ny indkøbt pc med vista licens uden cd
Fra : Dal

Dato : 15-11-08 08:18

Hejsa..
jeg har købt en ny pc, her var vista med "pre installeret" sammen med
licensnøgle på det velkendte klistermærke. Men hvad med cd'en ,,, hvis jeg
en dag vil formatere ,, kan man "trække" vista ud af pc'en så man har den
til en anden gang

/dal

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-11-08 08:58

"Dal" <fup@ogfidus.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> en dag vil formatere ,, kan man "trække" vista ud af pc'en så man har den

Hvad er det for et mærke du har købt?
det er lidt forskeligt fra mærke til mærke hvordan det er.
men ofte skal man selv brænde cd/dvd ud af systemet, der står nok noget med
recovery
i din maual.
Mvh
Kurt

Fra : Dal

Dato : 15-11-08 09:14

en sjov lille fætter fra Aopen, sådan en gamebox

/dal

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-08 09:34

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> men ofte skal man selv brænde cd/dvd ud af systemet, der står nok noget
> med recovery

Hvordan ofte ?
Og hvordan i praksis ?
Fremkommer der en menu hvor man kan vælge "lav CD" ?
Skal man selv 'plukke' og håbe på eens sammensætning virker ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-08 09:57

Eque skrev bl.a.:

> Hvordan ofte ?
> Og hvordan i praksis ?
> Fremkommer der en menu hvor man kan vælge "lav CD" ?
> Skal man selv 'plukke' og håbe på eens sammensætning virker ?

Nej, det fungerer *fremragende* hos alle mærkevarer producenter. Problemet
er, at folk dels ikke læser den medfølgende manual, og dels ikke læser den
besked på skærmen, der kommer når man starter computeren første gang.

Acer har f.eks. mulighed for med eet klik at genskabe fabriksindstillingerne
både fra startmenuen OG ved opstart af maskinen. Man skal bare trykke
alt-F10 eller 12, så starter recoveryprogrammet helt automatisk, *uden* at
have en cd/dvd.

Men det kan siges med fire bogstaver:

RTFM!!

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-08 11:48

> [...]
> er, at folk dels ikke læser den medfølgende manual, og dels ikke læser den
> besked på skærmen, der kommer når man starter computeren første gang.

Dvs. der fremstiles en helt og aldeles "som var den ny" CD
med en køreklar Windows XP cd-rom ?
Det stod der ikke da jeg startede min Acer Aspire.

> [...]
> fabriksindstillingerne både fra startmenuen OG ved opstart af maskinen.
> Man skal bare trykke alt-F10 eller 12, så starter recoveryprogrammet helt

Ja du snakker recovery og alt det shit det medfører.
Men jeg går ud fra, tråden so far gik ud på at lave
en køreklar CD-rom, som ret tilnærmelsesvis, helst fuldstændig,
er som en ny købe Windows-cd rom.

> Men det kan siges med fire bogstaver:
>
> RTFM!!

Men vil man ha' en helt ren Windows, uden de programmer,
en recovery-kørsel som regel medfører, så er en ekstra partition
med 'recovery-windows' og manual uanvendelige.
Og jeg gik ud fra, læseren ville ha' en "komplet Windows CD-rom"
som kan anvendes som var det een han havde købt til en ellers
tom maskine.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-08 12:14

Eque skrev bl.a.:

> Dvs. der fremstiles en helt og aldeles "som var den ny" CD
> med en køreklar Windows XP cd-rom ?
> Det stod der ikke da jeg startede min Acer Aspire.

Jeg har *TO* acer aspire laptops som jeg har haft fra spritnye. Begge
maskiner bad mig om at brænde det nødvendige antal skiver, inden maskinen
blev taget i brug. Sådan har de maneg andre Acerere, jeg har klargjort for
andre også fungeret. Hvis din Acer Aspire ikke har gjort det, så skyldes det
at en anden har startet maskinen op før dig.

> Ja du snakker recovery og alt det shit det medfører.
> Men jeg går ud fra, tråden so far gik ud på at lave
> en køreklar CD-rom, som ret tilnærmelsesvis, helst fuldstændig,
> er som en ny købe Windows-cd rom.

Og det er præcist det, en recovery disk er og gør!

