Sort skærm men pcen kører
Fra : Thomas gade

Dato : 02-11-08 21:25

Hej NG

Mit problem er at min stationære pc starter op med sort skærm, selve
pcén kører dvs. blæsere og disk men der er intet signal til skærmen.
(jeg har tjekket kablet).

Jeg har haft alt disablet, prøvet nye ram, nulstillet bios, checket hd
på anden maskine skiftet grafikkortet og prøvet mobos indbyggede grafik,
altsammen uden resultat, hvilket foranlediger mig til at tro at det er
Mobo eller cpu der er defekt.

Mit spørgsmål er hvordan finder jeg frem til om det er det ene eller det
andet. Jeg får ikke noget bip kode når jeg starter pcen.

Mobo er gigabyte ga-k8n51gMF

Mvh Thomas

Fra : ego

Dato : 02-11-08 21:45

"Thomas gade" <placeit-fjern-@gmail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mit spørgsmål er hvordan finder jeg frem til om det er det ene eller det
> andet. Jeg får ikke noget bip kode når jeg starter pcen.

Har du checket skærmen?

mvh
kaj

Fra : Martin

Dato : 02-11-08 23:56

Thomas gade wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er hvordan finder jeg frem til om det er det ene eller det
> andet. Jeg får ikke noget bip kode når jeg starter pcen.

4 muligheder:

1: Grafikkort
2: Strømforsyning
3: Skærmen
4: Kablet imellem grafikkort og skærm

Jeg hælder mest til strømforsyningen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 11:13

Martin wrote:

> 4 muligheder:

5.

> 1: Grafikkort
> 2: Strømforsyning
> 3: Skærmen
> 4: Kablet imellem grafikkort og skærm

5: Bundkortet

Slet NV-RAM'en ved BIOS. Bundkortet skal være fuldstændigt spændingsløs
ved operationen.

Jesper Poulsen

Fra : Mureren

Dato : 03-11-08 11:34

> 5.

> 5: Bundkortet
>
> Slet NV-RAM'en ved BIOS. Bundkortet skal være fuldstændigt spændingsløs
> ved operationen.

Hvis der er sket nogenlunde det samme som hos mig for en uge siden (samme
fejlbeskrivelse), så gætter jeg på at strømforsyningen har futtet bundkort
eller cpu af.

Jeg målte 2,9V på +5V udgangene på min Seasonic SS-500HT, så jeg regner med
der er sket en fejl der :-|

Mvh.
Mureren

Fra : Thomas gade

Dato : 03-11-08 21:25

Skærmen, kablet og grafikkortet er ok.

men PSU har jeg ikke tjekket. Det vil jeg prøve.

Hvad er det der gø at en PSU kan kortslutte ex. bundkortet.

Hvad er Nv-ram?

Mvh Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 08:04

Thomas gade wrote:

> Hvad er det der gø at en PSU kan kortslutte ex. bundkortet.

Det kan den heller ikke, men den kan brænde bundkortet af. Start med at
sætte et voltmeter mellem en sort leder og en af de orange, en af de
gule og en af de røde. Du skulle gerne måle 3,3V, 12V og 5V. Måler du
noget som ligger milevidt derfra, så er PSU'en død.

> Hvad er Nv-ram?

Google er din ven
Og Wikipedia er en endnu bedre ven

http://en.wikipedia.org/wiki/NVRAM

Og hvis du så gerne vil være vores ven, så skal du citere efter samme
normer som os, dvs. skriv _under_ det du svarer på.

Jesper Poulsen