Mange Eksterne Harddiske
Fra : John Lenskjold

Dato : 13-10-08 20:10

Hej

Jeg har et lille problem. Jeg har en del Eksterne Harddiske, samlet gennen
nogle år. Har fra 250 GB til 1 TB. 17 ialt. Kan man koble dem sammen, så man
kan læse fra dem alle på en enkelt PC?
Jeg bruger 2 USB hubs med egen strømforsyning og har Windows VISTA som
styresystem.

Hilsen John

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-08 20:52

John Lenskjold:

> [...]
> koble dem sammen, så man kan læse fra dem alle på en enkelt PC?
> Jeg bruger 2 USB hubs med egen strømforsyning og har Windows VISTA

Der er plads til 11 diske i denne her:

http://inet.uni2.dk/~axelh/swerver2.jpg

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Brian Hedelund

Dato : 13-10-08 21:17

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> John Lenskjold:

> Der er plads til 11 diske i denne her:
>
> http://inet.uni2.dk/~axelh/swerver2.jpg

??? Det var dog et totalt ubrugeligt billede!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-08 13:28

Look what the cat dragged in - Brian Hedelund:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> ??? Det var dog et totalt ubrugeligt billede!

Det skulle gerne vises i din browser. Hvad bruger du?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Henning

Dato : 14-10-08 14:16

>Det skulle gerne vises i din browser. Hvad bruger du?
Ikke så meget det - men det er et foto af et ganske almindeligt
minitower. Nok ikke lige det den oprindelige spørger efterlyste!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-10-08 12:48

Axel Hammerschmidt wrote:

> Der er plads til 11 diske i denne her:

Hvad skal han bruge den til?

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-10-08 16:34

Axel Hammerschmidt skrev:

> http://inet.uni2.dk/~axelh/swerver2.jpg

Hvorfor skal vi konstant se det billede ? Det er jo ikke nødvendigvis
den bedste løsning på alle spørgsmål, selvom du gerne bringer den frem.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-08 17:20

Look what the cat dragged in - Bjarke Ravn-Jonsen:

<snip>

> Hvorfor skal vi konstant se det billede ? Det er jo ikke nødvendigvis
> den bedste løsning på alle spørgsmål, selvom du gerne bringer den frem.

Skal? Der er ingen tvang. Du ka' bare la' være med at klikke på linket. I
øvrigt er det - denne gang - kun anden gang jeg poster det link.

Og så syntes jeg det er en god løsning, når man har mange ældre harddiske
som man gerne fortsat vil kunne bruge. Jeg har selv samlet mine diske fra
USB-husene på den måde.

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 21:04

"John Lenskjold" <jedi_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan læse fra dem alle på en enkelt PC?
> Jeg bruger 2 USB hubs med egen strømforsyning og har Windows VISTA som

Skal de ses som eet drev og styres af en controller af en slags ?
Det ved jeg INTET om *S*.
Men jeg har selv 3 hubs med div. gejl koblet på.
Så det er vel bare at få købt nogle harddiskbokse
og få dem smidt på nogle hubber.

Er der nogle som kan svare på, hvor mange drev
der kan være i Windows ?
Hvad hedder drevbogstavene hvis flere end 28 drev ?
USB kan vel håndtere 128 enheder.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-10-08 11:19

Eque skrev bl.a.:

> Er der nogle som kan svare på, hvor mange drev
> der kan være i Windows ?
> Hvad hedder drevbogstavene hvis flere end 28 drev ?

Det kan svjv ikke lade sig gøre. Jeg har for to år siden ramt loftet som er
på 25 og ikke 28 drev. A-Z.

Jeg har flere gang spurgt her i grupperne og andre steder, men har ikke
kunnet finde ud af noget. Måske er det muligt i Vista, men det ved jeg ikke.

Jeg *gætter* dog på, at det rent faktisk er muligt med en avanceret
diskcontroller, store systemer har jo kæmpe setup med store Arrays, men det
kender jeg intet til.

Så indtil videre er vi fastlåst til 25 drev.