Dernæst ved jeg ikke, hvad det er for noget shit du taler om. Disken
installerer det software, du har købt, og som er nødvendig for at maskinen
kan køre. Hverken mere eller mindre.

Med hensyn til en windows cd-rom, så går du ud fra noget, som ikke er muligt
og som man iøvrigt slet ikke har nogen som helst brug for. Man kan ikke
lave en OEM windows beregnet til en specifik computer om til en fuld
generisk windows.

> Men vil man ha' en helt ren Windows, uden de programmer,
> en recovery-kørsel som regel medfører, så er en ekstra partition
> med 'recovery-windows' og manual uanvendelige.

Hvis man vil det, så er det den forkerte computer man har købt!

De tåber, der gerne vil lege "verdensmestre" skal købe en computer uden
software og så købe en fuld ikke-oem windows version.

> Og jeg gik ud fra, læseren ville ha' en "komplet Windows CD-rom"
> som kan anvendes som var det een han havde købt til en ellers
> tom maskine.

Så har du misforstået noget. Det er IKKE det man får, og det er ikke det man
har betalt for, når man køber en mærkevarepc. Producenten sælger ikke
computer og software som to seperate enheder. Producenten sælger et *SAMLET*
produkt, uden at folk skal lege nørder. Er uheldet ude, så skal maskinen
reetableres til den tilstand, den kom i, og det UDEN at folk skal leger
teknikere og programmører.

Der er næppe nogen computerleverandører som sælger færdige maskiner og som
leverer en generisk windwos CD. Det er i strid med OEM licensen.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-08 16:44

> Jeg har *TO* acer aspire laptops som jeg har haft fra spritnye. Begge
> maskiner bad mig om at brænde det nødvendige antal skiver, inden maskinen
> blev taget i brug.

Jeg har kendskab til "TO" Aspire maskiner, min egen, min kusines,
og ingen af disse gav muligheden for at brænde noget som helst
under første opstart, hvor der skulle indtastes basale ting.

> Sådan har de maneg andre Acerere, jeg har klargjort for andre også
> fungeret.

Det er heller ikke fedt at brænde en skive,
velvidende det er FAT filsystemet som anvendes..

> Hvis din Acer Aspire ikke har gjort det, så skyldes det at en anden har
> startet maskinen op før dig.

Det skyldes således noget andet.

> Og det er præcist det, en recovery disk er og gør!

Hvad gør en recovery disk ?
Brænder en 'ny og fuldstændig' XP skive ?
Hvorfor vælger Acer FAT32 istedet for NTFS ?

> Dernæst ved jeg ikke, hvad det er for noget shit du taler om.

Det shit jeg taler om er en formatering i FAT, preinstallering
af ringe mediasoftware, Acer-power styring og alt mulig tilsvarende
som man sagtens kan være foruden..

> Disken installerer det software, du har købt, og som er nødvendig for at
> maskinen kan køre. Hverken mere eller mindre.

Ja hvis du kører en recovery er jeg udmærket klar over,
den blir' som den var ny. Incl alt ovennævnte shit.
Endda i FAT32 istedet for NTFS.

> Med hensyn til en windows cd-rom, så går du ud fra noget, som ikke er
> muligt

Jeg går ikke ud fra noget. Det handlede om,
hvorvidt et menusystem kunne fremstille den
af nyhedslæseren ønskede CD, som kunne anvendes sammen
med 'klistermærket' til en komplet reinstallation, udeom Acers recovery
system.

> og som man iøvrigt slet ikke har nogen som helst brug for.

Man har netop brug for en 'ren Windows CD-rom', når man
vil starte helt forfra med en uberørt installation uden Acers
programmer.

> Man kan ikke lave en OEM windows beregnet til en specifik computer om
> til en fuld generisk windows.

Det har jeg hele tiden været klar over.
Jeg snakker ikke recovery som dig.

> Hvis man vil det, så er det den forkerte computer man har købt!

Nej. Jeg købte den på det tidspunkt helt perfekte maskine
til prisen, fik den startet op osv., men fandt ud af, Acers
installation havde en del unødvendig software, og filsystemet
var FAT istedet for NTFS. Derfor ominstallerede jeg maskinen
kort efter, efter jeg havde været på Acers hjemmeside og hente
de nøvendige driver til netop min model.

> De tåber, der gerne vil lege "verdensmestre" skal købe en computer uden
> software og så købe en fuld ikke-oem windows version.

