Næstved og overgreb på børn:
Fra : H. Jensen

Dato : 12-11-08 10:43

Jeg fandt dette på BT's debat forum (Vores skolelink til akademiet var brugt
der og jeg surfede lidt rundt):

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-08 18:01

"H. Jensen" <meditationinlet@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
> Holsteins minde: Små børn leger mere end doktorlege med
endnu mindre børn.
> http://www.akf.dk/presserum/akf_i_pressen/alle/sex-overgreb_kun_toppen_af_isbjerget/

Jeg forsøgte at åbne dette link forgæves, men jeg fandt en
anden vej til det. Det handler om en mor til et døgnanbragt
barn der hævder at hendes datter er blevet misbrugt af andre
børn.

Nu kender jeg en hel del til institutionen af forskellige
årsager, og kan sige at det er en institution for børn der
ofte er tvangsfjernet hjemmefra.

Derfor kan man som forældre måske ønske at få barnet tilbage
ved fx at beskylde institutionen for vanrøgt.

Når børn ikke er anbragt frivilligt, så er der nogen forældre
der kæmper en bemærkelsesværdig kamp for at få deres barn
tilbage -koste hvad det koste vil.

Jeg skriver ikke at det ikke kan forekomme, men artiklen du
refererer til har ikke det indhold på nævnte institution som
du hævder ved din beskrivelse.
Der står faktisk ikke noget om at det er et generelt billede
på institutionen, men blot at en undersøgelse mener at 80
procent af opholdsstederne har oplevet det.
Det er rigtig mange, men hvad indgår der i undersøgelsen? Børn
der - som du skriver - leger doktorlege? Børn der krænker
andre seksuelt i øvrigt? hvor mange tilfælde er der tale om?
Og det er jo ikke kun i Næstved kommune der findes
behandlingshjem, som fx Holsteinsminde.

Pas på ikke at manipulere med et så alvorligt emne at det
bliver utroværdigt.

> [...]
> uheldige. Hvem
> ved hvad der foregår bag de nedrullede gardiner med børn i

Det er jo ikke i Næstved kommune alle de påståede overgreb er
sket , vel?

> [...]
> elektrikker eller tømrer som oppe på Solhaven i Jylland, som
> truede selv
> folketingets paragraf 71 udvalg til tavshed?

Sidstnævnte har jeg ikke hørt om - har du et link?

Og igen: Det er en god sag at man ikke skal have ufaglært
personale til at passe unge. På den pågældende institution er
det altid faglært personale der er ansat permanent. Man kan
godt have vikarer der ikke er uddannede, men de må ikke blive
der længe og de er under tilsyn af de øvrige ansatte.

Institutionen fyrede fx for nogle år siden ikke-uddannede
personer der havde med de børn at gøre.

Fra deres hjemmeside:

"Børn, der er indskrevet på Holsteins Minde, har generelt haft
et livsforløb med mange problemer, f.eks. med skolegangen,
lærere, forældre, kammerater etc. Det er alle børn, der har
været udsat for omsorgssvigt og har sociale og/eller
adfærdsmæssige vanskeligheder, eller problemer med indlæring.
Nogle af børnene har samtidig problemer, der relaterer sig til
ADHD. Nogle er medicineret med Ritalin"

Endelig kan jeg oplyse dig om at institutionen ikke drives af
Næstved kommune, men har en driftsoverenskomst med Gentofte
kommune, så Næstved kommune har altså intet at skaffe der
udover at institutionen ligger i Næstved og et årligt
tilsyn -normalt før det ordinære tilsyn fra Gentofte kommunes
side.

Det kan endvidere oplyses at der kun er 10 elever på
Holsteinsminde, så det er til at overskue.

Den er i øvrigt en del af en anden døgninstitution, nemlig
Hjortholm kostskole, der har 56 elevpladser og som i den
seneste tilsynsrapport har fået "stjerner" over hele feltet.

Vi skal altså passe på med at hænge en skole ud blot fordi en
klemt forældre har en opfattelse af at der sker overgreb, uden
at man kender de nærmere omstændigheder: Barnet kan jo have
løjet for at få opmærksomhed. Husk på at det er en
specialinstitution som har andre typer elever end i den
almindelige folkeskole.

Af tilsynsrapporten for fx Hjortholm fremgår det at der er
foregået 29 indberetninger om magtanvendelse, hvoraf kun 1 af
dem har været "ulovlige" og det er mit indtryk -når jeg læser
rapporten - at der råder en ganske god atmosfære både elever
indbyrdes og voksne-børn indbyrdes.

Men selv i den mest velbevogtede institution kan man ikke
gardere sig mod alle ting.

Igen: pas på at du ikke retter bager for smed!

Fra : H. Jensen

Dato : 13-11-08 13:41

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> behandlingshjem, som fx Holsteinsminde.
>
> Pas på ikke at manipulere med et så alvorligt emne at det

I det konkrete tilfælde med Holsteins minde vadede en medarbejder ind under
"hyggen" jvf. flere avisartikler. Se links på:
http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Holsteins_Minde%2C_Denmark

> Det er jo ikke i Næstved kommune alle de påståede overgreb er
> sket , vel?

