Send massemail med skjulte modtagere
Fra : rymfaxe

Dato : 03-11-08 23:15

Hej somebody

Jeg forsøger at sende email til multimange modtagere og bruger
mail($til, $emne, $besked) funktionen. Men hvordan kan jeg med
PHP sikre, at listen af modtagere ikke er synlig i mailens
til-felt?

Mao. hvordan kan $til virke aktivt uden at blive vist?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-08 23:26

rymfaxe <webmaster@firkantnet.dk> wrote in

> [...]
> til-felt?

> Mao. hvordan kan $til virke aktivt uden at blive vist?

Brug BCC og sæt $til til den samme adresse som afsenderen. Så får du en
kopi af mailen men det kan du vel overleve ;)

Fra : Jan Nielsen

Dato : 04-11-08 13:21

rymfaxe skrev:
> [...]
> til-felt?
>
> Mao. hvordan kan $til virke aktivt uden at blive vist?

når du nu har et script burde du sende en mail til hver modtager istedet
for en samlet.

Det med bcc er en nødløsning til manuelle nyhedsbreve, og giver bare
endnu højere spam score...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-08 15:04

Jan Nielsen skrev:

> Det med bcc er en nødløsning til manuelle nyhedsbreve, og giver bare
> endnu højere spam score...

Det er ikke en nødløsning. Det er teknisk den bedste løsning. Det
betyder at der kun distribueres præcis så mange eksemplarer som
det er nødvendigt.

Forestil dig at modtagerne falder i to grupper, én hvor
medlemmerne har internetopkobling i Ålborg, og en hvor de har
opkobling i Hongkong. Med BCC sendes der én mail til Ålborg og én
mail til Hongkong, og så distribueres den lokalt.

Med slavemetoden sendes der lige så mange mails som der er
modtagere helt fra starten.

Jeg er ikke inde i hvordan folk håndterer spamscore, men jeg vil
kalde det dårligt hvis mange ens mails scorer lavere end én mail
med BCC - ved samme antal modtagere.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-08 18:27

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> opkobling i Hongkong. Med BCC sendes der én mail til Ålborg og én
> mail til Hongkong, og så distribueres den lokalt.

Det kræver at alle modtagere i Aalborg er på samme domæne og at alle
modtagere i Hongkong er på samme domæne. Er de ikke det vil trafikken fra
den første SMTP server og videre ud i verden være mail*antal forskellige
modtagerdomæner. Muligvis det kan blive til mail*antal mx servere, altså,
hvis to domæner er mail-hostet på samme server så vil der kun blive sendt 1
mail med samtlige modtagere på den server som modtagere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-08 21:17

Henrik Stidsen skrev:

> Det kræver at alle modtagere i Aalborg er på samme domæne og at alle
> modtagere i Hongkong er på samme domæne.

Det skal nok passe. Jeg må indrømme at jeg ikke ved i detaljer
hvordan BCC virker ud over at afsenderen kun sender ét eneste
eksemplar.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-11-08 23:09

Bertel Lund Hansen har bragt dette til verden:

> Det skal nok passe. Jeg må indrømme at jeg ikke ved i detaljer
> hvordan BCC virker ud over at afsenderen kun sender ét eneste
> eksemplar.

Jeg mener tingene foregår sådan :
PHP leverer mailen til Hotellets SMTP server, som sørger for omdeling
af de nødvendige emails.
Du behøver kun at sende een email med BCC - men der udgår lige så mange
mails fra Hostens server som der er modtagere i To+Cc+Bcc.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-11-08 08:24

Ville det ikke være en god løsning blot at bruge en while-løkke?
Hente emailadresser fra en database, og så i en while-løkke afsende en
mail til hver email adresse.

Så vil der da kun vises én modtager-adresse i emailens header.

Om det er en bedre løsning end BCC som snakken går på ved jeg desværre
ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-08 17:00

Stig Sørensen skrev:

> Ville det ikke være en god løsning blot at bruge en while-løkke?

Det ville virke.

> Om det er en bedre løsning end BCC som snakken går på ved jeg desværre
> ikke.

Med en while-løkke sender du selv én mail pr. modtager.

Med BCC sender du kun én mail overhovedet. Resten tager
systemerne sig af. BCC er beregnet til præcis det som du har brug
for.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 18:43

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-11-08 10:04

On Nov 4, 4:59 pm, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Med en while-løkke sender du selv én mail pr. modtager.
>
> Med BCC sender du kun én mail overhovedet. Resten tager
> systemerne sig af. BCC er beregnet til præcis det som du har brug
> for.

Jeg har Googlet på BCC, men er ikke blevet klogere på hvordan det
fungere.
Jeg sender selv kun én mail, og min mailudbyder sender så en kopi
rundt til alle angviet i BCC feltet?

Det er smart hvis sandt, var jeg ikke klar over.

