AMD opgiver?
Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 12-10-08 14:19

Hej

Der går rygter at AMD ikke længere vil fabrikere der egne processorer
og har solgt deres fabrikker.

Hvis at AMD helt smidder håndklædet i ringen og står af ræset går
Intel en grum tid i møde.

Som leder/direktør i Intel vil man håbe at dette ikke sker.

Benny

Fra : Infinity

Dato : 13-10-08 00:05

Hojvaelde@gmail.com wrote:
> [...]
> Intel en grum tid i møde.
>
> Som leder/direktør i Intel vil man håbe at dette ikke sker.

Nu blander du jo nogle ting sammen.

AMD vil fremover være medejer af fabrikker der producere deres
microprocessorer.

De vil fortsat udvikle microprocessorer.

Sådan har fx IBM gjort det i mange år!

http://web.amd.com/newglobalfoundry/
http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=18184&title=AMD_saelger_micro_processor_delen_af_firmaet_fra
--
/Infinity

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-10-08 06:25

Infinity wrote:

> Sådan har fx IBM gjort det i mange år!

HP har også i mange år samarbejdet med Intel.
Itanium serien er rent faktisk HP's udvikling, men man besluttede sidst i
90'erne, at det var billigere at bruge Intel til selve fabrikationen.
(Har det fra intern HP medarbejder, ved ikke om det er 'officielt')

Stig Johansen

Fra : N/A

Dato : 15-10-08 19:46

Fra : N/A

Dato : 15-10-08 19:46

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 13-10-08 00:27

On 13 Okt., 07:24, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> [...]
> 90'erne, at det var billigere at bruge Intel til selve fabrikationen.
> (Har det fra intern HP medarbejder, ved ikke om det er 'officielt')

Hm.

Itanum var det hedensgående DEC 64 bits processor ( kaldet Alpha ) og
de blev anvendt i workstations som var udviklet af Silicon Graphics.

DEC lavede 64 bits processorer inden at Intel fik liv i deres 486
processorer, så de var langt foran men løb tør for penge. DEC lavede
også Vax main frames.

HP? Nej. DEC blev slagtet, da de løb tør for penge. Der købte Intel
processor delen. Compac købte disk teknologien og Compac blev så
senere købt af HP.

Benny

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-10-08 15:24

Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Hm.

Selv hmm..

> Itanum var det hedensgående DEC 64 bits processor ( kaldet Alpha ) og
> de blev anvendt i workstations som var udviklet af Silicon Graphics.

Itanium - codename 'Merced' blev introduceret i '95-'96 som en afløser af
deres RISC processor serie.

Der står lidt 'ævl' om RISC serien her:
<http://en.wikipedia.org/wiki/PA-RISC>
'ævl' forstået på den måde at:
<citat>
In the late 1980s HP was building four series of computers...
</citat>
er lidt ude i hampen.
Jeg arbejdede selv i HP i starten af 80'erne og der var der bla. følgende
divisioner:
- Lommeregnere
- Laboratorieudstyr med deraf følger (små computere)
- Technical computing (Tekniske computere incl workstations)
- Administrative computing (Administrative computere, 'Jern' + terminaler)
Sætningen: "One line was the IBM PC compatible Intel i286 "
er ikke korrekt, der var både HP150 + Hp150-II før man droppede linien og
introducerede 'IBM compatible' PC'ere.

'HP Series 300' var måske - set i bakspejlet - et studium udi hvad der var
'ladsiggørligt'.
Det var på ingen måde en 'workstation', men et produkt der placerede sig
mellem 200 serien og 3000 serien.
Selve SPU'en var på størrelse med et køleskab og blev bootet på 11 8#
floppy'er.
Target var 10-30 brugere.
200 serien havde sit udspring i workstations, og var gearet til max 6
brugere.
En HP 250 lignede nærmest et skrivebord med indbygget konsol.

Ud over det blander artiklen tingene sammen.
Den _administrative_ linie af computere, HP3000, levede i en ubrudt linie
siden '72.
Den _Tekniske_ linie hed i starten HP1000 series, og blev senere omdøbt til
HP9000 series.

At man sammenligner en HP3000 med en PC fatter jeg ikke en skid af.
Her er et billede af selvsamme type 'kværn' jeg har arbejdet med:
<http://www.hawaii.edu/infobits/s2000/images/hp3000s64b.jpg>
Bemærk her, at det kun er SPU'en.
Diske,båndstationer,konsol,terminaler mma. kommer til ved siden af.

Stig Johansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-10-08 16:48

Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Itanum var det hedensgående DEC 64 bits processor ( kaldet Alpha ) og
> de blev anvendt i workstations som var udviklet af Silicon Graphics.

Itanium har _intet_ med Alpha at gøre.

Itanium er efterfølgeren til HP's PA RISC arkitektur.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-08 20:45

Look what the cat dragged in - :

<snip>

> HP? Nej. DEC blev slagtet, da de løb tør for penge. Der købte
> Intel processor delen. Compac købte disk teknologien og Compac
> blev så senere købt af HP.

