Olien oppe i 75 dollar/tønden
Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-08 19:15

Lad mig gætte: Dem, der for noget tid siden opfattede en oliepris på over
100 dollar tønden som katastrofal, ser en oliepris på 75 dollar/tønden
som... katastrofal?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 10-10-08 19:24

> Lad mig gætte: Dem, der for noget tid siden opfattede en oliepris på over
> 100 dollar tønden som katastrofal, ser en oliepris på 75 dollar/tønden
> som... katastrofal?

Og i Nordjylland (Jammerbugten) giver vi fortsat 10,60+ for en liter....
Samme pris som da olien kostede 150

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-08 19:26

> Og i Nordjylland (Jammerbugten) giver vi fortsat 10,60+ for en
> liter.... Samme pris som da olien kostede 150

Her i hovedstaden er man dum, hvis man betaler over 10 kr/literen. Købte i
morges til 9,56.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 10-10-08 19:36

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Her i hovedstaden er man dum, hvis man betaler over 10 kr/literen. Købte i
> morges til 9,56.

Godt nok en stor forskel fra landsdel til landsdel

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-10-08 19:42

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Her i hovedstaden er man dum, hvis man betaler over 10 kr/literen. Købte i
> morges til 9,56.

Hvad er det egentlig i bruger som referencepris? I Kolding var det
9,34 for 95 blyfri og 8,98 for diesel i eftermiddags.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Kim2000

Dato : 10-10-08 19:47

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det egentlig i bruger som referencepris? I Kolding var det
> 9,34 for 95 blyfri og 8,98 for diesel i eftermiddags.

Det er da helt vildt, gav 10,66 for 92 oktan i morges. Det må være noget med
manglende konkurrence, prisniveauet er mindst 1 krone højere heroppe end
jeres.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-08 19:48

> Det er da helt vildt, gav 10,66 for 92 oktan i morges. Det må være
> noget med manglende konkurrence, prisniveauet er mindst 1 krone
> højere heroppe end jeres.

Til gengæld er jeres huse MEGET billige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 10-10-08 19:56

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er jeres huse MEGET billige.

Jaaa

Vil lige fortælle noget som jeg finder helt grotesk.

Vi købte hus i Silkeborg for 1,2 million i 2003, i 2005 solgte vi det videre
for 2,1 million uden at have gjort en tøddel ved det (jo, malet). En gevinst
på næsten 900.000 kroner, nok til at købe et bedre hus i Nordjylland og
fortsat have 500.000 tilbage til sjov, fx at kaste 200.000 i aktier i disse
tider, så er pensionen sikret Vi har sådan set set bare siddet og ventet
på _hvornår_ markedet krakkede så vi kunne investere. Grundreglen er jo
ganske enkel, når aktierne rammer bunden så køber man, når den er steget i
længere tid, så sælges der. Aldrig købe på toppen. Og så aldrig investere
mere end man kan tåle at tabe.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-08 20:02

> [...]
> aktierne rammer bunden så køber man, når den er steget i længere tid,
> så sælges der. Aldrig købe på toppen. Og så aldrig investere mere end

Din lede kapitalist.

(køb Vestas)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 10-10-08 20:07

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Din lede kapitalist.
>
> (køb Vestas)

Jeg tror specielt den sidste regel er vigtig: Aldrig investere mere end man
kan tåle at tabe. Og så er vi nok sådan anlagt at vi nok først om 4-5 år
overhovedet kigger på aktiekurserne på de aktier vi har købt. En kammerat
jeg kender er i dag i mere eller mindre panik.

Købte lejlighed i Frederiksberg i 1992, belånte den i 2000 for 8 millioner,
investerede i aktier, belånte deres værdi efterhånden som de steg, så han på
et tidspunkt havde værdier for over 30 millioner, problemet er bare at de
20-25 millioner vel er lånt, så slår sådan en krise rigtig rigtig hårdt. Men
det skal man sgu ikke have medlidenhed med.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 09:47

Kim2000 wrote:

.. Grundreglen er jo ganske enkel, når
> aktierne rammer bunden så køber man, når den er steget i længere tid,
> så sælges der. Aldrig købe på toppen. Og så aldrig investere mere end
> man kan tåle at tabe.

Du kan jo ikke tabe, når du "ganske enkelt" altid køber på bunden og sælger
på toppen

For at skære det ud i pap, HVIS man vidste hvad bunden og toppen blev/var,
så ville man jo kunne blive trillionær, hvis det passede en. Mange har stået
og set på kurver og troet at man jo "bare skulle . . . "

Man kan købe på mandag og tro det er "bunden" og så falder de 50% næste dag,
og så tager det 10 år før de bare ankommer til samme værdi som man gav for
dem. I Japan er man efter en generation endnu ikke i nærheden af toppen for
år tilbage.

