5.1 surround - er satelitterne fuldtone?
Fra : MooreHojer

Dato : 28-10-08 16:50

Hej NG

Har lige investeret i et sæt 5.1 højtalere til pc'en.
Under konfigurationen i Vista kommer den og spørger om mine satelitter er fuldtone... hvordan ved jeg om de er det?

--
MooreHojer

Fra : Holst

Dato : 28-10-08 16:57

MooreHojer wrote:

> Har lige investeret i et sæt 5.1 højtalere til pc'en.
> Under konfigurationen i Vista kommer den og spørger om mine satelitter er fuldtone... hvordan ved jeg om de er det?

Ved at læse manualen.

Fra : MooreHojer

Dato : 28-10-08 17:02

> Ved at læse manualen.

har jeg forsøgt men ved ikke hvad det er jeg skal kigge efter...

--
MooreHojer

Fra : Holst

Dato : 28-10-08 17:06

MooreHojer wrote:

> har jeg forsøgt men ved ikke hvad det er jeg skal kigge efter...

Måske skulle du prøve i news:dk.teknik.lyd (vist nok det navn gruppen
har), for det virker mere til at være et højttalerspørgsmål end et
computerhardwarespørgsmål.

Fra : MooreHojer

Dato : 28-10-08 18:08

> Måske skulle du prøve i news:dk.teknik.lyd

Det gør jeg

--
MooreHojer

Fra : Holst

Dato : 28-10-08 23:37

MooreHojer wrote:

> Det gør jeg

Hvis 'fuldtone' er en kvalitet ved højttaleren, må man jo næsten
formøde, at det var nævnt i manualen, såfremt højttaleren var en
fuldtonehøjttaler.

Fra : N_B_DK

Dato : 29-10-08 17:28

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Hvis 'fuldtone' er en kvalitet ved højttaleren,

Om en enhed er fuldtone eller ej, siger intet om kvaliteten.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Holst

Dato : 29-10-08 17:53

N_B_DK wrote:

> Om en enhed er fuldtone eller ej, siger intet om kvaliteten.

Næh, men det er vel stadig en kvalitet ved højttaleren.

Fra : N_B_DK

Dato : 29-10-08 21:11

> Næh, men det er vel stadig en kvalitet ved højttaleren.

Mere en egenskab.

Fra : Morten

Dato : 29-10-08 08:38

> Måske skulle du prøve i news:dk.teknik.lyd (vist nok det navn gruppen
> har), for det virker mere til at være et højttalerspørgsmål end et
> computerhardwarespørgsmål.

Hvorefter han bliver smidt her tilbage igen, derinde hader de
computerhøjttalere ;)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 29-10-08 08:47

> Har lige investeret i et sæt 5.1 højtalere til pc'en.
> Under konfigurationen i Vista kommer den og spørger om mine satelitter er
> fuldtone... hvordan ved jeg om de er det?

Hvis de er som computerhøjttalere er flest, så er de ikke. De har simpelthen
ikke fysik til at danne de dybeste bastoner selvom materialet dikterer at
skal til f.eks. venstre baghøjttaler. Det må subwooferen tage sig af.

På et alm. surround-anlæg hedder det typisk om højttalerne er "small" eller
"large". Ved large sendes de dybe bastoner til de højttalere som
kildematerialet dikterer og subwooferen tager sig kun af sub-kanalen (.1).
Sættes de til small overtager subwooferen alle dybe toner fordi satelitterne
ganske simpelt er for små til at kunne gengive de dybe toner ordenligt.

Mvh
Morten

Fra : MooreHojer

Dato : 29-10-08 12:15

> [...]
> ganske simpelt er for små til at kunne gengive de dybe toner ordenligt.

Tusind tak for den gode forklaring

--
MooreHojer