Har jeg trådløst netkort?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 06-11-08 10:26

P.g.a. lang afstand til telefoncentral, er jeg nu "tvunget" til at køre
trådløst internet, f.eks. fra Skyline. Fint nok, men det kræver jo, at jeg
har trådløse netkort der understøtter WPA i min stationære og min bærbare.

Hvordan kan jeg undersøge om jeg har det? Jeg bruger XP i nyeste
opdatering.

Hvis jeg ikke allerede har disse netkort, skal jeg jo købe og installere
dem. Det er vel forholdsvist enkelt i den stationære (af med kabinettet,
ind med kortet og så kører det), men hvad med den bærbare (Acer Aspire
3005WLMi)?
--
/ Mikkel

Fra : Ole C

Dato : 06-11-08 11:19

Mikkel Mikkelsen skrev blandt andet:

> [...]
> installere dem. Det er vel forholdsvist enkelt i den stationære (af
> med kabinettet, ind med kortet og så kører det), men hvad med den

Jeg tror du har misfortået hvordan systemet virker.
Læs evt. her: http://www.skyline.dk/support/skyline-wimax.asp

--
vh
Ole C

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 06-11-08 11:44

On Thu, 6 Nov 2008 11:18:45 +0100, Ole C wrote:

> Jeg tror du har misfortået hvordan systemet virker.
> Læs evt. her: http://www.skyline.dk/support/skyline-wimax.asp

Aha, det har du nok ret i. Det er altså signalet fra senderen til den
udvendige modtagerenhed der er trådløs, mens computeren tilsluttes med
kabler til den indvendige enhed. Javel så. Trådløse netkort er altså kun
nødvendige, hvis jeg vil have trådløs forbindelse inde i huset. Og det vil
jeg vel, da det jo er fjollet at være afhængig af et kabel til den bærbare,
eller hvad? Det ville jo også være rart at kunne tage laptoppen med ud i
haven.

Jeg skal vel også have trådløst, hvis jeg skal forbinde de to maskiner i et
"netværk"?

Og så er vi jo tilbage ved mit oprindlige spørgsmål: Hvordan kan jeg se om
.... o.s.v.
--
/ Mikkel

Fra : Ole C

Dato : 06-11-08 12:31

Mikkel Mikkelsen skrev blandt andet:

> Aha, det har du nok ret i. Det er altså signalet fra senderen til den
> udvendige modtagerenhed der er trådløs, mens computeren tilsluttes med
> kabler til den indvendige enhed.

- eller via en trådløs router.

> [...]
> Og det vil jeg vel, da det jo er fjollet at være afhængig af et kabel
> til den bærbare, eller hvad? Det ville jo også være rart at kunne

Bestemt

> Jeg skal vel også have trådløst, hvis jeg skal forbinde de to
> maskiner i et "netværk"?

Af samme årsager som ovenfor nævnt, er det nok det mest praktiske mht. den
bærbare, men den stationære er vel netop stationær, så den kan bare
tilsluttes routeren med kabel.

> Og så er vi jo tilbage ved mit oprindlige spørgsmål: Hvordan kan jeg
> se om ... o.s.v.

Kontrolpanel>System>Enhedshåndtering - og se under Netværkskort om der er et
trådløst kort/wireless card.
Det er nok tvivlsom om den stationære er udstyret med et trådløst kort, men
hvis ikke din bærbare er tudsegammel, er der sandsynligvis et indbygget
trådløst netkort. Ellers kan problemet løses med et USB-"kort", for
eksempel.

--
vh
Ole C

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 06-11-08 12:50

On Thu, 6 Nov 2008 12:30:39 +0100, Ole C wrote:

> - eller via en trådløs router.

Aha, sådan en har jeg nu til mit TDC-kabel. Faktisk har jeg et extra magen
til, spritnyt og aldrig pakket ud. Har fået dem til brug med TDC-kabel. Kan
den/de bruges?

