intel er da hjernedød
Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 03-11-08 06:12

Sad og læste om den nye i7 core cpu fra intel.

180 Watt i en cpu. Det er fa... ringe. Vi er tilbage i Cray tiden med
flydende kvælstof for at køle CPU'en.

Det var da bedre at de prøvede at beholde den samme performance og så
sænke effektforbruget til en 3. del. Det har ingen interesse
overhovedet for intel. Der er ingen der i dette firma tænker grønt
overhovedet.

Benny

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-11-08 15:31

Hej!

Hojvaelde@gmail.com wrote:
> Der er ingen der i dette firma tænker grønt overhovedet.

Så glemmer du da at tænke på Intel Atom serien.

Min nye maskine trækker 18W idle og 22W ved fuldt CPU load :)

Det er excl. skærm men med harddisken aktiv.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 03-11-08 08:00

On 3 Nov., 15:30, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
>
> Min nye maskine trækker 18W idle og 22W ved fuldt CPU load :)
>
> Det er excl. skærm men med harddisken aktiv.

Stop stop.

Intel har fortalt at Atom ikke bruger andet end et par Watt. Hvad
hjælper det når chipsettet bruger 20 - 30 watt.

Tom's hardware fandt ud af at AMD's chipset brugte 0,75 watt. Hvad
giver intel ret til at bruge så meget mere.

Benny

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-11-08 16:02

Hej!

Hojvaelde@gmail.com wrote:
> Intel har fortalt at Atom ikke bruger andet end et par Watt. Hvad
> hjælper det når chipsettet bruger 20 - 30 watt.

Det er da helt normalt at opgive effekten pr. enhed i systemet. CPU'en
bruger ihvertfald meget, meget lidt.

> Tom's hardware fandt ud af at AMD's chipset brugte 0,75 watt. Hvad
> giver intel ret til at bruge så meget mere.

Det er en komplet maskine jeg har målt på. Mit watt-meter kunne ikke
komme ind og måle på chipsettet alene.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 19:18

Kim Voss Schrader wrote:

> Det er en komplet maskine jeg har målt på. Mit watt-meter kunne ikke

Så forestil dig en maskine hvor chipset'et bruger meget lidt og se hvad
det samlede forbrug kan nå ned på.
Chipset'et har nemlig stort set samme forbrug uanset belastningen af CPU'en.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 03-11-08 16:02

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 03-11-08 18:14

Hojvaelde@gmail.com used his keyboard to write :
> [...]
> sænke effektforbruget til en 3. del. Det har ingen interesse
> overhovedet for intel. Der er ingen der i dette firma tænker grønt

Det vil M$ da ikke finde sig i - så kan de jo ikke tillade sig at lave
en Windows der er langsommere end forgængeren.

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Mads

Dato : 03-11-08 18:17

On Mon, 3 Nov 2008 05:11:32 -0800 (PST), Hojvaelde@gmail.com wrote:

>Sad og læste om den nye i7 core cpu fra intel.
>
>180 Watt i en cpu. Det er fa... ringe. Vi er tilbage i Cray tiden med
>flydende kvælstof for at køle CPU'en.

Du har læst forkert.

Den nye I7 bruger max 130 W, hvilket svarer til det en QX6700
eller en Pentium D 955 også bruger, men I7 er jo mange gange
hurtigere.

Så du får altså betydeligt mere ydelse ud af de samme watt.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 03-11-08 18:54

Hojvaelde@gmail.com wrote:
> [...]
> sænke effektforbruget til en 3. del. Det har ingen interesse
> overhovedet for intel. Der er ingen der i dette firma tænker grønt

Fessoren er nok også snarere tiltænkt high-performance servere en
hjemme-PC'er i første omgang. - Og den bruger stadig en del mindre
effekt for samme ydelse som andre af dagens højtydende processorer.

/Lars

Fra : Optimus Prime

Dato : 04-11-08 09:24

Lars Peter Larsen skrev:
> Fessoren er nok også snarere tiltænkt high-performance servere en
> hjemme-PC'er i første omgang. - Og den bruger stadig en del mindre
> effekt for samme ydelse som andre af dagens højtydende processorer.

Præcis, det er watt/ydelses forholdet man skal kigge på - det eneste som
siger noget om miljøvenligheden

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 13:55

Optimus Prime wrote:

> Præcis, det er watt/ydelses forholdet man skal kigge på - det eneste som
> siger noget om miljøvenligheden

Nej, effekten er faktisk irrelevant. Det er energiforbruget [J] i
forhold til ydelsen der er relevant.

Jesper Poulsen

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 03-11-08 14:28

On 3 Nov., 18:17, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> [...]
> hurtigere.
>
> Så du får altså betydeligt mere ydelse ud af de samme watt.

Jeg fandt følgende sætninger på neoseeker.com:

The i7 920 we received ran at a default 1.17V core voltage, and
surprisingly had a 150W TDP programmed into the processor.

The i7 965 we received ran at a default 1.15V core voltage, and had a
130W TDP programmed into the processor.

The i7 965 we received ran at a default 1.15V core voltage, and had a
130W TDP programmed into the processor.

Og: http://www.pcgameshardware.com/aid,665558/Reviews/Intel_Core_i7_-_Nehalem_CPUs_reviewed/

siger det samme. Så det første link jeg fandt var forkert.

Benny