Messerschmidt vrøvler
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-11-08 13:46

Dansk Folkepartis vælgere er meget splittede om euroen. Hele 48% af partiets
vælgere er nu tilhængere af dansk deltagelse i samarbejdet, mens 51% er
modstandere af samarbejde.

Partiets EU-ordfører Morten Messerschmidt mener dog ikke, at den aktuelle
rentesituation koster Danmark penge:

"Når vi har en højere rente end eurolandene, koster det, men når renten er
lavere, tjener vi penge på det.", siger Morten Messerschmidt til DR.

Sagen er så bare den, at Danmark har haft en højere rente end eurozonen i
samtlige måneder siden euroens indførelse pånær tre, og set over den samlede
periode har det gennemsnitlige rentespænd ligger i perioden 1999 til 2008 på
0,22 procentpoint. Så Morrten Messerschmidts udtalelse er med andre ord det
rene vrøvl.

Det er utroligt, at en EU-ordfører er uvidende om så fundamentale fakta, men
det er han måske heller ikke?

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/10/31/112240.htm

Fra : mr

Dato : 02-11-08 14:03

> [...]
> andre ord det rene vrøvl.
>
> Det er utroligt, at en EU-ordfører er uvidende om så fundamentale fakta,

vel bare et godt udtryk for DF´s holdninger og vidensniveau generelt.
Messeschmidt er bedst til gamle fædrelandssange, og vælgerne er bedst til at
se hvad der sker inden for hoveddøren - og at læse store overskrifter.

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-11-08 15:18

"mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> vel bare et godt udtryk for DF´s holdninger og vidensniveau generelt.

Åh ja, mr og CRL kender naturligvis alle decimaler i rentespændet over de
seneste 9 år.
I deres egen fantasi forstås - milde moster ;-/

Mvh
Martin

Fra : mr

Dato : 03-11-08 18:46

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Åh ja, mr og CRL kender naturligvis alle decimaler i rentespændet over de
> seneste 9 år.
> I deres egen fantasi forstås - milde moster ;-/

uhhhh
Kloge Åge, hvornår har den dAnske rente været lavere end eurorenten?

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-11-08 20:48

"mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> uhhhh
> Kloge Åge, hvornår har den dAnske rente været lavere end eurorenten?

Er det ikke det du påstår at vide?

Mvh
Martin

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-11-08 08:25

"mr" <mail@mail.dk> wrote in message

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> uhhhh
> Kloge Åge, hvornår har den dAnske rente været lavere end eurorenten?

Det er i hvert fald ikke særlig svært at slå det op.

Fra : JensB

Dato : 02-11-08 15:28

Kig på de økonomiske nøgletal for de øvrige Eurolande.....
DK er bedre.
Skulle vi hoppe på Euro, blot for at redde skindet på de, der har spekuleret
i tage flexlån,
således som argumentationen har været fra ja-sigerne senest ?
Ryst posen.
Jens

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-11-08 18:34

"JensB" <Jep@yahoo.dk> wrote in message
> Kig på de økonomiske nøgletal for de øvrige Eurolande.....
> DK er bedre.

Det afhænger af, hvilke nøgletal, du kigger på, for hvilke lande og for
hvilken periode. I øvrigt kan jeg ikke se, det er relevant for denne
diskussion. Italien havde et lavere BNP pr. capita end Danmark, længe før
der var noget, der hed euro, så forskellen skyldes naturligvis ikke, at
Italien har euro nu, mens Danmark ikke har.

> Skulle vi hoppe på Euro, blot for at redde skindet på de, der har
> spekuleret i tage flexlån,

Nej, jeg synes da, der er masser af andre gode grunde. Den vigtigste er, at
en høj rente i en periode, hvor ledigheden må forventes at sige, er præcis
det modsatte af, hvad vi har brug for.

Hvis man sænker renten, bliver der billigt at låne penge, og det vil skabe
øget aktivitet i samfundet, fordi virksomhederne er mere
investeringsvillige. Men det omvendte gør sig selfølgelig også gældende.