Det handler ikke om, hvorvidt du synes det er tåber eller ej,
men om man vil ha' en ren Windows uden dikkedarer.
Derfor er en skive nødvendigt hvis man vil starte helt
forfra.

> Så har du misforstået noget.

Jeg misforstår aldrig noget.

> Det er IKKE det man får

Det er ligegyldigt.
Ønsket var en ren installation hvortil
ønskes en skive, som ikke har noget
med en recovery at gøre, men istedet kan
sættes i og klare en helt frisk installation.

>, og det er ikke det man har betalt for, når man køber en mærkevarepc.

Spørgsmålet gik ikke på, hvad man har betalt for,
men hvilke muligheder der var for at frembringe
en 'ren skive' til en komplet nyinstallation.

> [...]
> uheldet ude, så skal maskinen reetableres til den tilstand, den kom i, og
> det UDEN at folk skal leger teknikere og programmører.

Jeg er fuldt ud klar over 'letheden' ved en recovery 1-2-3
genetableringsmulighed,
men var det dêt skribenten ønskede så tror jeg ikke han havde stillet
spørgsmålet
på, hvorvidt frembringelsen af en 'ren' skive var muligt.

> Der er næppe nogen computerleverandører som sælger færdige maskiner og
> som leverer en generisk windwos CD. Det er i strid med OEM licensen.

Manden kan blot låne en skive, anvende sit klistermærke i bunden, finde
driverne på Acers side og dêt er dêt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-08 09:52

Dal skrev bl.a.:

> [...]
> licensnøgle på det velkendte klistermærke. Men hvad med cd'en ,,,
> hvis jeg en dag vil formatere ,, kan man "trække" vista ud af pc'en

Hvad står der i manualen ??

Claus

Fra : Dal

Dato : 15-11-08 11:54

Der er ingen manual,, og jeg mener heller ikke der står noget ved opstart ej
heller ved alder første opstart. men jeg tjekker om der er noget

/dal

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-08 12:17

Dal skrev bl.a.:

> Der er ingen manual,, og jeg mener heller ikke der står noget ved
> opstart ej heller ved alder første opstart. men jeg tjekker om der er
> noget

Så er det en ualmindelig dårlig leverandør. Den slags dokumentation bør
følge med.

Er det noget bambus halløj, som leverandøren selv flikker sammen?

Claus

Fra : SB

Dato : 01-12-08 22:34

Klip>
> Så er det en ualmindelig dårlig leverandør. Den slags dokumentation bør
> følge med.
>
> Er det noget bambus halløj, som leverandøren selv flikker sammen?
>
> Claus

Måske min kommentar er lidt OT men min Acer M100 fra Fona havde nu heller
ingen manual med ved levering.
Simon

Fra : Mr.Larsen

Dato : 01-12-08 22:38

Claus Tersgov sendte dette med sin computer:

> Er det noget bambus halløj, som leverandøren selv flikker sammen?

Altså noget ala Medion?

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-12-08 22:11

In news:mn.0d4d7d8c5e35d5ed.92438@post.cybercity.dk,
Mr.Larsen <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> typed:
> Claus Tersgov sendte dette med sin computer:

> Altså noget ala Medion?

Hvad mener du egentlig med det. Jeg købte en Medion computer for godt 3 mdr.
siden, og den blevet leveret med 3 cd'er, 1 recovery-cd, 1 application &
support-cd, og 1 Works 9-cd, foruden en udførlig brugsanvisning. Mere kan
man vel ikke forlange at få med når man køber en computer til 5.000,- kr.

Computeren fungerer udmærket, men du har måske selv dårlige erfaringer med
Medions produkter ?

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mr.Larsen

Dato : 02-12-08 22:16

Tove Krieger kom med følgende:
> In news:mn.0d4d7d8c5e35d5ed.92438@post.cybercity.dk,
> Mr.Larsen <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> typed:

> Hvad mener du egentlig med det.

Jeg mener det jeg skriver, mig bekendt producere Medion ikke selv
hardware, de samler kun maskiner men hardware fra andre fabrikanter,
det er det man kalder en "bambuspc" iøvrigt et forældet udtryk.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Ole C

Dato : 02-12-08 23:28

Mr.Larsen skrev blandt andet:

..

