Globaliseringens vidunderlighed
Fra : Ukendt

Dato : 10-10-08 09:06

Globaliseringen har været årsag til en byge af problemer, selv om der har
været midlertidige fordele lokalt.

Her er en, som vidste hvordan det ville gå, - en som ikke ønsketænkte, som
visse indlæggere her på d.p.

"I min bog, "I fuld gang" (Hovedland 1999), definerede jeg hovedproblemet
som »aktionær protektionisme«, men i den engelske version af bogen gik jeg
mere i dybden da jeg skrev: »Globalisering er en finansiel katastrofe der
bare venter på at ske. Det eneste spørgsmål er hvornår. Det grundlæggende
problem kan forstås gennem
følgende seks aspekter:

•Frie kapitalbevægelser over grænserne

•Koncentration af hundreder af billioner dollar i hænderne på få store
spillere, der leder efter kortsigtet profit.

•Mangel på likviditet på mange af de markeder, der tiltrækker pengene.

•Flokmentaliteten hos disse investorer.

•Markedernes indbyrdes afhængighed

•Et systemisk behov for at øge risikoen i de speculative investeringer
efterhånden i trit med at mulighederne for let profit formindskes.«

--------

Men alle naivisterne, som tror på, at noget som helst, bortset fra dumhed,
kan stige eksponentielt med 10 pct om året i al evighed, - vidste meget
bedre og docerede over for os kritikere.

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-08 11:00

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan stige eksponentielt med 10 pct om året i al evighed, - vidste meget
> bedre og docerede over for os kritikere.

Så hvad er løsningen hr Larsen?

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-08 11:14

Martin Larsen wrote:
> "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i
> meddelelsen news:0346e913$0$7062$c3e8da3@news.astraweb.com...

> Så hvad er løsningen hr Larsen?

Det er ikke alt der er "løsninger" på, meget er irreversibelt, - men man
skal jo til at have meget mere kontrol med de kæmpestore fonde og firmaer, -
som fx Nyrup vist netop har skrevet en bog om.

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-08 11:55

> Det er ikke alt der er "løsninger" på, meget er irreversibelt, - men man
> skal jo til at have meget mere kontrol med de kæmpestore fonde og
> firmaer, - som fx Nyrup vist netop har skrevet en bog om.

Hvis de økonomiske modeller er så gode som man gerne vil bilde alle ind, så
burde man kunne styre store konjunktursvingner bedre. Man registrerer jo
snart hver gang en person køber et stykke tyggegummi.

Problemet er nok at ingen politiker idag kan overleve uden at være grov
opportunist.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-08 14:09

> [...]

> jo snart hver gang en person køber et stykke tyggegummi.
>
> Problemet er nok at ingen politiker idag kan overleve uden at være grov

Et stort problem, ja, men venstreorienterede har ikke monopol på at udtænke
kloge lovforslag hvor man tænker "højere"

Faktisk kan politiet af registreringer finde frem til om du har købt
tyggegummi eller perverst dameundertøj unormalt ofte. Men hvad gør det?

Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-08 15:22

> "Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> Så hvad er løsningen hr Larsen?

Her er en løsning - at efterlligne Kinas brug af det fri marked.
Få det bedst mulige ud af personaleresourcerne og er det nogle der søger
selvmord hos hollandske dødshjælplæger, så lad nogle af dem komme ud som
kampvognsførere i Irak hvor der er mange vejsidebomber

Springer nogen ud fra et højhus og rammer andre, skal der kollektivt af
slægten betales erstatning

Noget for noget kan blive FOR småligt, men muslimer går ind for kollektiv
straf og blodpenge og lad os lege med tingene

Plea bargaining i USA er korrupt men anden handel med retfærdighed er et
interessant nyt område der kan mindske forbrydelse.

Vi skal overvåge politi og blandt det pinlige i min børnehavesag er at
politit ikke spiller med åbne kort . Vi bør forlange åbenhed af dem og når
de får en anmeldelse skal de kvittére for den. Vi gør dem jo en tjeneste ved
at anmelde.
Åbenhed kan vi ikke få for meget af.