Det fænomen, jeg taler om her, rammer bestemt ikke bare flexlånere - men
alle og enhver.

I øvrigt er der andre end flexlånerne, der er interesserede i
renteudviklingen af rent privatøkonomiske årsager. Folk, der skal sælge hus,
bør eksempelvis interessere sig rigtig meget for det, og det samme gælder
folk, der har banklån eller kassekredit.

> således som argumentationen har været fra ja-sigerne senest ?

Jeg har ikke hørt nogen fra ja-siden hævde, at vi bare skal med i euroen
derfor. Men hvis du har kildehenvisninger, diskuterer jeg dem gerne med dig.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 02-11-08 21:06

"mr" skrev i en meddelelse

> vel bare et godt udtryk for DF´s holdninger og vidensniveau >generelt.

Eller udtryk for dit vidensniveau i særdelshed !

Messerschmidt afviser netop ikke at det koster Danmark penge
at stå uden for Euroen.

> Messeschmidt er bedst til gamle fædrelandssange, og >vælgerne er bedst til
> at se hvad der sker inden for hoveddøren - og at læse store >.

Lidt lige som du åbenbart stoler 100% på hvad du har læst om at
Messerschmidt angiveligt skulle have sunget i grøften !!
Eller du var måske til stede ??

Eller læste du også bare store overskrifter ?

Kan du selv se vilken idiot du er nu , eller skal jeg hjælpe med mere.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-11-08 08:30

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote in message

> Eller udtryk for dit vidensniveau i særdelshed !

Underlig kommentar. Lidt i stil med "du kan selv være dum og grim".

> Messerschmidt afviser netop ikke at det koster Danmark penge
> at stå uden for Euroen.

Han afviser ikke, at det "i øjeblikket" koster Danmark penge. Men der til
føjer han så sin påstand om, at i perioder, hvor den danske rente er lavere,
tjener vi penge på det. Altså underforstået: Det går nok nogenlunded lige op
i det lange løb.

Realiteten er bare, at det netop ikke går lige op i det lange løb. Af
tekniske årsager har Danmark en lidt højere rente, fordi vi på den måde
tager lidt af presset fra valutareseverne, som dermed alt andet lige vil
være et større og mere effektivt våben at have i baghånden.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-08 22:05

> Han afviser ikke, at det "i øjeblikket" koster Danmark penge. Men der
> til føjer han så sin påstand om, at i perioder, hvor den danske rente
> er lavere, tjener vi penge på det.

Altså hverken lyver han eller er uvidende om fundamentale fakta - vel?

>Altså underforstået: Det går nok
> nogenlunded lige op i det lange løb.

Nej, det er ikke spor underforstået. Det er vist kun dig, der læser dét ind
i hans ord.

> [...]
> måde tager lidt af presset fra valutareseverne, som dermed alt andet
> lige vil være et større og mere effektivt våben at have i baghånden.

Ingen har påstået, at det går lige op i det lange løb. Det er en stråmand.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-11-08 08:25

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Altså hverken lyver han eller er uvidende om fundamentale fakta - vel?

Så fortæl mig gerne, hvornår det er, vi har tjent penge på en lavere rente.

> Nej, det er ikke spor underforstået. Det er vist kun dig, der læser dét
> ind i hans ord.

Er du dum?

> Ingen har påstået, at det går lige op i det lange løb. Det er en stråmand.

Nope.

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-08 17:34

> [...]
> til 2008 på 0,22 procentpoint. Så Morrten Messerschmidts udtalelse er med

Det er den samme sang igen og igen og igen. Danmark går fallit hvis vi ikke
er i euroland og buh hu. Sidst vi havde afstemning ville vi miste 500.000
arbejdspladser hvis vi ikke stemte ja, og hov nåja, så faldt arbejdsløsheden
godt nok 200.000 i stedet, men hva' fan', man kan jo ikke have ret hver
gang.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-11-08 18:30

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Det er den samme sang igen og igen og igen.

Det gør det ikke mindre rigtigt.

> Danmark går fallit hvis vi ikke er i euroland og buh hu.

