selvbyg vs. færdigPC
Fra : Carsten Riis

Dato : 05-11-08 21:05

Hej alle

I halvfemserne var jeg til selvbyg-pc'ere.

I 2004, hvor sidst købte var det en brugt Fujitsu-siemens, som jeg
senere flyttede over i nyt kabinet for at få plads til ekstra harddiske.
Altså en færdigPC, men som bare var for lille til det jeg ville med den.

Nu skal jeg så til at svinge Dankortet igen, men spørgsmålet er:

selvbyg eller FærdigPC.

Hvis jeg smider ca. 9000 kroner på bordet, med hvilket princip vil jeg
få mest for pengene.

Det skal lige siges, at jeg er meget glad for mit hightowerkabinet
AopenHX08 (tror jeg nok det hedder)

Om jeg skal skifte strømforsyning, Motherboard, RAM og alt mulig andet
rører mig ikke.
Ikke at jeg er ingeniør, men de gange jeg har pillet ved min
computerhardware, så er det da godt gået i sidste ende (enten klaret det
helt selv, eller også givet en kammerat en omgang aftensmad).
Endnu aldrig brændt noget af pga. pilleri.
Jeg er ikke interesseret i lys og andet kosmetisk tilbehør som nu om
stunder kan fåes til kabinetter.

Mit behov er i korte træk:

- stationær computer
- Fotobehandling med Photoshop Elements.
- masser masser af plads til billeder.
reducerer evt. den nuværende til et bedre harddisk-tårn, men hvis
der findes en bedre løsning, så tager jeg den til næste sommer, når jeg
igen har samlet penge sammen til IT-udstyr.
- Internetbrug (mest youtube og facebook, samt nyhedsgrupper)
- Office-pakke (Microsoft)
dvs. styresystem Vista
- Hjemmearbejdsplads (igen office-opgaver...ikke noget
sindsoprivende...må dog ikke bruge trådløs internetopkobling pga.
sikkerhed).
- Tilslutning af USB-enheder i fronten
- ligeså kortlæser (CF, SD og SDHC)
- hovedtelefon m. mikrofon (hedder vist jack-stik eller noget i den
stil.)
- stille.

Hvis jeg kører spil, så bliver det ikke de mest avancerede.... Jeg kunne
finde på at købe det nyeste Command&Conquer, men det bliver vist også
det vildeste.

Lyd har jeg ikke de forkromede krav til....det skal bare kunne høres.

Jeg har ikke nogen religiøs holdning til mærker.
Harddisk-mærket Maxtor har dog aldrig skuffet mig.
Og jeg indtil nu altid haft Intel-CPU, egentlig uden nogen ordentlig
argument end at de nok var bedst til det med CPU'er, men noget konkret
at have den tanke i, naaaaahh. Hvorfor ikke AMD for forandringens skyld.

Jeg skal nok selv samle stumperne og komme med en "bygselv" som I senere
kan grine eller græde af.

Først dog om jeg skal i retning af BygSelv eller FærdigPC her i 2008
(måske i begyndelsen af 2009, hvis det skulle gøre nogen forskel).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-08 21:37

Carsten Riis skrev bl.a.:

> Nu skal jeg så til at svinge Dankortet igen, men spørgsmålet er:
>
> selvbyg eller FærdigPC.

Færdig mærkevare pc!

Du har ikke en skrædders chance i helvede for at samle en maskine, der har
samme sikkerhed for kombatibilitet og *optimal* performance. Producenterne,
eksempelvis Medion, bruger millioner på at få topprofessionelle testcentre
til at sikre, at al hardware passer sammen 100% optimalt.

Hold evt øje med Aldi de næste uger. Al erfaring siger, at der må komme en
ny monster pc her i løbet af november. Jeg gætter på, at den næste store
maskine har Bluray skriver...
(det er næsten det eneste punkt, hvor de kan overgå de tidligere modeller)

Hvis man medregner *ALLE* faktorer, så kan du ikke tilnærmelsesvis samle en
maskine billigere end dem Medion producerer og som sælges gennem Aldi. Du
sparer ca. 40% i forhold til en samlselv præcis magen til. Læg dertil, at du
sidder med fuldstændig utestet hardware uden totalgaranti..

