Filserver
Fra : Wagner

Dato : 02-11-08 22:14

Hej NG

Jeg er på udkig efter en drift billig måde at dele min data på i huset.
Primært musik og film, men også alt diverse. Jeg vil helst ikke sidde
snævert med plads, derudover må dataoverførselen ikke være alt for langsom.

Idet jeg alligevel skal købe mig en router, er følgende interessant.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404394&searchArea=products&Soegeord=Network+Storage+Router
Den har 2 USB porte, hvor man kan tilslutte ekstern HD... Der står bare
intet om den kan æde en TB ekstern HD... (på andre produkter står der ofte
f.eks. max 500gb). Derudover er den kun 100mbit.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=468873&Specs=true
Denne router er med gbit, men har kun én usb port, og det er ikke oplyst
hvor stor en hd den kan håndtere.

Efter et kig på Lagringsservere ser det ud til at Synology er at foretrække.
En lang række fancy features, 500mhz cpu, 128mb ram og mulighed for stor
lagerkapacitet, gør at topmodellen DS207+ ser ud til at være en ekstra
skovlfuld penge værd.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400821&Specs=true

Maskinen er opgivet til 15/36 watt (idle/load), plus evt. eksterne
harddiske, dette bliver meget i længden, så hvordan er opstartstiden på
sådan noget udstyr? Tænker på om man skal indstille/forbinde noget... Eller
om det er enkelt og lige til at slukke på stikkontakten om natten?

Alternativt koster en discount PC ved bj-trading 1.495,- Den burde snildt
kunne det samme og mere til.... Men strømforbruget er også væsentligt
højere.

Jeg hælder mest til Synology DS207+ da løsningen med router, i praksis
formentlig er langsom (100mbit netværk, langsom CPU og få RAM). Og på sigt
vil en ekstra PC være en dyr løsning i strøm.

Hvad har du gjort? Måske du har en 4. løsning som jeg ikke har
overvejet.....

/Søren

Fra : MooreHojer

Dato : 02-11-08 22:58

> Hvad har du gjort? Måske du har en 4. løsning som jeg ikke har
> overvejet.....

Jeg har tidligere brugt en 'Western Digital World Book' som kan tilsluttes til netværket.
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Sort=&Parent=50&Soegeord=world+book&chkSoegSaetning=&searchArea=products

Det indbyggede administrationsmodul (via browser) giver også mulighed for at oprette brugere og mapper med forskellige rettigheder.

Ellers er NAS generelt en ganske udmærket måde at dele lagerplads på en lille netværk hvor en "rigtig" server er overkill.
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Parent=1&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction343=2&Sorted343=&Equal91=478&Equal195=&Submit.x=16&Submit.y=23

--
MooreHojer

Fra : kjeld09

Dato : 02-11-08 16:28

On 2 Nov., 22:14, "Wagner" <meSNA...@hemmeligt.dk> wrote:
> [...]
> vil en ekstra PC være en dyr løsning i strøm.
>
> Hvad har du gjort? Måske du har en 4. løsning som jeg ikke har

hej

Prøv at se dk.edb.netværk

Der har jeg skrevet om en billig NAS løsning

Jeg har selv en Compaq ipaq 500MHz som levere musik of film til de
andre PCer på mit Net.

Den sættes til at starte uden at keyboard er tilslutet.

Så kan den køre, det enest der er tilslutet er netkabel, smart ikke ?

m v h
kjeld

Fra : Per Jørgensen

Dato : 03-11-08 08:14

Wagner wrote:
hey Wagner.

Jeg har til mig selv, til min mor og far og til andre arbejdskollegaer
haft bygget denne lille løsning som min NAS-server:
http://www.linuxin.dk/node/276

Dette er absolut en lille fed maskine med en arnel CPU - som yder
aldeles godtydende som filserver - til almindeligt familiebrug.

Jeg bruger min til Backupserver af Hjemmesider, databaser, tv-center
osv. Men det er aldeles et godt bud på en billig løsning til hjemmebrug

Per

Fra : Morten

Dato : 03-11-08 14:50

> [...]
> Primært musik og film, men også alt diverse. Jeg vil helst ikke sidde
> snævert med plads, derudover må dataoverførselen ikke være alt for

Selv 100 mbit er fint nok til at mange kan sidde og se videoer og høre musik
samtidigt omend det da går lidt sløvt hvis f.eks. en kammi vil kopiere den
video man har optaget til hans fødselsdag.

> [...]
>
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=468873&Specs=true
> Denne router er med gbit, men har kun én usb port, og det er ikke oplyst

Og nok så vigtigt: Hvilke filsystemet kan de klare?
FAT32 er lidt træls. Ext3 er fin, men du skal dog være opmærksom på at skal
du læse disken direkte i windows eller have adgang til dine data direkte, så
skal du installere en ext-driver i windows eller downloade f.eks. en ubuntu
live CD og få adgang den vej. IMHO fint at leve med hvis man dedikerer
disken til netværksbrug til daglig, men rent teoretisk kan man jo komme ud
for boksen brænder af og så kan man altså få adgang til sine data på den
måde.

> [...]
> foretrække. En lang række fancy features, 500mhz cpu, 128mb ram og
> mulighed for stor lagerkapacitet, gør at topmodellen DS207+ ser ud til at

Rigtig lækker NAS. Det spiller bare næsten out of the box. iTunes server og
mange andre lækre ting.
Hvis du venter lidt kan det være DS209+ snart kommer til DK. Den har vist
sådan rundt regnet lige knap dobbelt op på performance.

> Maskinen er opgivet til 15/36 watt (idle/load), plus evt. eksterne

Det er ca. tal, afhænger stærk af hvilke diske du kommer i den. Det er dem,
der bruger det meste. Brug WD green power og den bruger meget lidt.