Hvornår har jeg sagt det? Jeg siger det ikke ovenfor, og jeg har ikke sagt
det tidligere.

> Sidst vi havde afstemning ville vi miste 500.000 arbejdspladser hvis vi
> ikke stemte ja,

Hvem sagde det?

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-08 18:34

> [...]
>
> Det gør det ikke mindre rigtigt.

> Hvornår har jeg sagt det? Jeg siger det ikke ovenfor, og jeg har ikke sagt

Du ved udemærket godt at man (også dig) nu er igang med skrækkampagnen om at
hele landet falder sammen hvis vi ikke skynder os at komme i samme økonomi
med Portugal, Spanien, Tyskland osv osv.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-11-08 18:41

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Intet svar.

> Du ved udemærket godt at man (også dig) nu er igang med skrækkampagnen om
> at hele landet falder sammen hvis vi ikke skynder os at komme i samme
> økonomi med Portugal, Spanien, Tyskland osv osv.

Så må det jo være let at finde et sted, hvor jeg skriver noget, der med bare
skyggen af rimelighed kan udlægges sådan.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke mener, det vil gøre den store
forskel, hvis vi melder os ind i euroen, og at jeg IKKE mener, det vil føre
til massearbejdsløshed, hvis vi lader være. Hvis du oprigtigt mener, at det
er en selvmodsigelse fra min side, så må du jo dokumentere det.

Ellers synes jeg, du skal indrømme, at du lyver.

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-08 18:47

> [...]
> føre til massearbejdsløshed, hvis vi lader være. Hvis du oprigtigt mener,
> at det er en selvmodsigelse fra min side, så må du jo dokumentere det.

Nå, nu er det pludselig ligegyldigt efter du de sidste dage har talt for
euro og alle de ulykker der kan ske hvis vi ikke er med. Hvad jeg virkelig
kan undre mig over er at folk har så fandens travlt med at sikre os 5-10%
inflation som det er sket i de andre i de øvrige lande der skiftede.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-11-08 08:58

> [...]

Stadig intet svar.

> Nå, nu er det pludselig ligegyldigt efter du de sidste dage har talt for
> euro og alle de ulykker der kan ske hvis vi ikke er med.

Hvor? Du har nu fået fire opfordringer til at dokumentere din påstand, men
hver gang har du snakket udenom.

Jeg har påpeget en lang række ulemper ved at stå uden for eurosamarbejdet,
men hvis det skal udlægges som en skræmmekampagne, hver gang man gør det, er
der sgu noget galt med virkelighedsopfattelsen hos nej-siden.

Du påstår helt konkret, at jeg har skrevet, at "hele verden falder sammen".
Hvor har jeg skrevet noget, der med nogen ret kan udlægges sådan???

Det er sidste chance. Enten dokumenterer du din påstand, eller sogså
indrømmer du, at du lyver.

> Hvad jeg virkelig kan undre mig over er at folk har så fandens travlt med
> at sikre os 5-10% inflation som det er sket i de andre i de øvrige lande
> der skiftede.

(1) HVILKE lande?
http://www.finfacts.com/inflation.htm

(2) "How did the Euro Affect Inflation Rates in the EMU?" lyder titlen på
dette meget interessante paper.

"Our analysis pre-sents clear evidence of reduction in inflation rate
dispersion for the period 1992 to 1997, indicating that the Maastricht
Treaty had a major impact on the convergence of inflation rates within the
EMU for that period."
http://www.essays.se/essay/99aac6a39e/

(3) Er du klar over, at inflationen i Danmark lige nu er over gennemsnittet
i eurozonen?
http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2008/NR398.pdf

Fra : Newt Bridges

Dato : 02-11-08 19:52

On 2008-11-02 13:46:17 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> said:
> Det er utroligt, at en EU-ordfører er uvidende om så fundamentale fakta, men
> det er han måske heller ikke?

Messerschmidt er uden tvivl bekendt med disse fakta. Men han vælger jo
- som alle politikere - at fremhæve de "dele" af fakta som passer bedst
til hans "sag".