Men iøvrigt kan alle de krav du stiller indfries af en hvilken som helst
moderne M.M maskine..

Claus

Fra : Pico

Dato : 05-11-08 22:29

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> gennem Aldi. Du sparer ca. 40% i forhold til en samlselv præcis magen
> til. Læg dertil, at du sidder med fuldstændig utestet hardware uden

Jeg vi give Claus ret, dog skal du ikke undlade at se efter andre mærker,
bl. andre er HP langt fremme i skoene, det kommer selvfølgelig an på hvilke
tilbud du kan opdrive.
Jeg har før i tiden bygget Pc'er selv, men gider ikke have det besvær mere,
de sidste Pc'er familien i flere led har anskaffet har været færdige. Kun
samler jeg til børnebørnene af stumper jeg har eller får foræret. Det du
selv samler har du ingen "helhedsgaranti" på, det er rart at kunne gå ned og
smide maskinen på andres bord, hvis der undtagelsvis skulle være noget galt

--
MVH
Pico

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-08 22:23

Carsten Riis wrote:

> Nu skal jeg så til at svinge Dankortet igen, men spørgsmålet er:
> selvbyg eller FærdigPC.

Byg den selv, så får du det du vil ha'.

Jeg har kigget meget på færdigsamlede maskiner til familien og der er
altid noget crappy ved dem. Oftest er der noget elendigt grafik med
shared RAM. Det hører ikke til i 2008. Ikke engang på en familie-PC.

Spring over Medion. De anvender OEM-dele med begrænset funktionalitet.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-11-08 01:31

Jesper Poulsen skrev bl.a.:

> Spring over Medion. De anvender OEM-dele med begrænset funktionalitet.

Kan du ikke lige dokumentere det vrøvl?

Claus

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 06-11-08 14:20

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Spring over Medion. De anvender OEM-dele med begrænset funktionalitet.

Den påstand kræver vist en dokumentation. Og uanset det påståede, er der
uden tvivl
utallige tilfredse brugere af maskiner med det navneskilt på fronten.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-08 17:43

Hans-Jørgen wrote:

> Den påstand kræver vist en dokumentation. Og uanset det påståede, er der

Søg på komponenterne inden i en Medion maskine. Der er tale om
OEM-udgaver af bland andet MSI-hardware, men med begrænset funktionalitet.

> utallige tilfredse brugere af maskiner med det navneskilt på fronten.

Jeg nævner det, nu han står overfor bygselv og køb-færdig. Men for mig
at se er det lidt at tage røven på folk, når der feks er et MSI-bundkort
indeni, som funktionsmæssigt er ringere end det der kan købes som løsdel
i en webshop til næsten ingen penge.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-08 21:38

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in

> Men for mig
> at se er det lidt at tage røven på folk, når der feks er et
> MSI-bundkort indeni, som funktionsmæssigt er ringere end det der kan
> købes som løsdel i en webshop til næsten ingen penge.

Sjovtnok har mit syn på den sag altid været nærmest stik modsat. Køb
endelig en Medion computer, for delene er ofte mærkevarer med god
driversupport, men til en beskeden bundle pris.

Jeg har svært ved at se problemet, især fordi Medion netop ikke bruger det
som salgsargument. Mig bekendt ihvertfald.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-08 22:13

Kent Oldhøj wrote:

> endelig en Medion computer, for delene er ofte mærkevarer med god
> driversupport, men til en beskeden bundle pris.

Driversupporten hænger desværre lidt, når man henter drivere hos
OEM-leverandørerne.

Jeg vil hellere anbefale en Dell eller en HP.

Jesper Poulsen

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 06-11-08 22:19

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Søg på komponenterne inden i en Medion maskine. Der er tale om
> OEM-udgaver af bland andet MSI-hardware, men med begrænset funktionalitet.