Claus

Fra : Henning

Dato : 14-10-08 12:20

>Jeg *gætter* dog på, at det rent faktisk er muligt med en avanceret
>diskcontroller, store systemer har jo kæmpe setup med store Arrays, men det
>kender jeg intet til.

Selvom du har den omtalte controller begiver man sig ikke ud i
utallige drevbogstaver - det er ikke overskueligt. Du kan i stedet
oprette drevene (eller volumes, som det retteligt kaldes når der er
tale om flere fysiske drev) som mapper i stedet. Så kan du få lov at
lave 255 undermapper.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-10-08 12:42

Henning skrev bl.a.:

> Selvom du har den omtalte controller begiver man sig ikke ud i
> utallige drevbogstaver - det er ikke overskueligt. Du kan i stedet

Det er da ikke mere uoverskueligt at benytte betegnelser som C1: eller CA:
end det er at bruge C:
Tværtimod er det da rimeligt logisk.

Claus

Fra : Autocadster

Dato : 14-10-08 12:56

Claus Tersgov kom med følgende:

> Det er da ikke mere uoverskueligt at benytte betegnelser som C1: eller CA:
> end det er at bruge C:
> Tværtimod er det da rimeligt logisk.

Det vil jeg også klart mene

Autocadster / 2620

Fra : Henning

Dato : 14-10-08 13:12

On Tue, 14 Oct 2008 13:41:56 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Det er da ikke mere uoverskueligt at benytte betegnelser som C1: eller CA:
>end det er at bruge C:
>Tværtimod er det da rimeligt logisk.

Men hvad skulle fordelen være? Hvorfor ikke bare kalde dem Dokumenter,
Billeder, Mails osv. i stedet for at leve videre med gamle
begrænsninger?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-10-08 14:44

Henning skrev bl.a.:

> Men hvad skulle fordelen være? Hvorfor ikke bare kalde dem Dokumenter,
> Billeder, Mails osv. i stedet for at leve videre med gamle
> begrænsninger?

Fordi der er flere operationer, du ikke kan bruge på en mappe. Og hver sker
der mon, når man har flere mapper med samme navn, så aner man ikke, hvilken
disk der er i brug. Det er ikke spor hensigtsmæssigt. Det er nok også
derfor, at man bruger drevbetegnelser i samtlige operativsystemer..

Claus

Fra : Henning

Dato : 14-10-08 20:24

> [...]
>disk der er i brug. Det er ikke spor hensigtsmæssigt. Det er nok også
>derfor, at man bruger drevbetegnelser i samtlige operativsystemer..

Nu blander du enkelte diske og raid-setups sammen. Du startede med at
tale om raid og avancerede controllere - ikke enkelte diske Har du
14 diske i et enclosure med 5 volumes er du ligeglad med hvilke
fysiske diske du bruger.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-10-08 20:48

Henning wrote:

> [...]

Hvem er den torsk der har skrevet det sludder?

Drevbogstaver findes ikke under Unix/Linux. Diske/partitioner mountes
direkte ind i directory-strukturen (det kan Windows NT også gøre).

Solaris kombineret med ZFS bruger slet ikke enkeltdiske. ZFS spænder
over et array som indeholder diske og varetager selv alle
vedligeholdelsesfunktioner i den forbindelse. Fejlende diske bliver
mappet ud af helheden og nye diske bliver mappet ind.

Jesper Poulsen

Fra : Morten

Dato : 16-10-08 14:31

> Hvem er den torsk der har skrevet det sludder?

Claus tror af og til han ved alt, men i virkeligheden er det ikke helt så
meget som han gerne selv ville have. Sjovt, for enkelte ting kan han rent
faktisk, men så ind i mellem der er noget. Det er det med at kende sine egne
begrænsninger ;) F.eks. en tråd om at man har en fil på 3 MB og den
afspilles med 128 kbps, hvor lang tid (minutter) kan det spille i. Næsten
enhver vil indse at hvad data det er, er rivende ligegyldigt for at kunne
svare på spørgsmålet. Om det så er en kvalitet man kan acceptere ja, det er
så et helt andet spørgsmål der ikke har det fjerneste med det første at
gøre.

