En nyudklækket nationaløkonom om bankkrise~
Fra : Lyrik

Dato : 06-10-08 22:00

Hun siger at renten ikke må hæves, tværtimod, hvis det skal hjælpe noget, så
skal bankerne fjerne renten på boliglån i en periode, siger hun.
Således vil folk være beskyttet imod tvangsauktion og tilbagebetale
hovedstolen uden renter. Bankerne får deres penge retur uden tab af andet
end renterne. Men resultatet er at krisen overvindes for nationen som
helhed.
Hun er overbevist om at det vil skade at hæve renten.
Sådan var ordene.

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Sten Schou

Dato : 06-10-08 22:20

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> helhed.
> Hun er overbevist om at det vil skade at hæve renten.

Der er helt sikkert mange løsninger at finde blandt økonomer.....synd hun er
anonym, hende du refererer til......

Hilsen Sten

Fra : Lyrik

Dato : 07-10-08 10:51

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i meddelelsen

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
>
> Der er helt sikkert mange løsninger at finde blandt økonomer.....synd hun
> er anonym, hende du refererer til......
>
> Hilsen Sten
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Olena Martynenko kandidat i statsvidenskab og i gang med magistergrad i
nationaløkonomi.

Happy now?

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 07-10-08 11:01

> [...]
> Olena Martynenko kandidat i statsvidenskab og i gang med magistergrad i

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lad mig tilføje-Lunds Universitet.

For øvrigt er det et internationalt universitet. Kina betaler for kineseres
deltagelse, men forventer at disse kandidater kan klare sig. Olena som selv
er fra Ukraine går sammen med 2 kinesere og en amerikaner.
Kineserne og amerikaneren klager sig. De synes det er for svært!-Jeg har
tiltro til Olena, hun er et geni! Det klogeste menneske jeg har mødt og
samtidig purung og ydmyg. Et tiltalende menneske.

Om sin kommentar til økonomien understreger hun at det er hendes opfattelse.
Hun er klar over at der er andre bud. Men for mit eget vedkommende har jeg
lyttende øren til det lige præcis hun siger. Hun er ufattelig intelligent og
begavet.

Hilsen
Jens

Fra : Sten Schou

Dato : 07-10-08 13:55

> [...]
> opfattelse. Hun er klar over at der er andre bud. Men for mit eget
> vedkommende har jeg lyttende øren til det lige præcis hun siger. Hun er

Jeg er ligeglad med din forelskelse.....

Hilsen Sten

Fra : Kim2000

Dato : 06-10-08 22:36

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helhed.
> Hun er overbevist om at det vil skade at hæve renten.

Os der sidder i et hus, som vi har købt for at bo i og ikke for at tjene
penge på, vil juble. Bare en skam det så bare er dit eget forslag, som du
åbenbart tror får mere vægt, hvis du siger det er en eller anden med en fin
uddannelse der siger det.

Fra : Jesper

Dato : 06-10-08 22:52

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> helhed.
> Hun er overbevist om at det vil skade at hæve renten.

Og hvem skal så betale bankens indlånsrente eller lån i andre banker???
FYI: Banker lever af at låne penge ud og opkræve renter.

Og mht til den nyupklækkede nationaløkonom, så er der vist noget der er
gået helt galt i hans beregninger...eller oppe i hans hoved.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Tony

Dato : 06-10-08 22:57

> [...]
> helhed.
> Hun er overbevist om at det vil skade at hæve renten.

Hører du stemmer, eller har du et link ?

Tony

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 00:17

Lyrik wrote:
> [...]
> nationen som helhed.
> Hun er overbevist om at det vil skade at hæve renten.

Hun er helt godnat.

Naturligvis "overvindes" krisen, uanset hvad, og hendes brøl er blot endnu
ét blandt mange papirtigres .Det bedste en bank kan gøre nu, er da at sætte
renten op - i øvrigt som man har kunne se mange banker gøre, ift forskellige
låntyper, sidste uge. At folk har forgældet sig med "afdragsfrie" lån eller
lån som følger renten, er godt nok ikke det danske samfunds problem. Det er
helt forudsigeligt, at folk ender i knibe - jeg advarede imod disse lån da
de kom frem, også her i dk.politik.

Vi er stadig langt fra 80'er niveau.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-10-08 00:41

In news:48ea9c60$0$90264$14726298@news.sunsite.dk -
David Konrad skrev

> [...]
> det danske samfunds problem. Det er helt forudsigeligt, at folk ender
> i knibe - jeg advarede imod disse lån da de kom frem, også her i

Kommer i tanke om disse ord, fra 2006.

Hilsen fra farmand...

"Folk har ret til at blive velhavende, men de har også ret til at gå konkurs,
og de skal ikke komme løbende til far hvis renten stiger."
Bendt Bendtsen, økonomi- og erhvervsminister, i Berlingske Tidende.
http://www.el-bolig.dk/files/dokumenter/maeglernyt_01_2006.pdf

Jan Rasmussen

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 01:07

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> konkurs, og de skal ikke komme løbende til far hvis renten stiger."
> Bendt Bendtsen, økonomi- og erhvervsminister, i Berlingske Tidende.

Den var god. Bendt Bendtsen sagde også "Alle problemer hos unge mennesker
kan føres tilbage til deres forældre og den opdragelse de har givet deres
børn". Så blev hans egen søn knaldet med 4 kilo amfetamin i fryseren, og han
måtte krybe til korset.

Men han tog det som en mand, Bendt Bendtsen - det vil jeg ALTID respektere
ham for!!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-10-08 02:03

In news:48eaa82f$0$90270$14726298@news.sunsite.dk -
David Konrad skrev

> [...]
> har givet deres børn". Så blev hans egen søn knaldet med 4 kilo
> amfetamin i fryseren, og han måtte krybe til korset.

Når ja, host !

Sidder og roder med en TDC webdisk, hvor jeg har uploaded
et klip fra Boom to Bust som handler om konsekvenserne ved krakket i 1929.
http://webdisk.tdconline.dk/index.php?m=c9ae77e8&a=7d397569&r=388752004&share=LNK799048eab1d8c0a79

Så åbnede marked i Asien med -434
http://www.bloomberg.com

Jan Rasmussen

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-08 09:54

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Sidder og roder med en TDC webdisk, hvor jeg har uploaded
> et klip fra Boom to Bust som handler om konsekvenserne ved krakket i 1929.

Ja, det må være "golden days" for dig nu.

Mvh
Martin

Fra : Sten Schou

Dato : 07-10-08 13:56

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i meddelelsen

> Så åbnede marked i Asien med -434
> http://www.bloomberg.com

Selv olien falder............

Hilsen Sten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-10-08 14:12

In news:48eb5c80$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk -
Sten Schou skrev
> "Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i meddelelsen

> Selv olien falder............

Jeps, og det gør indholdet af de danske oliefelter også.

http://ing.dk/artikel/84238

Danske oliefelter tørrer ud i rekordtempo
De første syv måneder af 2007 er den danske olieproduktion faldet med 9,7 procent i forhold til året
før. Det er et historisk højt tal, som skyldes, at vi så småt er ved at pumpe de danske felter
tørre.

De dyre oliedråber strømmer i stadig tyndere strømme fra de danske oliefelter.

Foreløbige tal for den danske olieproduktionen i 2007 viser et markant fald i produktionen i forhold
til 2006 - hele 9,7 procent. Kun knap 18 millioner kubikmeter bliver der pumpet op i 2007 - hvis
tendensen fortsætter - og det er én million kubikmeter mindre, end Energistyrelsen selv forventede i
en prognose fra i sommer.

