Mine 4gb er ikke "aktiveret"
Fra : donny_tarp@hotmail.c~

Dato : 01-11-08 15:24

Hey, jeg har gået med problemet om mine 4gb i lang tid, jeg har Vista
Home 32-bit og det kan sagtens se mine 4gb i computerens egenskaber,
BIOS'en kan også se dem. Men hvis jeg går ind i joblisten kan jeg kun
se 2 gb der aktivt kører.
Er det fordi jeg ikke har en stor nok strømforsyning eller? Fordi jeg
kan ikke finde en fejl.
Grafikkort: GeForce 8800 GTX
Bundkort: Asus P5B-E
Strømforsyning: 560W W/PFC
Ram: 4x 1gb SD DDR2 Ram Mushkin. (Tror jeg.)

Fra : danni plougmann

Dato : 01-11-08 23:15

uden at være sikker så mener jeg ikke 32bit windows understøtter mere en 2gb
man skal op og køre 64bit for at få den fulde udnytelse af 4gb ram

Fra : MooreHojer

Dato : 02-11-08 00:03

danni plougmann wrote:
> uden at være sikker så mener jeg ikke 32bit windows understøtter mere en
> 2gb
> man skal op og køre 64bit for at få den fulde udnytelse af 4gb ram

Grænsen er 4GB i 32bit. De 4GB er dog inklusiv evt. RAM på grafikkort, så har man 4GB "rigtige" ram og f.eks. 512MB på grafikkortet bruger den kun 3,5GB af de rigtige.

--
MooreHojer

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-08 07:59

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har man 4GB "rigtige" ram og f.eks. 512MB på grafikkortet bruger den kun

Jeg får nu kun 3325 MB på trods af at jeg har et 320 MB grafikkort - der er
diverse andre ting der bliver memory mapped udover grafikkortet.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : MooreHojer

Dato : 02-11-08 08:16

> Jeg får nu kun 3325 MB på trods af at jeg har et 320 MB grafikkort - der
> er diverse andre ting der bliver memory mapped udover grafikkortet.

Ja, alt direkte adresserbart memory tæller med...

--
MooreHojer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-08 09:36

>Grænsen er 4GB i 32bit.

Grænsen er 3,25/3,5 i 32bit.

Jeg mangler til dato at se en 32bit vise 4GB.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 11:11

Martin Johansen [6000] wrote:

> Grænsen er 3,25/3,5 i 32bit.

I 32-bit Vista, XP og 2000.

> Jeg mangler til dato at se en 32bit vise 4GB.

Kig på Windows 2000 Advanced Server

Jesper Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-08 11:42

>I 32-bit Vista, XP og 2000.

Ja.

>Kig på Windows 2000 Advanced Server

Kunne jeg aldrig drømme om En server for mig er baseret på
Linux/Unix og ikke et Windows-produkt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:29

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kunne jeg aldrig drømme om En server for mig er baseret på
> Linux/Unix og ikke et Windows-produkt.

Kernel 2.6 af Linux kan også adressere 64GiB i 32-bit udgaven

Begrænsningen ligger ikke i 32/64-bit men ene og alene i et valg fra
OS-leverandørens side.

Jesper Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-08 12:34

>Kernel 2.6 af Linux kan også adressere 64GiB i 32-bit udgaven

Jeg trot på dig uden at undersøge det

>Begrænsningen ligger ikke i 32/64-bit men ene og alene i et valg fra
>OS-leverandørens side.

Ok - det skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan kun konstatere at min Vista
og XP32bit nægter at have med 4GB at gøre Og at der derfor er en
Vista 64bit på ønskesedlen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ok - det skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan kun konstatere at min Vista
> og XP32bit nægter at have med 4GB at gøre Og at der derfor er en

Windows 2003 er mere effektivt end Windows Vista
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx#physical_memory_limits_windows_server_2003

Jesper Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-08 12:59

On Mon, 03 Nov 2008 12:41:31 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Windows 2003 er mere effektivt end Windows Vista

Der er vist meget der er mere effektivt end Vista.. hehe

Fra : Kenneth

Dato : 03-11-08 11:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> Grænsen er 3,25/3,5 i 32bit.
>
> Jeg mangler til dato at se en 32bit vise 4GB.

