Defekt genindlæsnings cd (recovery)
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 20:00

Hej

Jeg er indehaver af en Amitech PC'er Smartsize Lite 2010, som blev leveret
køreklar med Windows home installeret.
Der var 3 medfølgende genindlæsnings cd'ere for recovery. Disken er
partitioneret med C og D-drev med mulighed for at få gendannet C-drevet
(programdrevet) alene ved hjælp af de medfølgende recovery CD'ere.

Jeg påbegyndte en recovery af C-drevet. Brugen af Disk nr1 gik godt, men det
viste sig, at disk nr 2 var ridset, og kunne ikke læses fuldt ud. Jeg står
nu med en delvis gendannet disk, som ikke kan starte op.

CDerne er Produceret af Amitech Danmark:
CD1: Version 20.05
CD2: Version 20 (som er ridset)
CD3: Version 20 (endnu ikke prøvet)

Jeg har licensnøglen for disse CD'ere, men denne nøgle kan formodentlig kun
anvendes sammen med disse recovery-CDere.

Hvor kan jeg skaffe en kopi af nr 2? Eller er der andre forslag til at gøre
PC køreklar igen?

mvh John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-10-08 21:03

John Ø. Jensen wrote:

> Hvor kan jeg skaffe en kopi af nr 2? Eller er der andre forslag til at gøre
> PC køreklar igen?

Der er bla. folk i din situation der smider Windows langt, langt væk og
installerer Linux i stedet.

Jesper Poulsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-10-08 21:51

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Der er bla. folk i din situation der smider Windows langt, langt væk og
> installerer Linux i stedet.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nå Jesper
Kan Linux da bedre læse risede skiver ;)
Hvis du ikke kan hjælpe manden så lad være med at lukke lort ud her.

Til John

Ring til Amitech de er som regel til at snakke med, eller få en du kender
der har en pc til at lave en kopi af cden
hvis i kan, det kan jo være at det bare er dit cd/dvd drev der ikke kan læse
skiven. Du kan evt også prøve bagefter
at du har prøvet at kopier skiven at polere den med tandpasta og vand,
tandpasta er gasnke let slibene og kan bruges til det.

Mvh
Kurt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-08 07:46

Kurt Lund wrote:

> Hvis du ikke kan hjælpe manden så lad være med at lukke lort ud her.

Han vil gøre maskinen brugbar - det kan gøres på mange måder.
Skifter han til Linux, så vil han aldrig mere stå i en situation hvor
software licensieret under skrappe vilkår vil sætte en stopper for hans
brug af hardwaren.

95% af danskerne bruger ikke deres PC til noget som _kræver_ at der er
Windows på den. Meget tyder på at John tilhører de 95%.

Jesper Poulsen

Fra : Morten

Dato : 23-10-08 09:25

> skiven. Du kan evt også prøve bagefter
> at du har prøvet at kopier skiven at polere den med tandpasta og vand,
> tandpasta er gasnke let slibene og kan bruges til det.

Og har man ikke tålmodighed til tandpasta, så er slipol efterfulgt af
tandpasta eller slipoline også ganske effektivt. Både slipol (er "grov") og
Slipoline (fin) kan købes på tankstationerne, men de fleste bilejere har
formentlig produkterne i skuret eller hvor de nu opbevarer dem.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-08 10:31

Morten wrote:

> Og har man ikke tålmodighed til tandpasta, så er slipol efterfulgt af
> tandpasta eller slipoline også ganske effektivt. Både slipol (er "grov") og

Wienerkalk opslemmet i sprit er endnu finere. Fortrinligt til det sidste
touch.

Uanset hvilket middel man polerer med, så skal en CD poleres, aftørres
langs radius. Ridser på tværs af tracks'ene kan fejlkorrektionen sagtens
håndtere. Ridser der følger tracks'ene rundt kan dække for mange bit til
at fejlkorrektionen kan håndtere det.

Fejlkorrektionen på en CD er effektiv nok til at kunne kompensere for et
hul på Ø3mm.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 23-10-08 10:38

Hej Jesper

> Fejlkorrektionen på en CD er effektiv nok til at kunne kompensere for
> et hul på Ø3mm.

Vil den også kunne klare en CD der er revnet fra midten og ud ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-08 10:55

Max wrote:

> Vil den også kunne klare en CD der er revnet fra midten og ud ?

Det burde den kunne. Hvis revnen er vinkelret på overfladen, så burde
den kunne "forveksles" med en ridse. Hvis revnen derimod "ligger på
skrå" igennem datalaget, så er det mere tvivlsomt. Uanset, så vil der
altid være nogle drev der har problemer med selv de mindste afbræk fra
en plain, fin CD (lidt støv kan bringe dårlige CD-drev helt ud af fatning).

Jesper Poulsen

Fra : Morten

Dato : 23-10-08 15:18

> [...]
> altid være nogle drev der har problemer med selv de mindste afbræk fra
> en plain, fin CD (lidt støv kan bringe dårlige CD-drev helt ud af

Men du overser det faktum, at en revnet CD der er det meget svært at få de
"to" stykker til at være i præcis samme højde. Og nok kan laseren tracke
hurtigt, men så hurtigt kan den typisk ikke (afhængig af graden) og så går
der mere end 3 mm før den igen har fået "fodsfæste"
Og så kan der være en indre spænding i skiven, der gør at den måske ser fin
ud for dig, men sporbredden er ikke voldsom bred og derfor for laserens
synspunkt vil det være som en gammeldags plade, der går i hak eller springer
nogle omgange over.

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 23-10-08 19:03

Hej Jesper

> Det burde den kunne. Hvis revnen er vinkelret på overfladen, så burde
> den kunne "forveksles" med en ridse. Hvis revnen derimod "ligger på

Jeg har en udgave af Det levende Danmarkskort som er revnet fra
hullet og ud til kanten, og nu har jeg så prøvet i de 4 drev lige har
adgang til, og ingen af dem kan dseværre læse disken.

--
Mvh Max

Fra : Peter

Dato : 22-10-08 23:26

"John Ø. Jensen" <jojerosk[at]post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> viste sig, at disk nr 2 var ridset, og kunne ikke læses fuldt ud. Jeg står
> nu med en delvis gendannet disk, som ikke kan starte op.

Jeg har set et cd poler sæt hos Bog og Ide, men da det er et stykke tid
siden, ved jeg ikke om de stadig har det.
Så længe det er den blanke side der er ridset, kan cd'en altid poleres op.
En anden mulighed er, at prøve at kopiere cd'en over på harddisken (på en
anden pc), og derefter brænde en ny.
Ellers må du over til naboen efter en Windows og bruge de koder der er på
computeren.
Drivers kan hente på Amitech.

PeterB