Dermed er olieproduktionen fra de danske felter faldet med 20 procent siden 2004, som var rekord-år
med 22,6 millioner kubikmeter.

I Energistyrelsen kalder Jan H. Andersen faldet »naturligt«, fordi der ikke er etableret nye
produktionsanlæg eller bygget ud på de eksisterende:

» På de eksisterende danske felter har vi passeret halvvejsmærket: Vi har altså pumpet mere op af
felterne, end der er tilbage. Så hvis vi ikke finder nye felter eller udvikler ny teknologi, så
fortsætter faldet i produktionen,« siger han.

Jan H. Andersen vil ikke vurdere, hvad det betyder for opgørelsen over de samlede reserver i
Nordsøen. Han venter på, at Energistyrelsen snart kommer med den officielle opdatering af sommerens
prognose.

I 2006 var faldet i olieproduktionen også på ni procent, men da skyldtes en fjerdedel af nedgangen
en nedlukning af et felt på grund af vedligeholdelse. Der har ikke i 2007 været tilsvarende særlige
omstændigheder omkring produktionen.

Jan Rasmussen

Fra : Sten Schou

Dato : 07-10-08 14:17

> [...]
> en fjerdedel af nedgangen en nedlukning af et felt på grund af
> vedligeholdelse. Der har ikke i 2007 været tilsvarende særlige

Jeg vidste godt jeg ramte din kæphest. Trods dine dommedagsprofetier falder
olien nu alligevel......

Hilsen Sten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-10-08 08:05

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
> [...]
> helhed.
> Hun er overbevist om at det vil skade at hæve renten.

Jeg er enig i, at det vil skade at hæve renten, og ideen med rentefri lån er
da interessant. Men jeg tvivler dog lidt på, at det samlet set vil være en
god forretning for bankerne.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-08 10:30

Christian R. Larsen skrev den 07-10-2008 09:04:
> .... vil være en
> god forretning for bankerne.

men bankerne vil gerne have skatteyderne til at betale de dårlige
forretninger, når regningen er over 35 milliarder. tsk tsk tsk tsk

sådan vil jeg sgu også gerne køre en forretning....det er min risiko til
et eller andet niveau....og hvis risikoen undervurderes, så sende
regningen til skatteyderne.

De selvsamme skatteydere skal i rollen som bankkunder nu betale den
famøse fond op til 35 milliarder.

Det er sgu da hvad man kalder risikoafdækning som bankerne gerne vil
have det, vel og mærke godt hjulpet af politikerne.....når det går godt
putter bankerne penge i egen lomme....går det skidt, så får man andre
til at betale.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : Lyrik

Dato : 07-10-08 11:21

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> er da interessant. Men jeg tvivler dog lidt på, at det samlet set vil være
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tja en god forretning kan være at bruge profit til at konsolidere sig og
beholde kundekartoteket intakt. Samt at overleve i den nuværende skikkelse
og øge sin "bevaringsværdighed" i samfundets øjne.

Hilsen
Jens

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-10-08 12:42

In news:48eb09ff$0$90262$14726298@news.sunsite.dk -
Christian R. Larsen skrev
> [...]
> lån er da interessant. Men jeg tvivler dog lidt på, at det samlet set
> vil være en god forretning for bankerne.

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/142133/
Nationalbanken kan presses til at hæve renten.

Investorerne flygter fra verdens små valutaer – også den danske krone. Det kan få Nationalbanken til
at gå enegang med højere rente, vurderer Sydbank.

Den danske krone befinder sig lige nu på det svageste niveau over for euroen siden maj.

Nationalbankdirektør Nils Bernstein vil formentligt ikke se passivt til svækkelsen, men gribe ind
med støtteopkøb og – muligvis – en renteforhøjelse, vurderer cheføkonom i Sydbank Jacob Graven.

Investorer flygter

Finanskrisen får investorerne til at flytte deres penge til de allersikreste aktiver. Som en af
verdens små valutaer kommer den ellers solide danske krone ikke med i den kategori.

I foråret, da kronen også var under pres, greb Nationalbanken håndfast ind med støtteopkøb for 20
mia. kr. og en selvstændig renteforhøjelse på 10 basispoint. Under normale omstændigheder er den
danske rente låst til ECB-renten.

"Alternativt kan Danmarks Nationalbank vælge at afvente en rentenedsættelse fra ECB, og så øge
rentespændet ved at sænke renten mindre end ECB. Som følge af den udbredte finansielle uro kan en
evt. udvidelse af rentespændet blive større end de 10 bp renten blev hævet med i maj," skriver Jacob
Graven.

Troværdig pengepolitik

At investorerne flygter fra den danske krone er ikke udtryk for at landets økonomi er omgærdet af
stor usikkerhed.

"Set i forhold til tidligere perioder med finansiel uro for 10-15 år siden er presset mod DKK
beskedent. Det skal utvivlsomt ses i lyset af den store troværdighed omkring den danske
fastkurspolitik" lyder det fra Jacob Graven.

Jan Rasmussen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-10-08 12:46

"Jan Rasmussen" <1@1.1> wrote in message
> Investorerne flygter fra verdens små valutaer - også den danske krone. Det
> kan få Nationalbanken til at gå enegang med højere rente, vurderer
> Sydbank.

Ja, det er logik for perlehøns. Men inden vi får set os om, vil
Junibevægelsen og Dansk Folkeparti vel være med i euroen alligevel.

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 13:06

Christian R. Larsen wrote:
> "Jan Rasmussen" <1@1.1> wrote in message
>
> Ja, det er logik for perlehøns. Men inden vi får set os om, vil
> Junibevægelsen og Dansk Folkeparti vel være med i euroen alligevel.

Inden vi ser os om, kan euroen være krakket. Situationen er atter et bevis,
næsten prototypeeksemplet, på, at vi står bedre uden euro, og at vi kunne
handle da vi havde behov for det, hvorimod Euroland ikke kan - og selv hvis
Euroland kunne have handlet, ville de da ikke hjælpe Danmark ift danske
behov - de kan end ikke hjælpe sig selv.

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 13:15

David Konrad wrote:

> [...]
> kan - og selv hvis Euroland kunne have handlet, ville de da ikke
> hjælpe Danmark ift danske behov - de kan end ikke hjælpe sig selv.

Udover naturligvis det faktum, at hjælpepakkerne under alle omstændigheder
er ren idioti.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-10-08 13:28

In news:48eb50c5$0$90268$14726298@news.sunsite.dk -
David Konrad skrev

> [...]
> kan - og selv hvis Euroland kunne have handlet, ville de da ikke
> hjælpe Danmark ift danske behov - de kan end ikke hjælpe sig selv.

Jeg tror ikke på at Euroen kommer til at lide samme skæbne som
Dollaren og de valutaer der stå uden for Euro samarbejdet.

Jeg tror at Euroen bliver verdens foretrukne reserve valuta, her er et lille udpluk.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=10000103&sid=aO.Rl7JwFWy8&refer=news_index
Bill Gates, whose net worth of $46.6 billion makes him the world's richest person, is betting
against the U.S. dollar.
``I'm short the dollar,'' Gates, chairman of Microsoft Corp., told Charlie Rose in an interview late
yesterday at the World Economic Forum in Davos, Switzerland. ``The ol' dollar, it's gonna go down.''

