usb key vs. dvd
Fra : csm

Dato : 28-10-08 13:29

hej

Jeg har overvejet at ligge alle mine billeder på en usb nøgle (16gb) i
stedet for at brænde på
dvder - er det en god ide ? Jeg vil mene at de er mere sikre overfor sollys,
ridser m.m.

?

Fra : Jens

Dato : 28-10-08 13:40

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stedet for at brænde på
> dvder - er det en god ide ? Jeg vil mene at de er mere sikre overfor

Tænk på at billederne kan slettes fra USB nøglen. Det kan de ikke sådan lige
fra DVD'en (med mindre den er skrivbar).
USB nøgler er så billige, så hvorfor ikke bare kombinere begge, sådan at du
har en kopi af dine billeder på din harddisk, usb nøgle og på DVD.
Hvis du så ikke har DVD'erne liggende i samme hus som harddisk og USB er du
vist rimelig sikker(tm)...

Jens

Fra : jk

Dato : 28-10-08 14:37

On Tue, 28 Oct 2008 13:28:41 +0100, "csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> wrote:

> [...]
>stedet for at brænde på
>dvder - er det en god ide ? Jeg vil mene at de er mere sikre overfor sollys,

Man kan jo købe sådan nogle små mapper for skiverne. Men holdbarheden
af optiske skiver er ret omdiskutteret. Hvem ved det ? ingen. Nogle
mener, at rewrite skiver holder længst, - men de kan jo også slettes.
Så jeg vil anbefale begge dele. Evt. usb-harddiske istedetfor nøgler,
der nemt bliver væk.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-08 16:04

jk wrote:
> [...]

RW-skiver har nok den dårligste holdbarhed af alle skiver, så hellere bruge
en ordentlig kvalitet dvd-r/dvd+r.

Se evt. her: http://www.recordere.dk/files/CDandDVDCareandHandlingGuide.pdf

Mvh Ebbe

Fra : Rado

Dato : 28-10-08 18:27

On Tue, 28 Oct 2008 16:04:24 +0100, "Ebbe \(7000\)"
<es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote:

>RW-skiver har nok den dårligste holdbarhed af alle skiver, så hellere bruge
>en ordentlig kvalitet dvd-r/dvd+r.

Det er nu ikke min erfaring. Har måttet kasserere mange -R/+R skiver
der havde mistet data med tiden, men har sjældent haft problemer med
RW.

--
Rado
"The really valuable thing is the Intuition. The intellect

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-08 20:38

Rado wrote:
> [...]

Nu har jeg aldrig kørt med andet end Tayo Yuden og senere Verbatim, så den
slags oplevelser har jeg tilgode endnu.

Mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 28-10-08 15:40

Hej csm

> Jeg har overvejet at ligge alle mine billeder på en usb nøgle (16gb) i
> stedet for at brænde på

Når man kikker rundt i grupperne, ja så får man hurtigt den
fornemmelse at USB key's ikke er back up medier, der er
for mange der har problemer med dem. Lav din back up
på flere sæt DVD'er og opbevar dem forsvarligt flere
forskellige steder.

--
Mvh Max