Kan oplyse at Mac'en heller ikke bruger eller har brugt drevbogstaver meget
længe. Ja, faktisk lige siden den kom frem engang i 80'erne hvis min
hukommelse ikke svigter mig.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-08 14:41

Morten wrote:

> begrænsninger ;) F.eks. en tråd om at man har en fil på 3 MB og den
> afspilles med 128 kbps, hvor lang tid (minutter) kan det spille i. Næsten

Jotak, den husker jeg godt.

> Kan oplyse at Mac'en heller ikke bruger eller har brugt drevbogstaver meget
> længe. Ja, faktisk lige siden den kom frem engang i 80'erne hvis min
> hukommelse ikke svigter mig.

Det er vist rigtigt nok. Og siden skiftet til OSX er der med garanti
ikke drevbogstaver, da grundlaget er en BSD og dermed en rigtig Unix.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-10-08 11:15

John Lenskjold skrev bl.a.:

> [...]
> sammen, så man kan læse fra dem alle på en enkelt PC?
> Jeg bruger 2 USB hubs med egen strømforsyning og har Windows VISTA som

Ja, det er intet problem - ud over at der er for få drevbetegnelser i
winbøvs. På min "store" maskine til videoredigering har jeg allerede nået
max og det er noget møg.

Men husk, at det er *vigtigt* at du ALTID bruger det samme USB stik til den
samme stik. Ellers bliver windows forvirret og kan miste det enkelte USB ID.

Så sæt numre på dine diske og dine USB stik, det har jeg gjort.

Men husk, at performance falder med antallet af diske. jeg har engang haft
14 disk sat til og når man bruger mange af dem, så går det langsomt, fordi
USB performance er CPU afhængigt.

USB systemet kan arbejde med 127 enheder.

Claus

Fra : Infinity

Dato : 15-10-08 10:25

John Lenskjold wrote:
> [...]
> sammen, så man kan læse fra dem alle på en enkelt PC?
> Jeg bruger 2 USB hubs med egen strømforsyning og har Windows VISTA som

Lidt sørgerligt at du ikke får et seriøst svar =

Hvis du har mange diske med samme kapacitet og SATA/PATA bør du overveje
noget Raid5.

Ved Raid 5 bruger man fx 3 ens diske og en Raid5 controller og du får så
kapaciteten af de to diske (antallet af diske minus 1) og du får den
sikkerhed at står en disk af (uanset hvilken i raid settet) så kan Raid5
settet køre videre uden datatab (men også uden sikkerhed). Du kan så
erstatte den defekte disk med en anden og genvinde sikkerheden.

Eksempel i praksis:
Har du 4 stk 250 GB diske laver du et Raid5 med dem, du får 750 GB
(uformatteret, formateret bliver det ca 690 GB).
Står en disk af, kan du fortsat bruge diskene, men du kan også sætte en ny
disk på og genvinde sikkerheden.

Jeg bruger en RocketRaid 454 controller den tager 8 PATA diske (de gamle med
fladkabel), og har controlleren siddende i et PCI slot, men diskene liggende
i en kasse under PC'en sammen med en strømforsyning.
RocketRaid 454 kan være lidt svær at få fat i. Jeg købte den hos
Databutikken i Sverige, men de vil ikke længere sende til Danmark.

Der findes masser af SATA Raid5 controllere - og de er billige - men man kan
også få bundkort med SATA Raid5 controllere på og fordelen ved en løs
controller er at den kan flyttes til en ny PC om nødvendigt og here Raidet
følger med.

Ved Raid5 i forhold til USB får du sikkerhed (mod mindre kapacitet) og meget
højere hastighed.

Vil du gerne have en standalone maskine kan et Atom bundkort ca 500 kr incl
cpu bruges og raid controlleren sættes i pci slottet.
Så skal du kun finde en stang ram, en strømforsyning og et kabinet (behøver
ikke at være så grimt som det viste billede med 5 1/4" diskettedrev) med
plads til diskene. Man kan få flere holdere der tager 3 diske i to 5 1/4"
båse, og så kommer man da hurtigt op på 10 diske i et lille kabinet.