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/1746535.stm
the euro has received a boost from news that China could be buying more euros to reduce its reliance
on the dollar.
"China has always thought the euro important," said the Chinese finance minister, Xiang Huaicheng,
"and thinks that it will some day be on an equal footing with the US dollar."

http://www.reuters.com/article/oilRpt/idUSBLA02024820080430
TEHRAN, April 30 (Reuters) - Iran, the world's fourth-largest oil producer, is conducting all its
crude trading in euro and yen, instead of the U.S. dollar, an Iranian official was quoted as saying
on Wednesday.

http://www.globalpolicy.org/socecon/crisis/2003/1010oilpriceeuro.htm
Putin: Why Not Price Oil in Euros?
President Vladimir Putin said Thursday Russia could switch its trade in oil from dollars to euros, a
move that could have far-reaching repercussions for the global balance of power -- potentially
hurting the U.S. dollar and economy and providing a massive boost to the euro zone.

Jan Rasmussen

Fra : Lyrik

Dato : 07-10-08 13:40

> [...]
> Dollaren og de valutaer der stå uden for Euro samarbejdet.
>
> Jeg tror at Euroen bliver verdens foretrukne reserve valuta, her er et
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dollaren er steget til 5,47. Den er steget hver dag i hele valutakrisen. I
dag steg den med 7,81!
18/7 var den nede i nærheden af 4,65!

Hvem kan forklare det?

Hilsen
Jens

Fra : Sten Schou

Dato : 07-10-08 13:59

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Dollaren er steget til 5,47. Den er steget hver dag i hele valutakrisen. I

Hvilken valutakrise taler du om?

Hilsen Sten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-10-08 14:05

In news:gcflat$620$1@newsbin.cybercity.dk -
Lyrik skrev
> "Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Dollaren er steget til 5,47. Den er steget hver dag i hele
> [...]

Men kan jo starte med at fjerne de indikatore der viser virkeligheden.

http://articles.moneycentral.msn.com/Investing/JubaksJournal/FedKillsAKeyInflationGauge.aspx
The U.S. Federal Reserve made big news at the end of March. And almost nobody noticed.
Here's the headline you didn't see: Fed kills M3, decides money supply doesn't count.

http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply
M3: "This is the broadest measure of money commonly used and is
used by economists to estimate the entire supply of money within an economy."

M3 Money Stock - som det så ud før 'The Feds' killed it.
http://www.financialsense.com/editorials/saxena/2006/images/0329.h1.gif

Der er så opstået websider som nedenstående, der må regne baglens,
for at kende de rigtige tal, som de så tilbyder som en service.
http://www.shadowstats.com/

Jeg siger ikke at det er hele årsagen, men kunne være medvirkene.

Jan Rasmussen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-10-08 14:36

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
> Dollaren er steget til 5,47. Den er steget hver dag i hele valutakrisen. I
> [...]

Det kan de fleste, der ved noget om emnet.

Dollaren har været utrolig svag i lang tid, fordi krisen er startet i USA,
og først nu er begyndt at brede sig til resten af verden. Så nu da den
efterhånden også er nået euroområdet, retter dollarkursen målet i euro sig
naturligt nok op igen.

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 14:49

Christian R. Larsen wrote:

> Det kan de fleste, der ved noget om emnet.

Så ved du med dine egne ord selv ikke meget om emnet.

> [...]
> USA, og først nu er begyndt at brede sig til resten af verden. Så nu
> da den efterhånden også er nået euroområdet, retter dollarkursen

Hvorfor falder dollaren ift Yuan, så? Hvorfor falder dollar ift rubel?
Rublen har vist aldrig været mere værd, end nu - i hele verdenshistorien,
det samme gælder euro ift dollar.

Du kan godt kaste din økonomiske udenadslære til højre, akkurat som i
eurodebatten. Økonomi er ikke en eksakt videnskab - økonomi handler om hvad
folk tror på, selv helt ud i de støvede teoretiske vismands-gange, eller ift
eksperter der får nobelpriser i økonomi, findes der ingen manual, og der er
ingen facitliste.

Jeg ved godt du meget gerne vil tro det, og du prøver at overbevise andre om
det, men du kan jo igen se - for 117 gang - at det ikke er tilfældet.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 07:40

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> Hvorfor falder dollaren ift Yuan, så?

Nu kan jeg ikke redegøre for forholdet mellem samtlige valutaer i verden, da
det vil kræve meget dyb indsigt i de enkelte landes økonomiske forhold.

Men jeg vil gætte på tre årsager. Den ene er, at krisen er slået kraftigere
igennem i USA end i Kina. Den anden er, at hjælpepakken i USA alt andet lige
vil påvirke dollarkursen i negativ retning. Den tredje er, at en meget stor
del af de amerikanske lån er optaget i netop Kina. I en tid, hvor renten
stiger, vil det alt andet lige være til fordel for debitorsiden.

> Hvorfor falder dollar ift rubel?

Olie?

Jeg har svært ved at se, hvor du vil hen med, at udviklingen er anderledes i
forhold til to andre valutaer. Det er da ikke just noget stærkt argument
imod den argumentation, jeg fremsatte før, og som i øvrigt er fremsat af
andre før mig.

> Du kan godt kaste din økonomiske udenadslære til højre, akkurat som i
> eurodebatten.

Hvad går det galt for dig?

Fra : David Konrad

Dato : 09-10-08 20:29

Christian R. Larsen wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> Nu kan jeg ikke redegøre for forholdet mellem samtlige valutaer i
> verden, da det vil kræve meget dyb indsigt i de enkelte landes
> økonomiske forhold.

Well, det var også mere retorisk ment. Det er der vist ingen der forventer
af dig.

> Men jeg vil gætte på tre årsager. Den ene er, at krisen er slået
> kraftigere igennem i USA end i Kina.

Ja, fordi USA jo er krisens ophav. Der hvor det i givet fald slår igennem,
ift Kina, er jo hvor eksporten til USA stagnerer eller bliver mindre. Jeg
har været inde på dette med TL, der mener at kan læse en hel masse ud af
Shanghai-børsens fald, men hvis resultatet på trods af faldet er en
stigning, set ift det sidste år, ser det ret væsentligt anderledes ud for en
investor, end hos en investor f.eks på de amerikanske børser. At tabe en
kortvarigt opnået gevinst er i mine øjne mindre slemt end at tabe hele
forudsætningen for sin investering.

> Den anden er, at hjælpepakken i
> USA alt andet lige vil påvirke dollarkursen i negativ retning.

Dollarkursen har været i "frit fald", forstå mig ret, i de sidste 5 år. Den
kommer aldrig tilbage. Det er ikke et midlertidigt fald, eller en udjævning,
men ganske enkelt en ny virkelighed, vi snart går ind i.

>Den
> tredje er, at en meget stor del af de amerikanske lån er optaget i
> netop Kina.

Det er delvis korrekt, forstået på den måde, at det du opfatter som "lån"
vil jeg kalde opkøb og geografisk forandring af hvor værdierne og
ejerskaberne er placeret.

>I en tid, hvor renten stiger, vil det alt andet lige være
> til fordel for debitorsiden.

Ja, ift teorien. Alle disse økonomiske terminologier er fine, men bedst
egnede til en studiekreds. Forstå mig ret - det er ikke en kritik. Det som
er centralt, er, hvad sker der, hvorfor sker det, og hvordan ser det ud, når
krisen letter.

> Olie?

Nej - helt sikkert ikke. Olie - eller snarere prisen på en tønde olie - er
det, der giver olieproducerende lande mange penge at investere med, men det
forklarer hverken krisen eller dollarens fald. Især ikke når dollar indtil
nu, det er det nok ikke om 5 år, er den valuta man regner oliens "kurs" ud
i.

> Jeg har svært ved at se, hvor du vil hen med, at udviklingen er
> anderledes i forhold til to andre valutaer.

