Hjælp til at oprette en formular
Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-11-08 09:40

Hej wizards

Jeg vil gerne have en formular med 7-8 felter, en tilmeldingsformular. Når
folk har udfyldt den og trykker "submit" så skal indholdet af alle felterne
sendes til en mailadresse.

Kræver det en database, eller kan det klares uden?

Jeg laver det hele i dreamweaver CS3. Kan den selv lave alt kode til
scriptet, eller skal der andre ting til?

Når jeg har sat formen op, hvor angiver jeg så, hvilke variable der skal
sendes med submit knappen. Hvad hedder det, jeg skal lede efter?
Hvor indsætter jeg den e-mail adresse, det hele skal sendes til?

Jeg formoder, at min webservers sendmail funktion klarer resten?

Claus

--
Professionel eller hobby Bogbinder Søges!
Er du god til bogindbinding og har du selv værksted og værktøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-08 09:53

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> sendes til en mailadresse.

> Kræver det en database, eller kan det klares uden?

En database vil være en god ting til at holde styr på alle de
tilmeldte, men den funktionalitet du beskriver, kræver det ikke.

> Jeg laver det hele i dreamweaver CS3. Kan den selv lave alt kode til
> scriptet, eller skal der andre ting til?

Jeg kender ikke Dreamweaver.

> Når jeg har sat formen op, hvor angiver jeg så, hvilke variable der skal
> sendes med submit knappen.

   <form action='indmeld.php' method='post'>
   </form>

Man har adgang til feltets indhold med variablen
$_POST['fornavn']. Du skal ikke angive at noget sendes. Alle
elementernes indhold sendes automatisk når der submittes.

> Hvor indsætter jeg den e-mail adresse, det hele skal sendes til?

I det modtagende script (indmeld.php i mit eksempel). Deri
skriver du

   mail ($mailadresse,$emne,$meddelelse);

Hvis du vil tjekke om det gik godt, bruger du:

   if ( ($modtager,$emne,$meddelelse))
      echo "Hurra!";
   else
      echo "Oh jammer!";

> Jeg formoder, at min webservers sendmail funktion klarer resten?

Ja.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-11-08 10:39

Bertel Lund Hansen skrev bl.a.:

> En database vil være en god ting til at holde styr på alle de
> tilmeldte, men den funktionalitet du beskriver, kræver det ikke.

Ok, tak for det.

Desværre gik serveren helt død, da jeg installerede seneste php, så det må
jeg starte forfra med i nat. Jeg er nødsaget til at holde serveren kørende
hele dagen, så jeg vender tilbage med formularen i morgen. Jeg kan jo ikke
teste det uden php..

Men det er faktisk ikke så indviklet, som jeg havde frygtet. DWC3 er altså
rigtig genial. Du skulle prøve den. Du kan godt glemme alt om det gamle
image, den havde, det har Adobe fået rettet godt op på.

Claus

--
Som stadig søger en bogbinder!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-08 11:39

Claus Tersgov skrev:

> Men det er faktisk ikke så indviklet, som jeg havde frygtet. DWC3 er altså
> rigtig genial.

Det har jeg hørt før.

> Du skulle prøve den.

Den er for dyr.