VMS kom til Microsoft, og blev til VMS++.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Rado

Dato : 13-10-08 11:20

On Sun, 12 Oct 2008 13:18:53 -0700 (PDT), Hojvaelde@gmail.com wrote:

>Der går rygter at AMD ikke længere vil fabrikere der egne processorer
>og har solgt deres fabrikker.
>
>Hvis at AMD helt smidder håndklædet i ringen og står af ræset går
>Intel en grum tid i møde.

Hvorfor? Det er da normalt altid godt at slippe af med en konkurrent.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-10-08 11:45

Rado wrote:

> Hvorfor? Det er da normalt altid godt at slippe af med en konkurrent.

Fordi Intel så for alvor ryger ind under monopollovgivningen og bliver
prisreguleret med hård hånd.

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 13-10-08 06:33

On 13 Okt., 12:44, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Fordi Intel så for alvor ryger ind under monopollovgivningen og bliver
> prisreguleret med hård hånd.

Tænk på AT&T. De blev delt i to lige store firmaer af det amerikanske
monopoltilsyn. Her blev der tale om koldt og kynisk deling hvor at
alle afdelinger blev delt i 2 lige store dele.

Så det ender med to firmaer. Et der hedder "In" og et der hedder
"tel". Spørgsmålet er også om monopoltilsynet tager brandet "intel" og
siger at de nye firmaer skal hedde noget andet.

Selv efter 20 år så er AT&T ikke kommet over det. In+tel vil nok også
gå i stampe et par år eller mere, hvis det sker.

Benny

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-10-08 13:41

Hojvaelde@gmail.com skrev bl.a.:

> [...]
>
> Selv efter 20 år så er AT&T ikke kommet over det. In+tel vil nok også
> gå i stampe et par år eller mere, hvis det sker.

Det er dog en højest besynderlig debat at føre ud fra rygter og
ammestuehistorier..

Har man virkelig ikke noget bedre at tage sig til?

Claus

Fra : N/A

Dato : 13-10-08 16:48

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-10-08 17:55

Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Der går rygter at AMD ikke længere vil fabrikere der egne processorer
> og har solgt deres fabrikker.

Det gør ATi heller ikke. En af verdens største producenter af NIC's,
Realtek, er også fabless. Alle ARM's egne CPU'er var også fabless ARM's
(da ARM var en forkortelse af Acorn Risc Machine).

Jesper Poulsen

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 15-10-08 11:44

On 13 Okt., 17:47, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Itanium har _intet_ med Alpha at gøre.
>
> Itanium er efterfølgeren til HP's PA RISC arkitektur.

Det kan være at der er en kombination af begge processorer.

Benny

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-10-08 19:46

Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Det kan være at der er en kombination af begge processorer.

Hvis du kigger på Itanic's arkitektur, så vil du se at den _intet_ har
til fælles med Alpha. Itanic er ny helt fra bunden.
Alpha har dog sat sine spor i moderne PC-processorer.

Jesper Poulsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-10-08 06:58

Jesper Poulsen wrote:

> Hvis du kigger på Itanic's arkitektur, så vil du se at den _intet_ har
> til fælles med Alpha. Itanic er ny helt fra bunden.

Som tidligere nævnt fik vi lidt insider viden ca. '95-96.
Her kørte 'Merced' allerede i laboratoriene.
Jeg hørte i min øresnegl, at allerede ved 100MHz outperformede den Alpha
processorer.

Og de her ting er fra en præsentation for de 'få indviede' personligt
afholdt af en af de højeste spidser fra Silicon Valley.
Ikke noget 'kantinesnak' osv, men direkte fra kilden.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-10-08 07:05

Stig Johansen wrote:

> Og de her ting er fra en præsentation for de 'få indviede' personligt
> afholdt af en af de højeste spidser fra Silicon Valley.
> Ikke noget 'kantinesnak' osv, men direkte fra kilden.

En anden (måske) interessant ting.
'Merced' - senere kaldet Itanum er en særdeles kompliceret processor at
programmere til.
Måske vil man undre sig over at der findes Windows versioner til disse
processorer.

Svaret var, at HP udlånte 470 systemprogrammører til Microsoft til at hjælpe
med at får Windows til at køre på Itanium.

På samme måde med Linux. Det er ikke frivillige 'puritanere' der får kernen
til at køre på disse store sataner.

Hvis man kigger på HP helt store Jern, så kan man vælge mellem HP-UX,Windows
eller Linux.

Dem der har rodet med Linux vil nok have oplevet et voldsomt kvalitetsløft
(på kerneniveau) siden ca. 2000.

Guess why (IBM har også en finger med i spillet på deres store jern).

Stig Johansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-08 08:58

Stig Johansen wrote:

> 'Merced' - senere kaldet Itanum er en særdeles kompliceret processor at
> programmere til.

Ja, for den er designet helt fra bunden og udfra nogle særdeles
avancerede designfilosofier.

Den har absolut intet til fælles med Alpha.

Alpha er i øvrigt relativt let at programmere til. Synd at den ikke fik
større udbredelse.

Jesper Poulsen