Hvori består så den begrænsede funktionalitet?
"Almindelige" brugere - og dem er der vel nok, når det kommer til stykket,
flest af - har vel ikke
brug for sofistikerede indstillingsmuligheder og/eller
tilslutningsmuligheder.
Til gengæld forstår jeg til fulde, at folk med den helt store interesse for
avanceret brug af og
opsætning af udstyret, ikke lader sig nøje med udstyr, der efter deres
opfattelse er sammensat
af "OEM-dele".

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-08 10:22

Hans-Jørgen wrote:

> Hvori består så den begrænsede funktionalitet?

Begrænset antal SATA-stik, USB-stik og lign. funktionalitet som ikke
kræver supernørderi for at få brug for.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-08 03:58

Jesper Poulsen skrev bl.a.:

> Begrænset antal SATA-stik, USB-stik og lign. funktionalitet som ikke
> kræver supernørderi for at få brug for.

Det er da det rene vrøvl!

Begge mine Medion har masser af stik. Der er *begge* typer 1394 på fronten,
der er E-Sata og 6/8 USB stik plus kortlæser, HDMI, SCART, Composite og jeg
kunne blive ved.

Hvorfor vrøvler du så meget?

Claus

Fra : Henning

Dato : 08-11-08 10:46

On Sat, 8 Nov 2008 03:57:51 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>der er E-Sata og 6/8 USB stik plus kortlæser, HDMI, SCART, Composite og jeg

He, der er altid lagt op til en god gang underholdning mellem Claus og
Jesper når nogen vover spørge til selvbyg vs. mærkevarer Bliv ved
med det

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-11-08 14:48

Henning wrote:
> He, der er altid lagt op til en god gang underholdning mellem Claus og
> Jesper når nogen vover spørge til selvbyg vs. mærkevarer Bliv ved

Det er kun Claus du skal "takke" - jeg ser ikke hans vrøvl.

Jesper Poulsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-11-08 17:04

Henning skrev den 08-11-2008 10:45:

> He, der er altid lagt op til en god gang underholdning mellem Claus og
> Jesper når nogen vover spørge til selvbyg vs. mærkevarer Bliv ved
> med det

Underholdning er nemlig lige hvad det er.

synd, at man i forsøg på at hjælpe andre rider sin egen kæphest.

Jeg er glad for de nuancerede svar som er kommet på mit spørgsmål.

At noget er redet en tur på deres kæphest, jamen sådan er usenet nu
engang på godt og ondt.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-11-08 01:09

Jesper Poulsen skrev bl.a.:

> Søg på komponenterne inden i en Medion maskine. Der er tale om
> OEM-udgaver af bland andet MSI-hardware, men med begrænset
> funktionalitet.

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en 37 gb HD film, som jeg har arbejdet på
i sanrt et år, og som skal vises i Imperial om to uger. Hele møllen, video,
surroundlyd, 3D grafik samt rulletekster er lavet på mine to Medion
maskiner.

Hvor er det lige, at funktionaliteten er begrænset?

Alle de mange andre Medion maskiner, jeg efterhånden har købt til andre,
hvordan er de begrænsede i funktionaliteten?

Dit vrøvl bliver ikke mere troværdigt af, at du bare messer det igen og igen
uden skygge af dokumentation...

Claus

Fra : Hagar

Dato : 05-11-08 22:32

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Carsten Riis
> www.de3faktorer.dk
> Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Prøv og kig på nogle af disse her http://topdata.dk/
Jeg har selv en der fra, og den har kørt uden problemer i godt et år nu. Du
skal ikke lade dig forvirre af de navne de kalder dem, for de kan godt
bruges til andet.

Hagar

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-08 22:50

Carsten Riis skrev:

> selvbyg eller FærdigPC.

De fleste computerbutikker kan levere begge dele, den
færdigbyggede til hr. Jensen og firma Fodpleje ApS - og
den specialdesignede til dig som vil have noget specielt.

Jeg købte nyt for et halvt år siden, jeg ville have et bestemt
Chieftec-kabinet, et bestemt Asus-bundkort og så videre -
der var slet ingen problemer i det.

Jeg betalte naturligvis merprisen for de lidt dyrere dele,
men det var også det - det bliver samlet og testet på samme
måde hos leverandøren i Silkeborg.