Hvis politikere kun forholdte sig til fakta, ville topskatten forlængst
være afskaffet. Man kan ikke bilde mig ind, at Søvndal og Thorning ikke
er fuldstændigt bevidste om at en afskaffelse af topskatten ville være
selvfinansierende. Men det passer ikke ind i deres samlede agenda om
mere centralisering af magten hos staten, og derfor undlader de at
fremhæve dette "fakta".

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-08 20:02

"Newt Bridges" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvfinansierende. Men det passer ikke ind i deres samlede agenda om mere
> centralisering af magten hos staten, og derfor undlader de at fremhæve

For nydeligt mente regeringen ellers det ville koste 18 milliarder.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-08 20:46

> For nydeligt mente regeringen ellers det ville koste 18 milliarder.

Ellers? Forstod du overhovedet, hvad "Newt Bridges" skrev?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Newt Bridges

Dato : 03-11-08 13:40

On 2008-11-02 20:46:15 +0100, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> said:

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers? Forstod du overhovedet, hvad "Newt Bridges" skrev?

Ingen grund til at skrive mit navn i anførselstegn, "Jens Bruun"

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-11-08 08:39

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> "Newt Bridges" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> For nydeligt mente regeringen ellers det ville koste 18 milliarder.

Hvor gjorde den det?

http://epn.dk/erhverv_samfund/arbejdsmarked/article1496151.ece

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-11-08 08:34

"Newt Bridges" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> være afskaffet. Man kan ikke bilde mig ind, at Søvndal og Thorning ikke er
> fuldstændigt bevidste om at en afskaffelse af topskatten ville være

Jeg synes nu, det er optimistisk at antage, at det nødvendigvis vil være
tilfældet / altid vil være tilfældet, uanset at jeg mener, vi bør afskaffe
topskatten.

> Men det passer ikke ind i deres samlede agenda om mere centralisering af
> magten hos staten, og derfor undlader de at fremhæve dette "fakta".

Topskatten er en skat, som mange ønsker, fordi det "er retfærdigt". Det er
det, vi andre vil kalde misundelse.

Fra : Newt Bridges

Dato : 03-11-08 13:27

On 2008-11-03 08:34:06 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> said:

> Jeg synes nu, det er optimistisk at antage, at det nødvendigvis vil være
> tilfældet / altid vil være tilfældet, uanset at jeg mener, vi bør afskaffe
> topskatten.

Jeg siger ikke at det /altid/ vil være tilfældet, men blot at der vist
har været konsensus i embedsmandskredse siden Marianne Jelved var
økonomiminister under Nyrup at en afskaffelse af topskatten ville være
hensigtsmæssig.

Men formålet var nu ikke at debattere topskat - blot at påpege at alle
politikere vælge at fremhæve/ignorere hvad der kan betragtes som
"fakta" ud fra hvad deres egen agenda er.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Kim2000

Dato : 03-11-08 17:49

> [...]
> tilfældet / altid vil være tilfældet, uanset at jeg mener, vi bør afskaffe

Se det var noget helt andet, jeg vil gerne tilslutte mig at ingen bør betale
mere end 50% til staten, ja faktisk så jeg gerne en helt anden
skattetænkning, hvor man fjernede alle mærkværdige fradrag. Det er fx ikke
min sag om du vil give til Røde Kors, men da sådan et beløb kan trækkes fra,
så bliver det pludselig min sag.

Fra : Solarmax

Dato : 03-11-08 20:33

"
> [...]
> min sag om du vil give til Røde Kors, men da sådan et beløb kan trækkes

Bingo.
For alle topskatteydere har sgu ikke noget imod alle irrelevante undtagelser
/ absurde fradrag i skatten.
Det må der gerne betales til......... ;-D
Cut alle fradrag, der ikke går til at erhverve, sikre eller vedligeholde
indkomsten.
Cut alle skattefri ben.

Men tilbage til Euro-snakken.
Jens

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-11-08 18:51

> Se det var noget helt andet, jeg vil gerne tilslutte mig at ingen bør
> betale mere end 50% til staten,

Det er en alt for høj skattesats, hvis målet er at øge arbejdskraftsudbudet.

