22" LCD til tekstbehandling
Fra : Janus

Dato : 04-11-08 12:47

Hej NG!

Jeg står for at skulle ha' en ny skærm.
Mit arbejde består i at programmere, og derfor er det selvfølgelig
vigtigt at min nye skærm er god til at vise tekst og at
baggrundsbelysningen er jævn.
Jeg har forsøgt at google, men synes ikke rigtig at der kommer nogle
brugbare hits ud af det. Derfor henvender jeg mig her nu:

Hvilke skærme kan I anbefale til ovenstående krav? Prisgruppen er
<4000 kr., da det er arbejdsgiver der skal betale

Jeg håber mit spørgmål er dumpet ned i den rette gruppe.

Pft, Janus

Fra : Glenn

Dato : 04-11-08 21:54

Janus wrote:
> [...]
> <4000 kr., da det er arbejdsgiver der skal betale
>
> Jeg håber mit spørgmål er dumpet ned i den rette gruppe.

Hej Janus

Kig efter skærme som opfylder:
*TCO03 og samtidig gerne TCO06.
*HDCP (kan afspille kopibeskyttet materiale via DVI og/eller HDMI stik -
en DVI<->HDMI adaptor kan købes) Kun få computerskærme kan dette -
ellers haves sort skærm. Nogle grafikkort og især hd-optagere kræver at
skærmen har HDCP når de skal afspille kopibeskyttet materiale.
*1200*1900 pixels (incl. full HD 1680*1050)

TCO03:
http://en.wikipedia.org/wiki/TCO03#TCO.2703

HDCP:
http://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection

Denne opfylder kravene (24"):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385951

http://www.trustedreviews.com/displays/review/2007/08/23/Samsung-SyncMaster-245B-24in-Monitor/p1

hilsen

Glenn

Fra : J

Dato : 04-11-08 23:22

"Glenn" <nomail@xx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har HDCP når de skal afspille kopibeskyttet materiale.
> *1200*1900 pixels (incl. full HD 1680*1050)

1) Nævn to tekstbehandlingsprogrammer, der anvender HDCP.
2) Nævn tre skærme med opløsningen 1200*1900 (eller 1900*1200).
2) Hvad er full HD 1680*1050?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 22:10

Janus wrote:

> Jeg håber mit spørgmål er dumpet ned i den rette gruppe.

Det er det ikke. Din gruppe hedder dk.edb.hardware.skaerm

Jesper Poulsen

Fra : Martin

Dato : 05-11-08 02:49

Janus wrote:
> [...]
> <4000 kr., da det er arbejdsgiver der skal betale
>
> Jeg håber mit spørgmål er dumpet ned i den rette gruppe.

Jeg ville nok lede efter en LED skærm
LED skærme er nu noget af det rareste at kigge på, og især ved tekst.

Apple har lavet en, dog ved jeg ikke lige om den faktisk virker med en
alm. PC, men det ville jeg da mene, det er jo bare en mini displayport
de bruger.

Prisen er godt nok 899$ (~5000,-) for en 22"
http://store.apple.com/us/product/MB382LL/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=MjE0NTg5NQ

Fra : kjeld09

Dato : 05-11-08 04:51

On 4 Nov., 20:47, Janus <janu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> <4000 kr., da det er arbejdsgiver der skal betale
>
> Jeg håber mit spørgmål er dumpet ned i den rette gruppe.

Hej Janus

Jeg bruger en BENQ 22" som jeg har købt hos Wupti foe 1800 kr. og den
er jeg meget tilfrds med.
Findes også i 24" til under 3000 kr.
Elers kig i edbpriser.dk
Der er ret mange mulligheder for under 4000 kr.

m v h
Kjeld

Fra : Janus

Dato : 05-11-08 09:13

Hej igen,

Tak for jeres besvarelser! Jeg kigger nærmere på 245B, jeg kan se på
edbpriser at der er flotte brugeranmeldelser fra folk, der bruger
denne skærm til programmering.

Og undskyld min fejlposting, af uransagelige årsager så jeg ikke
subgruppen .skaerm, da jeg søgte i dk.edb hierarkiet.

Mvh Janus

Fra : Kim

Dato : 05-11-08 18:56

Du kunne måske se lidt på, at nogen skærme kan drejes 90 grader,
så du kan ha' et helt A4 ark på skærmen i fuld bredde.....
Er måske en fordel ved meget tekstbehandling ?

