DELL XPS 420 downgrade vista til XP
Fra : steffena2

Dato : 03-11-08 21:10

Hej
Har lige fået min nye PC. En dell XPS420. Den er præinstalleret med Vista.
Jeg render ind i en blå skærm når jeg forsøger at installere XP.

Den blå skærm siger noget om at installationen er afbrudt, grundet en
alvorlig fejl mmm.

Har I et bud på hvad der er galt?

Fra : Ole C

Dato : 03-11-08 22:15

steffena2 skrev blandt andet:

> Har lige fået min nye PC. En dell XPS420. Den er præinstalleret med
> Vista. Jeg render ind i en blå skærm når jeg forsøger at installere
> XP.

Hvordan forsøger du mere præcist at installere - og hvornår i
installationsprocessen kommer den blå skærm.

> Den blå skærm siger noget om at installationen er afbrudt, grundet en
> alvorlig fejl mmm.
> Har I et bud på hvad der er galt?

Du bliver nok nødt til at afsløre lidt mere om fejlmeddelelsen....

--
vh
Ole C

Fra : steffena2

Dato : 04-11-08 07:13

Jeg har først ændret BOOT sekvensen i BIOS, så den booter fra CD-Rom drevet,
hvor min XP ligger.

Den går også igang med at indlæse en lang række filer; men et par minutter
inde i forløbet, kommer den blå skærm med en længere tekst om at der er sket
en alvorlig fejl, og for at beskytte computeren er installationen afbrudt.

Der forslås så at man prøver at køre Chkdsk, eller at afinstallere nyligt
installerede programmer.

Fra : Henning

Dato : 03-11-08 22:54

On Mon, 3 Nov 2008 21:09:58 +0100, "steffena2" <steffena2@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg render ind i en blå skærm når jeg forsøger at installere XP.
>
>Den blå skærm siger noget om at installationen er afbrudt, grundet en

Den klassiske - du har ikke indlæst driver til disk-controller.

Fra : steffena2

Dato : 04-11-08 07:14

hmmm - skulle det ikke ske "automatisk" fra CDen med XP. Ellers lad mig lige
høre hvordan jeg gør.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 08:09

steffena2 wrote:
> hmmm - skulle det ikke ske "automatisk" fra CDen med XP. Ellers lad mig lige
> høre hvordan jeg gør.

Din Dell har en SATA-disk og XP har ikke SATA-support med i
installationen. Du skal trykke F6 under installationen (den beder
faktisk om den) og fodre den med en SATA-driver via en diskette.

Jesper Poulsen

Fra : jama

Dato : 04-11-08 11:13

> Den klassiske - du har ikke indlæst driver til disk-controller.

Jeg har en Zepto, der skal jeg ind i Bios og disabled AHCI, men så kan den
også installere XP sp2. Min er også med Sata disk.
Mvh.Jama

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-11-08 12:04

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Zepto, der skal jeg ind i Bios og disabled AHCI, men så kan den
> også installere XP sp2. Min er også med Sata disk.
> Mvh.Jama

- men husk nu lige at finde den ritige driver og installer, når XP er
kørende - og så at slå ACPI til igen i bios.
Ellers køre du HD'e i "kompatibel mode" - og det er ikke fuld hastighed
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-08 13:26

"jama" skrev

> Jeg har en Zepto, der skal jeg ind i Bios og disabled AHCI,

Er det ikke bare et spørgsmål om at installere AHCI drivere via floppy'en?
Det var den metode vi brugte da vores Vostro 1700 maskiner blev "bugfixet"
ved at installere XP

- Peter

Fra : Ole C

Dato : 04-11-08 13:48

Peter Lykkegaard skrev blandt andet:

> Er det ikke bare et spørgsmål om at installere AHCI drivere via
> floppy'en?

- såfremt der er et floppy-drev......

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-11-08 18:49

> - såfremt der er et floppy-drev......
>

> --
> vh
> Ole C

Præcis - og jeg lærte i processen at du IKKE kan fange driverne fra et
SD-kort i den indbyggede læser sådan midt under installationen.....

------------------------------------

Fra : Anders.H.

Dato : 04-11-08 08:19

On Tue, 04 Nov 2008 08:09:29 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Din Dell har en SATA-disk og XP har ikke SATA-support med i
> installationen. Du skal trykke F6 under installationen (den beder
> faktisk om den) og fodre den med en SATA-driver via en diskette.

Det kommer nu an på hvilket bundkort der er i maskinen, jeg skal ikke
bruge disketter til XP/SATA på mit, så ingen regel uden untagelser.

Fra : Anders.H.

Dato : 04-11-08 09:37

On Tue, 04 Nov 2008 09:03:52 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Hvilken SP har din XP?

SP2 og bundkortet er et "GA-X48T-DQ6" jeg samlede min maskine, startede
den og smed skiven i, det kørte første gang.

Fra : Henning

Dato : 04-11-08 21:15

wrote:

>Hej
>Har lige fået min nye PC. En dell XPS420. Den er præinstalleret med Vista.
>Jeg render ind i en blå skærm når jeg forsøger at installere XP.

Lidt ot - hvorfor vil du nedgradere til XP? Hvad oplever du af
problemer med Vista? (Kom med nogle konkrete episoder, ikke bare "jeg
kan ikke li' den, fordi alle siger det ikke virker"...)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-08 21:37

"Henning" skrev

> Lidt ot - hvorfor vil du nedgradere til XP? Hvad oplever du af
> problemer med Vista? (Kom med nogle konkrete episoder, ikke bare "jeg
> kan ikke li' den, fordi alle siger det ikke virker"...)

Hybernate lukker meget langsomt
BSOD ved sleep
Services crasher for et godt ord i tide og utide
Søgning i filsystemet er bombet tilbage til stenalderen (skal åbne et
console vindue for at å en søgefunktion der virker)
Jeg nogle applikationer der ikke virker i Vista overhovedet
etc

- Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-11-08 22:21

"Peter Lykkegaard" skrev i en meddelelse
> etc......

Jeg er meget enig - der kan nævnes flere grunde end de nævnte - som så
mange andre har jeg også droppet Vista og er tilbage på XP SP3.

Men for Hr. og Fru Jensen der hare skal have en PC til at køre de mest
almindelige nyere programmer, der er Vista OK.

Og især hvis man fjermner Aero og lign overfæødigt lir og kører med
klassisk visning, så er den såmænd OK til mange formål - men for de mere
"nørdede" sætter den for mange begrænsninger, der ikke helt kan fjernes
uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 22:28

Jan Vestergaard wrote:

> "nørdede" sætter den for mange begrænsninger, der ikke helt kan fjernes

Den sætter endda nogle begrænsninger som ikke _kan_ fjernes. Feks.
_skal_ CPU'en generere al lyd, også 5.1-lyd. Lydkortet bruges kun som
D/A-konverter.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 22:15

Henning wrote:

> Lidt ot - hvorfor vil du nedgradere til XP? Hvad oplever du af

Man opgraderer fra Vista til XP. XP udnytter hardwaren langt bedre end
Vista gør.

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435&p=13

XP kan sidestilles med OSX og Ubuntu Linux. Jeg har oplevet
energiforbrug under Ubuntu og XP der var meget lig hinanden. OSX og
Ubuntu er meget lig hinanden.

Jesper Poulsen

Fra : steffena2

Dato : 05-11-08 07:02

Hej
Tak for rådene. Problemet er løst ved at deaktivere SATA. Nu er disken
formateret, og XP installeret.

mvh Steffen