|
| rimelig rep tid Fra : BNS |
Dato : 21-10-08 11:58 |
|
har dags dato indleveret min 500 gb harddisk til rep i Aldi og får så at
vide der vil gå tre uger ca ..
mit spørgsmål hvad er rimelig rep tid iflg købe loven
| |
Søren Blom (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Søren Blom |
Dato : 21-10-08 13:08 |
|
"BNS" <Tele-mobil@tele-mobil.dk> skrev
> har dags dato indleveret min 500 gb harddisk til rep i Aldi og får så at
> vide der vil gå tre uger ca ..
>
> mit spørgsmål hvad er rimelig rep tid iflg købe loven
3 uger er faktisk hurtigt, så det er ingen for rimeligheds grænser, det er
jo ikke en hvilket som helst værksted der kan lave en harddisk.
--
Venlig Hilsen
Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke
| |
\"Claus E. Petersen\ (21-10-2008)
| Kommentar Fra : \"Claus E. Petersen\ |
Dato : 21-10-08 13:17 |
|
BNS skrev:
> har dags dato indleveret min 500 gb harddisk til rep i Aldi og får så at
> vide der vil gå tre uger ca ..
>
> mit spørgsmål hvad er rimelig rep tid iflg købe loven
>
>
Det siger købeloven ikke noget om.
- cep
| |
Bertel Lund Hansen (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 21-10-08 13:57 |
|
"\"Claus E. Petersen\" <\"snurrberget\"@" <"REMOVE> skrev:
> Det siger købeloven ikke noget om.
Jeg synes ikke det var svært at forstå at der spurgtes om hvad
købelovens "rimelig tid" betyder.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Johnny Kjeldsen (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Johnny Kjeldsen |
Dato : 21-10-08 17:47 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:jckrf4hnsvplb8in01qi8uqcr5in091ogj@news.stofanet.dk...
> "\"Claus E. Petersen\" <\"snurrberget\"@" <"REMOVE> skrev:
>
>> Det siger købeloven ikke noget om.
>
> Jeg synes ikke det var svært at forstå at der spurgtes om hvad
> købelovens "rimelig tid" betyder.
>
Tja og en harddisk er en rimlig kompeks sag at reppe på så mon ikke 3 uger
nemt kan accepteres på et sådanne stykke elektronik
| |
Bertel Lund Hansen (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 21-10-08 18:12 |
|
Johnny Kjeldsen skrev:
> Tja og en harddisk er en rimlig kompeks sag at reppe på så mon ikke 3 uger
> nemt kan accepteres på et sådanne stykke elektronik
Hvad der kan accepteres, afhænger ikke af hvor kompleks opgaven
er, men af hvad der er rimeligt for brugeren. 3 uger er lang tid
at måtte undvære sin pc. Jeg mener at Forbrugerklagenævnet
snakker om maks to uger ved mobiler, og jeg vil anbrige en pc i
samme klasse.
Hvis sælger ikke kan overholde rimelig tid, genindtræder køberens
fire mangelsbeføjelser.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Ukendt (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-10-08 18:39 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Johnny Kjeldsen skrev:
>
>> Tja og en harddisk er en rimlig kompeks sag at reppe på så mon ikke
>> 3 uger nemt kan accepteres på et sådanne stykke elektronik
>
> Hvad der kan accepteres, afhænger ikke af hvor kompleks opgaven
> er, men af hvad der er rimeligt for brugeren. 3 uger er lang tid
> at måtte undvære sin pc. Jeg mener at Forbrugerklagenævnet
> snakker om maks to uger ved mobiler, og jeg vil anbrige en pc i
> samme klasse.
Jow jow, der er slet ingen forskel vel :(
> Hvis sælger ikke kan overholde rimelig tid, genindtræder køberens
> fire mangelsbeføjelser.
Det er jo ikke hvad du mener at forbrugerstyrelsen mener
det handler om. Aldi kan IKKE rep. harddisken, så derfra
skal den videre til deres leverandør, som nok i sidste ende
sender den til fabrikanten for at modtage en ny retur og så
er de 3 uger nok også gået....alt i alt vil det nok også være
at definere som rimelig tid.