Mvh, Kim

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 05-11-08 18:13

After serious thinking Janus wrote :
> [...]
>
> Hvilke skærme kan I anbefale til ovenstående krav? Prisgruppen er
> <4000 kr., da det er arbejdsgiver der skal betale

Jeg er selv på jagt efter ny skærm, og har en HP LP2275W i kikkerten.
Der skulle være en anmeldelse på vej på:
http://www.flatpanels.dk

Den er for nyligt blevet testet med gode karakterer på Prad.de:
http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-hp-lp2275w.html

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Janus

Dato : 06-11-08 02:29

On 5 Nov., 18:56, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:
> Du kunne måske se lidt på, at nogen skærme kan drejes 90 grader,
> så du kan ha' et helt A4 ark på skærmen i fuld bredde.....
> Er måske en fordel ved meget tekstbehandling ?

Hej Kim!
Så vidt jeg ved, er pivotering med TN-paneler en dårlig idé. Prøv at
se her: http://www.behardware.com/articles/677-6/the-samsung-245b-the-1st-tn-24-tn-vs-24-pva-mva.html

Mvh Janus

Fra : Anders Majland

Dato : 06-11-08 11:08

> [...]
> baggrundsbelysningen er jævn.
> Prisgruppen er
<4000 kr., da det er arbejdsgiver der skal betale

Et par ting:
- Hvorfor nøjes med en 22"
- Kig på det mekaniske - kan den komme så lavt/højt som du ønsker det ?
- Har du brug for hdmi/dvi eller skal du kun køre vga ?
- Skal du bruge den til hd film (bluray eller lign) så nøjes måske med en
opløsning på 1080p

Jeg sidder og kigger på en samsung 2493hm
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=40&Sort=&Parent=189&Soegeord=2493hm&chkSoegSaetning=&searchArea=products
Den har kun 2 usb porte i hub'en men ellers er jeg meget tílfreds med den

En 4:3 skærm i 1600x1200 kan måske også være en ide, eller til filmbrug en
af følgende:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=40&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction49=2&Sorted49=&Direction56=1&Sorted56=2073600&Equal159=&Equal27016=&Equal33751=&Direction477=2&Sorted477=&Direction987=0&Sorted987=&Direction60=2&Sorted60=&Direction484=2&Sorted484=&Direction54=2&Sorted54=&Direction485=2&Sorted485=&Direction486=2&Sorted486=&Direction688=2&Sorted688=&Direction2353=2&Sorted2353=&Direction26263=2&Sorted26263=&Direction550=0&Sorted550=&Direction549=0&Sorted549=&Direction157=0&Sorted157=&True6525=&Trueval6525=43082&Equal1910=&True1914=&Trueval1914=28199&True1913=&Trueval1913=96676&True1915=&Trueval1915=96679&True1911=&Trueval1911=622263&True1912=&Trueval1912=94266&True28706=&Trueval28706=254200&Submit.x=24&Submit.y=6

Der er flere på vej fra de store producenter men sådan en 22" LG var nok
værd at se nærmere på - og til det halve af budgettet så tag 2 og kør
extended destop. Man kan ikke få for høj opløsning eller for stor (for
mange) skærm(e)

Fra : Janus

Dato : 06-11-08 04:30

On 6 Nov., 11:07, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> En 4:3 skærm i 1600x1200 kan måske også være en ide, eller til filmbrug en

Hej Anders,

Min bærbare computer kører 1920*1200 (t61p), hvilket faktisk er en fin
opløsning (problemet er så bare at dpi'en er ekstrem, da det er en
~15" skærm!), så denne opløsning på et 24" panel tror jeg er
superduper. Som du kan se af min tidligere besvarelse har jeg også set
mig varm på 245B'eren.
Mht. tilslutningsmuligheder er DVI fint til mig, den skal ikke bruges
til film. Dog er en USB-hub meget rar at have, men ikke noget must.

Det er sjovt, at jeg ikke havde set 2493HM'eren før, den virker rigtig
fin også! Er der nogen herinde der kan sammenligne denne skærm med
245B'eren? Her er jeg mest interesseret i billedkvaliteten med henblik
på visning af tekst. Prisforskellen er ikke stor på de to paneler, men
hvis kvaliteten på fornævnte område er ens, bliver det nok en 245B.

Mange tak for dit input!

Mvh Janus