Fordi dollarens fald og faldet i værdien af amerikanske aktier - og dermed
de amerikanske banker og virksomheders kraklignende tilstande ikke er
symptomet, det er årsagen. Det er heller ikke "subprime"-lånene, der er
årsagen, de er også kun et symptom. Vi er vidne til en global omfordeling af
værdier, ikke en finanskrise eller børskrak ala 1929, hvor folk sælger deres
$100.000.000 værdier for en pistol, til at begå selvmord med, hvis de ikke
kastede sig udfra en skyskraber, og det har intet med syge kapitalistiske
systemer eller andet at gøre - det har jo skabt vækst og rigdom, i
modsætning til hvad Frank Aaen eksempelvis giver udtryk for, men fordi USA
meget usundt har jongleret med gigantiske underskud, som de samtidig i
ringere og ringere grad, kunne slippe afsted med, fordi de også meget
naturstridigt var verdens økonomiske supermagt #1. Det har vi set i snart 15
år, og nu knækker filmen altså, og dem der så er bundet op på dette
lånecirkus, ryger med i faldet. Det er det vi ser.

>Det er da ikke just noget
> stærkt argument imod den argumentation, jeg fremsatte før, og som i
> øvrigt er fremsat af andre før mig.

Helt ærligt. Jeg ønsker faktisk ikke at kaste mig op til økonomisk ekspert.
Jeg tror ikke der findes en enkelt økonomisk model der er "sand", her taler
vi for alvor om relativisme og "tankens kraft", eg hvad tror og håber man
på - hvad forventer man. Blot det at Fogh blev valgt, skabte optimisme og
vækst i sig selv, og vi ser det samme i f.eks Polen, med den nuværende unge
dynamiske leder, ift de underlige tilbageskuende tvillingebrødre. Økonomi er
som astrologi, uden sammenligning i øvrigt - du kan tolke alt ud af
situationen, og fremtiden afhænger af den samlede sum af folks
forventninger. Udviklingen bliver enten positiv eller negativ, ift hvad folk
tror på - ikke ift en streng videnskabelig forudsigelig kalkule. Se blot det
fortsatte fald i ledigheden, vi så indtil sidste måned - helt urealistisk
ift alle forudsigelser og almindelig økonomisk tænkning, men alligevel skete
det. Men det gør ikke økonomi til en pseudovidenskab på linie med f.eks
fjernhealing, økonomi ER en videnskab - der er bare ikke noget facit.

Jeg siger blot det indlysende, jeg skrev i denne gruppe allerede for 5 år
siden eller længere siden, ville ske. Men det er naturligvis forfærdeligt
alligevel, og synd for de mennesker der lider nød og inkasserer store tab, i
disse dage.

> Hvad går det galt for dig?

Ved det ikke helt Måske keder jeg mig, efter firmaet gik konkurs, det er
nok det .-( Overvejer Ritalin.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-10-08 08:56

> Ja, fordi USA jo er krisens ophav.

Jeg tror ikke, jeg vil begynde at udpege krisens ophav al den stund, at det
næppe lader sig afgøre.

> Dollarkursen har været i "frit fald", forstå mig ret, i de sidste 5 år.
> Den kommer aldrig tilbage.

"Aldrig" er et svært ord i økonomi.

> Det er delvis korrekt, forstået på den måde, at det du opfatter som "lån"
> vil jeg kalde opkøb og geografisk forandring af hvor værdierne og
> ejerskaberne er placeret

Det, jeg kalder lån, er lån. Og intet andet.
..

> [...]
> er centralt, er, hvad sker der, hvorfor sker det, og hvordan ser det ud,

Det er noget sludder.

> [...]
> det forklarer hverken krisen eller dollarens fald. Især ikke når dollar
> indtil nu, det er det nok ikke om 5 år, er den valuta man regner oliens

Prøv at forklare mig, hvorfor Ruslands olie ikke efter din opfattelse ikke
er med til at styrke rubelen over for dollar.

> [...]
> snart 15 år, og nu knækker filmen altså, og dem der så er bundet op på
> dette lånecirkus, ryger med i faldet. Det er det vi ser.

Jeg synes ikke just, du svarer på mit spørgsmål, som mest handler om simpel
logik.

Fra : David Konrad

Dato : 10-10-08 13:36

Christian R. Larsen wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke, jeg vil begynde at udpege krisens ophav al den stund,
> at det næppe lader sig afgøre.

Det er du så uenig med overvismanden i, f.eks.

(...)

> Det er noget sludder.

Kære CRL, hvis der er en "facitliste" og det hele er så åbenbart, og alle
disse økonomiske teminologier gav eller udgjorde en forskel, så er der
virkelig nogen der skal have deres skolepenge fra universitetet tilbage.
Hvordan kan så mange tage fejl, på samme tid?

> Prøv at forklare mig, hvorfor Ruslands olie ikke efter din opfattelse
> ikke er med til at styrke rubelen over for dollar.

Pæresimpelt. Fordi olie betales i dollar, og ikke rubler - det er ikke mere
end 15 år siden russerne måtte få hjælp til en galoperende inflation, og
devaluerede rublen, også selvom de havde lige så meget olie som de har i
dag.

> Jeg synes ikke just, du svarer på mit spørgsmål, som mest handler om
> simpel logik.

At du ikke synes det, er jo ikke ensbetydende med at du har ret. Jeg svarer
i det mindste - det gør du meget sjældent, selvom du reflekterer på indlæg,
svarer du stort set aldrig. Se blot dette indlæg og forrige - du cykler mere
rundt i en tom forventning om at fange folk på det forkerte ben, i stedet
for redegøre for hvad DU mener er rigtigt. Dvs du svarer da slet ikke på
noget som helst. Det bedste jeg har fået, er "det kan ingen vide".

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-10-08 16:16

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i
meddelelsen news:48ef0a9b$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg synes ikke just, du svarer på mit spørgsmål, som mest
> handler om simpel logik.

Det gør han skam sjældent for simpel logik er ikke hans stærke
side.

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 14:39

Lyrik wrote:

> Dollaren er steget til 5,47. Den er steget hver dag i hele
> valutakrisen. I dag steg den med 7,81!
> 18/7 var den nede i nærheden af 4,65!
>
> Hvem kan forklare det?

Fordi de amerikanske og europæiske centralbanker køber op af dollar. Det gør
de, ikke blot fordi de skal eller kan, det handler om at pleje kurser - det
ville også være dårligt for euroland, hvis dollaren faldt til f.eks 3 kr,
det ville jo udhule værdien af eksporten til USA voldsomt, i et i forvejen
faldende marked - og det er slet ikke unormalt, men sker altid, hver dag,
året rundt, om der ude i "virkeligheden" er udråbt finanskrise eller ej, at
centralbankerne jonglerer rundt med enorme milliardbeløb, der har til
hensigt at pleje kursen på deres valuta.

Mange ser disse hjælpepakker som noget helt ekstraordinært, men i
virkeligheden sker det hver uge, og sådan har det altid været, at
centralbankerne går ind og køber eller sælger valuta, for at pleje kursen.

Så forklaringen er, at det vel præcis er beviset på, at der netop ikke er
"finanskrise".

Fra : Jesper

Dato : 07-10-08 15:03

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Dollaren er steget til 5,47. Den er steget hver dag i hele valutakrisen. I

Renteforhøjelse i USA, det betyder det bliver en bedre forretning at
købe amerikanske obligationer, til hvilket formål der skal bruges
dollars og så stiger dollaren.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-10-08 15:17

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Dollaren er steget til 5,47. Den er steget hver dag i hele valutakrisen. I

Ingen kan forklare om banker der er om TILLID

Smittende optimisme var den arv som Mao efterlod til kineserbanker i 1976 så
landets eksport kom ind i gode cirkler
Det er hvad vi mangler p.t.

