"Slider" Vista mere på processoren?
Fra : Peter Jensen

Dato : 16-10-08 22:05

Jeg har en Pc med en P4 Prescott processor (hyper-threading teknik). Denne
type skulle nærmest opføre sig som to parallelle processorer og samtidig
være den mest strømslugende og dermed mest varmende P4 som Intel har lavet
til dato. Pc'en har kørt XP og blæseren har da haft fart på, men nu har jeg
installeret en 64 bit version af Vista og nu er det lige før Pc'en bliver
blæst på gulvet.

Tvinger et 64 bit styresystem processoren til at lave mere end et 32 bit
gør? Pc'en er en IBM Thinkcenter med frie luftveje.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-10-08 23:05

Peter Jensen wrote :
> [...]
>
> Tvinger et 64 bit styresystem processoren til at lave mere end et 32 bit gør?
> Pc'en er en IBM Thinkcenter med frie luftveje.

Nej, det er ikke skiftet fra 32 bit til 64 bit OS der belaster
computeren. Det er Vista der bare er en del mere krævende end XP.

--

Lars Jørgensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-10-08 08:58

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke skiftet fra 32 bit til 64 bit OS der belaster computeren.
> Det er Vista der bare er en del mere krævende end XP.
>

> --
>
> Lars Jørgensen

Javel. Det er jo også en gammel Pc med 1 Gb RAM jeg bruger til min Vista
eksperimenter. Jeg skal finde ud af om jeg kan leve med systemet inden jeg
opgraderer hardwaren (ny Pc).

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Anders

Dato : 17-10-08 09:13

"Peter Jensen" <peter.oeberg@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksperimenter. Jeg skal finde ud af om jeg kan leve med systemet inden jeg

Du har næsten selv givet svaret !
Vista er mere ram krævende end eks. XP, og i den forbindelse ville det være
en fordel at sætte min. 1GB ram min. mere i din computer.

Ellers så skal du nedgradere din computer til XP.

Fra : Peter Martinsen

Dato : 17-10-08 04:34

"Peter Jensen" <peter.oeberg@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Tvinger et 64 bit styresystem processoren til at lave mere end et 32 bit
> gør? Pc'en er en IBM Thinkcenter med frie luftveje.

Hvad mener du med, at PC'en blir' blæst på gulvet ?

Jeg kører Vista Home Premium UK SP1 64bit med en D (950) Dual Core samt en
Core2 Extreme - begge har 8GB ram, og det kører bare
super godt

Mvh Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-10-08 08:56

"Peter Martinsen" <petermartinsen@thorsagerby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kører Vista Home Premium UK SP1 64bit med en D (950) Dual Core samt en
> Core2 Extreme - begge har 8GB ram, og det kører bare

Jeg mener at blæseren kører så stærkt at den kan overdøve min støvsuger og
jeg har hørt en anden Pc med samme type processor hvor blæseren larmede lige
så meget. Man skal nok ha' en dualcore processor i stedet for en som
emulerer to kerner. I øvrigt har Pc'en kun 1 Gb RAM og jeg har tænkt mig at
skifte Pc'en ud med noget tidssvarende. Jeg skulle bare prøve om jeg kunne
leve med Vista og hvis man fjerner alt gøglet og får disablet UAC så tror
jeg at jeg kan eksistere med systemet.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Kim

Dato : 17-10-08 12:14

"Peter Jensen" <peter.oeberg@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kunne leve med Vista og hvis man fjerner alt gøglet og får disablet UAC så
> tror jeg at jeg kan eksistere med systemet.

Har du haft den skilt ad og blæst ren for støv for nylig ?
Ellers kan det være en grund. Støv varmeisolerer ret godt

Mvh, Kim

Fra : Mads

Dato : 17-10-08 16:56

On Fri, 17 Oct 2008 09:56:18 +0200, "Peter Jensen"
> [...]

>leve med Vista og hvis man fjerner alt gøglet og får disablet UAC så tror

Hvis støjen generer, så kunne du jo overveje at skifte box køleren ud
med en der larmer mindre, f.eks. en af Scythe's kølere.
De koster ikke alverden, typisk fra 250 kr, og de kan virkeligt gøre
en forskel.

mvh Mads

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-10-08 21:54

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med en der larmer mindre, f.eks. en af Scythe's kølere.
> De koster ikke alverden, typisk fra 250 kr, og de kan virkeligt gøre

Nu er det en IBM Thinkcenter som skulle smides ud alligevel (nok tre år
gammel) jeg har lånt med hjem fra arbejdet til at eksperimentere lidt med.
Der har været installeret DOS, Linux, Win2000, WinXP og nu Vista samt der
har været eksperimenteret med Virtuelle Pc'er på den. Det er Vista som
virkelig har fået gang i blæserne. Der sidder to solide blæsere ved siden af
hinanden og puster direkte på CPU'ens køleprofil. Tak for tippet i øvrigt.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Peter Martinsen

Dato : 18-10-08 03:22

> [...]
> kunne leve med Vista og hvis man fjerner alt gøglet og får disablet UAC så
> tror jeg at jeg kan eksistere med systemet.

