Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 6 og Distiller
Fra : Morten P

Dato : 24-07-01 17:03

Hej,

Jeg har et irriterende problem når jeg printer til Distiller.

Teksten (fra tekstlagene i photoshop) bliver meget grov og kantet i PDF'en.
Når jeg zoomer ind bliver de bedre, men bestemt ikke antialiased.

Distiller har det fint med teksterne fra Quark.

Nogle forslag?

Mvh
Morten

Fra : Madsen

Dato : 24-07-01 17:33

"Morten P" <m.p@genstart-fjerndette-.dk> skrev:

> [...]
> Når jeg zoomer ind bliver de bedre, men bestemt ikke antialiased.
>
> Distiller har det fint med teksterne fra Quark.

Samme problem her fra Photoshop 6.01 og print til Distiller 4.05, men
ikke hvis jeg laver tekstlaget i Photoshop om til et almindeligt lag vha.
Layer > Rasterize > Type først. Du mister godt nok redigeringsmulig-
heden i tekstlaget, men så kan du vel evt. have en kopi liggende hvor
det stadig er redigerbart som tekst i Photoshop.

Var det ikke en mulighed, eller?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 24-07-01 18:03

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev:

> Samme problem her fra Photoshop 6.01 og print til Distiller 4.05,

Glemte lige den vigtige detajle at det kun er på skærmen det står
grimt hos mig. På print ser der ikke ud til at være noget galt med
skriften. <http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/distiller.gif>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Morten P

Dato : 24-07-01 18:17

Tak for dit svar,

> ikke hvis jeg laver tekstlaget i Photoshop om til et almindeligt lag vha.
> Layer > Rasterize > Type først. Du mister godt nok redigeringsmulig-

Desværre er jeg ikke meget for denne mulighed, da jeg både - som du rigtigt
siger - mister redigeringsmulighederne, men også den umiddelbare fordel at
det er vektor, og dermed pænt meget mindre rent størrelsesmæssigt, end hvis
jeg kørte bitmap. Mange af PDF'erne skal nemlig bruges både online og sendes
pr mail.

Nogle gange har jeg også brug for at billederne er 150dpi, mens jeg andre
gange har brug for en 600dpi i PDF'en. Så rasterisering vil desværre betyde
unødvendig brugt arbejdstid :(

Det der undrer mig meget er at Quark absolut ingen problemer har - med de
præcist samme Distiller indstillinger som når jeg printer til Distiller fra
Photoshop. Det må vel for f. være nogenlunde samme output?

Jeg har også prøve at gemme som PDF direkte fra "Save As.." fra Photoshop,
samme problem.

Mvh
Morten Just

Fra : Madsen

Dato : 24-07-01 18:56

> [...]
> jeg kørte bitmap. Mange af PDF'erne skal nemlig bruges både online og sendes

Jeg gør det sikkert forkert tror jeg, for jeg er ikke den store haj til PDF'er,
men som det ser ud lige nu så fylder den PDF-fil med tekst jeg har lavet
med rasterized tekst kun halv så meget som den hvor jeg har bevaret
tekstlaget i Photoshop. (CMYK-fil i 300 ppi og print til Distiller.)
Uanset om jeg åbner den ene eller den anden fil i Acrobat så kan jeg
ikke vælge teksten ud som værende tekst. Den optræder som bitmap
i dem begge.

Jeg har prøvet at gemme som EPS fra Photoshop og efterfølgende
kørt EPS-filen gennem Distiller med "Print-optimized" som indstilling.
Her kommer samme fænomen med at testen ser grim ud hvis jeg ikke
har valgt rasterized først og heller ikke her optræder teksten som tekst
i Acrobat, selvom jeg bevarer tekstlaget i Photoshop.
(Har husket at placere et hak i "Include Vectordata" i EPS-options.)

Hvis jeg derimod direkte fra Photoshop gemmer til PDF og sørger for
at der er hak i "Include vector data" og "Embed Fonts" så optræder
tekst som tekst i Acrobat, men så fylder den også væsentlig mere
end hvis jeg havde printet til Distiller fra Photoshop. Hvad jeg så gør
galt aner jeg ikke. Også her ser teksten forfærdelig ud i Acrobat,
men ikke på print.

Den PDF af de tre forsøg jeg lige har lavet der fylder mindst er den
hvor jeg har valgt Rasterize og det er også den der står pænest på
skærmen. Om det så skal være sådan tør jeg ikke sige.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 24-07-01 22:02

> [...]

