Processor - mest "Bang for the buck ?"
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-11-08 18:09

Hej guruer,

Jeg skal til at bygge en ny pc - og efter at have bygget maskiner med AMD de
sidste 15 år - lige fra min første med en 386'er, så kunne jeg faktisk godt
tænke mig at prøve noget Intel....
Men hvad skal jeg dog kaste mig ud i ? (processor og bundkort)
Jeg er ikke gamer - i dag sidder jeg med en maskine med en AMD Athlon dual
core 5000 på et bundkort med et onboard ATI 1250 grafikkort - og det kører
fint for mig - men denne maskine skal videre til min datter.

- Jeg vil køre Vista på maskinen, så grafikken skal være OK til Aero - det
kører jeg i dag.
- Jeg bruger maskinen til lidt surferi, mail o.lign
- Jeg laver lidt video redigering

Er der nogle gode bud på noget Intel baseret som svarer til det jeg har
brug for ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-11-08 18:54

Andreas M. Hansen wrote:

> tænke mig at prøve noget Intel....

Most bang for the buck hedder altså AMD.

> Er der nogle gode bud på noget Intel baseret som svarer til det jeg har
> brug for ?

Athlon X2 4850e, et bundkort baseret på AMD 780G og smid så 8GiB RAM i
maskinen.

Det er ikke Intel, men det er most bang for the buck.

Du skal huske på at Intels fine chipsets er energislugere i den helt
store stil (30-40W idle). 780G bruger under 1W idle. 780G er desuden
forsynet med et ATi HD3200 - rigeligt til Aero

Jesper Poulsen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-11-08 23:24

> [...]
> store stil (30-40W idle). 780G bruger under 1W idle. 780G er desuden
> forsynet med et ATi HD3200 - rigeligt til Aero

Jamen det er jo herligt! - så kan jeg jo leve videre i mit AMD univers -
det føles jo trygt for en gammel AMD fan.
- og 780G var faktisk et af dem jeg havde overvejet - jeg har kigget en del
på Asrock AOD790GX/128M
Processormæssigt så havde jeg dog tænkt mere i Phenom baner for nu at prøve
noget nyere. Den bruger godt nok lidt mere strøm.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-11-08 23:53

Andreas M. Hansen wrote:

> Jamen det er jo herligt! - så kan jeg jo leve videre i mit AMD univers -
> det føles jo trygt for en gammel AMD fan.

Jeg har haft blandede oplevelser med AMD, indtil jeg kastede mig over
Athlon 64

> - og 780G var faktisk et af dem jeg havde overvejet - jeg har kigget en del

Det er et _stærkt_ chipset, der kan kombineres med et kraftigere
ATi-kort der så kun arbejder når der er behov for det

> Processormæssigt så havde jeg dog tænkt mere i Phenom baner for nu at prøve
> noget nyere. Den bruger godt nok lidt mere strøm.

4850e yder næsten som den du afgiver til din datter. En passende Phenom
kunne være en af disse:
http://tinyurl.com/5p67ua

Eller denne (med et TDP der er over dobbelt så højt):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=469763

Her er den største Intel til max. 1300,-:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881

Jesper Poulsen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-11-08 17:29

> [...]
> kunne være en af disse:
> http://tinyurl.com/5p67ua
>
> Eller denne (med et TDP der er over dobbelt så højt):

Jeg er selvfølgelig godt klar over at en Phenom er overkill til mit brug,
men man er jo en drengerøv (på snart 50...) som gerne vil have det nyeste
når man skal ud og købe nyt...
Jeg har googlet en del efter oplysninger om Phenom kontra Athlon X2 - men er
bare blevet mere forvirret.
Kan du henvise til et godt sted at læse mere om emnet ? - jeg vil gerne vide
mere om hvordan energiforbruget arter sig når processoren laver ingenting -
er Cool'n'Quiet effektivt til at få effektforbruget ned ?
På min nuværende maskine bliver temperaturen takket være Cool'n'Quiet aldrig
så høj at CPU blæseren behøver lave ret meget - så maskinen larmer stort set
ikke (Antec Sonata Designer 500) - det er kun PSU'en og den store 120 mm
kabinetblæser som kører på laveste hastighed.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-11-08 18:30

Andreas M. Hansen wrote:

> mere om hvordan energiforbruget arter sig når processoren laver ingenting -
> er Cool'n'Quiet effektivt til at få effektforbruget ned ?

Det vil jeg tro. Jeg har ingen hands on erfaring med triple- og quad-core.

> På min nuværende maskine bliver temperaturen takket være Cool'n'Quiet aldrig
> så høj at CPU blæseren behøver lave ret meget - så maskinen larmer stort set

Mit gamle single-core Athlon 64-baserede system brugte mindre effekt i
Linux end i Windows. Jeg har ingen målinger af det nuværende
dual-core-setup, men mon ikke at det har det ligeså?
Og det var endda en overclocket CPU

> ikke (Antec Sonata Designer 500) - det er kun PSU'en og den store 120 mm
> kabinetblæser som kører på laveste hastighed.

Det eneste der trækker luft igennem mit kabinet er en 120mm blæser.
PSU'en er ekstern af pladsmæssige årsager (der sidder en Scythe KatanaII
der hvor PSU'en skulle ha' været).

Hvis jeg var dig (nu er jeg så bare midt i 30'erne) ville jeg satse på
en 9350e og få både fire kerner og low power.

Jesper Poulsen

Fra : kjeld09

Dato : 14-11-08 09:14

On 13 Nov., 18:54, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
> store stil (30-40W idle). 780G bruger under 1W idle. 780G er desuden
> forsynet med et ATi HD3200 - rigeligt til Aero

Hej Jesper
Ved valg af intel kan du jo godt vælge et bundkort unden intels
chipsæt, der VIA, Nivida.
Så kan strømforbruget blive ok.
m v h
Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-11-08 17:16

kjeld09 wrote:

> Ved valg af intel kan du jo godt vælge et bundkort unden intels
> chipsæt, der VIA, Nivida.

Det er rigtigt nok, men det bedste chipset til en Intel CPU er i
øjeblikket Intels eget.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 14-11-08 17:16