Samtidig købte jeg en netværksprinter (HP 2605dtn) og
en NAS, og det gav så meget rabat at det faktisk var
billigere end at købe en standard-pc.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-08 07:11

Allan Vebel skrev den 05-11-2008 22:50:

> De fleste computerbutikker kan levere begge dele, den
> færdigbyggede til hr. Jensen og firma Fodpleje ApS - og
> den specialdesignede til dig som vil have noget specielt.

ser du....den er faktisk ikke helt dum en ide endda.

Ta' en af butikkens standardPC'ere...og be' om udskiftning af de dele
som ikke er optimale.
fx kan jeg heller ikke li' ideen om "delt RAM".

Jeg har indtil nu været fuldt tilfredse med Multimediaworld på Falkoner
Alle og ser lige, at man faktisk kan lave en bygvidere-PC hos dem.
Best of both worlds som et afsnit hedder i StarTrek (dog uden det
skræmmende element af at miste sin individualitet)

Og jeg kan godt se, at jeg stak hånden ned i en hvepse-rede, da jeg
stillede mit spørgsmål om selvbyg vs. færdigPC.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-08 08:26

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in news:49128a62$0$90269
$14726298@news.sunsite.dk:

> Ta' en af butikkens standardPC'ere...og be' om udskiftning af de dele
> som ikke er optimale.

Nu blander du tingene sammen. En mærkevare PC er et system der er bygget,
samlet, testet og supporteret af producenten. Fordelen er at du får et
system der virker (og ellers kan du få support) og du kan spare nogle penge
fordi systemet leveres komplet med software og det hele.

Et selv-byg system samler man "selv", tester "selv" og derfor er support
stortset umulig at få.

Hvis man vælger at få et firma til at bygge og teste ens selv-byg PC, så
kan man dog stille krav om at de rent faktisk leverer en maskine der
virker. Får du senere problemer med f.eks nye drivere, vil løsningen dog
oftest være at gå tilbage til de gamle drivere. Et sådant firma har nemlig
ingen forudsætninger for at tilpasse drivere selv.

At man får et firma til at bygge ens selv-byg PC gør den altså ikke til en
mærkevare PC.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-08 20:09

Kent Oldhøj skrev den 06-11-2008 08:25:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in news:49128a62$0$90269
> $14726298@news.sunsite.dk:

> Nu blander du tingene sammen.

næh, enten vælger du at misforstå eller også udtrykker jeg mig uklart.

Med en butikkens StandardPC mener jeg fx Multimediaworlds
PCKonfigurator, hvor de kommer med en minimumsopsætning og smider man
selv mere ram i, vælger andet grafikkort, kabinettet kan også skiftes og
ting i den duer.

Havde jeg ment Acer, HP og en af de andre Computermærker, så havde jeg
sandsynligvis brugt udtryk som mærkevarePC eller noget i den duer.

Jeg håber, at det giver afklaring i hvad jeg mente.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-08 21:47

> næh, enten vælger du at misforstå eller også udtrykker jeg mig uklart.

Man vælger ikke at misforstå Men noget er da ihvertfald uklart.

> [...]
> PCKonfigurator, hvor de kommer med en minimumsopsætning og smider man
> selv mere ram i, vælger andet grafikkort, kabinettet kan også skiftes

Jeps. Det havde jeg forstået. Og det er netop en selv-byg PC, i denne
sammenhæng. Man betaler bare nogen for at bygge den.

Fordelen ved en mærkevare PC er jo i denne sammenhæng, supporten med
tilpassede drivere osv. Noget du ikke får med ovenstående. Og så er det
altså ikke "Best of both Worlds".

Det er en mellemting, hvor du trods alt opnår at kunne klage over din
nye PC hvis den ikke virker. Vel at mærke hvis du vælger at få den
leveret med installeret software... men altså ingen nye drivere eller
fremtidig support.

> Jeg håber, at det giver afklaring i hvad jeg mente.

Jeg forstod udemærket hvad du mente, så det må ha' været mit svar der
var snørklet. Håber det er tydeligere nu.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-08 22:18

Kent Oldhøj wrote:

> Fordelen ved en mærkevare PC er jo i denne sammenhæng, supporten med
> tilpassede drivere osv. Noget du ikke får med ovenstående. Og så er det

Tilpassede drivere er noget klamp. Produktet "dør" når producenten
ophører med at lave tilpassede drivere.

