Trykfølsom "bordskærm"
Fra : Holst

Dato : 16-11-08 14:45

Jeg ved ikke helt, hvad der er fornuftige ord i emnefeltet. Google har
ikke lige kunnet hjælpe, måske fordi jeg mangler egnede søgetermer
ligesom ordene til emnefeltet.

I filmen The Island fra 2005 med Ewan McGregor og Scarlett Johansson har
Dr. Merrick spillet af Sean Bean på sit kontor en computer, hvis skærm
er hele bordpladen. På den kan han flytte rundt på vinduer på de mest
utrolige måder og lignende.

Da jeg så The Island første gang vel for halvandet års tid siden, troede
jeg blot, at det var en omgang CGI.

Men for nylig så jeg en tilsvarende 'bordskærm' i tv-serien Eureka, der
i øjeblikket sendes set torsdag aften på DR1. Denne gang var det vist
nok på Dr. Starks kontor.

Og forleden, da jeg så den nyeste Bond-film, Quantum of Solace, dukkede
en lignende 'bordskærm' op undervejs, vist i en eller anden MI6-sammenhæng.

Og når nu denne 'bordskærm' er dukket op så mange steder, tænkte jeg, at
det måske er et egentligt produkt.

Men jeg har ikke kunnet google mig frem til det. Hvad er det for et
produkt? Hvad koster det (sikkert hamrende dyrt)? Hvilken software
understøtter en sådan skærm - virker den med Windows? Og så videre
spørgsmå

Jeg håber, nogen kan stille min nysgerrighed.

Fra : Max

Dato : 16-11-08 15:25

Hej Holst

Måske det er sådan noget http://www.dansk-data-display.dk/mod.news.45

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 16-11-08 15:41

Holst wrote:

> Jeg håber, nogen kan stille min nysgerrighed.

Gik lidt en anden vej og søgte efter The Island på YouTube og fandt
følgende klip, hvor skærmen ses kortvarigt:

http://www.youtube.com/watch?v=-lMoWToDxNE

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-11-08 15:58

Holst wrote:

> Jeg ved ikke helt, hvad der er fornuftige ord i emnefeltet. Google har
> ikke lige kunnet hjælpe, måske fordi jeg mangler egnede søgetermer
> ligesom ordene til emnefeltet.

"Microsoft surface" er nok de ord du mangler.
Det er en 'bordplade computer', som er et produkt til vistnok 5-6.000$

Første gang jeg så den slags var i filmen TRON fra '82, hvor Dillinger havde
sådan en. Den kunne han dog tale til.

Rigtige touchscreens så jeg først i '87 da vi rodede lidt med infosystemer
baseret på Sony touchscreen/PC/Laserdisk - noget.

Stig Johansen

Fra : Holst

Dato : 17-11-08 11:16

Stig Johansen wrote:

> "Microsoft surface" er nok de ord du mangler.
> Det er en 'bordplade computer', som er et produkt til vistnok 5-6.000$

Ja, det kunne godt ligne det. Til den pris er det nok ikke lige det, jeg
skal have i morgen :)