> gange har brug for en 600dpi i PDF'en. Så rasterisering vil desværre betyde

Lidt uregelmenteret vil jeg lige citere nogle svar fra
comp.publish.prepress under emnet "Acrobat and Anti Alias"
fra 15.07.01, hvor jeg bed mærke i det, da nøjagtigt det
samme problem har irriteret mig.

Citater:
">.... Is there a setting when distilling to make acrobat or distiller anti
>alias the eps files .....

No. However, Acrobat 5.0 has a setting to anti-alias vector graphics.
The end-user has to turn it on (anti-aliasing is something done when
viewing). It is off by default, because it can seriously slow down
display.

"This is a limitation in Acrobat - at least up to v4. It cannot display
EPS line art without jaggies. The artwork will print fine ex Acrobat so
it's just a display issue... but not helpful for soft proofing or for
electronic publication.""

Nu er svar i nyhedsgrupper jo ikke altid den højeste sandhed, men
måske har Acrobat 5.0 løsningen, - dog hvis det er op til læseren
at slå løsningen til så...
Desværre har jeg ikke lige tid til at eksperimentere nu.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Morten P

Dato : 25-07-01 11:03

> No. However, Acrobat 5.0 has a setting to anti-alias vector graphics.
> The end-user has to turn it on (anti-aliasing is something done when

Ja.. den løsning har jeg også set i Cap&Design (det svenske magasin, kan
iøvrigt anbefales!)
Problemet er helt sikker at slutbrugeren skal slå antialiasing til.

Det der undrer mig groft er jo bare at Quark sagtens kan levere til
Distiller, så den antialiaser teksten fint - og stadig er vektor.

Er vi der hvor vi kan konkludere at Photoshop ikke kan levere antialiased
vektor til PDF, mens Quark godt kan? Det var en streg i regningen til
Photoshop :(

Mvh
Morten P

Fra : Madsen

Dato : 25-07-01 12:59

> [...]

> Er vi der hvor vi kan konkludere at Photoshop ikke kan levere antialiased
> vektor til PDF, mens Quark godt kan? Det var en streg i regningen til

Gad vide om det er det samme med ældre versioner af Photoshop
også?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Morten P

Dato : 25-07-01 13:39

> Gad vide om det er det samme med ældre versioner af Photoshop
> også?

Jeg mener at huske at Photoshop 5.5 ikke havde samme problemer.. jeg er dog
ikke 100% sikker.

- m

Fra : Madsen

Dato : 25-07-01 15:24

> Jeg mener at huske at Photoshop 5.5 ikke havde samme problemer.. jeg er dog
> ikke 100% sikker.

Det skulle jo lige prøves af.
Jeg har prøvet at installere version 5.5 og prøvet at printe det samme
dokument til Distiller. Dokumentet var i 300 ppi i CMYK og med tekst-
laget bevaret som et redigerbart tekstlag i Photoshop og resultatet
var følgende: <http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/distiller/>

Jeg kan dog stadig ikke markere teksten som tekst i Acrobat, men
det er sikkert en hel anden historie. Dit problem med antialiasing på
skærm tyder i hvert tilfælde på at være et specifikt problem med
version 6.0 af Photoshop.

Klag til Adobe. ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : emj

Dato : 25-07-01 23:55

Madsen skrev i <bEA77.19$lh7.3664@news010.worldonline.dk>:

> [...]
>dokument til Distiller. Dokumentet var i 300 ppi i CMYK og med tekst-
>laget bevaret som et redigerbart tekstlag i Photoshop og resultatet

At det virker på 5.5 skyldes formodentlig, at der ikke er tale om
vector, men om rasterlayer.

Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Madsen

Dato : 26-07-01 00:10

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev:

> At det virker på 5.5 skyldes formodentlig, at der ikke er tale om
> vector, men om rasterlayer.

Muligvis. Noget tyder jo også på det når man ved at sige Layer >
Rasterize > Type kan få det til at virke ved at printe til Destiller.
Jeg ville bare have svoret på at tekst på et tekstlag i Photoshop
5.5 bestod af vektordata på samme måde som i Photoshop 6.0,
men noget tyder på at det ikke er bygget op på samme måde.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : emj

Dato : 26-07-01 02:59

Madsen skrev i <blI77.271$V53.28066@news000.worldonline.dk>:

>Jeg ville bare have svoret på at tekst på et tekstlag i Photoshop
>5.5 bestod af vektordata på samme måde som i Photoshop 6.0,

Næh, der var stor misundelse at spore hos PS brugere, af Paint Shop
Pro kom først med vectorlayers.
Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Madsen

Dato : 26-07-01 12:36

> Næh, der var stor misundelse at spore hos PS brugere, af Paint Shop
> Pro kom først med vectorlayers.