Standard-drivere er vejen frem for langtidsholdbar IT.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 07-11-08 02:02

Jesper Poulsen wrote:
> Tilpassede drivere er noget klamp. Produktet "dør" når
> producenten ophører med at lave tilpassede drivere.
>
> Standard-drivere er vejen frem for langtidsholdbar IT.

Fuldstændig enig med Jesper her.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Wilden

Dato : 07-11-08 16:03

Jesper Poulsen forklarede den 06-11-2008:

> Tilpassede drivere er noget klamp. Produktet "dør" når producenten
> ophører med at lave tilpassede drivere.
>
> Standard-drivere er vejen frem for langtidsholdbar IT.

Tak. Jeg har bygget denne her:

Bundkort ALiveNF7G-HD720p
AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition
Corsair DDR2 PC2-800 4GB CL5 XMS2
Samsung Spinpiont SATA II HARD DRIVE
Club 3D GeForce 7200GS grafik
Vista Premium 64 bit
+ diverse brænder, floppy, firewire osv.

Alt dette for 3000 kroner og det sparker r**
Ingen problemer overhovedet efter 9 måneder.
Vista 64 kører knaldhamrende godt og hurtigt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-08 18:21

Wilden wrote:

> AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition

Det er jo den der ikke er multiplierlåst
Jeg har "desværre" kun standardudgaven.

> Alt dette for 3000 kroner og det sparker r**

Min maskine med et GF7600GT har bestemt heller ingen problemer - hverken
med XP eller Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Wilden

Dato : 09-11-08 18:23

Jesper Poulsen:

> Det er jo den der ikke er multiplierlåst
> Jeg har "desværre" kun standardudgaven.

det var sådan set grunden til selvbyg - jeg ville
kunne tune den, men måske nok først den dag den
skulle på halvpension. Eller måske en selvbyg
mediacenter - hvem ved.

Jeg synes bare der var lidt mere "min personlige
computer" over det, på den måde.

> Min maskine med et GF7600GT har bestemt heller ingen problemer - hverken
> med XP eller Linux.

Min pointe med at nævne Vista var noget med
ny/nyere og rigelig hardware = ingen probs med vista
Den kan vel også fint bruges til 3.11

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-11-08 21:08

Wilden wrote:

> Min pointe med at nævne Vista var noget med
> ny/nyere og rigelig hardware = ingen probs med vista

Jeg kan bare ikke se fornuften i at bruge et tungt operativsystem som Vista.

> Den kan vel også fint bruges til 3.11

Det tror jeg ikke. Der mangler driversupport i den helt store stil.
Linux derimod vil køre rigtigt godt - faktisk bedre end Vista.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-08 10:32

Kent Oldhøj wrote:

> Fordelen ved en mærkevare PC er jo i denne sammenhæng, supporten med
> tilpassede drivere osv. Noget du ikke får med ovenstående. Og så er det

Der sidder en stakkel i dk.edb.hardware.grafikkort og "jubler" over
Medions tilpassede systemer...

Jesper Poulsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-11-08 16:58

Kent Oldhøj skrev den 06-11-2008 21:46:
> [...]
>
> Jeps. Det havde jeg forstået. Og det er netop en selv-byg PC, i denne
> sammenhæng. Man betaler bare nogen for at bygge den.

så er det ikke selvbyg.

Jeg præciserer

Selvbyg = køber stumperne, samler stumperne.

Tilpasser StandardPC eksempelvis ovennævnte PCkonfigurator

MærkevarePC = Plug'n'Pray ...ups Play.

> Fordelen ved en mærkevare PC er jo i denne sammenhæng, supporten med
> tilpassede drivere osv. Noget du ikke får med ovenstående. Og så er det
> altså ikke "Best of both Worlds".