Fra : Martin

Dato : 04-11-08 18:43

Stig Sørensen wrote:

> Jeg har Googlet på BCC, men er ikke blevet klogere på hvordan det
> fungere.
> Jeg sender selv kun én mail, og min mailudbyder sender så en kopi
> rundt til alle angviet i BCC feltet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_carbon_copy

Headers på mailen kunne se fx. således ud

To: mail@afsender.invalid
BCC: mail@modtager1.invalid, mail@modtager2.invalid,
mail@modtager3.invalid osv osv

I PHP må det se således ud:

$headers = array();
$headers[] = 'From: Navn <mail@afsender.invalid>';
$headers[] = 'Reply-To: Navn <mail@afsender.invalid>';
$headers[] = 'BCC: mail@modtager1.invalid, mail@modtager2.invalid';
// Diverse spam protection headers skal så være her

mail('mail@afsender.invalid', subject, content, implode("\r\n", $headers));

Så vidt jeg har prøvet mig frem, så kan man ikke sætte navne i BCC
feltet, altså ligesom i From og Reply-To (hvilket jeg synes ser en del
mere proffesionelt ud)

Så sender den mailsne ud til de afsenderen, og modtagerne :)

> Det er smart hvis sandt, var jeg ikke klar over.

Har ihvertfald fungeret fint de seneste mange år

Fra : Martin

Dato : 04-11-08 18:45

Martin wrote:
> $headers[] = 'BCC: mail@modtager1.invalid, mail@modtager2.invalid';

Hov.. BCC skal vidst skrives Bcc

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-11-08 19:19

Martin wrote:

> [...]
>
> Så vidt jeg har prøvet mig frem, så kan man ikke sætte navne i BCC
> feltet, altså ligesom i From og Reply-To (hvilket jeg synes ser en del

Ja, men sådan virker SMTP ikke.
Normalt ville jeg henvise til RFC'en, men wikipedia har en rimelig god
forklaring:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Mail_Transfer_Protocol>

Bemærk: "RCPT TO" er den styrende faktor, hvor From:, To: m.v. blot er en
header der følger med.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-08 21:16

Stig Sørensen skrev:

> Jeg sender selv kun én mail, og min mailudbyder sender så en kopi
> rundt til alle angviet i BCC feltet?

Din udbyder sender så en kopi til alle de systemer hvor der er
brug for den. Sådan tror jeg i hvert fald det fungerer. Men det
er rigtigt at man selv kun afsender én kopi. Ved 100 modtagere er
det f.eks. nemt at se forskel på den tid det tager.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 18:43

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-11-08 23:25

On Tue, 04 Nov 2008 15:04:14 +0100, Bertel Lund Hansen

> Det er ikke en nødløsning. Det er teknisk den bedste løsning. Det
> betyder at der kun distribueres præcis så mange eksemplarer som
> det er nødvendigt.

Men modtageren har ikke mulighed for at se, hvilken mailadresse der er
sendt til. Så hvis han/hun har mere end én mailadresse, og det hele bare
kommer ind i mailprogrammets indbakke (f.eks. OE), så kræver det, at man
kan huske hvilken mailadresse man brugte, da man tilmeldte sig.
Ved at lave én mail pr. tilmeldt modtager, kan modtageren se, hvilken
adresse der er brugt i "til"-feltet. Derudover kan man også lave et unikt
link til at afmelde nyhedsbrevet.

--
Mvh.
Ryan Kristensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-11-08 01:19

Følgende er skrevet af Ryan Kristensen:

> [...]
> der er brugt i "til"-feltet. Derudover kan man også lave et unikt link til at

Modtager adressen står da vist altid i header.
Selv en POP3 server er da nødt til at vide hvem der skal have hvad...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 11-11-08 08:30

Birger Sørensen skrev:
> Modtager adressen står da vist altid i header.
> Selv en POP3 server er da nødt til at vide hvem der skal have hvad...

Prøv at sende en e-mail med dig selv som Bcc modtager og så kig i headers...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-11-08 09:48

Dan Storm skrev:

> Prøv at sende en e-mail med dig selv som Bcc modtager og så kig i headers...

Hvilket giver en modtaget email med følgende (modificerede) headers
(Outlook 2000):

From: "Birger" <fra@adr>
To: =?utf-8?Q?Birger_S=C3=B8rensen?= <til@adr>
Subject: Test
Date: Tue, 11 Nov 2008 09:32:46 +0100

Hvor den adresse den er sendt til som BCC optræder 4 gange.
Altså er det ret enkelt (afhængig af email program) at finde ud af
hvilken adresse emailen blev sendt til - også når den er BCC'et.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-11-08 10:16

Birger Sørensen har bragt dette til os:

> [...]
> Altså er det ret enkelt (afhængig af email program) at finde ud af hvilken
> adresse emailen blev sendt til - også når den er BCC'et.