Men for de eventyrlystne så kan man forsøge sig i Irak:

Info fra i dag:

Iraq
The Baghdad bourse is booming, with the general index of Iraq's stock
exchange up by nearly 40% last month. The floor was heaving with investors
and brokers on Thursday, many glued to their phones and eager to snap up
bargains on the second day of trading after a national holiday. Hotels and
banks were the hottest picks among the exchange's 95 listed companies.

Fra : Kim2000

Dato : 11-10-08 11:54

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dag, og så tager det 10 år før de bare ankommer til samme værdi som man
> gav for dem. I Japan er man efter en generation endnu ikke i nærheden af

Det er sæføli rigtig, det er derfor man aldrig skal putte flere penge ind
end man kan tåle at tabe. Jeg mener bare det er i disse tider man skal have
is i maven og beholde sine aktier og/eller købe, og være forberedt på at du
måske først om 10 år har en gevinst. Når aktiekurserne er steget og steget
og steget de sidste ti år, ja så er det i hvert fald ikke mig, der kaster
mine penge ind.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 17:33

Kim2000 wrote:
> [...]
> aktiekurserne er steget og steget og steget de sidste ti år, ja så er
> det i hvert fald ikke mig, der kaster mine penge ind.

Man skal også tænke på, at selv om en aktie kommer op på det samme som man
gav for den,- om fx 10 år - så har der jo for det første været inflation på
måske 75%, OG man kunne have fået 6% hvert år i banken i den tid. Så de skal
meget op *over* det man gav for at det batter noget.

Bortset fra det så var det nok ikke dumt at købe Danske Bank, de har jo ikke
mange dårlige lån, så vidt man ved, og burde få en stor stigning om et par
år.

Men jeg skal ikke nyde noget, - jeg er bare glad for, at der var en optimist
som købte min sidste aktie for knap tre måneder siden, - ellers havde jeg nu
tabt over 50.000 kr.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-10-08 17:43

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en
meddelelse news:00b4d8b4$0$9756$c3e8da3@news.astraweb.com

> Men jeg skal ikke nyde noget, - jeg er bare glad for, at der var en
> optimist som købte min sidste aktie for knap tre måneder siden, -
> ellers havde jeg nu tabt over 50.000 kr.

Du havde kun tabt pengene, hvis du havde solgt.

Jeg så en avisoverskrift i går eller i forgårs: "Pengene fosser ud af
aktionærernes lommer". Jeg er aktionær, og jeg kiggede straks forskrækket i
mine lommer; og nej, pengene er ikke fosset ud af mine lommer. Men måske jeg
bare er meget heldig?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-08 19:04

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> i mine lommer; og nej, pengene er ikke fosset ud af mine lommer. Men måske

Ja

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 19:51

Jens Bruun wrote:
> "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en
> meddelelse news:00b4d8b4$0$9756$c3e8da3@news.astraweb.com

> Du havde kun tabt pengene, hvis du havde solgt.

Rigtigt, men jeg regner med at de kommer endnu længere ned, så jeg havde nok
givet mig senest nu.

Derudover er det jo slet ikke sikkert de inden for MIN tidshorisont kommer
op igen med de 50.000, så mon ikke det var "sikrest" at se det som et tab?
men det er jo smag og behag.
Man kan jo også se på, hvad man har givet for dem, MEN det er mere
smerteligt at tabe, end det er sjovt at vinde,- han man fundet ud af ved
psykologiske tests.

> [...]
> forskrækket i mine lommer; og nej, pengene er ikke fosset ud af mine
> lommer. Men måske jeg bare er meget heldig?

Likviditeten er jo da "fosset ud", du kan ikke realisere aktierne til det du
kunne for seks måneder siden.

Mange i USA solgte aktier i banker og lignende institutioner i fredags,
hellere end at vågne op på mandag og finde de måske er nul dollars værd
efter en halv time, - så hellere genkøbe til plus 10 pct måske,- hvis man
stadig tror på aktien.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-10-08 19:57

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> writes:

> Det er da helt vildt, gav 10,66 for 92 oktan i morges. Det må være
> noget med manglende konkurrence, prisniveauet er mindst 1 krone
> højere heroppe end jeres.

Nu kunne jeg komme med en vittig kommentar om at en rigtig nordjyde
aldrig køber noget til den udbudte pris, så derfor er der ikke nogen
der har gidet skifte prisskiltene. Men du har nok ret i det med
konkurrencesituationen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-10-08 20:52

Kim2000 wrote:
> [...]
>>

> Det er da helt vildt, gav 10,66 for 92 oktan i morges. Det må være
> noget med manglende konkurrence, prisniveauet er mindst 1 krone

Kan det mon skyldes noget så forbandet simpelt som logistik?

