Tænd pc via "tænd sluk ur " ?
Fra : MM

Dato : 19-10-08 12:57

Hejsa

Er der nogle af jer der kan hjælpe mig med et problem , jeg skal kunne tænde
min pc via et slags tænd/sluk ur, hvordan gør jeg det , skal jeg sætte et
eller andet til pc så den bliver aktiveret og hvad kan jeg bruge til det,
jeg har før brugt et modem som jeg ringer til så starter pcen, men jeg har
ikke fastnet mere, og jeg har et såkaldt tænd / sluk ur, som jeg kan skrive
en sms til , så der kommer strøm til en strømskinne,, hvad kan jeg gøre

håber i kan hjælpe mig.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-08 13:05

On Sun, 19 Oct 2008 13:56:42 +0200, "MM" <m@m.com> wrote:

> [...]
>en sms til , så der kommer strøm til en strømskinne,, hvad kan jeg gøre

Tja, hvis du allerede har et tænd/sluk ur er det vel kun at gå ind i
BIOS og sætte maskinen til 'at tænde efter strømafbrud', så burde den
tænde automatisk hver gang tænd/slu uret åbner for strømmen - De
fleste at mine maskiner har en sådan indstilling inde under
powermanagement opsætningen....

Hvis den indstilling mangler lige præcis på din maskine, kan du jo
overveje Wake-On-Lan....

<mlr>

Fra : MM

Dato : 19-10-08 14:10

Min bios har desværre ikke den funktion at den skal tænde når der har været
strømbrud, wake on lan , kan jeg heller ikke bruge da den skal startes via
sms tænd/sluk uret , jeg har tænkt på et eller andet der kunne til sluttes
til maskinen som vækker den, jeg har jo det gamle modem , kan man ikke lave
en lus eller lign, så den tror at der bliver ringet til den, for så starter
pcen.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-10-08 14:24

MM wrote:
> [...]
> kunne til sluttes til maskinen som vækker den, jeg har jo det gamle
> modem , kan man ikke lave en lus eller lign, så den tror at der bliver

Du kan jo se hvor tænd-knappen er tilsluttet dit bundkort. Du kan jo
finde en møde at kortslutte tilslutningen på - en jumper kan vel klare det?

/Lars

Fra : MM

Dato : 19-10-08 14:36

ja det det er rigtigt, det kunne jeg måske godt, men hvad så når maskinen
lukker ned , kan den det ?, for den er jo kortsluttet hele tiden.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-10-08 15:08

MM wrote:
> ja det det er rigtigt, det kunne jeg måske godt, men hvad så når
> maskinen lukker ned , kan den det ?, for den er jo kortsluttet hele tiden.

Jeg _tror_ at det er selve skiftet fra "ikke-sluttet" til "kortsluttet",
der tænder maskinen. Men prøv at lave et forsøg.

/Lars

Fra : MM

Dato : 19-10-08 15:51

Det har jeg prøvet , og pc tænder, men det svare til at jeg holder
powerknappen inde, så den slukker efter få sekunder igen og det ser ikke
ud til at jeg kan slå det fra i bios

Fra : Rado

Dato : 19-10-08 16:20

On Sun, 19 Oct 2008 16:50:41 +0200, "MM" <m@m.com> wrote:

>Det har jeg prøvet , og pc tænder, men det svare til at jeg holder
>powerknappen inde, så den slukker efter få sekunder igen og det ser ikke
>ud til at jeg kan slå det fra i bios

Det kunne laves sådan at du har et relæ sluttet til en kasseret
strømforsyning (en af de små sorte) der bliver tændt samtidig med PCen
Relæet skal kortslutte startknappen når der ikke er strøm på relæet,
det skal så have strøm ½-1sekund senere end PCen (burde kunne klares
med en kondensator i serie med relæet) så kortslutningen af
startknappen når at blive afbrudt inden maskinen lukker ned igen.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : MM

Dato : 19-10-08 16:46

øhhm ok der stod jeg lige af ,, er det nemmere hvis jeg tager mit gamle
modem ind i det her , kab jeg ikke gøre et eller andet på den så den tror at
der er nogle der ringer til den så pc kan tænde

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-08 08:41

MM wrote:

> øhhm ok der stod jeg lige af ,, er det nemmere hvis jeg tager mit gamle

Prøv at spørge i dk.teknik.elektronik, så. Der kan du få en ganske god
hjælp.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 18:05

Jesper Poulsen wrote:

> Prøv at spørge i dk.teknik.elektronik, så. Der kan du få en ganske god
> hjælp.

Nå, der er en idiot der har svaret mig direkte via email (og jeg har
ikke problemer i denne tråd). Han har sendt sit besyv fra en ukendt
mailadresse.

Hvor dum er man så?

Jesper Poulsen