tilføj kolonner ad hoc
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 23-10-08 20:24

Hej ng!

Jeg er i gang med et lille hyggeprojekt hvor jeg er ramt ind i en
mur. En person skal have mulighed for at indtaste en madopskrift
på en hjemmeside. Jeg vil gerne at hver ingrediens skal have sin
egen plads i en database. På den måde kan jeg finde en opskrift
mere specifikt ud fra ingredienserne.
Problemet er i midlertid at jeg ikke kan se hvordan jeg ad hoc
kan tilføje nye kolonner i databasen... Hvis det overhovedet er
den rigtige løsning.

Er der nogen der har gode ideer?

vh

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Holst

Dato : 23-10-08 20:35

Lasse Vestergaard wrote:

> [...]
> Problemet er i midlertid at jeg ikke kan se hvordan jeg ad hoc
> kan tilføje nye kolonner i databasen... Hvis det overhovedet er

Måske news:dk.edb.database

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-10-08 21:54

Lasse Vestergaard skrev:
> [...]
> Problemet er i midlertid at jeg ikke kan se hvordan jeg ad hoc
> kan tilføje nye kolonner i databasen... Hvis det overhovedet er

En ny ingrediens medfører forhåbentlig ikke en ny kolonne, men en ny
record i en/flere tabeller.

Ellers er der noget galt med database-designet..

Fra : Carsten

Dato : 23-10-08 22:04

"Lasse Vestergaard" <ibbernik@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Problemet er i midlertid at jeg ikke kan se hvordan jeg ad hoc
> kan tilføje nye kolonner i databasen... Hvis det overhovedet er

Som de andre skriver så skal du have kigget lidt på noget database-design. I
en simpel opskriftsverden så vil man (som minimum) have følgende behov:

Antagelse: en opskrift er sammensat af x antal ingredienser, f.eks. "Mormors
æbleskiver" laves af "skiveskårne æbler" + "sukker"

Tabeller:

OPSKRIFT - bestående basalt set af opskrifternes navn/beskrivelse, i vores
tilfælde blot een record = "Mormors æbleskiver"
INGREDIENS - basalt indhold er ingrediensernes navn, altså i vores tilfælde
"Skiveskårne æbler" samt "sukker" (2 records)
...OG... så den sidste tabel som binder de to andre tabeller sammen og derved
fortæller hvilke ingredienser der hører til hvilke opskrifter. F.eks.:
OPSKRIFTSINGREDIENS - een række per ingrediens der indgår i en opskrift, i
vores tilfælde altså følgende records:
1: "Mormors æbleskiver", "skiveskårne æbler" (typisk ikke værdierne,
men en nøgle for henholdsvis opskriften og ingrediensen)
2: "Mormors æbleskiver", "sukker" (-do-)

Fordelen ved det design er at ingredienserne kan "genbruges" således at
f.eks. "sukker" kun står een gang i INGREDIENS tabellen selvom det indgår i
næsten alle opskrifter.

Carsten

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 25-10-08 13:00

Jeg var så småt ved at udtænke den løsning som du er kommet med. Men tusind tak
for hjælpen. I min verden er det også den bedste løsning.