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 14:29

Jan Rasmussen wrote:

> Jeg tror ikke på at Euroen kommer til at lide samme skæbne som
> Dollaren og de valutaer der stå uden for Euro samarbejdet.

Euroen dør naturligvis ikke, og den falder naturligvis slet heller ikke i
reel værdi, ift andre signifikante valutaer, tværtimod. Det gør kronen
heller ikke, eller pundet, for den sags skyld.

Det jeg skrev var en direkte pointe til CRL, der jo hårdt og blindt går ind
for euro, uden at hans argumentkavalkade én eneste gang har vist sig at
holde stik. Selv ikke det ringeste skræmmeargument har jo vist sig at have
gang på jorden. Det ville virkelig være et godt argument, nu, når krisen i
nogles øjne kradser, hvis der var noget om snakken, hviis man så eurolandene
kunne stå samlet, og Danmark stod magtesløs, men nej. I stedet har Danmark
nu muligheden for selv at kunne gøre noget, NETOP FORDI vi står uden for
euroen!! Og euroland kan, eller vil, åbenbart ikke. Så meget for fordele ved
at være med i euro.

> Jeg tror at Euroen bliver verdens foretrukne reserve valuta, her er
> et lille udpluk.

Netop! 110% enig, mere enc det tror!!! Det er hele min store forkromede
pointe, jeg har dundret for det de sidste uger, måneder og år.Det er "The
Day after Tomorrow" - når stormen har lagt sig, er dollaren ikke længere
verdensvaluta, og den amerikanske økonomi er tilbage i det naturlige leje,
den var i, før anden verdenskrig. Sig det til Liljeberg og de øvrige
tvivlere, som gennem de sidste 10 år har opkastet sig til økonomiske
eksperter. Allerede for 5 år siden blev euroen det foretrukne investerings
og opsparingsmål for de russiske mangemilliardærer. Ikke dollar, og er det
vist også nu for kineserne - dollaren var også inden krisen alt for ustabil
og flydende. Verdens største økonomi, EU, og den faste euro, er for en
investor langt mere attraktiv, og sådan har det været i mange år
efterhånden. Kun hvis man har lånt penge i USA, eller genbelånt i USA, kan
der komme problemer.

Det er dollaren, USA's usunde stærkt oppumpede økonomi og dem, der har
investeret i USA der har problemer nu - ikke euroland, Danmark (kroneland,
skandinavien) eller andre, hvis værdier IKKE er bundet op på amerikanske
værdier, går fri, fraset tabet på børserne - men her er verden jo næsten
ens, fra Vladivostok til Peking. Kun islændingne er i selvforskyldte
problemer, men det forudså vi jo, for flere år siden, og så nogle belgiere
der har levet usundt med Fortis-banken.

Ellers er det faktisk til at overse, fraset faldet på børserne, pga
lemminge-effekten. Men til det er der kun at sige, at dem der har likvider
nu er ved at overtage den halve verden, nu hvor børserne er i bund. Hvem har
likvider? Araberne og kineserne og inderne og europæerne og sydamerikanerne.
Alle dem, hvis værdier ikke er bundet op på amerikanske interesser. Vi er
ikke vidne til en finanskrise, vi er vidne til en sund og naturlig
omfordeling af værdier, en forventelig omfordeling, som blot i de forrige år
er blevet udsat med en stakket frist, pga boligboblen, der kunstigt i nogle
år holdt kreditorerne og den historiske nødvendighed stangen, og derfor når
boblen brister, virker så pludselig og stærkt. Disse hjælpepakker - inkl den
danske og amerikanske - er reelt at kaste gode penge efter dårlige. Som
skrevet i mange indlæg efterhånden.

Det er The World after Tomorrow, og så kan det da godt være, det først går
op får "eksperterne" om 2-3-4-5-6 år, når de i bakspejlet skal skrive bøger
om det store 2008 krak.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-10-08 14:38

> Euroen dør naturligvis ikke, og den falder naturligvis slet heller ikke i
> reel værdi, ift andre signifikante valutaer, tværtimod. Det gør kronen
> heller ikke, eller pundet, for den sags skyld.

Som Jan så rigtigt skrev, så er de små valutaer faktisk pressede lige nu.

> Det jeg skrev var en direkte pointe til CRL, der jo hårdt og blindt går
> ind for euro, uden at hans argumentkavalkade én eneste gang har vist sig
> at holde stik.

Det er ganske enkelt lodret løgn. Jeg kan ikke komme i tanke om ét eneste af
de argumenter, jeg har fremført, som ikke har holdt stik. Kan du nævne mig
bare ét, vil jeg være imponeret.

> Selv ikke det ringeste skræmmeargument har jo vist sig at have gang på
> jorden.

Hvilke skræmmeargumenter har jeg fremført???

> [...]
> muligheden for selv at kunne gøre noget, NETOP FORDI vi står uden for
> euroen!! Og euroland kan, eller vil, åbenbart ikke. Så meget for fordele

Den slags plidderpladder viser egentlig mest af alt, at du ikke har hørt
efter.

Hvad er det, Danmark skal gøre på egen hånd? Hæve renten lidt ekstra for at
sikre os, at kronen ikke taber kurs i forhold til euroen?

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 15:16

Christian R. Larsen wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
>
> Som Jan så rigtigt skrev, så er de små valutaer faktisk pressede lige
> nu.

Naturligvis er de det, men det er jo ikke noget nyt - det er de altid. En
dansk krone vil altid være mere sårbar ift valutaudsving ift en f.eks euro.
Men det rådes der bod for. Som altid. Situationen er ikke ny, kursplejen af
krone er som for 1 år siden.

> Det er ganske enkelt lodret løgn. Jeg kan ikke komme i tanke om ét
> eneste af de argumenter, jeg har fremført, som ikke har holdt stik.
> Kan du nævne mig bare ét, vil jeg være imponeret.

Jeg vil blive mere imponeret hvis du kan nævne ét af dine argumenter der
holdt stik. Bare ét. Det var dig der klogede den med økonomisk
fremtidsvisdom, ikke mig - du endte faktisk med at overbevise mig dengang.
Heldigt jeg overarbejdede så jeg ikke nåede ned at stemme ja. Men jeg kan se
i bakspejlet, ikke ift den nuværende situation, men generelt, at ikke ét
eneste af dine argumenter holdt vand.

> Hvilke skræmmeargumenter har jeg fremført???

Jeg synes sådan set ikke det er min opgave, at genfortælle ting du har
skrevet 1.000 gange, som argumenter for noget du har agiteret for som en
slags naturlov. F.eks mente du at handlen med udlandet ville stagnere og
under alle omstændigheder blive dyrere, kronen ville blive mindre værd, vi
ville få hårde eksportvilkår, arbejdsløsheden ville stige endnu mere,
fødevarer ville blive endnu dyrere, vi ville bruge urealistiske summer på
valutakonvertering, at Danmark ikke selv ville kunne beslutte sin
fianspolitik, at vi ville stå dårligt fordi vi ikke selv kunne beslutte
finanspolitikken osv osv . Hvis du gerne vil gå i detaljer, skal jeg da
gerne google-fremsøge dine utallige indlæg og argumenter fra dengang, og
vise hvordan hver og én af dem ikke har holdt stik.

> Den slags plidderpladder viser egentlig mest af alt, at du ikke har
> hørt efter.

Sikkert. Jeg er nået udover stadiet hvor du kan gøre mig flov over ikke at
have en økonomisk uddannelse.

> Hvad er det, Danmark skal gøre på egen hånd? Hæve renten lidt ekstra
> for at sikre os, at kronen ikke taber kurs i forhold til euroen?

