Er vi bedre tjent med Euroen?
Fra : Jesper

Dato : 07-10-08 19:37

Danmark fik kroner i 1853 da vi gik ind i den nordiske møntunion. Kronen
afløste dengang Rigsbankdaler. Nu har kronen 155 år på bagen og i
mellemtiden har mange af vore naboer indført eller er ved at indføre
Euro. Modstanderne af den fælles mønt har været ude med påstande om at
Euroen medfører fordyrelser (Teuro) og tab af den nationale
selvbestemmelsesret. Begge påstande er noget sludder: Man kan ikke måle
større prisstigninger efter indførsel end før i de lande der har Euro,
Teuroen er slet og ret en vandrehistorie. Danmark er i dag medlem af
Euroens 2. fase, vi er med i alt undtagen lige at udstede Euro i
Danmark. Vi kan ikke føre en anden økonomisk politik end de gør i
Eurozonen fordi det meste af den danske samhandel er med eurolande eller
lande hvis valuta er fastlåst til Euro. Derimod slipper dansk handel for
at blive udsat for priskonkurrence fra eurozonen, fordi man ikke direkte
kan sammenligne priserne, derfor er mange varer i de danske
supermarkeder alt for dyre. Ved indførsel af Euro kan vi direkte
sammenligne priser Euro for Euro med priser i de øvrige eurolande. Der
er flere fordele for erhvervslivet såvel som private, idet alle
pengeoverførsler i eurozonen koster det samme som en indenlandsk
pengeoverførsel. Som det er i dag er kursrisikoen ved handel med
eurozonen på 50.000 kr pr million da kronen må svinge med +/- 2,5%
overfor Euro. Med indførsel af Euro bliver den risiko selvsagt 0!
Alt andet lige vil Danmark være bedre tjent med Euroen end kronen. Det
varer jo nok ikke mange år før Euroen vil afløse dollar som verdens #1
reservevaluta og handelsvaluta.

--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Bo Warming

Dato : 08-10-08 04:49

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
> Danmark fik kroner i 1853 da vi gik ind i den nordiske møntunion.
snip
> Alt andet lige vil Danmark være bedre tjent med Euroen end kronen. Det
> varer jo nok ikke mange år før Euroen vil afløse dollar som verdens #1
> reservevaluta og handelsvaluta.

Heldigvis er der oplyst enevælde i finanssager hvor nationalbank mm afgør og
folket og debatten kun forvirrer, for få har så megen indsigt som "Jesper"

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 07:33

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> [...]
> Danmark. Vi kan ikke føre en anden økonomisk politik end de gør i
> Eurozonen fordi det meste af den danske samhandel er med eurolande eller

Her må jeg korrigere dig. I går foretog Nationalbanken en selvstændig
renteforhøjelse, da kronen var under pres over for euroen.

Og vi kan jo trods alt ikke udelukke, at det er den slags selvbestemmelse,
nej-siden er ude efter: Altså muligheden for at lægge en yderligere dæmper
på erhvervslivet i en tid, hvor finansmarkederne i forvejen er pressede.

> Som det er i dag er kursrisikoen ved handel med
> eurozonen på 50.000 kr pr million da kronen må svinge med +/- 2,5%
> overfor Euro.

Njaaaa, det er jo faktisk ikke helt rigtigt.

Teoretisk set er kursrisikoen uendellig. I realiteten har det svinget lidt
over tid, hvor stort et faktisk udsvingsbånd, man har tilstræbt. I en
periode lå vi helt nede på +/- 0,1%. I øjeblikket har vi problemer med at
holde os inden for +/- 2,25%.

Fra : Rane

Dato : 08-10-08 07:47

On Tue, 7 Oct 2008 20:37:02 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Man kan ikke måle
>større prisstigninger efter indførsel end før i de lande der har Euro,
>Teuroen er slet og ret en vandrehistorie.

Prøv at spørge tyskerne om det passer....

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 08:36

"Rane" <ranemandenSLET@gmail.com> wrote in message

> Prøv at spørge tyskerne om det passer....

Vi kan jo for eksempel spørge Statistisches Bundesamt.

http://de.wikipedia.org/wiki/Teuro

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-08 09:01

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> http://de.wikipedia.org/wiki/Teuro

Sjovt at nu er wiki pludselig helt ok at benytte, men det afhænger jo
nok om det der står støtter ens holdninger eller ej.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 09:35

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Sjovt at nu er wiki pludselig helt ok at benytte,

Hvem siger da, at det ikke er det? Jeg bruger det da ofte.

> men det afhænger jo nok om det der står støtter ens holdninger eller ej.

Hvorfor synes du det?

