Slesvig og AOL?
Fra : larsdeleuran

Dato : 17-11-08 02:27

Hvis man skal have adgang til kirkebøger og folketællinger i Slesvig
(i dette tilfælde Flensborg 1850 til 1922) hvor skal man så gå hen on-
line? Ikke AOL så vidt jeg kan se.

Med venlig hilsen

Lars Deleuran

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 11:18

Kirkebøgerne frem til 1874 kan du se på Landsarkiverne som mikrofiche,
forudsat, at det er til egen slægtsforskning.
Efter 1874 skal du have fat i folkeregisteret i Flensborg; de giver
informationer til direkte efterkommere.

FT 1860 kan ses - mener jeg - som kopi på RA; LA Aabenraa har den stående.
Efter 1864 findes der ingen folketællinger i Slesvig-Holsten.

Men skriv til Stadtarchiv Flensburg
http://www.stadtarchiv-flensburg.findbuch.net/php/main.php?ar_id=3663; de er
meget hjælpsomme. De kunne have kopier af folketællinger, men har også andet
materiale. Måske kan du selv finde noget via deres søgefunktion 'Recherche'

Inger

Fra : larsdeleuran

Dato : 17-11-08 05:25

Hej Inger,

Tak for dit svar ... det er en forespørgsel fra en canadier, som jo
gerne, af geografiske årsager, vil gå on-line. Hun arbejder forøvrigt
en del med AOL, som hun syntes er meget svært at arbejde med når man
ikke har dansk som modersmål .. jeg vil sende hende web adressen til
stadsarkivet i Flensburg .... hej lars

Fra : bufast

Dato : 20-11-08 17:29

Hej på tråden...

Der skulle være et kirkekontor eller lignende i Flensburg, hvor man
kan købe oplysninger. Det skulle have en smal åbningstid, nemlig 10
til 12 lørdag...
Kan "nogen" bekræfte dette og oplyse en adresse og evt. priser for
disse ydelser. Og måske andet i den sammenhæng.

Jeg har for nogle år siden været på Flensburg Stadsarkiv for at se om
det var det rigtige sted osv. For at planlægge en mere målrettet
undersøgelse i Flensburg. På stedet var der to herre, der kunne mindre
dansk end jeg kunne tysk, så det har endtil videre hold mig væk, kan
der være personale (der kan lidt dansk) der er muligt at kommunikerer
med på stedet.

Jeg har to familier i Flensburg jeg gerne ville have lidt mere på....

Venlig hilsen Mogens Fabritius...

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 22:11

Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke benytter de mikrokort med kirkebøgerne fra
Flensborg by, som du kan se på de danske statslige arkiver. Så slipper du
for at skulle betale hhv tale. Jeg har just i dag kigget på kirkebøgerne fra
Kappeln på landsarkivet i Aabenraa, og det gav da ingen problemer, bortset
fra, at kirkebøgerne var skrevet i 1717 og på tysk.

Inger

Fra : larsdeleuran

Dato : 22-11-08 01:43

On 21 Nov., 22:11, "Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum]
mail.dk> wrote:
> [...]
> med på stedet.
>
> Jeg har to familier i Flensburg jeg gerne ville have lidt mere på....

Mit spørgsmål gik oprindeligt på om man kan gå ind on-line og søge på
sine
aner i kirkebøgerne i Flensburg i perioden 1850-1920. Jeg fik
spørgsmålet
fra en energisk canadisk/australsk dame som underviser i
slægtsforskning på
et universitet i Canada. Hun bruger jævnligt AO og andre arkivalier on-
line
fra vores gamle kongerige. Men har problemer med Slesvig. Jeg
videregav hende
Inger Buchards udmærkede forslag, se ovenfor. Hun har sproglige
problemer
med specielt dansk. Så er det ikke nemt at brug AO. Hun kan
selvfølgelig
bare taget et dansk kursus

hej
lars