Jeg har - 7-9-13 -aldrig haft brug for noget kundeservice i forbindelse
med mine hardwareindkøb. én gang crashede en harddisk efter 4-5 års
tro og hård tjeneste (dengang harddisk var store, når de var på 40
Gigabyte )

> [...]
> nye PC hvis den ikke virker. Vel at mærke hvis du vælger at få den
> leveret med installeret software... men altså ingen nye drivere eller

Drivere skal hentes på nettet De medfølgende drivere er bare til
at starte lortet, hvorefter man henter de nyeste på producentens hjemmeside.

> Jeg forstod udemærket hvad du mente, så det må ha' været mit svar der
> var snørklet. Håber det er tydeligere nu.

I det mindste taler/skriver vi på dansk begge to

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-11-08 12:40

"Carsten Riis" <> skrev i meddelelsen

> Og jeg kan godt se, at jeg stak hånden ned i en hvepse-rede, da jeg
> stillede mit spørgsmål om selvbyg vs. færdigPC.

Det skal du ikke tage så tungt. Du har blot givet visse personer lejlighed
til at skamride deres kæpheste, og udbasionere ideer der er født for en
halvsens år siden.

Har du overvejet. Ved en sammelselv maskine er du selv support, hvis
skidtet ikke virker. Hvorimod der er en vis form for garenti og support,
hvis du køber en samlet ved en forhandler og en noget større suppert
ved en mærkevare pc.
Hvad du har brug for kan vi jo ikke bedømme.

mvh
Henning

Fra : Mureren

Dato : 05-11-08 22:58

> Nu skal jeg så til at svinge Dankortet igen, men spørgsmålet er:
>
> selvbyg eller FærdigPC.

Jeg synes det værste ved færdigbyggede pc'er er manglen på oplysninger om
støjniveau, og i nogle tilfælde selvfølgelig støjniveauet!

Mvh.
Mureren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-08 23:40

Mureren wrote:

> Jeg synes det værste ved færdigbyggede pc'er er manglen på oplysninger om
> støjniveau, og i nogle tilfælde selvfølgelig støjniveauet!

Problemet er det samme ved samle-selv, idet der ikke foreligger en
målestandard for støjmålinger af PC-udstyr.

Men ved samle-selv er der mulighed for at vælge særlige støjsvage løsninger.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-11-08 01:30

Jesper Poulsen skrev bl.a.:

> Problemet er det samme ved samle-selv, idet der ikke foreligger en
> målestandard for støjmålinger af PC-udstyr.

Nonsens! Simpelthen det rene nonsens!

Igen aner du ikke, hvad du taler om.

ISO 9296
ISO 7779

http://www.silent.se/iso-9296.php
http://www.silent.se/iso-7779.php

Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-08 08:35

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in news:49123a91$0$90272
$14726298@news.sunsite.dk:

> ISO 9296
> ISO 7779

Desværre benytter langfra alle mærkevare producenter ISO standarderne
(endnu) hvis de overhovedet opgiver støjniveauer. Og så er standarderne jo
ikke til nogen nytte.

Selv-byg PC'ere bliver aldrig opgivet efter ISO standarderne. Hvem skulle
lige gøre det?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-11-08 12:54

Kent Oldhøj skrev bl.a.:

> Desværre benytter langfra alle mærkevare producenter ISO standarderne
> (endnu) hvis de overhovedet opgiver støjniveauer. Og så er
> standarderne jo ikke til nogen nytte.

Compaq, IBM, HP, Dell og mange andre har i deres datablade opgivet
støjniveau i snart femogtyve år...

Det er bare jer, der ikke følger med!

Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-08 13:57

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in news:4912dac6$0$90262
$14726298@news.sunsite.dk:

> Compaq, IBM, HP, Dell og mange andre har i deres datablade opgivet
> støjniveau i snart femogtyve år...

Men ikke alle.... og informationen er ikke tilgængelig som en kundevenlig
parameter man kan bestille efter. Dell gider f.eks ikke engang linke til
datasheets for deres PC'ere under den enkelte maskine. Man må selv rode med
at finde oplysningerne på deres internationale side.

> Det er bare jer, der ikke følger med!

