Fup og fiduser - Men er det reelt ulovligt~
Fra : -=JF=-

Dato : 05-10-08 17:42

Hej!

Jeg læste for mange år siden en artikel om nogle fupnumre som efter
sigende havde været ret givtige for fupmagerne.

En mand satte en annonce i aviserne med ordlyden:
Send 5$ og få et langt flot hår.
Når folk sendte penge, modtog de kort efter et brev, hvor der var
vedlagt ét enkelt langt hårstrå.
Folk havde rent faktisk fået hvad de havde betalt for.

En anden havde indrykket en annonce i aviserne med ordlyden:
Send 5$, og lær at spille harmonika som en professionel.
Dem der sendte penge modtog et brev hvori der stod: Tak for pengene - og
husk nu at lære at spille harmonika!

Vi er nok alle enige om at det er fup - men modsat er der vel ikke noget
reelt forkert i annoncerne.

Hvilken straf ville man man få hvis man udførte stuntet i dagens Danmark?

Mvh John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-08 18:07

-=JF=- skrev:

> Vi er nok alle enige om at det er fup - men modsat er der vel ikke noget
> reelt forkert i annoncerne.

Jo, der er tale om bevidst vildledning. Man kan straffes for
bedrageri for den slags numre.

Gruppens OSS indeholder et afsnit om bedrageri, fordi mange
fejlagtigt tror, at manglende levering af en vare eller
lignende er bedrageri. Det kan det være, men det er det
sjældent. I dette tilfælde er den nu god nok. Afsnittet
indeholder en tjekliste:

http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.4

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet

Fra : -=JF=-

Dato : 05-10-08 22:00

Kim Ludvigsen skrev:

> Jo, der er tale om bevidst vildledning. Man kan straffes for bedrageri
> for den slags numre.

Jovist er der tale om bevidst vildledning, og jeg kan godt se at disse
handler passer i checklisten - men (sat voldsomt på spidsen)så lover
hårsælgeren jo ikke for meget. Køber modtager jo et langt smukt hår.

På samme måde (og sat lige så meget på spidsen)har spillemanden jo netop
ikke sagt at *han* vil stå for undervisningen.

Ingen tvivl om at begge sælgere skulle i gabestok - men ret beset er det
et spørgsmål om at den smarte narrer den mindre smarte... Et scenarie
der ses i stort set enhver brugtbilshandel

Mvh John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-08 20:22

-=JF=- skrev:

> Jeg læste for mange år siden en artikel om nogle fupnumre som efter
> sigende havde været ret givtige for fupmagerne.

Det følgende er lovligt. Fyren blev frikendt ved en retssag.
Han havde sat en annonce i avisen med noget a la:

   Send mig 100 kr., og jeg skal fortælle dig hvordan
   du bliver rig.

Hvis man så sendte ham 100 kr., fik man et brev hvor der stod

   Gør som jeg.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-10-08 21:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>    du bliver rig.
>
> Hvis man så sendte ham 100 kr., fik man et brev hvor der stod

Hvilket land?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-08 23:58

Jon Bendtsen skrev:

> Hvilket land?

"Gør som jeg" er dansk, og det var manden også.
..
--
Bertel

Fra : -=JF=-

Dato : 05-10-08 22:01

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>    du bliver rig.
> Hvis man så sendte ham 100 kr., fik man et brev hvor der stod

Jamen, ret beset har man jo også fået det råd man har betalt for

Mvh John

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-10-08 23:03

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> vel ikke noget reelt forkert i annoncerne.
>
> Hvilken straf ville man man få hvis man udførte stuntet i

Før det blev almindeligt med scanning, DNA-analyser og
moderkageprøver m.v. fandt en smart mand ud af at tilbyde
gravide en forudsigelse med barnets køn. Man skulle blot
indsende et hår fra faderen og et fra moderen samt 100 kr., og
hvis forudsigelsen ikke holdt stik, ville man få pengene
tilbage.

Manden fik en masse breve. Han svarede dem alle ved at skrive
hhv. dreng og pige i brevene. Det vil sige at han havde godt
50 procents chance for at have ret. De øvrige 50 procent betød
altså en forkert forudsigelse, men her var ca. 25 procent af
forældrene så glade for deres nyfødte at de "glemte " pengene
og resten fik så pengene tilbage. Han tjente altså 75 procent
på den "forudsigelse".

Gad vide hvad der ville være sket i dag med sådan et nummer.
Han gjorde jo hvad han sagde: betalte pengene tilbage til dem
der var utilfredse?

Fra : -=JF=-

Dato : 07-10-08 23:30

Arne H. Wilstrup skrev:

> og resten fik så pengene tilbage. Han tjente altså 75 procent
> på den "forudsigelse".

Den mider lidt om den historie der var i medierne for vel et års tid siden.

I australien er det efter sigende ikke nemt at købe pornofilm pga. en
streng cencur.
Et firma indrykkede annoncer i alle Australiens mandeblade, og påstod at
de kunne skaffe enhver pornofilm man ville have.
Der var enhedspris for filmene, og man skulle blot sende et brev med en
liste over hvilke film man ønskede, og vedlægge en check på beløbet.

Noget tid efter fik samtlige kunder et brev retur fra firmaet, hvor man
beklagede dybt at man pga. den strenge cencur alligevel ikke kunne
skaffe filmene, og hvert brev var vedlagt en check på det fulde beløb
som kunden havde indbetalt.

Og hvor er så fidusen?

Firmaet havde indløst de modtagne checks, og tilbagebetalt på firmaets
egne checks... Stuntet bestod i at firmanavnet selvfølgelig var påtrykt
checken med store typer - og firmaet hed noget i stil med "Sodomi og
bøsseporno A/S"
Stort set ingen checks blev indløst )

Jeg kan ærligt talt ikke huske om firmaet blev straffet, eller om sagen
kun blev omtalt fordi det var en god historie

Mvh John