Dato format
Fra : Søren

Dato : 19-10-08 11:33

Hej Ng

Jeg har et færdigt script hvor der står dette.. Hvad skal jeg ændre, så det
bliver på dansk ?

Mvh Søren

$lang['DATE_FORMAT'] = '%b %d, %Y'; // This should be changed to the
default date format for your language, php date() format
$lang['DATE_TIME_FORMAT'] = '%b %d, %Y %I:%M:%S %P'; // This should be
changed to the default date format for your language, php date() format

Fra : Carsten

Dato : 19-10-08 16:53

"Søren" <s.thomsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et færdigt script hvor der står dette.. Hvad skal jeg ændre, så
> det bliver på dansk ?

Det kan du ikke - det er servens opsætning der bestemmer det...

http://forum.mamboserver.com/archive/index.php/t-39866.html

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-08 17:29

Carsten skrev:

> Det kan du ikke - det er servens opsætning der bestemmer det...

Vrøvl.

Med strftime() kan man sætte lige præcis det datoformat man
gider. Desværre svarer PHP-manualsiden ikke p.t., så jeg kan ikke
give et ordentligt svar, men f.eks.

   setlocale (LC_ALL, 'da_DK');
   $site_opdateret = filemtime($filename);
   echo "Siden er sidst opdateret ";
   echo strftime('%A den %d. %B %Y', $site_opdateret);

vil udskrive en nydelig dansk dato som eksempelvis

   lørdag den 6. januar 1985

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-10-08 17:59

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev Sun, 19 Oct 2008
18:29:23 +0200

>Vrøvl.

Ingen af jer har helt ret.

Der er jo tydeligvis tale om en variabel der indgår i en sammenhæng. Og
denne sammenhæng er givetvis date() - som der jo iøvrigt også står
skrevet.

Deror kan han ikke bruge strftime() uden at skulle ind og rette (måske
flere steder) i selve programmet.

Men han kan tillempe dato strengen til den danske måde at skrive det på
(dd mmm yyyy osv.), og så acceptere at stavemåden er den engelske

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-10-08 18:26

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev

> Men han kan tillempe dato strengen til den danske måde at skrive det på
> (dd mmm yyyy osv.), og så acceptere at stavemåden er den engelske

Hvis det bare er et spørgsmål om hvordan det skal vises på skærmen hos
sidens besøgende, kan man også komme af med den engelske stavemåde ved at
smide de danske månednavne ind i et array.
Selv har jeg lavet en funktion, der simpelt hen hedder danskdato(), og som
giver det format som jeg ønsker.

$dato = date('Y-m-d'); // F.eks. "2008-10-19"
danskdato();
echo $nydato; // Returnerer "Sø. 19. okt. 2008"