Installeret RAM ikke registreret
Fra : Joachim

Dato : 15-11-08 02:55

Hej
Jeg har for første gang forsøgt mig ud i kunsten at installere extra
ram i min bærbare Toshiba med Vista 32 bit, og det gik ganske let. Den
var oprindeligt med 1 gb ram (2*512 mb) men nu har jeg skiftet den ene
blok ud med en 1 gb så der nu er 512mb+1gb.
Symstemet viser imidlertid fortsat at der kun er installeret 1 gb og
nu er jeg i tvivl om den rent faktisk bruger hele rammen eller kun den
ene blok. Jeg har forsøgt at bytte om på de to blokke men det har ikke
ændret noget. Skal jeg gøre noget eller kan det være at den kun kan
arbejde med to ram-blokke i samme størrelse?
Jeg har forsøgt windows hukommelses-tingen (kan ikke lige huske hvad
den hedder) men melder ikke nogle fejl.

MVH

Joachim

Fra : Kim

Dato : 15-11-08 14:43

Start med at checke, om din RAM er registreret i BIOS.

Mvh, Kim

Fra : Joachim

Dato : 15-11-08 07:00

On 15 Nov., 14:42, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:
> Start med at checke, om din RAM er registreret i BIOS.
>
> Mvh, Kim

Hej igen
Jeg har prøvet at gå ind i bios (ved at trykke f2 ved opstart?) og det
ligner at der 892 mb i extended RAM. Det betyder at det ikke er
registreret, ikk? Hvad gør jeg så?

MVH

Joachim

Fra : Kim

Dato : 15-11-08 15:28

"Joachim" <trop.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Jeg har prøvet at gå ind i bios (ved at trykke f2 ved opstart?) og det
>ligner at der 892 mb i extended RAM. Det betyder at det ikke er
>registreret, ikk? Hvad gør jeg så?

Er du sikker på, at din maskine kan køre med 2 forsk. RAM-størrelser ?
Er du sikker på, at den RAM du har installeret er korrekt ?

Mvh, Kim

Fra : Joachim

Dato : 15-11-08 08:17

On 15 Nov., 15:28, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:

> Er du sikker på, at din maskine kan køre med 2 forsk. RAM-størrelser ?
> Er du sikker på, at den RAM du har installeret er korrekt ?
>
> Mvh, Kim

Hej
Nej, jeg ved ikke om den kan køre med to forskellige størrelser, men
det troede jeg egentlig at den kunne men det kan man måske ikke regne
med som udgangspunkt? Hvordan finder jeg ud af om den kan det? Jeg kan
ikke finde noget om det i manualerne.
Jeg er ret overbevist om at de er installeret korrekt, bla fordi jeg
har prøvet at bytte om på dem og det ændrer ikke resultatet.

Nu er der altså en 512 mb og en 1 gb klods i, men om den regner begge
som 512 mb eller kun bruger 1 gb'eren kan jeg vel ikke finde ud af -
eller hvad?
Jeg har prøvet at fjerne den store og så finder den kun 512 mb. Det
kan selvfølgelig være at den klods jeg har købt (og som der står 1 gb
på) er "falsk" og rent faktisk kun er på 512 mb men det lyder ikke
ligefrem sandsynligt - eller hvad?

MVH

Joachim

Fra : Kim

Dato : 15-11-08 17:16

>Nej, jeg ved ikke om den kan køre med to forskellige størrelser, men
>det troede jeg egentlig at den kunne men det kan man måske ikke regne
>med som udgangspunkt? Hvordan finder jeg ud af om den kan det?
Spørg Toshiba, eller søg på deres hjemmeside.

> [...]
>kan selvfølgelig være at den klods jeg har købt (og som der står 1 gb
>på) er "falsk" og rent faktisk kun er på 512 mb men det lyder ikke
Har du prøvet med 1GB alene ?

Mvh, Kim

Fra : Joachim

Dato : 16-11-08 11:43

On 15 Nov., 17:16, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:

> Har du prøvet med 1GB alene ?

Ja, det har jeg og så viser den fortsat 1 gb så den er nok god nok
Jeg har været manualer, Toshibas hjemmeside, div. fora osv igennem og
ikke kunnet finde svaret og den kan klare to forsk. størrelser RAM-
blokke men kan se at andre har oplevet lignende problemer. Nu har jeg
bestilt yderligere en på 1 gb fra samme producent så den får 2*1 gb -
så _må det da virke ?!

Tak for hjælpen

MVH

Joachim

Fra : Kim

Dato : 16-11-08 22:48

> Nu har jeg bestilt yderligere en på 1 gb fra samme
> producent så den får 2*1 gb - så _må det da virke ?!

Det bør det gøre.
Meld lige tilbage når du har prøvet, så andre kan drage fordel
af dit forsøg.

Mvh, Kim

Fra : Joachim

Dato : 20-11-08 11:46

On 16 Nov., 22:48, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:

> Meld lige tilbage når du har prøvet, så andre kan drage fordel
> af dit forsøg.
>
> Mvh, Kim

Hej
Nu har jeg installeret yderligere 1 gb ram af samme fabrikat og alt
kører helt uden problemer

Om problemet er de to forskellige størrelser ram-blokke eller at det
er to forskellige producenter ved jeg ikke men det vigtigste er jo at
det virker! Det var for øvrigt Kingston Value Ram jeg installerede og
den primært installerede ram var fra Hynix(?)

Tak for hjælpen undervejs.

MVH

Joachim