Som sådan er grænsen vel stadig 4GiB men dette er
inkl. adressering af hardware.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-08 15:03

Martin Johansen [6000] skrev bl.a.:

> Jeg mangler til dato at se en 32bit vise 4GB.

Det kan den seneste SP til Vista ifølge MS. MS har endda en KB artikel om
det, men jeg har mistet linket. Men det står under omtalen af servicepakken.

Claus

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 08:06

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 08:06

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-08 15:00

MooreHojer skrev bl.a.:

> Grænsen er 4GB i 32bit. De 4GB er dog inklusiv evt. RAM på
> grafikkort, så har man 4GB "rigtige" ram og f.eks. 512MB på
> grafikkortet bruger den kun 3,5GB af de rigtige.

Og det er inkl. hele det samlede adresserum, som alt hardware og bios skal
bruge. Hvor meget det er er svært at sige, men i dag kan de sikkert godt
løbe op i 25 mbyte. - måske endda mere hvis man har avanceret hardware.

Claus

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 08:06

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 11:10

danni plougmann wrote:

> uden at være sikker så mener jeg ikke 32bit windows understøtter mere en 2gb
> man skal op og køre 64bit for at få den fulde udnytelse af 4gb ram

Det er ikke korrekt.
Der findes 32-bit Windows-versioner der uden problemer håndterer 64GiB RAM.

Jesper Poulsen

Fra : donny_tarp@hotmail.c~

Dato : 02-11-08 09:40

Ja, men mit graffikkort er kun 768mb så jeg burde da i det mindste
have 3gb funktionelle ram.

Fra : donny_tarp@hotmail.c~

Dato : 03-11-08 09:59

Okay, det er fint nok alt samen, men det hjælper mig stadig ikke med
mit problem. Jeg kan ikke køre mine 4gb funktionelt overhovedet, den
viser stadigvæk kun 2gb i "ydeevne". Nogen der har et svar?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-08 19:38

donny_tarp@hotmail.com skrev bl.a.:

> Okay, det er fint nok alt samen, men det hjælper mig stadig ikke med
> mit problem. Jeg kan ikke køre mine 4gb funktionelt overhovedet, den
> viser stadigvæk kun 2gb i "ydeevne". Nogen der har et svar?

Dit bundkort og eller bios understøtter sikkert ikke så meget ram eller dine
moduler..

Claus

Fra : donny_tarp@hotmail.c~

Dato : 03-11-08 16:35

On 3 Nov., 19:38, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:

> Dit bundkort og eller bios understøtter sikkert ikke så meget ram eller dine
> moduler..
>
> Claus

Okay super, hvordan undersøger jeg om det understøtter det? Fordi der
er 4 bloks i bundkortet så regnede med det kunne, men hvis nogen ved
hvordan det gøres ville det være perfekt.

mvh Michael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 08:06

donny_tarp@hotmail.com wrote:

> Okay super, hvordan undersøger jeg om det understøtter det? Fordi der

Vi andre bruger manualen

> er 4 bloks i bundkortet så regnede med det kunne, men hvis nogen ved

Man skal ikke regne med noget. Man skal være sikker og derfor fælger der
en manual med et bundkort. Evt. kan manualen hentes på internettet i
form af en PDF-fil. Kig i den og se hvad dit bundkort kan klare.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 04-11-08 08:06

Fra : donny_tarp@hotmail.c~

Dato : 04-11-08 16:58

> Kig i den og se hvad dit bundkort kan klare.

Jeg læste i min Asus P5B-E User Guide under emnet "System Memory", men
det gjorde det ikke mere klart, der stod at hvis jeg havde
professionel 32 bit var det ikke sikkert den kunne tage 3gb, men at
bundkortet selv godt kunne tage helt op til 8gb.

Fra : Kenneth

Dato : 05-11-08 10:03

> [...]
> jeg havde professionel 32 bit var det ikke sikkert den kunne
> tage 3gb, men at bundkortet selv godt kunne tage helt op til

Hvad med BIOS? Har du nyeste udgave der?

Memory Remap i BIOS skal iøvrigt være disabled
for at 32-bit systemer kan se mere ram.

boot.ini filen i roden af dit windows drev (skjult fil)
har en linie som er noget lignende denne her:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Der kan det hjælpe at tilføje /3gb

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-08 17:31

> [...]

> professionel 32 bit var det ikke sikkert den kunne tage 3gb, men at
> bundkortet selv godt kunne tage helt op til 8gb.

