slet mysql post
Fra : Peter Nicolaj

Dato : 30-10-08 23:52

Hej jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at få lavet et link(s),
der kan slette poster i en mysql database. Jeg har nedenstående
script som printer/viser nogle indlæg fra en gæstebog. For at
kunne slette urelevante indlæg, vil jeg gerne have et "slet" link
i linie 7, så dette vises ud fra hver kolonne. Går ud fra linket
skal refere til et "slet_post.php - et eller andet i den stil"
php dokument. Men det ville være godt hvis man bliver på samme
side når man sletter og at siden samtidig opdateres.

0 echo '<tr>';
1 echo '<td style="width:200px">' . $row[name] . '</td>';
2 echo '<td style="width:300px">' . $row[email] . '</td>';
3 echo '<td style="width:40px">' . $row[comments] . '</td>';
4 echo '<td style="width:40px">' . $row[time] . '</td>';
5
6 echo '</tr>';
7
8 }
9 echo '</table>';

Når jeg nu er ved det har jeg også en brug for man kan sortere
efter indlæg. Altså nogle links i toppen( eks. navn, dato,
osv...), så hvis nogen kender et sted jeg kan blive klogere på
dette???

På forhånd tak...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Sørensen

Dato : 31-10-08 11:46

On 30 Okt., 23:52, Peter Nicolaj <peternico...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> 3 echo '<td style="width:40px">' . $row[comments] . '</td>';
> 4 echo '<td style="width:40px">' . $row[time] . '</td>';

Sådan ganske kort lidt som du nemt kan brygge videre på, hvis du har
bare en smule erfaring:

Du skal hive indlæggets ID ud (går stærkt ud fra du har en 'id' row
sat som primary key i din database).

Feks:

echo 'td stye="width:40px"><a href="slet_post.php?id=' .
$row['id'] .'" title="Slet denne besked">Slet</a></td>';

Det vil så give et link som: ditdomæne.dk/slet_post.php?id=34 (hvis vi
antager vi trykker på beskeden med id 34).

slet_post.php skal jo så indeholde en funktion der tjekker om du er
logget ind, feks. med $_SESSION.
Hvis logget ind så skal den bruge id'et, feks noget a la:

if(isset($_GET['id'])) {
$id = (int)($_GET['id']);

//
// MYSQL DELTE kode hvor du bruger WHERE = `$id`
//
header("Location: index.php");
exit;

}

Det samme kan naturligvis gøres på selvsamme side (index.php), det
kræver blot et ekstra if-tjek.

Håber det kan bruges..

Mvh
Stig

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 02-11-08 19:19

Stig Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> exit;
>
> }
>

> Det samme kan naturligvis gøres på selvsamme side (index.php), det

Har prøvet mig lidt frem med dit eksempel, men desværre uden den store
succces.

Jeg har ikke login, kommer måske på senere.

Er det muligt at få dig til at skrive scriptet her, som det vil se ud,
hvis det hele er skrevet i index.php? Ja jeg har ID som primary key i din
databasen.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 03-11-08 04:26

On Nov 2, 7:19 pm, Peter Nicolaj <peternico...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er det muligt at få dig til at skrive scriptet her, som det vil se ud,
> hvis det hele er skrevet i index.php? Ja jeg har ID som primary key i din

Ok, har hurtigt lige sat det samme sådan som jeg ville bruge det,
bemærk jeg ikke er prof. PHP programmør, så alt med forbehold:

http://pastebin.com/f51f9174a
<?php

function del_post($id) {
   if($id == 0) {
      die("Ikke gyldigt ID..");
   }
   echo "Sletter besked {$id}"; // Udskift her med MYSQL DELETE
funktion, WHERE = $id
//    header("Location: index.php"); // Redirecter til din gæstebog igen
efter sletning. Fjern kommentar når alt virker.
}

if((isset($_GET['action'])) && (isset($_GET['id']))) {
   switch($_GET['action']) {
      case "del":
         $id = $_GET['id'];
         $id = (int)$id;
         del_post($id);
         break;
      default:
         die("Du har ikke angivet en korrekt handling (action=X)");
   }

}
?>

Så skal dine links være: .php?action=del&id=24 - feks.

Jeg har valgt at bruge en switch, hvis nu du skulle udbygge din
gæstebog til at kunne tage backup eller ligende, kunne det hurtigt
implemteres feks. ?action=backup&id=24 - og en funktion der tager sig
af at lave en backup.

Men om det er den bedste måde, ved jeg ikke, blot sådanne som jeg
ville lave det, men den ringe viden jeg nu har inden for PHP.

Håber det kan bruges..

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-11-08 16:03

Stig Sørensen wrote:

> Men om det er den bedste måde, ved jeg ikke, blot sådanne som jeg
> ville lave det, men den ringe viden jeg nu har inden for PHP.

Jeg har heller ikke den voldsomme interesse i PHP.
Har det noget med vores navn at gøre ?;)

Men den funktionalitet Peter efterspørger ville jeg, hvis det var min
opgave, lave med lidt Javascript (XMLHTTPRequest aka Ajax), krydret med
lidt eventhandlers/DOM handling m.v., der kan ordne delete/sort osv. i en

Det er nok mere ovre i clientside gruppen.

Stig Johansen

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 05-11-08 20:03

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 05-11-08 20:05

Tak for hjælpen Stig,

jeg har prøvet mig med dit eksempel, men desværre er det staige ikke
lykkedes.

Fandt i øvrigt dette eks:
http://www.phpsimple.net/mysql_delete_record.html

Så kan det vist ikke være mere enket at stille op, så det nok bare mig
der ser mig blind, siden jeg ikke får det til at virke.

Venligst Peter

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-11-08 10:26

On Nov 5, 8:05 pm, Peter Nicolaj <peternico...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Så kan det vist ikke være mere enket at stille op, så det nok bare mig
> der ser mig blind, siden jeg ikke får det til at virke.

Så prøver vi da bare igen

<?php

function del_post($id) {
if($id == 0) {
         die("Ikke gyldigt ID..");
}
$sql = mysql_query("DELETE FROM `DATABASE`.`TABEL` WHERE `id`
= {$id} LIMIT 1");
      if(!$sql) {
         die("Kunne ikke slette fra databasen: " . mysql_error());
      } else {
         header("Location: index.php");
         exit();
      }

}

[...]

I MYSQL DELETE sætningen skal DATABASE udskiftes med databasens navn,
TABEL med databasetabellens navn, samt ved "header("Location:
index.php")" - kan du naturligvis selv angive hvilken side der skal
redirectes til.

Det burde virke.

Ellers kom med fejlmeddelelse - så er det nemmere at hjælpe.

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 08-11-08 13:33

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 08-11-08 13:34

Jamen jamen så lykkedes det jo alligevel.

Det var dejligt, tusind tak for hjælpen...

Peter