Du skulle snakke... Compaq findes ikke mere

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 06-11-08 14:16

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen >
> Du skulle snakke... Compaq findes ikke mere

Nej, men Claus noterede jo også, at det var gennem de sidste 25 år, de
omtalte data blev opgivet.
Desuden sælges stadig HP-maskiner under navnet Compaq.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-08 16:09

Hans-Jørgen <sindholt@paradis.dk> wrote in news:4912ee25$0$15880
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Nej, men Claus noterede jo også, at det var gennem de sidste 25 år, de
> omtalte data blev opgivet.

Det var ga... Claus ka' ta' det.

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 06-11-08 19:38

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
gennem de sidste 25 år, de

> Det var ga... Claus ka' ta' det.
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

That's OK-

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-11-08 01:13

Kent Oldhøj skrev bl.a.:

> Du skulle snakke... Compaq findes ikke mere

Javel, Hr verdensmester!!!

Det må du hellere fortælle HP, fordi de både producerer og sælger maskinerne
endnu!

http://h41313.www4.hp.com/dk/da/

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF02a/321957-321957-3329742.html

Klovn!

Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-11-08 03:28

> Det må du hellere fortælle HP, fordi de både producerer og sælger
> maskinerne endnu!

Kunne du overtales til at genlæse mit første svar til dig? Det burde
tydeligt fremgå at jeg taler om mærkevare producenter. Der findes ingen
mærkevare producent ved navn "Compaq".

> Klovn!

Hvad skulle det nu til for? Den slags infantile udbrud klæder dig ikke.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-08 10:25

Kent Oldhøj wrote:

> tydeligt fremgå at jeg taler om mærkevare producenter. Der findes ingen
> mærkevare producent ved navn "Compaq".

Præcis. Compaq er et handelsnavn på linie med Ideline. At det så er HP
der ligger inde med Compaq-navnet bliver det ikke mere mærkevare af.

> Hvad skulle det nu til for? Den slags infantile udbrud klæder dig ikke.

Det er nu engang Hr. Tersgovs retorik at svine folk til der ser
anderledes på tingene end han selv gør.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-08 04:00

Kent Oldhøj skrev bl.a.:

> Kunne du overtales til at genlæse mit første svar til dig? Det burde
> tydeligt fremgå at jeg taler om mærkevare producenter. Der findes
> ingen mærkevare producent ved navn "Compaq".

Sikke noget sludder!

Fabrik, selskab og produkter eksisterer i bedste velgående!

> Hvad skulle det nu til for? Den slags infantile udbrud klæder dig
> ikke.

Fordi du simpelthen er for dum. Det er lige bevist klokkeklart!

Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-11-08 17:25

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in news:491500cd$0$90272
$14726298@news.sunsite.dk:

> Sikke noget sludder!

Så forklar mig lige (husk jeg er en klovn, så gerne noget med sjave
armbevægelser og røde næser), hvor for compaq.com flyder med HP logoer,
deres contact infor går til HP, og deres online handels tlfnr er 800-Buy-
My-HP? Og hele molevitten er copyright Hewlett-Packard Development
Company?

3. maj 2002 indgik HP og Compaq et samarbejde, der resulterede i at
Compaq blev en businessunit under HP og Compaq aktier ophørte med at
eksistere. Selskabet Compaq eksisterer kun i dit hoved.

> Fordi du simpelthen er for dum.

Så argumentér for dit synspunkt, istedet for at påstå jeg har en stor rød
tud.

> Det er lige bevist klokkeklart!

Det eneste du har gjort er at sandsynliggøre en temmelig alternativ
tankegang hos dig selv, og en sær primitiv argumentationsteknik jeg ikke
tidligere er stødt på hos dig.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-11-08 18:06

Kent Oldhøj wrote:

> Så argumentér for dit synspunkt, istedet for at påstå jeg har en stor rød
> tud.

For meget julebryg?

> Det eneste du har gjort er at sandsynliggøre en temmelig alternativ
> tankegang hos dig selv, og en sær primitiv argumentationsteknik jeg ikke
> tidligere er stødt på hos dig.

