Fjerne harddisk fra Pavilion dv6000
Fra : astrup@gmail.com

Dato : 16-11-08 14:16

En af mine venner er kommet til at spilde en drink ned i sin HP
laptop, hvilket har resulteret i at den nu er død. Han vil dog gerne
have fat på sine dokumenter osv, så vi tænker på om det kan lade sig
gøre at pille harddisken ud af maskinen, sætte den til en stationær og
så hente det man skal bruge.

Men ingen af os har noget erfaring med ovenstående.

Nogen som kan sætte os lidt ind i hvad der kan lade sig gøre/hvordan
man bærer sig ad?

På forhånd tak.

Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-08 22:28

On Sun, 16 Nov 2008 13:16:01 -0800 (PST), astrup@gmail.com wrote:

> [...]
>
>Men ingen af os har noget erfaring med ovenstående.
>
>Nogen som kan sætte os lidt ind i hvad der kan lade sig gøre/hvordan

Det kan gøres på flere måder...

Men jeg vil anbefale at I køber en extern 2½" USB-boks...

Husk lige at checke om disken er IDE eller SATA inden I går i byen, så
I ikke kommer hjem med en forkert model...

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-11-08 00:20

astrup@gmail.com skrev bl.a.:

> [...]
> så hente det man skal bruge.
> Men ingen af os har noget erfaring med ovenstående.

Kunne det så ikke betale sig at bruge de par hundrede det koster på en
profesionel reparatør?
I skal jo alligevel bruge penge på noget USB udstyr, som kan læse disken, og
de er vel bedre anvendt på een, der ved hvad han roder med?

Claus

--
Professionel eller hobby Bogbinder Søges!
Er du god til bogindbinding og har du selv værksted og værktøj

Fra : Morten

Dato : 17-11-08 10:16

> Kunne det så ikke betale sig at bruge de par hundrede det koster på en
> profesionel reparatør?

Når maskinen er helt død og man ikke har en forsikring der dækker skulle dte
være højst usandsynligt at maskinen kan laves for et beløb der gør det
attraktivt mod at købe en ny el. brugt fungerende bærbar.

> I skal jo alligevel bruge penge på noget USB udstyr, som kan læse disken,
> og de er vel bedre anvendt på een, der ved hvad han roder med?

USB-kasser fås fra omkring 100 kr + porto. Kan man pille disken ud uden at
beskadige den, og det burde de fleste kunne, så er det imho fin pris.

Mvh
Morten

Fra : Janus

Dato : 17-11-08 01:32

astrup@gmail.com den 16-11-2008 22:16:
så vi tænker på om det kan lade sig
> gøre at pille harddisken ud af maskinen, [klip] og
> så hente det man skal bruge.

Jeg ville anbefale at købe en converter som f.eks denne her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255469&Specs=true

Og så har man da sådan en dims til en anden gang

Fra : Morten

Dato : 17-11-08 10:23

> En af mine venner er kommet til at spilde en drink ned i sin HP
> laptop, hvilket har resulteret i at den nu er død. Han vil dog gerne

Og han skyndte sig ikke at pille strømforsyningen fra den og batteriet ud?
Og lade den ligge og tørre i minimum 48 timer et varmt sted?

Hvis ikke, så er den nok helt kaput (strøm gør at printbaner mv. irrer med
lynets hast). Hvis ja, så er der en chance for at én, der har forstand på at
skille computere ad og rense dem kan så liv i den igen. Især hvis det er en
drink med sukker i vil der sidde noget snask som kan kortslutte og er man
heldig har det ikke taget noget med sig. Var det en Cognac, Whisky el. lign.
er der ikke så meget at rense, det er faktisk lige gyldigt, det skal bare
tørre ordenligt, men uden strøm, naturligvis!

> have fat på sine dokumenter osv, så vi tænker på om det kan lade sig
> gøre at pille harddisken ud af maskinen, sætte den til en stationær og
> så hente det man skal bruge.

Som andre siger, ud med disken. Har den en masse ben er det en IDE og så er
det en ATA-100 USB kasse du skal have fat i. Har den kun få ben i et solidt
stik (så vidt jeg husker 7 til data og 15 til strøm) er det SATA og så er
det en SATA USB-kasse i skal have fat i.

Evt. tag disken med ned i en butik hvor der er en chance for de ved hvad de
snakker om som f.eks. Zitech el. Computer City og sig i skal have en
USB-kasse til pågældende disk.

Mvh
Morten

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 17-11-08 02:38

Tak for svarene alle sammen!

Nu har jeg pillet harddisken ud, det er en SATA. Så jeg smutter ned og
finder et USB kabinet til den senere. Når jeg så sætter den til, så
kommer den bare frem som et ekstra drev i windows, ikke? Eller skal
jeg bruge noget specielt software? Den skulle være formatteret til
NTFS.

Morten

Fra : Morten

Dato : 17-11-08 11:09

> [...]
> kommer den bare frem som et ekstra drev i windows, ikke? Eller skal
> jeg bruge noget specielt software? Den skulle være formatteret til

Intet kræves, ej heller drivere, de er med i Windows, den dukker op som
ethvert andet drev i Windows. Og husk at brug sikker fjernelse (ikon nede
ved uret) hvis den skal fjernes før computeren lukkes ned.

Muligvis du skal overtage ejerskabet af nogle bruger-mapper (dem hvor de
data i vil have fat i ligger såsom der hvor skrivebordet og mappen
dokumenter egenligt holder til), men det er ikke sikkert. Får i brug for
det, tager vi det derfra.

Mvh
Morten

Fra : astrup@gmail.com

Dato : 17-11-08 09:40

Det virkede som det skulle, og alle data er nu kopieret fra disken.
Tak for hjælpen