Altså at det rent faktisk også koster at skulle TRANSPORTERE varen?

Anders Peter Johnsen

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-10-08 19:58

On Fri, 10 Oct 2008 20:41:59 +0200, Anders Wegge Keller
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Hvad er det egentlig i bruger som referencepris?

Sammenlign priserne hver dag kl 10:31...

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-10-08 20:06

S. A. Thomsen <s_a_thomsen@yahoo.com> writes:

> On Fri, 10 Oct 2008 20:41:59 +0200, Anders Wegge Keller

> Sammenlign priserne hver dag kl 10:31...

Det vil nok være lidt nemmere, hvis vi du fortæller om det er diesel,
92, 95 eller hydrogenperoxid der er interessant at sammenligne
literpriser på.

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-10-08 20:16

On Fri, 10 Oct 2008 21:06:17 +0200, Anders Wegge Keller
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Det vil nok være lidt nemmere, hvis vi du fortæller om det er diesel,
>92, 95 eller hydrogenperoxid der er interessant at sammenligne
>literpriser på.

Både 92, 95 og diesel, som er de 3 priser der er på deres store
prisskilte... (De 9,95 var for 95)

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-10-08 22:27

S. A. Thomsen <s_a_thomsen@yahoo.com> writes:

> Både 92, 95 og diesel, som er de 3 priser der er på deres store
> prisskilte... (De 9,95 var for 95)

NÃ¥r folk sidder her i gruppen, og smider en enkelt pris rundt mellem
hinanden ... Hvad er det så for et produkt?

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 11-10-08 01:30

On Fri, 10 Oct 2008 23:26:36 +0200, Anders Wegge Keller
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Når folk sidder her i gruppen, og smider en enkelt pris rundt mellem
>hinanden ... Hvad er det så for et produkt?

Som regel er det for 95 oktan, hvis intet er anført...

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 10-10-08 19:55

On Fri, 10 Oct 2008 20:23:50 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Og i Nordjylland (Jammerbugten) giver vi fortsat 10,60+ for en liter....
>Samme pris som da olien kostede 150

Her i byen koster den 9,95....

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 10-10-08 19:53

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

> Lad mig gætte: Dem, der for noget tid siden opfattede en >oliepris på over
> 100 dollar tønden som katastrofal, ser en oliepris på 75 >dollar/tønden
> som... katastrofal?

Nææ men jeg opfatter det som noget katastrofalt at en dåse makrel file i
tomat der for noget tid siden kostede 3.5 Kr , nu koster 6 Kr og det på
tilbud.
Og det værste er at de bilder mig ind at det er fordi Kineserene
er kommet til penge !.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-08 20:03

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:48efa49b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> og det på tilbud.
> Og det værste er at de bilder mig ind at det er fordi Kineserene

Av for den. Så er der ikke råd til makrel i tomat længere?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : vvv

Dato : 10-10-08 21:06

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilbud.
> Og det værste er at de bilder mig ind at det er fordi Kineserene

Og før jul kunne man altid få en kasse hof/tuborg til 79,95 et eller andet
sted, nu skal man være heldig at finde den til 99,95...
Sådan er livet, dog bedre end i Zimbabwe (Der hvor Mugaben hører hjemme) der
er inflationen nu over 200000000%

vv

Fra : kim.frederiksen@gmai~

Dato : 11-10-08 03:56

On 10 Okt., 20:14, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> Lad mig gætte: Dem, der for noget tid siden opfattede en oliepris på over
> 100 dollar tønden som katastrofal, ser en oliepris på 75 dollar/tønden
> [...]

Prisen er ikke det altafgørende - den er et symptom i en eller anden
udstrækning. Dog er det en katastrofe at overføre SÅ meget kapital til
Mellemøsten. Det er der ingen, udover regimerne dernede, der er
interesseret i. Jeg gentager da gerne mig selv endnu en gang i håb om
at der denne gang er nogen der har taget halmballerne ud af ørene:
Kigger man på efterspørgselskurven på olie og derefter på det samlede
mulige udbud, vil man lynhurtigt opdage at de to kurver ligger
skræmmende nær hinanden. Hvis man derefter tænker over, at olie er at
betragte som ilt for den idustrialiserede verden, så er der ikke langt
til at regne ud hvad der mon kan ske når olieforsyningerne ikke sker i
det omfang vi har behov for dem. Og lad nu være med at sige at "så
finder vi bare på noget andet" ... for det findes ikke og slet ikke i
det omfang der er brug for det.

/Kim