Nej. Danmark skal faktisk ikke gøre noget som helst. "Krisen" bliver løst af
sig selv. Vi skal følge euroen som hidtil. Jeg synes det er OK at spænde et
sikkerhedsnet ud, med de 35 mia, som regeringen har taget initiativ til, men
det er ikke strengt nødvendigt, og det er i min regnebog i strid med al
konventionel økononomisk tænkning, at gøre det. Fint nok man vil undgå at
"slangens hoved" rammes, men det er der jo heller ikke streng risiko for. Et
par banker er døde, fordi de havde en usund adfærd, og regeringen har jo
allerede lagt op til at de ansvarlige skal retsforfølges - men i tilfældet
Roskilde bank mente jeg allerede for 2 år siden man burde gøre det, så det
kan vel dårligt skade - ellers er der ikke meget nyt under solen. Husk at
aviserne skal sælges, og TV2-NEWS have tophistorier. Din spegepølse nede fra
Netto er vist ikke blevet markant dyrere, og du behøver oven i købet ikke
stå i kø, og dit arbejde og din pension er sikret til du dør.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 08:05

> Naturligvis er de det, men det er jo ikke noget nyt - det er de altid.

Nej. Tag et kig på kurven for krone/euro kursen hvis du vil se fakta, der
modbeviser den teori.

> En dansk krone vil altid være mere sårbar ift valutaudsving ift en f.eks
> euro.

Det er det rene vrøvl. En valutakurs er ikke knyttet til én valuta men er et
udtryk for omvekslingsforholdet mellem to, så alene af den grund kan man
ikke sige det, du siger her.

> Jeg vil blive mere imponeret hvis du kan nævne ét af dine argumenter der
> holdt stik. Bare ét.

Du kan se stribevis her:
www.crlarsen.dk

> [...]
> nuværende situation, men generelt, at ikke ét eneste af dine argumenter

Hvornår kommer det et eksempel på en forudsigelse fra min side, som ikke har
holdt stik?

> Jeg synes sådan set ikke det er min opgave, at genfortælle ting du har
> skrevet 1.000 gange, som argumenter for noget du har agiteret for som en
> slags naturlov. F.eks mente du at handlen med udlandet ville stagnere

Hvor har jeg skrevet det?

Du kan som sagt finde mine væsentligste udsagn om euroen her:
www.crlarsen.dk. Så go ahead.

> og under alle omstændigheder blive dyrere, kronen ville blive mindre værd,

Hvor har jeg skrevet det?

Som det måske er dig bekendt, fører vi fastkurspolitik, så hvorfor skulle
jeg mene, at kronen blev mindre værd af at stå uden for euroen? Det giver da
ingen som helst mening, og selvfølgelig har jeg aldrig påstået noget sådant.

> [...]
> valutakonvertering, at Danmark ikke selv ville kunne beslutte sin
> fianspolitik, at vi ville stå dårligt fordi vi ikke selv kunne beslutte

Eksportvilkår: Det er et temmelig ubestrideligt faktum, at danske
virksomheder har en konkurrencemæssig ulempe, når de eksporterer til
euroområdet i forhold til den situation, vi ville have haft, hvis vi havde
haft euro. Hvis du vil argumentere imod det, må du sgu være temmelig naiv.

Fødevarer bliver dyrere: Det kan jeg ganske enkelt ikke forstille mig, at
jeg skulle have udtalt mig om, og det er jeg faktisk næsten ked af, for det
er jo temmelig ubestrideligt, at det er sket.

Urealistiske summer på valutakonvertering: Jeg ved, at de danske banker den
gang beregnede en årlig omkostning på 4 mia. kr. Jeg har ikke hørt nogen
modsige det tal siden, men jeg husker, at nej-siden den gang syntes, at
tallet var ubetydeligt. Så hvordan du kan nå frem til, at det er
"urealistisk højt" nu, er mig en gåde.

Dansk selvbestemmelse over finanspolitikken: Det må være et udtryk for
svigtende hukommelse, for det er jo et af nej-sidens argumenter imod at gå
ind i euroen, at vi så - ifølge nej-siden - ville miste selvbestemmelse over
finanspolitikken. Jeg har aldrig brugt det som et argument for et ja.

http://www.crlarsen.dk/ErStabilitetspagtenForSnaerende.htm

> Hvis du gerne vil gå i detaljer, skal jeg da gerne google-fremsøge dine
> utallige indlæg og argumenter fra dengang, og vise hvordan hver og én af
> dem ikke har holdt stik.

Jamen gør det gerne.

> Nej. Danmark skal faktisk ikke gøre noget som helst. "Krisen" bliver løst
> af sig selv.

Ja, det er bare et spørgsmål om antallet af døde.

Fra : David Konrad

Dato : 09-10-08 21:22

Christian R. Larsen wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> Nej. Tag et kig på kurven for krone/euro kursen hvis du vil se fakta,
> der modbeviser den teori.

Pt er vi på 14.09.08-niveau. Det er jo ikke forfærdeligt eller bekymrende
overhovedet.

> Det er det rene vrøvl. En valutakurs er ikke knyttet til én valuta
> men er et udtryk for omvekslingsforholdet mellem to, så alene af den
> grund kan man ikke sige det, du siger her.

Du misforstår mig. Det jeg naturligvis mener er, at en dansk krone der
kommer under pres ift valutaspekulation eller kommer i frit fald (men
hvorfor skulle den også det), er mere sårbar end f.eks euro, ganske enkelt
fordi den danske Nationalbank har færre penge at købe kroner op med, dvs
støtte valutaen med. Jeg er godt klar over der efter angrebene på den
svenske og argentinske valuta tilbage i 90'erne er gjort noget for at
imødekomme dette skisma med, men vi er totalt prisgivet, hvis samtlige
verdens investorer vil spekulere i den danske krone.

> Du kan se stribevis her:
> www.crlarsen.dk

> Hvornår kommer det et eksempel på en forudsigelse fra min side, som
> ikke har holdt stik?

Ja, du kan jo starte med at det ville skade den danske eksport, og vi ville
opleve lavere vækst i EU-landene.

> Hvor har jeg skrevet det?
>
> Du kan som sagt finde mine væsentligste udsagn om euroen her:
> www.crlarsen.dk. Så go ahead.

Helt ærligt - jeg kender din side, og jeg gennempløjede alle argumenter fra
dengang, og du endte jo som sagt med at overbevise mig. Nu er der for første
gang siden dengang en situation, hvor man ville kunne sige : Se her, det
havde vi ikke kunne være med i, hvis ikke vi havde været med i euroen. Og så
ser vi et EU der ikke kan samarbejde, ikke tager hensyn til hinandens
økonomier, hvor landene går enegang, og forsøger at redde deres egne
økonomier, og hvor Danmark vanen tro klarer sig bedre - netop FORDI Danmark
har muligheden for at diktere sin egen økonomiske politik, til gavn for sig
selv. Danske aktier gik i + i dag, mere end hvad man kan sige om euroland.
Det må da fortælle et eller andet. Hvis vi havde været med i Euroland på
100% lige vilkår, ville pengene fortsat have "fosset ud af statskassen". Så
det giver os i den her situation, faktisk en fordel at stå udenfor. I øvrigt
præcis som jeg argumenterede for, inden du dengang overbeviste mig.

> Hvor har jeg skrevet det?

Det kan jeg da ikke huske præcist. "Søg og du skal lede".

> Som det måske er dig bekendt, fører vi fastkurspolitik, så hvorfor
> skulle jeg mene, at kronen blev mindre værd af at stå uden for
> euroen?