Selv folk som jeg, der ligger i top 5% af indtægtsskalaen, vil ikke slippe
billigere i skat af den grund.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 02-11-08 21:01

"Christian R. Larsen" skrev i en meddelelse

> Partiets EU-ordfører Morten Messerschmidt mener dog >ikke, at den aktuelle
> rentesituation koster Danmark penge:

Du lyver og fordrejer som du plejer , Messerschmidt siger

"Han afviser ikke, at det i øjeblikket koster noget for Danmark at stå uden
for euroen"

> Det er utroligt, at en EU-ordfører er uvidende om så >fundamentale fakta,
> men det er han måske heller ikke?

Nej det utrolige er at du gang på gang fejl citerer artikler , få derefter
at udråbe dit nonsens til fakta.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-11-08 08:41

> Du lyver og fordrejer som du plejer , Messerschmidt siger
>
> "Han afviser ikke, at det i øjeblikket koster noget for Danmark at stå
> uden for euroen"

Undskyld, det er en tastefejl - ordet ikke skulle ikke have været med. Men
da jeg samtidig sendte linket med, kan enhver jo se det, så hvorfor skulle
jeg gøre det i en ond mening?

> Nej det utrolige er at du gang på gang fejl citerer artikler , få derefter
> at udråbe dit nonsens til fakta.

Hvornår har jeg ellers fejlciteret noget som helst?

Ovenstående er ikke engang vigtigt for min pointe, som du så i øvrigt
overhovedet ikke kommenterer.

Er det fordi du mener, det er i orden, at Messerschmidt "lyver og
fordrejer"?

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 15:09

"Christian R. Larsen" wrote

> "Når vi har en højere rente end eurolandene, koster det, men når renten er
> lavere, tjener vi penge på det.", siger Morten Messerschmidt til DR.

Teknisk set har idioten sådan set ret. Han undgår bare perspektiveringen.

- Jensby

Fra : Bruno Christensen

Dato : 03-11-08 20:18

On Mon, 3 Nov 2008 15:09:06 +0100, Jan Bang Jensby wrote:

> "Christian R. Larsen" wrote

> Teknisk set har idioten sådan set ret. Han undgår bare perspektiveringen.
>
> - Jensby

Hvem af dem kalder du idiot? De er begge i offentligt hverv.

--
MVH
Bruno

Fra : Solarmax

Dato : 05-11-08 17:28

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i meddelelsen

> Hvem af dem kalder du idiot? De er begge i offentligt hverv.
>
> --
> MVH
> Bruno

De gamle flexlånere kan på sigt tåle en højere rente for en tid.
De kan blot tære lidt på reserverne.......

http://www.business.dk/article/20081104/dinepenge/711040039/

Så kan låntagerne i de fastforrentede lån jo spekulere lidt over dén.

http://www.business.dk/article/20081104/dinepenge/711040038/

Det er da godt, at vi stadig har armageddon som argument for indgrebene.

Jens

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 03-11-08 20:55

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> writes:

> [...]
> fradrag. Det er fx ikke min sag om du vil give til Røde Kors, men da
> sådan et beløb kan trækkes fra, så bliver det pludselig min sag.

Hvis det for alvor skal batte, skal du have den flade skat med i
samme ombæring. Ellers kommer du bare til at sponsere endnu flere
topskatteyderes ydnyttelse af de N fradrag der ikke er folkestemning
for at fjerne. Og der vil være nogle hellige køer, som det er umuligt
at fjerne: befordring, a-kasse, fagforening, rentefradrag (ellers skal
vi af med formueskat og skat af renteindtægter også), ...

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 04-11-08 20:03

"Solarmax" <Jspkb@yahoo.dk> writes:

> Iøvrigt er det ingen naturlov, at beskatning af en indtægt skal give
> et fradrag andetsteds.

Der er heller ingen naturlov der siger at det man betaler for at
komme på arbejde skal kunne trækkes fra i skat. Men begge dele er en
politisk realitet.

--
/Wegge