> Af samme årsager som ovenfor nævnt, er det nok det mest praktiske mht. den
> bærbare, men den stationære er vel netop stationær, så den kan bare
> tilsluttes routeren med kabel.

Ohhh yes, men kan man så også forbinde de to computere? Hmmm, det foregår
måske gennem routeren, eller ...? Jeg er dum som et brædt på de dele.

> Kontrolpanel>System>Enhedshåndtering - og se under Netværkskort om der er et
> trådløst kort/wireless card.

Der er to i den bærbare:
Broadcom 802.11g netværkskort
SiS 900-based PCI Fast Ethernet Adapter

- men det er vist ikke trådløst?

> [...]
> hvis ikke din bærbare er tudsegammel, er der sandsynligvis et indbygget
> trådløst netkort. Ellers kan problemet løses med et USB-"kort", for

Yep. Ved installation af Skyline kan man købe sådan en fætter til 249 kr.,
men på edbpriser kan jeg finde en Noname til 88 kroner. Skyline vil jo nok
mene, at de ikke kan garantere for resultatet med den billige?
--
/ Mikkel

Fra : Ole C

Dato : 06-11-08 14:27

Mikkel Mikkelsen skrev blandt andet:

> Aha, sådan en har jeg nu til mit TDC-kabel. Faktisk har jeg et extra
> magen til, spritnyt og aldrig pakket ud. Har fået dem til brug med
> TDC-kabel. Kan den/de bruges?

Ja.

> Ohhh yes, men kan man så også forbinde de to computere? Hmmm, det
> foregår måske gennem routeren, eller ...? Jeg er dum som et brædt på
> de dele.

Man opretter et netværk, som de to computere tilsluttes via routeren.
Hvordan det gøres, kan du læse om i Windows' "Hjælp og support" - ved at
søge på internettet - og ved at rådføre dig med eksperterne i
netværksgrupperne.

> Der er to i den bærbare:
> Broadcom 802.11g netværkskort
> SiS 900-based PCI Fast Ethernet Adapter
>
> - men det er vist ikke trådløst?

Som du får at vide i et andet indlæg, er Broadcom 802.11g et trådløst
netværkskort.
(Måske du også lige skulle studere brugsanvisningen til din bærbare lidt
nærmere... )

> [...]
> kr., men på edbpriser kan jeg finde en Noname til 88 kroner. Skyline
> vil jo nok mene, at de ikke kan garantere for resultatet med den

Ser ud til at være en overflødig udgift og bekymring.

--
vh
Ole C

Fra : PA

Dato : 06-11-08 13:24

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem. Det er vel forholdsvist enkelt i den stationære (af med kabinettet,
> ind med kortet og så kører det), men hvad med den bærbare (Acer Aspire

Broadcom 802.11g netværkskort er et trådløst netkort

MVH Per

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 06-11-08 13:47

On Thu, 6 Nov 2008 13:23:35 +0100, PA wrote:

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> Broadcom 802.11g netværkskort er et trådløst netkort

Hmmm, nu har jeg så gjort det, som jeg skulle have gjort før jeg spurgte:
søgt på nettet. På producentens hjemmeside kan jeg ikke se at det
understøtter WPA og en Googling giver ikke et klart svar.

Hvis det gør det, behøver jeg vel ikke at købe f.eks. et USB-wireless?
--
/ Mikkel

Fra : PA

Dato : 06-11-08 16:42

> [...]
> understøtter WPA og en Googling giver ikke et klart svar.
>
> Hvis det gør det, behøver jeg vel ikke at købe f.eks. et USB-wireless?

Security: WEP, WPA Personal, WPA2 Personal, WMM,

PER

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 06-11-08 17:43

On Thu, 6 Nov 2008 16:41:53 +0100, PA wrote:

> Security: WEP, WPA Personal, WPA2 Personal, WMM,

Tak til dig og andre for hjælp.
--
/ Mikkel