|
| Returret og returneret beløb Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 06-11-08 20:55 |
|
Hej!
Jeg købte en telefon i Skypes internetbutik (ligger svjv i Schweiz) og
valgte efterfølgende at returnere telefonen (komplet og 100% intakt)
indenfor de 30 dage som de har som krav. Jeg fik imidlertid kun
produktets pris refunderet, og ikke den porto jeg betalte samtidigt med
købet.
Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
tilbage, ikke?
Kan ikke overskue hvilke regler der gælder her, så jeg spørger derfor
ekspertpanelet.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Jesper Lund (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 06-11-08 22:17 |
|
Kim Voss Schrader wrote:
> Kan ikke overskue hvilke regler der gælder her, så jeg spørger derfor
> ekspertpanelet.
Hvis firmaet direkte henvender sig til danske kunder, er det principielt
de danske regler som er gældende.
--
Jesper Lund
| |
Kim Voss Schrader (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 06-11-08 22:33 |
|
Hej!
Jesper Lund wrote:
>
> Kim Voss Schrader wrote:
>
>> Kan ikke overskue hvilke regler der gælder her, så jeg spørger derfor
>> ekspertpanelet.
>
> Hvis firmaet direkte henvender sig til danske kunder, er det principielt
> de danske regler som er gældende.
Ok. Men nu udvider de så returretten til 30 dage istedet for de normale
14 ved fjernkøb.
Og hvad så med portoen i det oprindelige køb. Skal de returnere det
fulde oprindelige beløb der blev trukket på min konto?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Carsten (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 06-11-08 22:34 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:49134b90$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
> den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
> tilbage, ikke?
nope ! Hvis *du* fortryder et køb så betaler du også returningsportoen (det
skulle da lige passe at virksomheden skulle betale for din fortrydelse).
Hvis du derimod returnerer pga. en fejl ved varen (reklamation) så skal
virksomheden betale returportoen.
Carsten
| |
bem (06-11-2008)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 06-11-08 22:40 |
|
"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
news:491362e3$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:49134b90$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
>> den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
>> tilbage, ikke?
>
> nope ! Hvis *du* fortryder et køb så betaler du også returningsportoen
> (det skulle da lige passe at virksomheden skulle betale for din
> fortrydelse). Hvis du derimod returnerer pga. en fejl ved varen
> (reklamation) så skal virksomheden betale returportoen.
>
> Carsten
Hvorfor mener du at spørgeren taler om returporto?
/Bo
| |
Carsten (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 07-11-08 08:49 |
|
"bem" <bembem _2(FJERN gskrivBEM)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4913641f$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvorfor mener du at spørgeren taler om returporto?
Det gør han heller ikke viser det sig, det var en mistolkning fra min
side...
Carsten
| |
JBJ (07-11-2008)
| Kommentar Fra : JBJ |
Dato : 07-11-08 11:30 |
|
"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
news:491362e3$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:49134b90$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er det korrekt gået til? Hvis jeg havde returneret en vare i dk indenfor
>> den normale returret skulle jeg da have haft det fulde betalte beløb
>> tilbage, ikke?
>
> nope ! Hvis *du* fortryder et køb så betaler du også returningsportoen
> (det skulle da lige passe at virksomheden skulle betale for din
> fortrydelse). Hvis du derimod returnerer pga. en fejl ved varen
> (reklamation) så skal virksomheden betale returportoen.
>
> Carsten
>
Det er der dog en del der forsøger at smutte udenom, de siger bare at man
skal sende varen til dem og dermed står man selv med portoen. Hos en kendt
computerforetning på nettet skriver de i deres RMA betingelser at man skal
bede dem udtrykkeligt om at sende en returlabel. Når de skriver man skal
reture varen så de kan checke den for fejl, skriver de intet om dette. Man
skal altså selv ind og finde dette i deres RMA betingelser.
--
Mvh
JBJ
| |
Ole C (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ole C |
Dato : 07-11-08 12:03 |
|
JBJ skrev blandt andet:
> Det er der dog en del der forsøger at smutte udenom,
Det er der desværre rigtigt mange der gør - også e-mærkede butikker....
--
vh
Ole C
| |
Bertel Lund Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 07-11-08 13:09 |
| | |
Jesper Lund (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 06-11-08 22:40 |
|
Kim Voss Schrader wrote:
> Ok. Men nu udvider de så returretten til 30 dage istedet for de normale
> 14 ved fjernkøb.
I teorien kunne der gælde andre regler mellem 15 og 30 dage. Her er der
principielt aftalefrihed efter de danske regler, da loven kun kræver 14
dages returret.
