Hvilken trackball?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-08 19:40

Jeg overveje meget at anskaffe en trackball.

Hvilken model er mon den ultimativt bedste. Prisen er underordnet, bare den
er god. Skal bruges til lydproduktion - altså sekvensere, videoredigering
samt diverse grafisk arbejde.

Claus

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 03-11-08 22:25

Claus Tersgov skrev:

> Jeg overveje meget at anskaffe en trackball.

Rigtig god idé - det kræver et par dage at vænne sig til den, men
derefter er den bare fantastisk i forhold til både produktivitet og
krop, for altid slut med alle muse-arms-spændingerne!

> Hvilken model er mon den ultimativt bedste. Prisen er underordnet, bare den
> er god. Skal bruges til lydproduktion - altså sekvensere, videoredigering
> samt diverse grafisk arbejde.

Jeg kan anbefale Logitech TrackMan Wheel:

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/devices/159&cl=dk,da

Jeg har brugt den siden den kom på markedet (måske ~10 år?, ihvertfald
længe!) på de maskiner, jeg bruger dagligt og for mig er den bare det
ultimative pegeredskab - intet mindre.

Kim

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 03-11-08 14:35

On 3 Nov., 22:24, Kim Bach Petersen <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har brugt den siden den kom på markedet (måske ~10 år?, ihvertfald
> længe!) på de maskiner, jeg bruger dagligt og for mig er den bare det

Jeg har brugt trackball i snart 20 år men de der spaceballs som de
fleste tegnere bruger er fa... smarte.

Benny

Fra : Rado

Dato : 04-11-08 00:07

On Mon, 3 Nov 2008 19:40:00 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>er god. Skal bruges til lydproduktion - altså sekvensere, videoredigering

Har selv et par Logitech Trackman Wheel, den ene med kabel den anden
trådløs (det er udover farven også den eneste forskel på dem). Synes
de er rigtig gode og ligger godt i hånden - dog måske ikke for folk
med alt for små hænder. Styring af kuglen med tommelfingeren og de
samme fingre fri til knapperne som på en mus synes jeg fungerer
perfekt. Har dog ikke prøvet andre så jeg har ikke noget at
sammenligne med men jeg vil helt bestemt købe samme model igen hvis de
skulle gå i stykker. Den trådløse kan iøvrigt køre 2-3 måneder på et
batteri selv ved intens daglig brug. Og så er der 5 års garanti på
dem.

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/&cl=dk,da

Det kan godt tage en måneds tid eller mere at lære at styre en
trackball præcist, men så er den til gengæld også en mus overlegen på
de fleste områder synes jeg, og ikke nær så belastende for håndled og
arme.

Et hint (som jeg formoder gælder alle trackballs): hvis du synes
kuglen kører lidt for stramt, især efter nogen tids brug, så rens den
(opvaskemiddel) og rens glidelejerne med isopropylalkohol. Giv
derefter kuglen en lille smule silicone (spray eller flydende) og tør
overskydende silikone af med køkkenrulle. Den må ikke få for meget
silikone, så kører den bare endnu mere stramt - prøv dig frem. Jeg
renser og smører mine 1-2 gange om ugen, så kører de perfekt.

--
Rado
"The really valuable thing is the Intuition. The intellect

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-11-08 22:30

Claus Tersgov skrev bl.a.:

> Jeg overveje meget at anskaffe en trackball.

Nu har jeg læst alle svar, og det lader til, at logitech er den
fremherskende mulighed. Men lige netop den er jeg ikke så vild med. Jeg har
prøvet den flere gange, og synes, at kuglen er for lille.

Jeg prøvede for mange år siden en model, hvor kuglen var på størrelse med en
citron/appelsin. Nogen som kender den. Der kunne man bruge flere fingre og
ikke kun tomlen. Den var faktisk rigtig god at arbejde med - selv for helt
uindviede.

Er der måske nogle modeller, hvor man kan trykke på kuglen i stedet for at
bruge knapperne?

Claus

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 10-11-08 02:30

"Claus Tersgov" skrev i meddelelsen
> [...]
> den er god. Skal bruges til lydproduktion - altså sekvensere,
> videoredigering samt diverse grafisk arbejde.

Når du siger pris er underordnet, kig på Microsoft Trackball Explorer 1.0

http://cgi.ebay.ca/Microsoft-Trackball-Explorer-mouse-PC-Mac-PS-2-USB-NIB_W0QQitemZ390006892331QQcmdZViewItem?hash=item390006892331&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1215%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318¨

Men de hænger ikke på træerne... Er udgået af produktion for et pænt stykke
tid siden..
Lidt review..

http://www.reviewcentre.com/review326059.html
http://my.galagzee.com/index.php/2007/07/03/microsoft-trackball-explorer/
http://wonko.com/post/the_worlds_most_ergonomic_trackball_has_been_discontinued

Det er nok den bedste trackball der findes, hvis man skal have noget af den
slags..

Mvh.
Niels (der selv bruger en MS Trackball Explorer)

Fra : KR

Dato : 11-11-08 17:47

Brugte i mange år først.............Logitech Marble Mouse..............inden
jeg gik over til Microsoft Trackball Optical.

Kan slet ikke forstå , at der findes mennesker, der kan leve uden en
trackball

Kristian