Jeg opfatter det anderledes, at kronen BEVARER sin værdi, det er vel hele
pointen med fastkurspolitikken - men det der sker nu, er, at vi kan afvige
fra den, når det er nødvendigt, igen præcis som argumenteret af mig og mange
andre, dengang - og som eksperter som Saxo-banks ejere, der tilsyneladende
ikke rammes af krisen, har argumenteret for.

> Det giver da ingen som helst mening, og selvfølgelig har jeg
> aldrig påstået noget sådant.

Well, jeg siger blot hvad jeg tror jeg kan huske. Det er muligt du ikke har,
og det er muligt jeg tager fejl. Igen vil jeg sige, at det sidste jeg da
vil, er at opkaste mig selv til økonomisk ekspert. Jeg forholder mig til det
her på et strengt lægmandsagtigt men dog logisk plan, hvor jeg slet ikke er
overrasket over krisen.

> [...]
> euroområdet i forhold til den situation, vi ville have haft, hvis vi
> havde haft euro. Hvis du vil argumentere imod det, må du sgu være

Jeg er helt enig i denne betragtning, men jeg synes det er at gå for vidt at
tale om naivitet. Det er igen et spørgsmål om vilje eller "tankekraft".
Grunden til at det er en "naturlov" er netop fastkurspolitikken og den
minimale renteforskel vi har haft, ift euroland, er det ikke rigtigt? Der er
altså tale om et VALG, ikke en slags økonomisk nødvendighed, strengt taget.

F.eks kunne man jo, lad os sige for at "afhjælpe" manglen på ledighed, havde
opskrevet kronekursen. Det ville have reduceret værdien af handel med
euroland, og dermed reduceret arbejdskraftsmanglen hos
eksportvirksomhederne, men omvendt gjort, at det samme provenu alligevel kom
hjem, hos importvirksomhederne. Vi har haft stort handelsoverskud, så jeg
ser ingen grund til at dette instrument ikke kunne være taget i brug, hvis
man ville. Det er da bedre end at drive større skatter ind, eller tvinge
gamle mennesker ud på arbejdsmarkedet.

> Fødevarer bliver dyrere: Det kan jeg ganske enkelt ikke forstille
> mig, at jeg skulle have udtalt mig om, og det er jeg faktisk næsten
> ked af, for det er jo temmelig ubestrideligt, at det er sket.

Jo gud fanden du har påstået det. Du har 1.000 gange skrevet, at priserne
ville stige og vi ville betale mere for almindelige varer, hvis ikke vi
meldte os ind i euro. Virkeligheden blev anderledes, det blev faktisk en
"teuro", men det har du altså.

> Urealistiske summer på valutakonvertering: Jeg ved, at de danske
> banker den gang beregnede en årlig omkostning på 4 mia. kr.

Jeg ved også de tjener det samme på valutakonvertering. Som jeg skrev
dengang, kræver det mere end almindelig god fantasi at forestille sig de
ikke vil overføre det tabte provenu på nye gebyrer, end at de vil æde tabet
og så glæde sig over at deres kunder ikke længere er nødt til at konvertere.

>Jeg har
> ikke hørt nogen modsige det tal siden,

Tallets størrelse er irrelevant. I øvrigt er det lang tid siden jeg har haft
med en virksomhed at gøre der IKKE handlede og tænkte i Euro.

> men jeg husker, at nej-siden
> den gang syntes, at tallet var ubetydeligt. Så hvordan du kan nå frem
> til, at det er "urealistisk højt" nu, er mig en gåde.

Det urealistiske er ikke tallets størrelse - det urealistiske er den
betydning du tildeler det, og den "besparelse" du meget fantasifuldt mente
danske forbrugere kunne opnå, når de ikke længere skulle konvertere til euro
for at tage til en græsk ferieø. Det hang bare ikke sammen, og du har ikke
fået ret i dine antagelser. Danmark er verdens 3 mest konkurrencedygtige
land, og klarer sig bedre end euroland, i den her finanskrise.

DET er et faktum. Dine påstande fra eurodebatten holdt ikke stik, og er
dermed ikke fakta!!

> [...]
> at gå ind i euroen, at vi så - ifølge nej-siden - ville miste
> selvbestemmelse over finanspolitikken. Jeg har aldrig brugt det som

Google er din ven. De købte dejanews op, så uanset hvor mange links til din
egen side du giver, hvor du muligvis har modereret teksten gennem de sidste
8 år, kan enhver finde de lange kæmpetråde frem, du havde med mig og alle
andre.

Men jeg er ikke engang interesseret. Det er slet, slet ikke mit projekt, at
sidde og sige "haha - du tog fejl" eller sådan noget. Det er evig
ligegyldigt. Det som er væsentlig nu, er, hvad gør vi - hvad er væsentligt,
er det her et eksermpel på, at vi står dårligere udenfor ØMU'en, og her må
svaret vist blive et klart nej.

> http://www.crlarsen.dk/ErStabilitetspagtenForSnaerende.htm

> Jamen gør det gerne.

Jeg orker ikke. Ganske enkelt. Andre kan gøre det. Det er ligetil. Jeg ved,
at det eneste jeg vil få ud af det er at du vil omfortolke de indlæg og sige
"det var ikke det jeg mente" osv.

> Ja, det er bare et spørgsmål om antallet af døde.

Sådan er det jo altid. Også når den danske stat beslutter sig for at en
behandling til sclerose-patienter er for dyr, når man sætter farten op eller
nedsætter afgiften på alkohol. Ikke noget nyt under solen. Alle politiske
beslutninger, om de handler om at gøre noget, eller ikke gøre noget,
medfører "døde".

mvh
david

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-10-08 13:38

> Pt er vi på 14.09.08-niveau. Det er jo ikke forfærdeligt eller bekymrende
> overhovedet.

Ikke desto mindre er kronen under pres. En euro koster 7,46 kroner i
øjeblikket, hvilket er i den dyre ende. Og det er vel at mærke EFTER at
Nationalbanken for to dage siden har udvidet rentespændet og foretaget
massive støtteopkøb i en længere periode.

> [...]
> fordi den danske Nationalbank har færre penge at købe kroner op med, dvs

Ja, og det er OGSÅ noget vrøvl, for gennem vores fastkurssamarbejde med
eurozonen har vi en gensidig aftale med EC om at foretage
markedsinterventioner i den nødvendige retning, hvis en af valutaerne kommer
under pres.

> Ja, du kan jo starte med at det ville skade den danske eksport, og vi
> ville opleve lavere vækst i EU-landene.

Ja, lavere hvis vi stod udenfor end hvis vi stod indenfor. Kan du modbevise
det?

> [...]
> første gang siden dengang en situation, hvor man ville kunne sige : Se
> her, det havde vi ikke kunne være med i, hvis ikke vi havde været med i

Hvad med de ugentlige møder i ECB's styrelsesråd?

> Og så ser vi et EU der ikke kan samarbejde,

Hvordan måler du det?

> ikke tager hensyn til hinandens økonomier,

Og det?

> hvor landene går enegang, og forsøger at redde deres egne økonomier,

Er det det koordinerede indgreb på verdensplan, hvor renten blev sænket med
0,5%, du tænker på?

> og hvor Danmark vanen tro klarer sig bedre -

Opgjort HVORDAN?

> netop FORDI Danmark har muligheden for at diktere sin egen økonomiske
> politik, til gavn for sig selv.

Danmark klarer sig IKKE bedre, og Danmark har IKKE mulighed for at diktere
sin egen økonomiske politik.

Det bedste bevis på det er de avisartikler, der har huseret i de seneste
dage, og hvor hovedbudskabet er, at danske politikere er magtesløse.

> Danske aktier gik i + i dag, mere end hvad man kan sige om euroland.

