PC fryser
Fra : Mikael Schøler

Dato : 11-11-08 20:02

Hej NG,

Jeg har samlet en pc af brugte og nye stumper og den har egentlig virket
fint. nu er den begyndt at fryse på de mest underlige tidspunkter. Det
sker både i bios, ved opstart og efter både 5 min og 2 timers brug. Dvs
det er ikke noget der skal på et regelmæssigt tidspunkt.

System er:
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe (brugt)
CPU: AMD athlon processor 3700+ 2.21ghz (brugt)
Ram: 2 x 512mb kingston etellerandet (brugt)
Grafik: Zotac Geforce 8800GTS 512mb (nyt)
HDD: 3x sata (nyt + brugt)
PSU: Seasonic SS-500GB Active PFC F3 (nyt)
CPU køler: Zalman etellerandet (brugt)
Chipset køler: Thermalright HR-05-SLI (nyt)

Der sidder 3 styk S-Flex SFF21D blæsere i.

Sensorview melder om følgende temp:
CPU: 43
GPU: 59
SYS: 39
AUX: 39
HDD1: 29
HDD2: 36
HDD3: 32

Fan hastighed:
CPU fan: 2637 RPM

Voltage:
VCoreA: 1,36 V
VCoreB: 0,00 V
+3,3V: 3,20 V
+5V: 4,87 V
+12V: 11,90 V
+5VSB: 4,76 V
VBAT: 3,07 V

Speedfan melder følgende:
CPU: 44
GPU: 58
HDD1: 29
HDD2: 36
HDD3: 32
Temp1: 40
Ambient: 45

Fan hastighed:
CPU Fan 2596 RPM

Voltage:
VCore1: 1,36 V
VCore2: 0,00 V
+3,3V: 3,20 V
+5V: 4,87 V
+12V: 11,84 V
-12V: -1,99 V
-5V: -8,78 V
+5V: 4,73 V
VBAT: 3,07 V

Jeg har kørt diverse tests og intet virker til at være i udu. Memtest
kørte igennem uden probs.

Så hvad er det der fucker det op? :(

Mikael

Fra : Morten Stæhr

Dato : 11-11-08 20:15

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> +5V: 4,73 V
> VBAT: 3,07 V
>
> Jeg har kørt diverse tests og intet virker til at være i udu. Memtest

Software ?

Fra : Mikael Schøler

Dato : 11-11-08 20:20

Morten Stæhr wrote:
> "Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Software ?

Win XP Pro, SP3

Mener du om det kan være software der fucker op? Tror jeg næppe for
pc'en fryser også ved en tur i bios.

Nu har jeg har den kørende siden 19:35 uden at den er gået i stå..

En ting jeg iøvrigt glemte at sige. Når den fryser så forsøger jeg at
boote den igen ved at trykke på øh 'quick reset'(??) knappen. Oftest så
booter den aldrig op men står bare sådan idle og kører med blæserne.
Hvis jeg holder den inde så kan jeg høre blæsere køre op men der sker
ikke mere.

Så kræves det faktisk at jeg slukker for den og lader den stå lidt.

Mikael

Fra : Morten Stæhr

Dato : 11-11-08 21:10

> [...]
> mere.
>
> Så kræves det faktisk at jeg slukker for den og lader den stå lidt.

Ok nok ikke software,
Prøv at /fjerne/diasable lyd, extra drev, netværk og alt andet der ikke
direkte bruges ,og se om fejlen stadig forekommer, den kan nogen gange være
lidt af et puslespil at finde en sådan fejl.). Har du opdateret bios ?

Fra : Mikael Schøler

Dato : 12-11-08 00:48

On 11 Nov., 21:10, "Morten Stæhr" <netromrhe...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> lidt af et puslespil at finde en sådan fejl.). Har du opdateret bios ?

Ja bios er helt opdateret.

Jeg tror måske det er rammene. I går endte jeg med at sidde i over en
time uden problemer. Til sidst startede jeg FM09 demo op og så frøs
den. Jeg kunne se på Sensorview at cpu røg op i næsten 100% og ram det
samme.

