Netværksproblem i XP
Fra : EnjoyNews

Dato : 17-11-08 01:46

Hej

Jeg har et lille problem med et netværk..

Jeg har 2 computere der sidder til en lille hub, begge med XP installeret.

Opretter jeg en arbejdsgruppe på den ene computer virker det fint, og jeg
kan se computeren selv inde i Microsoft windows-netværk.

Gør jeg det samme på den anden med en anden arbejdergruppe virker det
også...

De kan jo så ikke tale sammen da det er forskellige arbejdsgrupper.

MEN...
Laver jeg dem om til at have samme arbejdsgruppe navn laver den samme fejl
på begge computere, nemlig at når jeg klikker på Microsoft windows-netværk
inde i "Netværkssteder/Hele Netværket" står den længe og tænke før mappen
kommer op hvor jeg kan se navnet på arbejdsgruppen. Klikker jeg så på den
står den igen længe og tænker for så at skrive at den ikke er tilgængelig og
at jeg muligvis ikke har tilladelse til at bruge denne netværksressource.

På den ene computer kan jeg dog godt se computeren selv og åbne den, men på
den anden computer kan jeg ikke engang komme ind i computeren selv.

Jeg har før gjort nøjagtig det samme hvor det har virket, men nu har jeg
skifte bundkort og genindstalleret windows på den ene computer og hub'en er
skiftet ud fra før at have været en router til nu blot at være en hub.

Kan nogen komme med et bud på hvor problemet ligger.
Jeg har prøvet at slå firewall helt fra på begge computere men uden et
anderledes resultat.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-11-08 06:53

On Mon, 17 Nov 2008 01:46:27 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

> De kan jo så ikke tale sammen da det er forskellige arbejdsgrupper.

Man mener du med, at de 'ikke kan tale sammen'? Man kan da sagtens
lave fil- og printerdeling på tværs af arbejdsgrupper.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-11-08 09:33

> Man mener du med, at de 'ikke kan tale sammen'? Man kan da sagtens
> lave fil- og printerdeling på tværs af arbejdsgrupper.

Hej

Jeg mener, at hvis jeg sidder her ved hoved computeren med den anden
computer tændt kan jeg inde i Microsoft windows-netværk se begge
arbejdsgrupper (hvis jeg har kaldt dem forskelligt på hver computer)
Klikker jeg på den arbejdsgruppe som denne computer er sat op til kan jeg se
indholdet af de delte mapper. Men klikker jeg på den anden computers
arbejdsgruppe skriver den at den ikke er tilgængelig og at jeg muligvis ikke
har tilladelse til at bruge denne netværksressource.

Altså er det som om at jeg ikke har tilladelse til at komme ind på den
modsatte computer, og sætter jeg dem op til samme arbejdsgruppe kan jeg slet
ikke komme ind i Microsoft windows-netværk.

Internettet sidder til i samma hub og det fungere fint på begge computere,
så det er ikke fordi at hubben ikke virker.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-11-08 09:49

On Mon, 17 Nov 2008 09:32:51 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

> Men klikker jeg på den anden computers
> arbejdsgruppe skriver den at den ikke er tilgængelig og at jeg muligvis ikke
> har tilladelse til at bruge denne netværksressource.

Det har ikke noget med arbejdsgruppenavnet at gøre. Brug samme
brugernavn og password på begge maskiner; så virker det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-11-08 10:09

> Det har ikke noget med arbejdsgruppenavnet at gøre. Brug samme
> brugernavn og password på begge maskiner; så virker det.

OK det vil jeg prøve... Men det har de ikke haft før jeg idstallerede om...
De har altid haft 2 forskellige brugernavne og passwords og kørt på samme
arbejdsgruppe... Og de har altid kunne arbejde samme uden problemer.. Så det
er lidt mystisk..

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-11-08 10:38

> Det har ikke noget med arbejdsgruppenavnet at gøre. Brug samme
> brugernavn og password på begge maskiner; så virker det.

Nu har jeg lige prøvet at lave en helt ny bruger med samme navn og password
som den anden computer.. Jeg kan så stadig se den anden computer inde på
netværket men jeg kan ikke få lov til at komme ind i den. Den skriver stadig
at den ikke er tilgængelig.

Er der nogen forskel på om den kører igen en hub eller en router ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-11-08 11:15

EnjoyNews wrote:

> Er der nogen forskel på om den kører igen en hub eller en router ?

