Tronfølgeloven og grundloven
Fra : Claus Tøndering

Dato : 06-10-08 06:52

Ifølge http://www.berlingske.dk/article/20081006/politik/810060368/
skal vi have folkeafstemning om tronfølgeloven den 7. juni næste år.

Det gør mig lidt forvirret, for Grundlovens §2 siger: "Kongemagten
nedarves til mænd og kvinder efter de i tronfølgeloven af 27. marts
1953 fastsatte regler." Betyder det ikke at en ændring af
tronfølgeloven kun kan få virkning hvis Grundlovens §2 samtidig ændres
så den refererer til den nye lov?

Og som jeg forstår Grundlovens §88, skal der udskrives folketingsvalg
inden folkeafstemning om en grundlovsændring. Men jeg har ikke hørt
eller læst om at statsministeren har tænkt sig at udskrive
folketingsvalg inden for de kommende måneder.

Så er det mig der har misforstået Grundloven, eller hvad?

(Formuleringen af §88 er i øvrigt lidt underlig, synes jeg. "Vedtager
folketinget et forslag til en ny grundlovsbestemmelse, og regeringen
vil fremme sagen, udskrives nyvalg til folketinget." Jamen, hvad hvis
regeringen ikke synes der er grund til at fremme sagen?)

--
Claus Tøndering

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-10-08 13:58

On 2008-10-06, Claus Tøndering <claus.tondering@gmail.com> wrote:
> [...]
> folketingsvalg inden for de kommende måneder.
>
> Så er det mig der har misforstået Grundloven, eller hvad?

Det blev vedtaget af folketinget inden seneste folketingsvalg.

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20051/lovforslag/L1/som_vedtaget.htm

/Sune

Fra : Claus Tøndering

Dato : 06-10-08 07:47

On Oct 6, 2:57 pm, Sune Vuorela <nos...@vuorela.dk> wrote:
> Det blev vedtaget af folketinget inden seneste folketingsvalg.
>
> http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20051/lovforslag/L1/som_v...

Det var jeg ikke klar over.

Tak for oplysningen.

--
Claus Tøndering

Fra : Svend

Dato : 07-10-08 08:45

"Claus Tøndering" <claus.tondering@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Burde de ikke give en mulighed for at stemme nej til kongehuset samtidig.

For hvordan forholder man sig ellers til spørgsmålet, hvis jeg ikke stemmer,
så stemmer jeg jo i princippet med flertallet eller giver blot udtryk for
jeg er ligegyldig eller ikke gider stemme.

Der bør vel altid være mulighed for at stemme "andet", så man af afstemning
kan se at villigheden til at stemme har været der, men at det ikke var
muligt udfra de opstillede stemmemuligheder.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-10-08 10:35

"Svend" <sven@jeghadernuspam.dk> wrote in message

> Burde de ikke give en mulighed for at stemme nej til kongehuset samtidig.

Der har tidligere været valg omkring nedsættelse af alderen for stemmeret.
Skulle man så også samtidig have stemt om demokratiet skulle nedlægges?

Ligeledes med afstemning om Euro eller ej. Skulle der også have været en
mulighed for udmeldelse af EU?

Fra : Svend

Dato : 07-10-08 11:30

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skulle man så også samtidig have stemt om demokratiet skulle nedlægges?
>
> Ligeledes med afstemning om Euro eller ej. Skulle der også have været en

OT. Hvis vi skal stemme igen og igen og igen hvergang vi stemmer nej til eu
traktater mv., hvorfor skal vi så ikke stemme igen hvis det bliver et ja ?

Det er vist fut.politik

Fra : alexbo

Dato : 07-10-08 13:34

"Svend" skrev

> OT. Hvis vi skal stemme igen og igen og igen hvergang vi stemmer nej til
> eu traktater mv., hvorfor skal vi så ikke stemme igen hvis det bliver et
> ja ?

Fordi der ønskes et ja.

Hvis din søn vil have en ny cykel så bliver han ved med at spørge indtil han
får et ja,
hvis han får et ja i første forsøg bliver han næppe ved til han får et nej.

Alle folkeafstemninger går ud på at få et ja, skulle det handle om at
afskaffe kongehuset vil spørgmålet blive stillet som "skal kongehuset
afskaffes".
man vil ikke spørge "skal vi beholde kongehuset", folketinget foreslår et
nej og vi vil forøvrigt blive ved med at spørge til vi får et nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 07-10-08 11:37

On 2008-10-07, Svend <sven@jeghadernuspam.dk> wrote:
> For hvordan forholder man sig ellers til spørgsmålet, hvis jeg ikke stemmer,
> så stemmer jeg jo i princippet med flertallet eller giver blot udtryk for
> jeg er ligegyldig eller ikke gider stemme.

I ligepræcis denne type afstemninger er "andet" lig med at stemme nej.
Der kræves at der er flertal og at mindst 40% af de stemmeberettigede
stemmer ja.

/Sune

Fra : Grev Dracula

Dato : 09-10-08 10:44

On Tue, 7 Oct 2008 10:37:19 +0000 (UTC), Sune Vuorela
<nospam@vuorela.dk> wrote:

>I ligepræcis denne type afstemninger er "andet" lig med at stemme nej.
>Der kræves at der er flertal og at mindst 40% af de stemmeberettigede
>stemmer ja.
>
>/Sune

Derfor er det, hvis man da ønsker et ja, tåbeligt at lægge en sådan
folkeafstemning samtidig med et EU-parlamentsvalg - som oven i købet
skal finde sted i juni måned - hvor en større og større del af
vælgerne erfaringsmæssigt ikke gider ulejliige sig hen til
stemmeurnerne.

Fra : alexbo

Dato : 07-10-08 13:26

"Svend" <sven@jeghadernuspam.dk> skrev

> [...]
> vil fremme sagen, udskrives nyvalg til folketinget." Jamen, hvad hvis
> regeringen ikke synes der er grund til at fremme sagen?)

Så venter man til det normale valg.

mvh
Alex Christensen