Hej Peter

Sådan er der jo så meget. Jeg kan ikke leve uden Vista

Mvh Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-10-08 09:37

Peter Martinsen wrote:

> Jeg kører Vista Home Premium UK SP1 64bit med en D (950) Dual Core samt en
> Core2 Extreme - begge har 8GB ram, og det kører bare
> super godt

Det skulle også gerne køre godt med 8GiB RAM. Men alle andre
operativsystemer kører supergadt med en fjerdedel.

Jesper Poulsen

Fra : Mads Buch

Dato : 17-10-08 11:28

Peter Martinsen skrev:

> [...]
>
> Jeg kører Vista Home Premium UK SP1 64bit med en D (950) Dual Core samt
> en Core2 Extreme - begge har 8GB ram, og det kører bare

haha, prøv at sammenlign din computer med hans ;) hans computer er nok
3-4 år gammel efterhånden... hvis ikke mere.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-10-08 09:41

Peter Jensen wrote:

> Tvinger et 64 bit styresystem processoren til at lave mere end et 32 bit

Grunden til at din køler går amok er at Vista har ublu hardwarekrav der
gør at din CPU må arbejde ekstra hårdt for at tilfredsstille dig.

Jeg er selv hoppet af Windows-vognen, da jeg ikke vil købe en
kæmpecomputer bare for at kunne trække _operativsystemet_ ...

Vista sviner med ressourcerne så det er en gru, hvilket du også har
bemærket.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-10-08 10:58

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kæmpecomputer bare for at kunne trække _operativsystemet_ ...
>
> Vista sviner med ressourcerne så det er en gru, hvilket du også har

Jeg mener jo heller ikke at det er operativsystemet som skal være årsag til
at Pc'en skal opgraderes/udskiftes for at jeg skal kunne bruge de samme
programmer som jeg kan bruge under XP. Jeg skal jo bruge applikationerne og
som sådan ikke operativsystemet som nærmest skal være transperant. Jeg er
glad for XP og derved bliver det nok selvom jeg har været rundt om flere
Linux distributioner.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-10-08 11:26

Peter Jensen wrote:

> Jeg mener jo heller ikke at det er operativsystemet som skal være årsag til
> at Pc'en skal opgraderes/udskiftes for at jeg skal kunne bruge de samme

Præcis.

> programmer som jeg kan bruge under XP. Jeg skal jo bruge applikationerne og
> som sådan ikke operativsystemet som nærmest skal være transperant. Jeg er

Præcis. Det er Vista dog desværre ikke, for det tager sin del af den
kage der hedder computerressourcer...

> glad for XP og derved bliver det nok selvom jeg har været rundt om flere
> Linux distributioner.

Nu er Windows og Linux heller ikke ens. Hvis man forventer at få en
Windows-kopi når man installerer Linux, så bliver man skuffet. Man skal
være klar over at et skifte til Linux er et _skifte_...

Jesper Poulsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-10-08 08:36

> [...]
> Windows-kopi når man installerer Linux, så bliver man skuffet. Man skal
> være klar over at et skifte til Linux er et _skifte_...

Et meget stor skifte.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-08 18:24

Peter Jensen wrote:

> Et meget stor skifte.

Ja. Men ikke meget større end hvis man køber sig en Mac. En Mac kører Unix.

Jesper Poulsen

Fra : jk

Dato : 17-10-08 10:21

On Thu, 16 Oct 2008 23:04:52 +0200, "Peter Jensen"
> [...]

>Tvinger et 64 bit styresystem processoren til at lave mere end et 32 bit
>gør? Pc'en er en IBM Thinkcenter med frie luftveje.

Din P4 har kun een kerne.

HP laver en netbook, som de sælger med 2 Gbyte ram og Vista.