Ja. Med en hub/switch er man direkte på internettet og al kommunikation
mellem PC'erne er en del af internettet. Med en NAT-router holder man
sin interne trafik på sit interne netværk.

Jesper Poulsen

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-11-08 14:13

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mellem PC'erne er en del af internettet. Med en NAT-router holder man
> sin interne trafik på sit interne netværk.

OK... så det er vigtigere at have fireware slået til med en hub ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-11-08 15:30

EnjoyNews wrote:

> OK... så det er vigtigere at have fireware slået til med en hub ?

Det forhindrer ikke at al kommunikation mellem de 2 PC'er ryger ud på
internettet.
Køb en router!

Jesper Poulsen

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-11-08 14:22

> Det har ikke noget med arbejdsgruppenavnet at gøre. Brug samme
> brugernavn og password på begge maskiner; så virker det.

Kan det have noget at gøre med at jeg nu kører igennem en hub hvor det før
var igennem en router ?

Ligenu har begge computere samme navn og password og de er sat op til samme
arbejdsgruppe "Test".
Når jeg går ind i Microsoft windows-netværk på den ene computer kan jeg se
navnet på arbejdegruppen men når jeg klikker på den stå den og tykker lidt
på det og skriver så at Test ikke er tilgængelig...
På den anden computer kan jeg godt klikke på Test og den viser så begge
computere som den skal... Klikker jeg så på computeren selv viser den fint
de delte mapper.
Men klikker jeg på den anden computer står den og tykker og skriver at den
computer ikke er tilgængelig.

Altså er det som om at det er den ene computer der ikke rigtig kan komme ind
på Test arbejdsgruppen, siden den heller ikke kan se sig selv. Man hvis den
ikke kan komme i kontakt med Test arbejdsgruppen, hvordan kan den anden
computer så se begge computere. Den finder jo fint navnet på den men kan så
bare ikke komme ind på den.

Jeg har ellers rodet en del med netværk og har aldrig haft et sådan problem
før.. Det har bare altid virket når man sat computere til... Så jeg er lidt
lost..

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 18-11-08 13:14

wrote:
> [...]
>at jeg muligvis ikke har tilladelse til at bruge denne netværksressource.

Funktionen i Netværkssteder er baseret på noget Windows kalder
Browser Service.
Det er noget bras og det er meget almindeligt at det ikke virker
ordentligt.

Det har ikke noget med selve netværket at gøre.
Du kan afprøve dit netværk ved i Start/Kør at skrive
\\computernavn
Så skal du se den pågældende computers indhold på skærmen.

Hvis det virker på alle dine PC'er i alle kombinationer, så er dit
netværk i orden, og du skal bare være glad for det.

Hvis det mod forventning ikke virker, så prøver du i stedet at skrive
\\computeradressen (f.eks. 192.168.x.x)
og ser om det virker.

Erik Helmer Nielsen

Fra : EnjoyNews

Dato : 18-11-08 21:35

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> netværk i orden, og du skal bare være glad for det.
>
> Hvis det mod forventning ikke virker, så prøver du i stedet at skrive

Ja... se det er jo det der er det mækelige... For åbner jeg en kommando
promt og skrive ping 192.168.11.3 som er den anden computers ip får jeg inge
svar...
Det samme gælder hvis jeg gør det modsat fra den anden computer... Men
pinger jeg routeren (som jeg nu har fået købt) er der svar og internettet
virker også fra begge maskiner..

Så altså... begge maskiner har fat i routeren, og begge maskiner har fat i
internettet via routeren men de kan ikke se hinanden.. ?

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-11-08 00:10

On Tue, 18 Nov 2008 21:34:58 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:
> [...]
>Det samme gælder hvis jeg gør det modsat fra den anden computer... Men
>pinger jeg routeren (som jeg nu har fået købt) er der svar og internettet

Så virker dit TCP/IP netværk mellem computerne altså slet ikke.
Det kunne du godt have fortalt tidligere.

Årsagerne kan være mange, så du må i gang med at se nøjere på din
opsætning.
Har du prøvet maskinernes egen Netværksdiagnosticering under 'Hjælp og
Support'?
Se evt. Microsofts velmente råd på denne side
http://support.microsoft.com/kb/314067
Du kan måske også have nytte af
http://www.practicallynetworked.com/sharing/troubleshoot/

Erik Helmer Nielsen