødelagt, og
> ikke kunne starte op.

Har endnu ikke oplevet at windows ikke kan repareres efter et strømsvigt.

> Hvad gør man for at sikre sig mod det? Findes der noget smart?

Se på nettet efter UPS. Det er et batteribackup, der gør ved strømsvigt at
pc'en kan få tid til at lukke rigtigt ned.

mvh
Henning

Fra : DDF

Dato : 17-11-08 11:55
Fra : Holst

Dato : 17-11-08 12:14

DDF wrote:

> Ja det var så min stationære pc jeg havde problemet med :)
>
> Jeg har så fundet følgende bud fra EDB-Priser :
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=46&Parent=3&Lastdays=&Soegeord=back+ups&Producent=&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=&searchArea=products&CompareList=&x=5&y=10
>
> Hvilken bør jeg så vælge? Hvad skal man gå efter?

En der er stor nok til at dække dit strømbehov i tilfælde af strømsvigt.
Det vil jo være vanskeligt for os at sige, når vi ikke ved, hvad du vil
have sluttet til UPS'en.

Endvidere er det jo også et spørgsmål om, hvor længe systemet skal kunne
køre på denne nødforsyning.

Køber du en tilstrækkelig stor UPS, vil du kunne tilslutte både
computer, skærm, printer og andet udstyr og sågar din skrivebordslampe
og kunne arbejde en hel dag på denne nødforsyning.

Spørgsmålet er hvad dine behov og ønsker er.

Jeg har selv en SmartUPS v/s 650 fra APC, som kostede en formue for 10+
år siden. Den trak fint både min gamle Amiga, en PC og en skærm, som de
to computere deltes om. Men bortset fra lige præcis denne UPS, kender
jeg intet til øvrige UPS'er.

Priserne virker til at være faldet meget inden for de seneste 10 år.

Du skal også være opmærksom på, at batteriet i UPS'en skal skiftes
regelmæssigt. Regelmæssigt har i mit tilfælde nok betydet hver 3 år
eller så.

Fra : DDF

Dato : 17-11-08 12:40

> [...]

> Du skal også være opmærksom på, at batteriet i UPS'en skal skiftes
> regelmæssigt. Regelmæssigt har i mit tilfælde nok betydet hver 3 år eller

Jamen den skal bare holde pc og skærm kørende de 2-10 sec disse strømsvigt
plejer at tage. Jeg ved ikke om det er fordi der er en masse byggeri igang
her i området, eller hvorfor det sker. Men irriterende er det da. Nu er jeg
for det meste hjemme, når pc er tændt. Så jeg kan godt selv gå hen og lukke
den ned hvis strømmen går i længere tid. Men det ville også være fint, hvis
pc selv slukkede efter fx 2 min uden strøm.

Fra : DDF

Dato : 17-11-08 12:48

Fandt lige denne her, som ikke er med på EDB-Priser:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/back-ups-noedstroem/back-ups-650va-230v-(med-led-display-og-software).asp

Den ser jo smart ud, og så kan den lukke pc ned. Men det er måske bare noget
software, som man også kan koble sammen med en hvilken som helst anden UPS?
Strømforbrug skriver de ikke noget om...

Er den et godt bud, eller er der andre forslag?

Fra : Holst

Dato : 17-11-08 13:04

DDF wrote:

> Den ser jo smart ud, og så kan den lukke pc ned. Men det er måske bare noget
> software, som man også kan koble sammen med en hvilken som helst anden UPS?

Jeg tror, at alle UPS'er kan lukke computeren ned.

I praksis er din UPS sikkert forbundet med computeren via et USB-kabel.
Når så strømmen ryger, meddeler UPS'en dette til computeren, hvor der så
er installeret noget passende software, der kan reagere på dette.

> Strømforbrug skriver de ikke noget om...
>
> Er den et godt bud, eller er der andre forslag?

Jeg tror, at de fleste UPS'er vil kunne dække dit behov - blot de er
store nok til at dække strømforbruget af de enheder, du ønsker at koble
på UPS'en.

Fra : Max

Dato : 17-11-08 13:39

Hej DDF

> Er den et godt bud, eller er der andre forslag?

Har du overvejet at skifte til en bærbar PC, så
behøver du jo ikke UPS.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-11-08 15:28

Max wrote:

> Har du overvejet at skifte til en bærbar PC, så

Det er ikke alt der kan klares med en bærbar.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 17-11-08 15:41

Hej Jesper

> Det er ikke alt der kan klares med en bærbar.

Ligesom alt heller ikke kan klares af en stationær.

--
Mvh Max

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 17-11-08 16:15

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Jesper

> Ligesom alt heller ikke kan klares af en stationær.
>
> --
> Mvh Max

Hvad kan man lave på en bærbar, som ikke kan laven på en stationær ???

JJ

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-11-08 17:37

Johannes Jørgensen skrev:
> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Hvad kan man lave på en bærbar, som ikke kan laven på en stationær ???
>
> JJ

Det var ikke det Max skrev, han skrev at det ikke var alt der kan klares
med en stationær.

Jesper

Fra : Max

Dato : 17-11-08 17:44

Hej Johannes

> Hvad kan man lave på en bærbar, som ikke kan laven på en stationær ???

Arbejde vidre uden UPS ved strømsvigt :)

--
Mvh Max