> Jeg mener det jeg skriver, mig bekendt producere Medion ikke selv
> hardware, de samler kun maskiner men hardware fra andre fabrikanter,
> det er det man kalder en "bambuspc" iøvrigt et forældet udtryk.

Der er da masser af producenter, der ikke selv laver deres maskiner, men får
lavet deres produkter andre steder - hvor man så igen har underleverandører.
At kalde dem "bambus-pc'er" er langt ude.
Og så har det i øvrigt ikke noget at gøre med, at netop Medion er et firma
hvor man får mest med - blandt andet en manual på papir og en "ægte"
Windows-skive, hvis man hellere vil have en "ren" installation, end alt det
bras der plejer at være installeret på en ny pc. Det er der vist efterhånden
ingen andre der gør, men overlader tværtimod til folk selv at brænde
recovery-skiver.

--
vh
Ole C

Fra : Mr.Larsen

Dato : 02-12-08 23:28

Ole C skrev den 02-12-2008:
> [...]
> lavet deres produkter andre steder - hvor man så igen har underleverandører.
> At kalde dem "bambus-pc'er" er langt ude.

Netop, fortæl det til Claus.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : jacob@gotterup.com

Dato : 03-12-08 03:25

Nu har jeg lige læst hele denne dejligt lange tråd igennem. Og for at
være helt ærlig er jeg lidt lost. Er der nogle af jer der kan give mig
et svar på dette:

Jeg har købt en MSI GX720 med præinstalleret windows vista (som jeg
personligt mener skulle brænde op i helvede), på min gamle DELL-laptop
har jeg windows xp Home Edition OG en dertil hørende licens. Der
fulgte ingen windows xp installations-cd med. Kan jeg låne en windows
xp home edition cd af en ven, bruge MIN licens og være køreklar? Eller
kan jeg købe en sådan cd af microsoft? Eller er der andre muligheder
for at få windows xp home edition installeret på min nye maskine?
(Udover det åbenlyse, at købe windows xp home )

På forhånd tak

MVH Jakez

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-12-08 12:23

jacob@gotterup.com skrev:

> Kan jeg låne en windows
> xp home edition cd af en ven, bruge MIN licens og være køreklar?

Ja, bare xp'erne er ens
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 03-12-08 12:31

jacob@gotterup.com skrev blandt andet:

> [...]
> fulgte ingen windows xp installations-cd med. Kan jeg låne en windows
> xp home edition cd af en ven, bruge MIN licens og være køreklar?

Ja - det forudsætter dog at der er en OEM-udgave af XP på den CD du låner af
din ven - og at du ser stort på Microsofts regler om at den licens du har,
tilhører den gamle DELL og KUN den.
Du skal iøvrigt være opmærksom på at du kan få problemer med at aktivere den
nye installation - og at det ikke lader sig gøre at aktivere to maskiner på
samme licens.

> Eller
> kan jeg købe en sådan cd af microsoft?

Eller du kan købe den i en computerbiks for omkring 600 kr.
Find den på www.edbpriser.dk

--
vh
Ole C

Fra : jacob@gotterup.com

Dato : 03-12-08 04:38

Øv, var nemlig ikke sikker på om licensen kun galdt for én pc. Den
binder sig vel til motherboardet eller lign. Så ved jeg da hvad jeg
skal ønske mig i julegave, hehe. Tak for hjælpen begge to

Jakez

Fra : Ole C

Dato : 03-12-08 13:05

jacob@gotterup.com skrev blandt andet:

> Øv, var nemlig ikke sikker på om licensen kun galdt for én pc.

Det gælder for alle pre-installerede versioner.

> Så ved jeg da hvad jeg
> skal ønske mig i julegave, hehe.

Ja, mon ikke der er nogen, som holder nok af dig til at ville ofre 667
kroner....
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=462333&searchArea=&Soegeord=

> Tak for hjælpen begge to

Selv tak

--
vh
Ole C

Fra : kjeld09

Dato : 03-12-08 09:38

On 3 Dec., 11:24, ja...@gotterup.com wrote:
> [...]
> for at få windows xp home edition installeret på min nye maskine?
> (Udover det åbenlyse, at købe windows xp home )

Hej
Jeg har alle CD til all Windows istalation.
Og DVD til Vista.
Alle unden nøgler, Dem har du selv.
Kontakt: kjeldnoergaard@gmail.com

m v h