Stor psu dyre i strøm?
Fra : WhiteD

Dato : 16-11-08 11:24

Hejsa.

Håber i kan være med til at afgøre hvilken påstand er sand.

Min svoger mener at en 1000 watt psu bruger 1000 watt konstant.

Hvor jeg mener at den bruger det som mit system kræver, dvs. man kan
udemærket have en 1000 watts psu og så kun bruge feks 400 watt.

Hvad er sandt og hvad er forkert?

Mvh Finn

Fra : Max

Dato : 16-11-08 11:29

Hej Finn

> Min svoger mener at en 1000 watt psu bruger 1000 watt konstant.

Forkert

> Hvor jeg mener at den bruger det som mit system kræver, dvs. man kan
> udemærket have en 1000 watts psu og så kun bruge feks 400 watt.

Rigtigt

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 16-11-08 11:30

Hej
WhiteD wrote:
> Min svoger mener at en 1000 watt psu bruger 1000 watt konstant.

Det er så forkert.
Men en stor forsyning kan man forvente har et lidt højere tomgangsforbrug,
end en lille. Altså det forbrug den har selvom den ikke bliver belastet.

> Hvor jeg mener at den bruger det som mit system kræver, dvs. man kan
> udemærket have en 1000 watts psu og så kun bruge feks 400 watt.

Du kan i princippet have lige så stor forsyning som du kan få fat i, den
bruger kun det den skal + tab.

> Hvad er sandt og hvad er forkert?

Du har ret.

Mvh Hauge

Fra : Morten Stæhr

Dato : 16-11-08 13:33

"WhiteD" <WhiteD@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor jeg mener at den bruger det som mit system kræver, dvs. man kan
> udemærket have en 1000 watts psu og så kun bruge feks 400 watt.

Du har ret, med det lille forbehold, at en 1000 W har et større stand-by
forbrug, end en 400 W

Fra : Max

Dato : 16-11-08 13:41

Hej Morten

> Du har ret, med det lille forbehold, at en 1000 W har et større
> stand-by forbrug, end en 400 W

Stand-bye forbruget er nok noget mere bestemt af kvaliteten
end af størrelsen.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-11-08 16:20

WhiteD wrote:

> Min svoger mener at en 1000 watt psu bruger 1000 watt konstant.

Det er ikke korrekt. Prøv at sætte en energimåler på (de kan købes
billigt i Bilka eller lånes ved dit energiselskab).

> Hvor jeg mener at den bruger det som mit system kræver, dvs. man kan
> udemærket have en 1000 watts psu og så kun bruge feks 400 watt.

Det er korrekt. Men virkningsgraden falder jo længere man kommer væk fra
det forbrug den er designet til at håndtere. Så kan du klare dig med en
400W PSU bør du også anvende en 400W PSU, fremfor en 1000W PSU.

Jesper Poulsen

Fra : WhiteD

Dato : 16-11-08 17:17

Tak for svaret alle sammen, så er det afgjort og svoger kan give en tur på
den græske restaurent :D

Mvh Finn