Så har du ikke været i alle de grupper hvor hr. Tersgov huserer.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-08 08:12

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in news:4911fc60$0$90273
$14726298@news.sunsite.dk:

> selvbyg eller FærdigPC.
>
> Hvis jeg smider ca. 9000 kroner på bordet, med hvilket princip vil jeg
> få mest for pengene.

Der er mange faktorer at tage hensyn til, for at afgøre hvad der er det
bedste valg for netop dig.

Prismæssigt er mærkevare bundles oftest kun billigst hvis man rent
faktisk har brug for alle dele af pakken. Har man f.eks. allerede
software, man har ikke behov for onsite support, sourround højttalerne
skal alligevel stå samlet ved siden af PC'en, eller hvad det nu kan være,
ja så er det ikke sikkert man har nogen reel fordel af et mærkevare
bundle.

Ligeledes er et mærkevare bundle ikke optimalt hvis man har usædvanlige
hardwarekrav. I mærkevare PC'ere er delene ofte tilpasset hinanden så der
ikke er flaskehalse, men dit behov kunne jo godt være 4 Gb RAM og en
lille CPU, eller du har behov for flere terabyte harddiskplads i et
hardware RAID mens grafikkortet bare skal kunne trække et GUI.

Med mærkevare PC'ere KAN man løbe ind i problemer hvis man senere vil
opgradere. Det kan man også med selv-byg PC'ere, men med en mærkevare PC
kan firmaernes driverpolitik være en ekstra hindring, ligesom det kan
være problematisk præcist at identificere ens hardware.

Fordi mærkevare producenterne tester nye drivere mere omhyggeligt, er
opdateringer længere undervejs, og ind imellem ikke-eksisterende.

Selv-byg PC'ere kan give kombatibilitets problemer, som du så står alene
med. Og de kan også dukke op senere ved driveropdateringer.

Selv-byg kræver næsten også at du synes selve processen med at
sammensætte, bygge og tilpasse er sjov. Ellers bliver det nemt surt.

Et selv-byg system kan være et helvede, men med den rette indsigt kan det
også være en løsning der sparker røv.

Men hvad skal du så vælge? Jeg ville kigge på mærkevare tilbuddene.
Finder du et der svarer til dine behov, så er din søgen slut. Og ellers
ville jeg sammenligne med et selv-byg system.

Umiddelbart taler dit krav om meget harddisk plads, ligegyldig lyd og
begrænsede grafikkrav, for et selv-byg system.

Selv har jeg aldrig haft andet end selv-byg (bortset fra bærbare), men
har da fundet flere mærkevare løsninger til familie og venner, og ville
ikke tøve med selv at købe en mærkevare hvis jeg fandt en der passede til
mine behov.

Fra : Henning

Dato : 06-11-08 09:13

>selvbyg eller FærdigPC.
>
>Hvis jeg smider ca. 9000 kroner på bordet, med hvilket princip vil jeg
>få mest for pengene.

Kig på www.dell.dk - her kan du tilnærmelsesvis selv sammensætte som
du vil, samtidig med du slipper for at bygge-selv med de problemer der
hører til. Deres XPS-serie opfylder rigeligt hvad du efterspørger til
langt under dine 9.000,-

Fra : Max

Dato : 06-11-08 09:44

Hej Carsten

> Hvis jeg smider ca. 9000 kroner på bordet, med hvilket princip vil jeg
> få mest for pengene.

Jeg havde nær sagt, brug det halve så kan du skifte igen om 2 år.

--
Mvh Max

Fra : kjeld09

Dato : 06-11-08 14:01

On 5 Nov., 21:04, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Med venlig hilsen
> Carsten Riiswww.de3faktorer.dk
> Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Hej
Prøv at søge på fcomputer.dk. Der kan du vælge mellem flere
konfigurationer og så samtidig se prisen ændre sig alt efter om du
fjerner eller tilføjer noget.
Det kan være en retsnor på hvad en selvbygger PC vil koste. Jeg har
købt flere PCer og altid været tilfreds.

m v h
Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-08 22:20

kjeld09 wrote:

[Snip et helt indlæg]

> Hej
> m v h
> Kjeld

Tilbyder Google Groups ikke muligheden for at slette alt unødvendig tekst?

Jesper Poulsen