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=2527&cid=14&pg=5

Den CPU er ganske vist en singlecore Atom med kun 1.6 GHz. Men
konklusionen er også, at Atom kan ikke klare Vista !

mvh

John

Fra : jk

Dato : 17-10-08 10:23

Ups, det er en Via C7 med 1.6 GHz. Men gør det nogen forskel ?

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-10-08 10:49

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den CPU er ganske vist en singlecore Atom med kun 1.6 GHz. Men
> konklusionen er også, at Atom kan ikke klare Vista !

Ja, den har netop kun een kerne og såvidt husker så har Intel fået denne
processor til at udføre dobbelt så mange instruktioner pr. clockpuls eller
sådan noget lignende så den ser ud som to processorer. Når man kikker på
ydeevne fanebladet ser man også to vinduer med hver sin graf så Windows tror
åbenbart at der er to processorer i systemet. Denne processortype fik vist
heller ikke så lang levetid på markedet.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-10-08 11:32

Peter Jensen wrote:

> Ja, den har netop kun een kerne og såvidt husker så har Intel fået denne
> processor til at udføre dobbelt så mange instruktioner pr. clockpuls eller

Der er kun én kerne og den kan ikke køre 2 af de samme instruktioner på
samme tid.

> sådan noget lignende så den ser ud som to processorer. Når man kikker på

Men ydelsen bliver ikke som svarende til en 2-kernet CPU.

> åbenbart at der er to processorer i systemet. Denne processortype fik vist
> heller ikke så lang levetid på markedet.

Nej, for under visse forhold bliver ydelsen _ringere_ end hvis HT ikke
var enablet.
Det er pseudo-dualcore - mest af alt er det en lappeløsning, for FPU'en
lider under HT (ligesom FPU'en led under MMX i Pentium MMX). Intel er
god til lappeløsninger. Deres quad core er også to dual core der er
lappet sammen og ikke en _ægte_ quad core.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-10-08 13:06

Peter Jensen wrote:
> [...]
>
> Tvinger et 64 bit styresystem processoren til at lave mere end et 32
> bit gør? Pc'en er en IBM Thinkcenter med frie luftveje.

Du kan gå ind i Vista's strømstyringsfunktioner, og muligvis få den til at
skrue mere ned for din processor.
Som standard mener jeg den står til fuld power.
Prøv først og fremmest at gå ind og sætte den til Balanceret i stedet.
Dernæst går du i avacerede indstillinger, og finder CPU settings. Den er som
standard sat til minimum 50%, maximum 100%. Minimum ændrer du så til 5%.

Det skulle meget gerne hjælpe.

Den kan dog kun skrues ned til ca 53 W, men det er da også bedre end hvis
den kører max med ca 100 W

Samtidig, som de andre siger, check for støv i køleren også, så du er sikker
på den får den køling den skal.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-10-08 13:28

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den kører max med ca 100 W
>
> Samtidig, som de andre siger, check for støv i køleren også, så du er

Tak for tippet. Det vil jeg prøve når jeg kommer hejm på søndag. Inden jeg
lånte Pc'en med hjem blæste jeg den igennem med trykluft så luftvejene
skulle være fri. Jeg vidste ikke at der var disse avancerede muligheder for
styring af CPU'en.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-10-08 14:12

Peter Jensen wrote:
> [...]
> installeret en 64 bit version af Vista og nu er det lige før Pc'en bliver

Måske havde du i XP installeret Speedfan eller et tilsvarende program,
som styrede blæserhastigheden efter temperaturen.

Hvis du i Vista ikke har noget program som styrer blæserne, så kører de
bare for fuld knald hele tiden.

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-10-08 17:08

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gda2va$vh4$2@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> styrede blæserhastigheden efter temperaturen.
>
> Hvis du i Vista ikke har noget program som styrer blæserne, så kører de

Nej, jeg havde ikke noget program installeret til at styre blæseren. På et
tidspunkt satte jeg i BIOS'en blæseren til "Silent mode" og det var jo
dejlig behageligt at høre på lige til XP begyndte at hakke eller hænge fordi
CPU'en fik det for varmt. Så måtte jeg sætte den til Auto igen hvorved XP
kørte upåklageligt, men tilgengæld må man så leve med støjen som kører op og
ned. Det siges også at det er den mest strømslugende CPU som Intel har lavet
og dermed udvikler den jo megen varme så tingene hænger sammen. Den
forsvandt også ret hurtigt fra markedet så vidt jeg ved. Vil jeg køre Vista
køber jeg en ny Pc og vil jeg køre XP så køber jeg nok en ny Pc
alligevel..........

--
Venlig hilsen
Peter Jensen