> harddiske, dette bliver meget i længden, så hvordan er opstartstiden på
> sådan noget udstyr? Tænker på om man skal indstille/forbinde noget...
> Eller om det er enkelt og lige til at slukke på stikkontakten om natten?

Nej, man trykker på fronten og lukker den pænt ned som enhver anden computer
(som det jo egenligt er). Men altså ikke meget sværere end at slukke på
stikkontakten. Alternativt kan man lukke den ned fra adminstrationssiden
(via browseren) eller sætte den til at slukke selv på bestemte tidspunkter.
Starte kan den ikke selv, det kan 209'eren til gengæld.

> Alternativt koster en discount PC ved bj-trading 1.495,- Den burde snildt
> kunne det samme og mere til.... Men strømforbruget er også væsentligt
> højere.

Smag og behag. Den er helt sikkert hurtigere og kan potentielt mere. Men
fylder også mere, bruger mere strøm og hvis du ikke dæmper den larmer den
også mere. Og lige knap så out of the box som f.eks. Synology'en. Så alt
efter dine behov, din pengepung og dine ønsker ;)

> [...]
> vil en ekstra PC være en dyr løsning i strøm.
>

> Hvad har du gjort? Måske du har en 4. løsning som jeg ikke har

Jeg har købt en 207+. Kører Raid 1 for sikkerhed.

Mvh
Morten

Fra : Sune

Dato : 03-11-08 15:00

On Sun, 2 Nov 2008 22:14:20 +0100, "Wagner" <meSNABEL@hemmeligt.dk>
wrote:

> [...]
>vil en ekstra PC være en dyr løsning i strøm.
>
>Hvad har du gjort? Måske du har en 4. løsning som jeg ikke har

Hvad med en
Intel Desktop Board D945GCLF2 with Integrated Intel Atom Processor
til små 600 kroner.
+ en disk, nogle ram, kabinet til en smule over 2.000 kroner.

Tror at sådan en maskine vil kunne 'slå' de rigtige NAS'er med flere
længder mht. CPU-kraft og sikkert med samme strømforbrug.

Og så kan du installere det OS der passer dig.

Men måske er der noget jeg har overset?

Mvh
Sune

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-08 15:09

Wagner:

<snip>

> Alternativt koster en discount PC ved bj-trading 1.495,- Den burde
> snildt kunne det samme og mere til.... Men strømforbruget er også
> væsentligt højere.

En konsum NAS - som du kigger på - er (næsten, de kan haches, men det
kræver...) lige som en brødrister eller et TV. Det er et apparat. Når du
først har købt den så forbliver den som den er og det er ikke en fordel når
man ta'r i betragtning hvor hurtigt hardware forældes.

Så en DIY (Do It Yourself) NAS er bestemt værd at overveje.

Et godt sted at læse om NAS:

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93/

Vælg (i menulinienforoven) f.eks NAS Charts. Og der er meget mere
information under de enkelte modeller.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Morten

Dato : 03-11-08 15:43

"Axel Hammerschmidt"

> [...]
> når
> man ta'r i betragtning hvor hurtigt hardware forældes.

Det var godt nok en noget ensidig antagelse..

Det kommer meget an på hvilke man kigger på.
Lige netop Synology har udviklet deres rigtig meget. Selv deres flere år
gamle IDE-udgaver har de porteret nyeste firmware til og det kan temmelig
meget mere end da de blev solgt i sin tid. Klart processoren er ikke blevet
hurtigere, alt forældes. Selv en gammel PC bliver man træt af ;) Og hvad man
er til afhænger af rigtig mange faktorer. Intet passer til alles behov og
ønsker.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 19:15

Morten wrote:

> Det var godt nok en noget ensidig antagelse..

Det er Axel Hammershit i en nøddeskal. Han formår ikke at se ud over sin
egen næsetip.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-11-08 02:05

Morten <tilt_uz468@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er til afhænger af rigtig mange faktorer. Intet passer til alles behov og

Det var ikke en antagelse.

At de kommer med ny firmware - hjælper sgu'tte meget når det er
hardwaren der bliver forældet.

--
.rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Wagner

Dato : 03-11-08 17:57

Tak for svar og indput...

Jeg har stadig snuden efter DS-207+.... Hvis ikke DS209+ skulle dukke op i
DK

/Søren

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 04-11-08 15:48

Wagner wrote:
> Jeg har stadig snuden efter DS-207+.... Hvis ikke DS209+ skulle dukke op i

DS-209+ bliver vist omkring dobbelt så dyr som DS-207+, så du skal
virkelig være glad for den ekstra hukommelse og processor-kraft!

/Tommy

Fra : Wagner

Dato : 04-11-08 18:37

> DS-209+ bliver vist omkring dobbelt så dyr som DS-207+, så du skal
> virkelig være glad for den ekstra hukommelse og processor-kraft!

Det kan der jo så være noget om.. Men når 209 kommer, falder 207 formentligt
også i pris :)

/Wagner

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-11-08 20:44

> Hvad har du gjort? Måske du har en 4. løsning som jeg ikke har
> overvejet.....

Har du overvejet at købe en Eee Box og bruge den istedet? Der kan du jo
udskifte den interne 2,5" harddisk til en anden størrelse, eller tilslutte
en eller flere USB diske, samtidig med du kan bruge maskinen som
web/mail-server eller almindelig kontorpc hvis du engang bliver træt af dit
NAS.

Jeg har en Eee box pc stående som webserver med ubuntu på, og det klarer den
helt fint.

Strømforbruget er også ganske lavt, mellem 10 og 16 watt siger min
strømmåler

Martin Kaltoft