--
/Infinity

Fra : Autocadster

Dato : 15-10-08 10:47

Den 15-10-2008, skrev Infinity:

> Lidt sørgerligt at du ikke får et seriøst svar =

Er dit svar bedre ?

JL spørger om en mulighed for at kunne koble en masse usb diske sammen,
og du begynder at tale raid og raidcontrollere :/

Autocadster / 2620

Fra : Infinity

Dato : 15-10-08 13:27

Autocadster wrote:

> Er dit svar bedre ?
>
> JL spørger om en mulighed for at kunne koble en masse usb diske
> sammen, og du begynder at tale raid og raidcontrollere :/

Prøv at læse hvad du selv citere:

- der står ikke noget om USB.

Og med 2 raid controllere kan man koble dem sammen, så man kan læse dem alle
fra en PC. (Lidt afhængig af hvormange der er SATA og PATA.)

--
/Infinity

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-10-08 14:03

Infinity wrote:

> - der står ikke noget om USB.

Der står at de er _eksterne_ - dvs, USB, FireWire eller eSATA.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-08 14:11

Infinity skrev bl.a.:

> Og med 2 raid controllere kan man koble dem sammen, så man kan læse
> dem alle fra en PC. (Lidt afhængig af hvormange der er SATA og PATA.)

Hvor havde du så tænkt dig, at manden skulle montere ***sytten*** diske
plus dem der allerede er i maskinen i forvejen ???

Prøv at læse hvad folk skriver, inden du svarer, det ville gøre en forskel!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-08 13:24

Infinity skrev bl.a.:

> Lidt sørgerligt at du ikke får et seriøst svar =

Derfor må man undre sig over, at du selv kommer med følgende:

> Hvis du har mange diske med samme kapacitet og SATA/PATA bør du
> overveje noget Raid5.

Han skriver jo netop, at hans diske er i forskellige størrelser og typer, så
dit svar er ikke mere bevendt end de andre. Forskellige diske i raid uanset
typen er ikke nogen god ide.

Claus

Fra : Infinity

Dato : 15-10-08 14:11

> [...]
>
> Han skriver jo netop, at hans diske er i forskellige størrelser og typer,
> så dit svar er ikke mere bevendt end de andre. Forskellige diske i raid

Næe, men det kan lade sig gøre i fx en JBOD kobling.(alle diske
serieforbindes = meget ringe sikkerhed)
--
/Infinity

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-08 14:13

Infinity skrev bl.a.:

> Næe, men det kan lade sig gøre i fx en JBOD kobling.(alle diske
> serieforbindes = meget ringe sikkerhed)

Du ævler løs!
Hvor skal han gøre af sine 17 diske?!
Der er intet af det vrøvl, du forslår som er brugbart!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-08 13:45

John Lenskjold skrev bl.a.:

> [...]
> sammen, så man kan læse fra dem alle på en enkelt PC?
> Jeg bruger 2 USB hubs med egen strømforsyning og har Windows VISTA som

Den eneste fornuftige løsning er, at skrotte alle dine diske og så tage dit
lagerbehov op til nye overvejelser. Der er i dag ingen grund til at fedte
rundt med små diske. Sælg hele møllen og find ud af, hvor mange diske du har
behov for, så kan du samle det i nogle få kabinetter. Evt kan du lave en
lagerserver eller et par USB tårne, hvor du har 2-4 diske i.

17 eksterne diske er et rod - navnlig hvis man ikke har behovet for så mange
eksterne diske. Med så mange diske er der også større mulighed for datatab.

http://www.northq.com/products/excase/nq2900.html
Een af dem og så måske to normale eksterne, så burde du være godt kørende.
Resten kan du så indbygge i din PC og evt. sætte en afbryder på
powerstikket, så du kan bestemme, hvilke disk der skal tændes, når du
booter. (bør ikke bruges mens maskinen er tændt!)