Du kommenterer alt for ofte noget uden der er sammenhæng
imellem spørgsmålet og det intetsigende svar du kommer ud
med
| |
Anders Wegge Keller (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Anders Wegge Keller |
Dato : 21-10-08 22:23 |
|
<Just> writes:
> Det er jo ikke hvad du mener at forbrugerstyrelsen mener det handler
> om. Aldi kan IKKE rep. harddisken, så derfra skal den videre til
> deres leverandør, som nok i sidste ende sender den til fabrikanten
> for at modtage en ny retur og så er de 3 uger nok også gået....alt i
> alt vil det nok også være at definere som rimelig tid.
Det er kundens garanti uvedkommende, hvad sælgeren roder sig ud i. Så
derfor er "rimelig tid" ikke bundet op på hverken produktets
oprindelsesland, eller antallet af led mellem producent og sælger.
--
// Wegge
< http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.
< http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching.
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.
| |
alexbo (21-10-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 21-10-08 22:04 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev
> Hvad der kan accepteres, afhænger ikke af hvor kompleks opgaven
> er, men af hvad der er rimeligt for brugeren. 3 uger er lang tid
> at måtte undvære sin pc. Jeg mener at Forbrugerklagenævnet
> snakker om maks to uger ved mobiler, og jeg vil anbrige en pc i
> samme klasse.
Joh, men mon ikke der er tale om en løs harddisk,
jeg mener at huske at ALDI har solgtsådanne harddiske passene til en
dockingstation på en Medion PC.
His også køber ønsker at data skal reddes kan man ikke bare tilbyde en anden
renoveret.
mvh
Alex Christensen
| |
\"Claus E. Petersen\ (21-10-2008)
| Kommentar Fra : \"Claus E. Petersen\ |
Dato : 21-10-08 18:54 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> "\"Claus E. Petersen\" <\"snurrberget\"@" <"REMOVE> skrev:
>
>> Det siger købeloven ikke noget om.
>
> Jeg synes ikke det var svært at forstå at der spurgtes om hvad
> købelovens "rimelig tid" betyder.
>
Det siger købeloven stadig intet om.
Betydningen af "rimelig" er en anelse svær.
Særligt for et specielt komponent som i praksis ikke *kan* repareres,
simpelthen fordi at produktionslinien kun er beregnet på at producere
nye enheder.
I dette tilfælde (harddisk) er der simpelthen tale om hvor lang tid det
tager før forhandlerens leverandør fremsender en erstatning for produktet.
Om den tid så er "rimelig" er vel basalt set afhængig af om kunden vil
acceptere det eller ej.
- cep
| |
Morten (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 22-10-08 09:53 |
|
> Det siger købeloven stadig intet om.
> Betydningen af "rimelig" er en anelse svær.
> Særligt for et specielt komponent som i praksis ikke *kan* repareres,
> simpelthen fordi at produktionslinien kun er beregnet på at producere nye
> enheder.
Jo, de kan godt "repareres". I praksis sker der det, at kasse og evt.
elektronik genbruges, opdateres med nyeste firmware, får nyt serienummer mv.
Men selve den kritiske indmad med skriver og læsehoved erstattes af nyt.
Så selvom kunden i princippet vil kunne få "sin" disk tilbage er det i
praksis bedøvende ligegyldigt. Skal data reddes må disken til et
dataredningsfirma (visse fabrikanter tilbyder vist dataredning mod
betaling). Backup er en god ting ;)
Mvh
Morten
| |
Johnny Kjeldsen (26-10-2008)
| Kommentar Fra : Johnny Kjeldsen |
Dato : 26-10-08 17:55 |
|
"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48fee9cd$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Det siger købeloven stadig intet om.
>> Betydningen af "rimelig" er en anelse svær.
>> Særligt for et specielt komponent som i praksis ikke *kan* repareres,
>> simpelthen fordi at produktionslinien kun er beregnet på at producere nye
>> enheder.
>
> Jo, de kan godt "repareres". I praksis sker der det, at kasse og evt.
> elektronik genbruges, opdateres med nyeste firmware, får nyt serienummer
> mv. Men selve den kritiske indmad med skriver og læsehoved erstattes af
> nyt.
>
> Så selvom kunden i princippet vil kunne få "sin" disk tilbage er det i
> praksis bedøvende ligegyldigt. Skal data reddes må disken til et
> dataredningsfirma (visse fabrikanter tilbyder vist dataredning mod
> betaling). Backup er en god ting ;)
>
Ja særligt hvis man ikke har penge nok til en dataredning
| |
|
|