Holsteins minde, Atlantis og Marita centeret ligger alle i Næstved kommune.
Atlantis var på daværende tidspunkt amtets ansvar, men kommunen tog
institutionen hjem i forbindelse med kommunereformen og lukkede det derefter
for at få ro om sagen. Der er stadig en afdeling kørende med samme pædagogik
ude omkring Sandved under et andet navn. Marita centeret er en af de mange
private steder, der slår sig op i disse år og får en papirgodkendelse af
kommunen uden at de dermed checker at lægen er der som man så med operation
X. Der faldt ihvertfald en dom ved en domstol, som man kan forholde sig til.

http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Atlantis_%28Denmark%29
http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Marita_center_%28Denmark%29

> Sidstnævnte har jeg ikke hørt om - har du et link?
De fleste aviser har slettet arkiverne, men på folketingets sider om
paragraf §71 udvalget kan man finde brudstykker om tingets tilbagetrækning
efter at de blev truet med politianmeldelse.

> [...]
> godt have vikarer der ikke er uddannede, men de må ikke blive
> der længe og de er under tilsyn af de øvrige ansatte.

På Solhaven, som alle kommuner bruger til de helt utilpassende unge og hvor
at man systematisk bruger vold for at vise de unge, hvem som er stærkest er
lederen slet ikke pædagog, men håndværker. Han blander sig jævnligt i
debatten på området og da Solhaven er en meget stor arbejdsplads i et område
hvor at der blevet stor arbejdsløshed, så fik de også fejet kritikken med
manglende indberetninger ind under bordet.
http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Solhaven_%28Denmark%29

> [...]
>
> Men selv i den mest velbevogtede institution kan man ikke
> gardere sig mod alle ting.
>
> Igen: pas på at du ikke retter bager for smed!

Da vi regner med at akademiet (privat option for forældre der vil beskytte
familiens økonomi mod tilbageholdelse af børnepenge og andre kommende
forældreansvarstiltag) helt sikkert regner med at der kommer ulovlig
magtanvendelse efter dansk lov, da vi anvender Thayers strategi til
passificering, har vi at akademiet kommer til at ligge i udlandet. Jeg kan
derfor finde en vis forståelse for ulovlig magtanvendelse.

De unge siger også selv, at de godt tåler sådanne grænser.
http://www.bt.dk/article/20081105/nyheder/81105072/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-11-08 19:06

> I det konkrete tilfælde med Holsteins minde vadede en
medarbejder ind under
> "hyggen" jvf. flere avisartikler. Se links på:
> [...]

´Jeg har forsøgt at tilgå dette link adskillige gange - *Det
viser kun en tom side fra TV2-øst. Den er fjernet hvis
nyheden overhovedet har været vist.

> Holsteins minde, Atlantis og Marita centeret ligger alle i
> Næstved kommune.

Jovist, men du kæder det sammen med de påståede 80 procent af
alle institutioner hvor sådan noget skulle forekomme.

At overgreb mellem børn kan forekomme, er der jo intet nyt i.
Man kan jo ikke holde tilsyn med børnene på deres værelser 24
timer i døgnet. Hvad vil du foreslå? Videoovervågning?
fodlænker til børnene? Celler?

Overgreb er naturligvis ikke i orden, men du sammenblander
tingene godt og grundigt, som jeg allerede har påvist.

> [...]
> kommunen tog
> institutionen hjem i forbindelse med kommunereformen og

Link? (der virker)

Der er stadig en afdeling kørende med samme pædagogik ude
omkring Sandved under et andet navn.

Hvilken? Du tænker måske på Bostedet Karen Marie? Det er
forbeholdt personer over 18 år. Altså ikke noget med børn her.

> [...]
> så med operation
> X. Der faldt ihvertfald en dom ved en domstol, som man kan

Jeg synes du skal henvise direkte til en dansk kilde fremfor
at gå til en udenlandsk der så henviser til en dansk der ikke
virker.

> [...]

> hvor at der blevet stor arbejdsløshed, så fik de også fejet
> kritikken med
> manglende indberetninger ind under bordet.

Jeg savner dokumentation for at man systematisk bruger vold
for at vise ungerne hvem der er stærkest. Det er en rigtig
grov beskyldning som du må kunne dokumentere. Og Solhaven har
intet med Næstved at gøre.

.
> [...]
> derfor finde en vis forståelse for ulovlig magtanvendelse.
>
> De unge siger også selv, at de godt tåler sådanne grænser.

Vold er forbudt i Danmark -uanset hvordan man vender og drejer
det. Men det har altså stadig intet med hverken Holsteins
Minde eller de øvrige institutioner at gøre.

Igen: Lad være med at rette bager for smed. Der er ingen tvivl
om at der kan ske overgreb når mange elever er sammen. Du
henviser til Holsteins Minde-sagen, som jeg ikke kan læse ud
fra de link du henviser til, men så vidt jeg kan gennemskue
blev det jo også standset af personalet, ikke sandt? Derfra
ekstrapolerer du ud til det ekstreme, nemlig at nogle påstår
at sådanne overgreb sker på 80 procent af institutionerne
landet over, hvorefter du henviser til nogle institutioner i
Næstved, hvoraf en af dem ikke har børn og unge under 18 år.
Så henviser du til Solbakken som ligger i Nordjylland, og så
tager du afsæt i en sædelighedssag hvor en medarbejder er dømt
for ulovlig seksuel omgang med de unge- nogle unge narkomaner
som sagtens kan have fundet på historien for at komme af med
ham. Men dømt er dømt, og indtil han evt. anker sagen og får
medhold så er han efter dansk retspraksis skyldig.

Men du kan sgu da ikke klandre en kommune fordi nogle begår
forbrydelser. Det svarer jo til at man beskylder Christiania
for at være årsag til at narkoen flyder i gaderne i København.
Endelig ligger nogle af sagerne jo nogle år tilbage, så
hvorfor du nu synes at vi skal "sætte en stopper" for
mishandlingen, som om det var noget nyt at vi skulle stoppe
det, ved jeg ikke. Du må have en skjult agenda her.