Alternativet er at finde et pænt kabinet med micro formfactor og så bruger
den indmad du har fra dine eksterne kabinetter til at lave et reelt
"lagertower". Køb så et USB-PCI kort med fire-fem porte, sådan at alle dine
diske sidder på sit eget USB kort. På den måder er det ikke blandet sammen
med mus, kamera og alle andre USB ting. Så kan du enten bruge de tilhørende
PSU'er med en afbryder eller du kan lave en samlet psu på f.eks. 200 watt.
Igen kan du sætte afbrydere på strømmen til disken. Disse kan godt bruges
mens maskinen kører, bare husk, at du *ALDRIG* må afbryde de sorte
minusledninger. De skal *altid* være sat til.

Claus

Fra : Infinity

Dato : 15-10-08 14:20

> Den eneste fornuftige løsning er, at skrotte alle dine diske og så tage
> dit lagerbehov op til nye overvejelser. Der er i dag ingen grund til at
> fedte rundt med små diske.

Små diske, på 250 GB til 1 TB... Kalder du det små... Ak ja.

> [...]
>
> 17 eksterne diske er et rod - navnlig hvis man ikke har behovet for så
> mange eksterne diske. Med så mange diske er der også større mulighed for

Dettet kabinet har jeg. Det er ekstrem langsomt, hot swap funktionen er så
dårlig så diskene ofte kobler sig fra og så støjer det som ind i helvede.

Læs fx her:
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=123&a=5626

Læsernes vurdering: 1 på en skala til 10 Wow det var lavt.
Eller hvad med denne sætning "Overførselshastigheden er på 11 MB/sekund ved
både læsning og skrivning, hvilket er mindre end de fleste USB harddisk
bokse"

Hvilket grundlag udtaler du, alt vidende Claus, dig på ?

Det var godt nok det dårligste råd jeg længe har set i en nyhedsgruppe!
--
/Infinity

Fra : J

Dato : 15-10-08 15:17

"Infinity" <no-infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilket grundlag udtaler du, alt vidende Claus, dig på ?
>
> Det var godt nok det dårligste råd jeg længe har set i en nyhedsgruppe!

Nej da. Der er skam mange svar, der er værre.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-10-08 17:13

J wrote:

> Nej da. Der er skam mange svar, der er værre.

Endnu en intetsigende one-liner fra J.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-08 07:30

J wrote:

> Nej da. Der er skam mange svar, der er værre.

Nej da, dit er det værste, for du kan ikke finde ud af
at klippe overflødig txt væk.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-08 09:01

Just wrote:
> J wrote:
> Nej da, dit er det værste, for du kan ikke finde ud af
> at klippe overflødig txt væk.

Han er faktisk den mest inkompetente skribent her i gruppen.

Han kan ikke skrive noget der fylder mere end én linie og han kan ikke
skrive noget der bringer indhold og dermed problemstillinger nærmere en
løsning.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-08 16:54

Infinity skrev bl.a.:

> Hvilket grundlag udtaler du, alt vidende Claus, dig på ?

Bl.a. tredive+ års erfaring med brug, salg og reparation af edb udstyr.
Desuden egen større virksomhed/forretning gennem flere år, som har gjort mig
økonomisk uafhængig da jeg solgte den.

Du har stadig ikke svaret på, hvordan du vil gøre plads til de **17** diske,
som du anbefaler at sætte på to RAID controllere!

Hvornår vil du forklare dette? Skal de bare ligge og flyde på gulvet?

Sluttelig kunne jeg ikke drømme om at tage hverken Komputer eller nogle
tosser som dig til indtægt for et produkts anvendelighed. Det er ganske
enkelt for ensidigt og useriøst!

Claus

Fra : Autocadster

Dato : 15-10-08 19:29

Den 15-10-2008, skrev Infinity:
> Små diske, på 250 GB til 1 TB... Kalder du det små... Ak ja.