Har du installeret SP1 og alle opdateringer. Har du ikke det, så kan vista
ikke vise ram config korrekt. Læs om det hos MS under om SP1, der er
detaljer om problemet.

Men selv om du har SP1, så er der nogle vista configurationer, som har
problemer. Søg på MS hjemmeside, der er masser af forklaringer på disse
problemer.

Dit problem er, at du har *for meget* ram. Hvis man overstiger 4gb totalt,
så går der ged i windows aflæsning af ram. Men problemet er meget afhængigt
af, hvilken hardware, der er installeret. Med så meget ram på dit
grafikkort, så bør du ikke sætte mere end 3 gb på bundkortet.Du kan
alligevel **IKKE** udnytte resten i vista 32bit.

Skal man være stensikker på, at systemet er stabilt og fungerer 100%
korrekt, så må man ikke overstige 4gb i adresserum. Man risikerer af få
diverse underlige fejl afhængig af den soft- og hardware, man har
installeret.

Claus

Fra : donny_tarp@hotmail.c~

Dato : 05-11-08 16:17

> Memory Remap i BIOS skal iøvrigt være disabled
> for at 32-bit systemer kan se mere ram.

Jeg har ledt i BIOS'en, men kan ikke finde noget om Memory remapping.
Jeg har ledt igennem min Asus User Guide, men kan heller ikke finde
noget der.

> boot.ini filen i roden af dit windows drev (skjult fil)
> har en linie som er noget lignende denne her:

Jeg kan så heller ikke finde en Boot.ini fil, er du sikker på det ikke
kun er til XP professionel, fordi der var nogle referencer til det
inde på Microsofts hjemmeside.

> Har du installeret SP1 og alle opdateringer. Har du ikke det, så kan vista
> ikke vise ram config korrekt. Læs om det hos MS under om SP1, der er
> detaljer om problemet.

Ja, jeg har opdateret SP1 hvilket gjorde at jeg kunne se mine 4gb i
computerens egenskaber.
Jeg har selv prøvet et lille eksperiment hvor jeg har taget 2 gb ud af
computeren, testet computerens egenskaber og derefter også testet
computeren med alle 4gb i, der var ingen ændring i de 2 resultater,
hvilket giver mig den konklusion at de jeg ikke får noget som helst ud
af de sidste 2 gb. Så selvom jeg muligvis har overstiget de 4gb i alt
kan jeg ikke engang få nogle af dem til at virke.

Fra : Kenneth

Dato : 07-11-08 01:53

> Jeg har ledt i BIOS'en, men kan ikke finde noget om Memory
> remapping. Jeg har ledt igennem min Asus User Guide, men kan
> heller ikke finde noget der.

Der er flere der laver henvisninger til lige præsist den feature

det bundkort så det lyder mærkeligt hvis den ikke skulle være
der.

Jeg så en der har deluxe udgaven af dit bundkort og der ligger
det:
BIOS/Advanced/Chipset/Northbridge Chipset Configuration

Det er så svært at sige om det er der på din.
Den hedder så vist også Memory Remap og ikke Memory Remapping :)

> Jeg kan så heller ikke finde en Boot.ini fil, er du sikker på
> det ikke kun er til XP professionel, fordi der var nogle
> referencer til det inde på Microsofts hjemmeside.

Ah ja.. det er Vista du har på. Min fejl.

Kan du iøvrigt se hvad BIOS version du har?

Fra : donny_tarp@hotmail.c~

Dato : 08-11-08 05:56

> [...]
>
> Det er så svært at sige om det er der på din.
> Den hedder så vist også Memory Remap og ikke Memory Remapping :)

Ja tak! Omg det var det der skulle til! Endelig! Nu bruger jeg 3gb
ram, og det er helt hvad jeg har regnet med eftersom jeg har et 768mb
graffikkort. Super! Endelig :P
Jeg vil gerne takke jer alle sammen for den storre hjælp! Jeg havde
slet ikke regnet med at få så meget support og var også ved at give
op. Men mange mange tak for hjælpen! You guys are the best!

Mvh. Michael Tarp.

Fra : Kenneth

Dato : 08-11-08 17:26

> [...]
> havde slet ikke regnet med at få så meget support og var også
> ved at give op. Men mange mange tak for hjælpen! You guys are

Det var da så lidt :)