Fra : Rane

Dato : 08-10-08 13:17

On Wed, 8 Oct 2008 09:35:38 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Vi kan jo for eksempel spørge Statistisches Bundesamt.
>
>http://de.wikipedia.org/wiki/Teuro

Nu bor jeg tilfældigvis i det sydlige jylland og handler tit over
grænsen - det gjorde jeg også den gang de skiftede fra D-mark til
Euro. Så jeg har selv bemærket en synlig prisstigning når man
omregnede fra Euro til D-mark dengang. Det kan ikke være tilfældigt at
de fleste varer pludselig steg markant i pris lige pludselig.

Så jeg vælger at tro på egne observationer og erfaringer fremfor en
statistik.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 14:05

> [...]
> de fleste varer pludselig steg markant i pris lige pludselig.
>
> Så jeg vælger at tro på egne observationer og erfaringer fremfor en

Jeg observerer i det daglige, at jorden er flad, og skulle jeg basere min
opfattelse på egne observationer, ville jeg skulle mene, at videnskaben
tager fejl. Men nu ved jeg tilfældigvis, hvordan videnskaben er nået frem
til sin konklusion, og det er nok derfor, jeg har den holdning, at jorden
trods alt er rund.

Det er ikke sikkert, jeg kan overbevise dig om, at du tager fejl. Men jeg
vil gøre et forsøg alligevel.

Forskellen på den måde, dine egne observationer er lavet på og
inflationsstatistikken laves på, er grundlæggende lille, men den handler nok
primært om stringens.

Et simpelt mål for inflationen i Danmark kunne være, at man køber følgende
varer én gang om måneden:

16 L mælk
8 store rugbrød
4 pakker smør
4 spegepølser
60 L benzin
1 stk. husleje i en lejlighed

Over tid vil priserne stige, og det vil så afspejle sig i den samlede
regnings størrelse.

Det er cirka sådan, man laver inflationsmålinger, og det er altså sådan, man
er nået frem til det resultat, at priserne ikke steg mærkbart hurtigere
efter euroens indførelse. I mine øjne er det ret svært at komme uden om den
slags metoder, og de er selvsagt langt mere valide end ens egne mere eller
mindre vilkårlige observationer.

I den sammenhæng skal man dog i øvrigt huske, at prismærkning i sig selv er
en udgift - især når vi taler dagligvarer. Derfor har mange handlende brugt
valutaændringen til at fremskynde den næstkommende prisstigning. Det kan
selvfølgelig ses som et udtryk for en prisstigning i tiden lige omkring
euroens indførelse, men på sigt vil effekten jo udlignes af, at den
næstkommende naturlige prisstigning så udgår.

Fra : Rane

Dato : 08-10-08 14:35

On Wed, 8 Oct 2008 15:04:31 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Forskellen på den måde, dine egne observationer er lavet på og
>inflationsstatistikken laves på, er grundlæggende lille, men den handler nok

Det kan godt være at det over en længere periode udligner sig som en
normal inflation ja. Men mine tyske bekendte (og deres bekendte osv.)
er nu stadig af en fælles opfattelse at priserne er steget mere end
inflationen. Det kan i hvert fald ikke være noget valutakurs-trylleri
der har gjort det dengang, for da stod D-mark prisen faktisk
nedenunder den nye Euro-pris og den var sjovt nok også mærkbar højere
end ugen før.

Men det undrer mig ikke hvis man udnytter en ny valuta til liiige at
fremskynde den næste prisstigning. Problemet opstår bare når de
handlende "glemmer" at udskyde den næste stigning :)

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 15:05

> [...]
> normal inflation ja. Men mine tyske bekendte (og deres bekendte osv.)
> er nu stadig af en fælles opfattelse at priserne er steget mere end

Inflationen er netop et mål for, hvor meget priserne er steget, så ...

> [...]
> fremskynde den næste prisstigning. Problemet opstår bare når de
> handlende "glemmer" at udskyde den næste stigning :)

Jo, men det er nu engang ikke sådan, at den handlende bare selv bestemmer,
hvad de vil have for deres varer. Vi forbrugere har jo muligheden for at
lade være med at købe dem. Og det gælder altså også livsfornødenheder så som
fødevarer. Så jeg tror ikke på, at de handlende har væsentlige uudnyttede
muligheder i den retning. Man kan jo stille sig selv det naturlige spørgsmål
hvorfor de skulle vende med at hæve prisen, hvis de kunne gøre det, uden at
forbrugerne af den grund ville droppe deres varer...

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-08 07:13

Rane <ranemandenSLET@gmail.com> wrote:

> Men mine tyske bekendte (og deres bekendte osv.) er nu stadig af en fælles
> opfattelse at priserne er steget mere end inflationen.

Det er jo en logisk kontradiktion. Da inflationen netop er 'prisernes
fælles stigning' er udsagnet altid - falsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-08 16:47

> Jeg observerer i det daglige, at jorden er flad,

Det ved vi godt.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-10-08 10:47

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Det ved vi godt.

Jeg tænkte nok, der var et enkelt fjols her i gruppen, der stadig troede på
det.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-08 18:34

> Jeg tænkte nok, der var et enkelt fjols her i gruppen, der stadig
> troede på det.