Skal selvfølgelig være
- jeg har brugt den samme til forsøget..

Mener i øvrigt at email programmer har filtreringsregler, der kan
håndtere sortering, også med BCC adresser.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 11-11-08 10:38

Birger Sørensen skrev:

> [...]
>
> Mener i øvrigt at email programmer har filtreringsregler, der kan
> håndtere sortering, også med BCC adresser.

Jeg kunne forestille mig at det er den modtagende mailserver der stadig
fortæller dig at du er modtager i din header. Står du som et led i en
Bcc kæde, vil du ikke kunne se de andres emailadresser.

Når jeg modtager en Bcc email kan jeg ikke finde min mailadresse i min
mails headers.

Ej heller andre Bcc modtageres. Hvis du kan se andres Bcc modtageres
emailadresse er idéen med Bcc jo meningsløs.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-11-08 11:49

Efter mange tanker skrev Dan Storm:
> Ej heller andre Bcc modtageres. Hvis du kan se andres Bcc modtageres
> emailadresse er idéen med Bcc jo meningsløs.

Rigtigt.
Jeg kan ikke se andres, kun min egen.

POP3 serveren er nødt til at vide hvor den enkelte email skal
afleveres. Derfor må informationen nødvendigvis være til stede i
headerne.
Der er muligvis forskel på, hvad der vises i forskellige email
programmer.
I OE er det noget med at bede om detalier og derefter meddelelseskilden
for at se alle headers - kan ikke huske det præcist.

Med referance til de tidligere angivne headere, står adressen den skal
aflevers til i Recieved linierne - og de er vist ikke tilgængelige på
anden vis i OE.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-08 13:34

Birger Sørensen skrev:

> Hvilket giver en modtaget email med følgende (modificerede) headers

Hvis jeg sender dig en mail med BCC, kan jeg selv bestemme hvad
der skal stå ud for "To:". Der vil ikke være andre headere der
afslører modtageradressen.

Hvis du vil have et eksempel, skal du blot sende mig en
mailadresse og sige hvad der skal stå i modtagerfeltet.

--
Bertel

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 11-11-08 13:39

On Tue, 11 Nov 2008 01:18:53 +0100, Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com>
wrote:

> Modtager adressen står da vist altid i header.
> Selv en POP3 server er da nødt til at vide hvem der skal have hvad...

Så vidt jeg ved, så sletter smtp-serveren bcc-linjen, pop3-serveren
indsætter derefter delivered-to og lignende informationer, men jeg ved
faktisk ikke, om det er et krav til pop3-servere, eller om man kunne
forestille sig, at det kom an på den enkelte pop3-server.

Uanset hvad så synes jeg, det er en dårlig idé, at kræve folk skal kunne
læse emailheaders, for at afmelde sig fra et nyhedsbrev. Det er vidst ikke
alle, der overhovedet ved, hvordan man får dem vist.

--
Mvh.
Ryan Kristensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-11-08 13:42

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> writes:

> Prøv at sende en e-mail med dig selv som Bcc modtager og så kig i headers...

Var det den du tænkte på?

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-11-08 13:49

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Hvis du vil have et eksempel, skal du blot sende mig en mailadresse
> og sige hvad der skal stå i modtagerfeltet.

Det ændrer ikke synderligt meget på Delivered-To.

--
/Wegge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-08 17:04

Anders Wegge Keller skrev:

> Det ændrer ikke synderligt meget på Delivered-To.

Næ.

I min delivered to står den adresse som jeg selv har bedt min
mailserver om at ekspedere videre til. Jeg kan ikke se hvilken
adresse der er sendt til.

Det kan man måske hvis der ikke er lavet viderestilling?

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-11-08 19:44

> [...]

> I min delivered to står den adresse som jeg selv har bedt min
> mailserver om at ekspedere videre til. Jeg kan ikke se hvilken

Har du ikke en X-Original-Delivered-To ?

> Det kan man måske hvis der ikke er lavet viderestilling?

Du kan da prøve at sende en Bcc-mail til blog@wegge.dk, så skal jeg
fortælle dig hvad der står i hvilken header, når den lander i
indbakken hos wegge@wegge.dk

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-11-08 23:13

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> writes:

> Du kan da prøve at sende en Bcc-mail til blog@wegge.dk, så skal jeg
> fortælle dig hvad der står i hvilken header, når den lander i
> indbakken hos wegge@wegge.dk

Den kom til at se sådan ud:

by huddi.jernurt.dk (Postfix) with ESMTP id B3F1F1C882B1
for <blog@wegge.dk>; Tue, 11 Nov 2008 22:38:21 +0100 (CET)

Så det kræver godtnok noget af en gang headertydning at kloge sig
frem til hvilken adresse der egentlig er blevet sendt til, når det er
Bcc.

Alle tre mails kom frem med det samme sæt headere som ovenfor.

--
/Wegge