Velkommen til 2008

Autocadster / 2620

Fra : Rado

Dato : 16-10-08 11:46

On Wed, 15 Oct 2008 20:29:04 +0200, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

>Velkommen til 2008

Findes der enkeltdiske over 1 TB p.t.? De er jo snart ved at nå
grænsen for det mulige med den eksisterende teknologi, i 3.5" format.
Måske vi skal tilbage til 5.25" igen for at komme videre?

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-10-08 13:06

Rado wrote:
> Findes der enkeltdiske over 1 TB p.t.?

Grænsen er ikke nået endnu, der er større diske på vej:
http://news.softpedia.com/news/Fujitsu-Announces-5-TB-Hard-Disk-Drives-87667.shtml

Fra : Rado

Dato : 16-10-08 15:43

On Thu, 16 Oct 2008 14:06:19 +0200, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=467410

Egentlig ret billig størrelse og alder (og at det er den første på
markedet) taget i betragtning.

>Grænsen er ikke nået endnu, der er større diske på vej:
>http://news.softpedia.com/news/Fujitsu-Announces-5-TB-Hard-Disk-Drives-87667.shtml

Op til 200 TB på en 3.5"? Sikke en masse data man mister når den står
af...

Fra : Morten

Dato : 16-10-08 14:36

> Findes der enkeltdiske over 1 TB p.t.? De er jo snart ved at nå
> grænsen for det mulige med den eksisterende teknologi, i 3.5" format.
> Måske vi skal tilbage til 5.25" igen for at komme videre?

Ja, har ikke lige tjekket det om man rent faktisk stadig kan øge
datatætheden på skiverne. I hvert fald burde der være potentiale til at der
i nuværende fysiske størrelse sagtens kan kommes flere skiver i. Og eller
kan man jo gå tilbage til tidligere tiders højere (fuldhøjde?) diske.
At øge diameteren derimod er heller ikke uden problemer ved de tætheder og
flyvehøjde man opererer med i dag. Jo større diameter, jo mere vobler
pladerne og måske synes du de er klippestabile, men det er de ikke
størrelsesforholdet med flyvehøjde og datatæthed sættes i perspektiv.

Ved at Seagate næsten lige har lanceret en 1,5 TB disk, men om præstationen
skyldes flere skiver og/eller datatæthed har jeg ikke lige undersøgt.

Mvh
Morten

Fra : Rado

Dato : 16-10-08 16:00

On Thu, 16 Oct 2008 15:36:17 +0200, "Morten" <tilt_uz468@hotmail.com>
wrote:

>Ja, har ikke lige tjekket det om man rent faktisk stadig kan øge
>datatætheden på skiverne.

Fujitsu har tilsyneladende udviklet "a patterned media technology" der
kan øge tætheden betrageligt. Men det vil jo så også stille endnu
større krav til mekanikken at opnå en præcis sporing her.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-10-08 16:11

Morten skrev bl.a.:

> [...]
> at der i nuværende fysiske størrelse sagtens kan kommes flere skiver
> i. Og eller kan man jo gå tilbage til tidligere tiders højere

Det handler om areal. Lige nu bruger man en skive, som er fuldstændig glat
og eendimensionel, og som følgelig også har et begrænset areal. Før eller
siden finder man ud af at frembringe en skive, som ikke er glat men som har
en speciel flerdimensionel struktur, sådan at arealet kan mangedobles.

En skive som på overfladen har en masse små fremspring eller andre
teksturer kan således have et areal på mange, mange, mange gange det
oprindelige. Udfordringen bliver så at aflæse dette areal, men jeg er sikker
på, at det allerede er på tegnebrædtet i een eller anden form.

Claus

Fra : John Lenskjold

Dato : 16-10-08 16:55

Kære Alle

Tak for de mange svar. Og I fik da også gang i en ordentlig snak. Der er
noget af det jeg vil prøve.
Men ideen om at skrotte nogle af dem og samle dem i større enheder, er nok
den bedste løsning.
Men lidt dyr, når man nu har brugt pengene på alle de Harddiske.
Og for der ikke skal være tvivl , så er de alle tilsluttet via USB.

Men endnu en gang tak for jeres svar.
Hilsen John