Må nok indrømme at det ikke var tilfældet her hvad misundelse angår,
men igen må jeg så nok også hellere indrømme, at jeg ikke følger med
i hvad Paint Shop Pro kan og ikke kan. ;)

Stadig kunne jeg godt tænke mig at finde ud af hvad der præcis er
ændret på den måde PS laver tekst på ifht. tidligere versioner.
Lidt fra hjælpefilen til PS6 som ikke gør mig mindre forvirret:

"When you add type to an image, the characters are composed of
pixels and have the same resolution as the image file--zooming in on
characters shows jagged edges. However, Photoshop and Image-
Ready preserve the vector-based type outlines and use them when
you scale or resize type, save a PDF or EPS file, or print the image
to a PostScript printer. As a result, it's possible to produce type with
crisp, resolution-independent edges."

Jeg undrer mig så stadig over hvorfor jeg ikke kan få tekst til at op-
træde som tekst når jeg printer til Distiller fra Photoshop.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 26-07-01 13:40

> At det virker på 5.5 skyldes formodentlig, at der ikke er tale om
> vector, men om rasterlayer.

Du har ret.
Jeg har lige prøvet at åbne PDF'erne i Illustrator.
Hvis jeg åbner den PDF der var lavet vha. print til Distiller fra Photo-
shop 5.5 så optræder teksten som bitmap i Illustrator.
Hvis jeg derimod åbner den jeg lavede med PS 6.01 så kan jeg i
Illustrator markere bogstaverne med den hvide pil som en tekst jeg
i Illustrator har lavet til outlines, som jo stadig er vektorgrafik, men
dog ikke redigerbar tekst med tekstværktøjet, så nu fandt jeg også
ud af hvorfor jeg ikke kan markere teksten som tekst i Acrobat.
Den er altså vektorgrafik, men ikke "markerbar" tekst som jeg troede
den vill være. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : emj

Dato : 26-07-01 15:14

Madsen skrev i <qcU77.382$V53.47791@news000.worldonline.dk>:

>Du har ret.
Altså lavede jeg heller ikke dennegang fis med dig
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Madsen

Dato : 26-07-01 16:09

> Altså lavede jeg heller ikke dennegang fis med dig

Nej. For fremtiden vil jeg tage alt hvad du siger for dybt
seriøst ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : emj

Dato : 25-07-01 13:38

Madsen skrev i <Zvy77.6492$Qn.535864@news000.worldonline.dk>:

>Gad vide om det er det samme med ældre versioner af Photoshop
>også?
De kunne jo ikke engang lave vektorgrafik
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Madsen

Dato : 25-07-01 14:01

> De kunne jo ikke engang lave vektorgrafik

Du tager sikkert fis på mig igen. (?)
Tekst er vel vektorgrafik indtil man evt. laver tekstlaget om til bitmap
i Photoshop? Paths og clippingpaths er vel også vektorgrafik og det
har Photoshop kunnet i al den tid jeg har kendt til programmet. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : emj

Dato : 25-07-01 15:22

Madsen skrev i <nqz77.46$V53.491@news000.worldonline.dk>:

>Du tager sikkert fis på mig igen. (?)
Næh egentlig ikke

>Tekst er vel vektorgrafik indtil man evt. laver tekstlaget om til bitmap
>i Photoshop?

Ja, det er da muligt, det kan jeg ikke gennemskue, men du kan ikke
selv bestemme om du vil lave en vectortekst eller en bitmaptekst.

Du kan heller ikke lave en vectortegning eller bruge vectorlayers før
end i version 6.0

Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Madsen

Dato : 25-07-01 15:29

> Næh egentlig ikke

Nå så misforstod jeg bare din smiley.

> Ja, det er da muligt, det kan jeg ikke gennemskue, men du kan ikke
> selv bestemme om du vil lave en vectortekst eller en bitmaptekst.

Nej det er muligt.
(Måske det er derfor jeg ikke kan få et tekstlag i Photoshop til at
optræde som tekst når jeg printer til Distiller!)

> Du kan heller ikke lave en vectortegning eller bruge vectorlayers før
> end i version 6.0

Nu var det jo mere tekst der blev snakket om i tråden, men jeg kan
godt se hvad du mener. Vektormulighederne skulle jo efter sigende
være den helt store nyhed i version 6.0.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.