Mikael

Fra : Morten Stæhr

Dato : 12-11-08 14:08

"Mikael Schøler" <schoeler@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Prøv at lade memtest køre hele natten, eller hent IntelBurnTest v1.8
http://www.ultimate-filez.com.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 14-11-08 12:31

On 12 Nov., 14:07, "Morten Stæhr" <netromrhe...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> samme.
>
> Mikael
>
> Prøv at lade memtest køre hele natten, eller hent IntelBurnTest v1.8

Jeg har kørt en kort memtest og den kørte igennem uden problemer. Jeg
har nu prøvet at bytte rundt på blokkene men det hjalp ikke meget.

Jeg vil prøve med en enkelt blok når jeg engang får startet den op
igen.

Mikael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-11-08 21:26

Mikael Schøler wrote:

> Så hvad er det der fucker det op? :(

Det kunne godt være grafikkortet. Prøv at sætte et i der er non-PCIe 2.0.

Jesper Poulsen

Fra : Erik Poulsen

Dato : 13-11-08 14:15

> [...]
> +5V: 4,73 V
> VBAT: 3,07 V
>
> Jeg har kørt diverse tests og intet virker til at være i udu. Memtest

Ja for det kunne vel ikke tænkes det er strømforsyningen det er galt men,
???

Fra : Mikael Schøler

Dato : 14-11-08 12:32

On 13 Nov., 14:15, "Erik Poulsen" <o...@oz3k.dk> wrote:

> Ja for det kunne vel ikke tænkes det er strømforsyningen det er galt men,
> ???

Ærligt talt? Det tror jeg ikke. en 500w der er næsten ny.

Mikael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-11-08 23:42

Mikael Schøler wrote:

> Ærligt talt? Det tror jeg ikke. en 500w der er næsten ny.

Prøv med en anden og se om det ændrer noget.

Jesper Poulsen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 17-11-08 19:37

Mikael Schøler wrote:
> [...]
> +5V: 4,73 V
> VBAT: 3,07 V
>
> Jeg har kørt diverse tests og intet virker til at være i udu. Memtest

Jeg har prøvet med 1 ram blok alene og det er samme resultat.

Jeg har haft sensorsview kørende mens jeg forsøgte forskellige ting og
en ting jeg har bemærket er at så snart min cpu når 100%, så går mit ram
forbrug op og når den når omkring 98%, så dør maskinen.

Så mon ikke det er cpu der er noget galt med? jeg kan bare ikke se det
skulle være varme. Den står på 50% nu.

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 17-11-08 13:55

On 17 Nov., 19:36, Mikael Schøler <mi...@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> forbrug op og når den når omkring 98%, så dør maskinen.
>
> Så mon ikke det er cpu der er noget galt med? jeg kan bare ikke se det

Hm ja så skød jeg den i sænk. Nu stod maskinen pænt og lavede nada og
så frøs den igen :(

Jeg tror bare jeg køber nyt :)

Mikael

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-11-08 23:41

Mikael Schøler wrote:

> Hm ja så skød jeg den i sænk. Nu stod maskinen pænt og lavede nada og
> så frøs den igen :(

Har du på et eller andet tidspunkt slået virtuel hukommelse
(sidefil/pagefile) fra?
Det kunne lyde sådan, og ja, så dør maskinen når hukommelsen er fuld og
der derfor ikke længere kan startes programmer op.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 18-11-08 10:54

On 17 Nov., 23:41, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Har du på et eller andet tidspunkt slået virtuel hukommelse
> (sidefil/pagefile) fra?
> Det kunne lyde sådan, og ja, så dør maskinen når hukommelsen er fuld og
> der derfor ikke længere kan startes programmer op.

Hmm nææ jeg har ikke rørt ved pagefile. Det er en nyinstalleret xp.
Men det kunne da være jeg lige skulle se hvad pagefile er sat til.

Mikael