> Og hvad så med portoen i det oprindelige køb. Skal de returnere det
> fulde oprindelige beløb der blev trukket på min konto?
Ja. Men du får næppe noget ud af at forfølge sagen.
--
Jesper Lund
| |
Henning (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 06-11-08 23:59 |
|
On Thu, 06 Nov 2008 20:55:09 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:
>Hej!
>
>Jeg købte en telefon i Skypes internetbutik (ligger svjv i Schweiz) og
>valgte efterfølgende at returnere telefonen (komplet og 100% intakt)
>indenfor de 30 dage som de har som krav. Jeg fik imidlertid kun
>produktets pris refunderet, og ikke den porto jeg betalte samtidigt med
>købet.
Korrekt - hvis der på faktura står to beløb; et for telefonen og et
for porto/ekspedition, får du kun telefonens pris refunderet. Var der
derimod tale om et samlet beløb skulle du have det hele tilbage.
| |
Jesper Lund (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 07-11-08 01:39 |
|
Henning wrote:
> Korrekt - hvis der på faktura står to beløb; et for telefonen og et for
> porto/ekspedition, får du kun telefonens pris refunderet. Var der
> derimod tale om et samlet beløb skulle du have det hele tilbage.
Det gør ingen forskel efter dansk lovgivning.
--
Jesper Lund
| |
Bertel Lund Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 07-11-08 08:55 |
| | |
per christoffersen (09-11-2008)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 09-11-08 15:10 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:62t7h4p1ec9fled50q9jauj5uias03t5vs@news.stofanet.dk...
> Jesper Lund skrev:
>
>> Det gør ingen forskel efter dansk lovgivning.
>
> Nej, men misforståelsen florerede ganske længe her i gruppen for
> nogen tid siden.
Det skyldes bla. at fortolkningen på bjerget (læs Forbrugerstyrelsen) i lang
tid var uklar på det punkt, men nu er den helt klar og tydelig, -
fragtomkostninger til fremsendelse skal også tilbagebetales.
/Per
| |
Henning (09-11-2008)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 09-11-08 17:26 |
|
>Det skyldes bla. at fortolkningen på bjerget (læs Forbrugerstyrelsen) i lang
>tid var uklar på det punkt, men nu er den helt klar og tydelig, -
>fragtomkostninger til fremsendelse skal også tilbagebetales.
Problemet er så bare, at Forbrugerstyrelsen kun er en
interesseorganisation uden juridisk dømmekraft. Så længe der ikke er
afsagt dom i en sag er deres ord ligegyldige.
| |
per christoffersen (09-11-2008)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 09-11-08 19:15 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:4n3eh4lmcnor2gg38plbvrp65tcmickjso@4ax.com...
>
>>Det skyldes bla. at fortolkningen på bjerget (læs Forbrugerstyrelsen) i
>>lang
>>tid var uklar på det punkt, men nu er den helt klar og tydelig, -
>>fragtomkostninger til fremsendelse skal også tilbagebetales.
>
> Problemet er så bare, at Forbrugerstyrelsen kun er en
> interesseorganisation uden juridisk dømmekraft. Så længe der ikke er
> afsagt dom i en sag er deres ord ligegyldige.
Jeg er ikke enig, at man kan kalde Forbrugerstyrelsen for en
interesseorganisation. Der er tale om en statslig styrelse, hvis opgave bla.
er overvåge og fortolke forbrugerjuridiske område.
Styrelsen samarbejder tæt med Forbrugerombudsmanden (som er sin egen
institution, men vist administrativte r udnerlagt styrelsen), og han har
decideret udøvende juridisk magt, - han kan feks. (gennem forhandling)
fastlægge bindende retningslinjer for forskellige områder.
/Per
| |
Jesper Lund (09-11-2008)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 09-11-08 17:33 |
|
Henning wrote:
> Problemet er så bare, at Forbrugerstyrelsen kun er en
> interesseorganisation uden juridisk dømmekraft. Så længe der ikke er
> afsagt dom i en sag er deres ord ligegyldige.
Forbrugerrådet er ikke det samme som Forbrugerstyrelsen.
Forbrugerombudsmanden har gennemgået betingelserne for en lang række
danske netbutikker for nylig, og dette punkt er blevet kontrolleret i den
forbindelse. Se desuden
< http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/
sager/markedsfoeringsloven-sager/internete-handel/fortrydelsesret-vejl/
tilbagebetaling/>
--
Jesper Lund
| |
|
|