Ja de fleste har nok opdaget at du er noget for dig selv.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 08:34

Og jeg vil også påstå, at selv om det ikke kan måles, så har stort set alle
franskmænd jeg har talt med den anden opfattelse. Og det er da også hvad vi
selv oplever, når vi handler.
Man skal naturligvis tage højde for den almindelige prisudvkling, men mange
pensionister kom i klemme, da de skiftede - nu har de vænnet sig til det.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 12:27

<none> wrote in message
> Og jeg vil også påstå, at selv om det ikke kan måles, så har stort set
> alle franskmænd jeg har talt med den anden opfattelse. Og det er da også
> hvad vi selv oplever, når vi handler.

Dette viser meget om, hvordan vi nogle gange kan opfatte ting fejlagtigt.

Der er en grund til, at man *måler* inflation ved at købe den samme "kurv"
med varer måned efter måned og sammenligne priserne fra gang til gang, frem
for at gå ud og spørge folk på gaden, hvad de føler, tror og tænker.

Jeg husker et TV-interview fra Tyskland, hvor man spurgte folk på en
beverding, hvad de syntes om euroen. De mente, at det var det rene teuro,
for øllene var blevet dyrere. Måske lidt snæversynet.

Fra : @

Dato : 08-10-08 19:06

On Wed, 08 Oct 2008 08:46:30 +0200, Rane <ranemandenSLET@gmail.com>
wrote:

>Prøv at spørge tyskerne om det passer....

eller italienerne

nu er det desværre så mange år siden tåberne hoppede på Euroen at de
kilder der klart og helt utvetydigt viste prisstigninger på mellem 1
og 3,5 % på dagligvarer ikke længere er tilgængelige

og dog

http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=1286&TS_ID=2&S_ID=17&C_ID=136

http://notat.slid.dk/visartikel.php?artikelnr=3372

http://retsundtagelse.dk/wiki/index.php/Prisstigninger

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-10-08 11:02

"@ " < 1.'@invalid.net> wrote in message
> nu er det desværre så mange år siden tåberne hoppede på Euroen at de
> kilder der klart og helt utvetydigt viste prisstigninger på mellem 1
> og 3,5 % på dagligvarer ikke længere er tilgængelige

Der er da ellers masser af statistik om inflationen i den periode.

Jeg gav et eksempel før:

http://de.wikipedia.org/wiki/Teuro

Og her kan du finde tal for samtlige lande i EU:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page?_pageid=1996,45323734&_dad=portal&_schema=PORTAL&screen=welcomeref&open=/t_prc/t_prc_hicp&language=en&product=REF_TB_prices&root=REF_TB_prices&scrollto=0

> og dog
>
> http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=1286&TS_ID=2&S_ID=17&C_ID=136

I Frankrig er priserne "eksploderet" siden euroens indførelse, står der. Vi
får dog desværre ikke at vide, hvor meget de er steget, men op til 40% på
nogle varer, står der. Ud over insinuationen indeholder artiklen desværre
heller ingen argumenter for, at dette skulle kunne tilskrives den nye
valuta.

Men heldigvis kan vi jo selv finde de manglende tal i
tabellerne. Således kan Eurostat berette, at priserne i Frankrig er steget
fra index 88,84 til 103,55. Altså en stigning på 16,55% i perioden 1999 til
2007.

I Danmark har vi ikke euro, så det må jo være fuldt validt af vurdere
påstanden om, at euroen har medført prisstigninger, ved at sammenligne
prisudviklingen i Frankrig og Danmark i den periode.

Priserne i Danmark siden euroens indførelse er steget fra index 88,80 til
103,50 i 2007 - dvs. en stigning på 16,55%.

Priserne i begge lande er altså steget med 16,55% siden euroens indførelse.

Jeg synes, det er helt fantastisk, at nej-siden i Danmark på den baggrund
vil være bekendt at fremture med sit teuro-vrøvl.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page?_pageid=1996,39140985&_dad=portal&_schema=PORTAL&screen=detailref&language=en&product=REF_TB_prices&root=REF_TB_prices/t_prc/t_prc_hicp/tec00027

> http://notat.slid.dk/visartikel.php?artikelnr=3372

Den fortæller så om, at folk mener, at euroen har skabt til prisstigninger.
Man kan så diskutere, om folks "oplevelser" er et lige så validt mål som
det, man opnår, hvid man rent faktisk går ud og sammenligner, hvad ting
kostede dengang og nu.

Endvidere er det vel de fleste forundt at indse, at selvom der i en periode
opleves prisstigninger, så er det nok lovlig ambitiøst at tilskrive valutaen
hele æren herfor...!

Endelig undrer spørgsmålet mig, for selvfølgelig vil der være prisstigninger
som følge af euroens indførelse, men hvorfor spørger man ikke om prisfald?

> http://retsundtagelse.dk/wiki/index.php/Prisstigninger

Der står ikke noget der, som ikke er behandlet andetsteds.