Og i dag gik de i minus. Samlet set bløder Danmark præcis lige så meget som
de fleste andre lande hvad aktiekurser angår. Vi lever i en globaliseret
verden, og illusionen om Danmarks lille, uafhængige økonomi trives kunn ét
sted: I hovedet på mennesker, der ikke forstår økonomi.

> Det må da fortælle et eller andet. Hvis vi havde været med i Euroland på
> 100% lige vilkår, ville pengene fortsat have "fosset ud af statskassen".

Danmark er bundet af de tre konvergenskrav - og de ville også gælde inden
for euroen. Konvergenskravene handler om vores muligheder for at gældsætte
staten samt vores muligheder for at have løbende budgetunderskud. Så nej,
det ville de ikke fortsat have. Faktisk er det et godt eksempel på et
område, hvor vi er præcis lige så bundet, som hvis vi havde haft euroen -
bare uden alle fordelene.

> Så det giver os i den her situation, faktisk en fordel at stå udenfor. I
> øvrigt præcis som jeg argumenterede for, inden du dengang overbeviste mig.

Sikke en gang vrøvl.

> Det kan jeg da ikke huske præcist. "Søg og du skal lede".

Nej, søg og DU skal finde. Det er din påstand, og jeg ved, jeg aldrig har
sagt det, så hvorfor pokker skulle jeg lede efter det?

> Jeg opfatter det anderledes, at kronen BEVARER sin værdi, det er vel hele
> pointen med fastkurspolitikken -

Du besvarer ikke mit spørgsmål.

> men det der sker nu, er, at vi kan afvige fra den, når det er nødvendigt,

Det er den slags udtalelser, der sender et klart signal om, at du ikke har
forstået noget af det her.

Fastkurspolitikken er ikke noget, man laver om på, som man skifter undertøj.
Den er et langsigtet, strategisk valg - et sats på, hvad der bedst kan
betale sig over de næste 25 år.

Der er ikke skyggen af grund til at tro, at danske politikere frivilligt vil
opgive den, og forestillingen om, at vi kan "afvige fra den, når det er
nødvendigt", har absolut intet på sig. Vi kan ikke bruge den "mulighed" til
noget som helst.

> igen præcis som argumenteret af mig og mange andre, dengang - og som
> eksperter som Saxo-banks ejere, der tilsyneladende ikke rammes af krisen,
> har argumenteret for.

"Eksperter"?

Saxo-bank LEVER af valutahandel, og til din store overraskelse er de
tilhængere af, at der eksisterer så mange valutaer som muligt. De LEVER af
at veksle penge!!! Det burde være til at regne ud, hvorfor lige netop
Saxobanks ledelse mener, at Danmark skal stå uden for valutafællesskabet.

I øvrigt er Saxo Bank mig bekendt ikke børsnoteret, og hvis dden var, ville
den sgu tabe lige så mange penge som alle andre banker i denne verden.

> [...]
> ville stige og vi ville betale mere for almindelige varer, hvis ikke vi
> meldte os ind i euro. Virkeligheden blev anderledes, det blev faktisk en

Nej, nu må du lige holde op.

For det første: Du kan UMULIGT vide, hvordan prisudviklingen havde været i
Danmark, hvis vi havde været med i euroen, så selve forestillingen om, at
man ud fra de faktiske forhold kan afgøre, hvordan det er gået, er absurd.

For det andet: Fødevarerne er steget i Danmark og i eurozonen. Så s ent som
i går postede jeg et link, der bl.a. viser, at inflationen i Danmark og
Frankrig er PRÆCIS den samme i den periode, hvor euroen har eksisteret.

For det tredje er dit argument et kæmpe skud i foden. Priserne ER steget i
Danmark - det var det, du påstod, ikke var tilfældet.

> [...]
> ikke vil overføre det tabte provenu på nye gebyrer, end at de vil æde
> tabet og så glæde sig over at deres kunder ikke længere er nødt til at

Og som jeg skrev den gang, og som du så har glemt i mellemtiden, så er hele
præmissen for dit argument tåbelig.

Verden er ikke sådan interettet, at sælger af en ydelse i almindelighed bare
kan skrue op for prisen, hvis han har lyst - for kunne han det, havde han
allerede gjort det.

Verden er ikke sådan indrettet, at når en besparelse opstår ét sted, så
opsluges den bare af højere priser et andet sted.

> Tallets størrelse er irrelevant.

Da ikke i forhold til din påstand om dets størrelse - "urealistisk højt".

> Det urealistiske er ikke tallets størrelse - det urealistiske er den
> betydning du tildeler det,

Jeg tildeler det ikke anden betydning end den betydning, det har. 4 mia. kr.
er 4 mia. kr. Jeg har meget svært ved at sige ret meget andet om betydningen
af 4 mia. kr. end 4 mia. kr.

> og den "besparelse" du meget fantasifuldt mente danske forbrugere kunne
> opnå, når de ikke længere skulle konvertere til euro for at tage til en
> græsk ferieø.

Den eneste, der har en god fantasti her, er dig selv. 4 mia. kroner er 4
mia. kroner - det er det tal, jeg nævnte dengang, og det er det tal, der
gælder nu.

> Det hang bare ikke sammen,

4 mia. kroner er 4 mia. kroner, så jo, det hang fint sammen.

> og du har ikke fået ret i dine antagelser. Danmark er verdens 3 mest
> konkurrencedygtige land, og klarer sig bedre end euroland, i den her
> finanskrise.

Det er åbenbart svært at forstå, at min påstand dengang som nu er, at
Danmark ville kunne klare sig endnu bedre indenfor euroen, og at det er DET,
jeg har udtalt mig om. Jeg har ellers præciseret og understreget det et utal
af gange, men ak.

> DET er et faktum. Dine påstande fra eurodebatten holdt ikke stik, og er
> dermed ikke fakta!!

Vrøvl - og jeg har tilbagevist det klart og præcist.

> [...]
> din egen side du giver, hvor du muligvis har modereret teksten gennem de
> sidste 8 år, kan enhver finde de lange kæmpetråde frem, du havde med mig

Så du vil gerne fremsætte påstand, men vil ikke underbygge den, og er "ikke
interesseret"?

>Det er slet, slet ikke mit projekt, at sidde og sige "haha - du tog fejl"
>eller sådan noget.

Hvorfor gør du det så?

Fra : Joakim

Dato : 07-10-08 16:22

> Hvad er det, Danmark skal gøre på egen hånd? Hæve renten lidt ekstra for
> at sikre os, at kronen ikke taber kurs i forhold til euroen?

Det er en logisk konsekvens. I hvert fald ser jeg nu at Nationalbanken netop
har hævet renten.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16481234.html?forside

Nationalbanken hæver renten på indskudsbeviser og udlån til fem procent fra
onsdag.Diskonto- og foliorenten hæves til 4,5 procent.Nationalbankens tiltag
sker pga. spekulation mod kronen.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 07:41

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er en logisk konsekvens. I hvert fald ser jeg nu at Nationalbanken
> netop
> har hævet renten.

Jeg kan så ikke påstå, at det var en ren tilfældighed, at jeg skrev
ovenstående på lige netop det tidspunkt.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-10-08 14:32

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> Inden vi ser os om, kan euroen være krakket.

Eller månen faldet ned. Jeg kan ikke argumentere for, hvorfor det skulle
ske, men en mulighed det er det.

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 15:23

Christian R. Larsen wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> Eller månen faldet ned. Jeg kan ikke argumentere for, hvorfor det
> skulle ske, men en mulighed det er det.

OK - det var en provokation, og det var helt rigtig dumt skrevet, en dårlig
én af slagsen.

Men mit øvrige syn på "finanskrisen" og mit retrospektive syn på
eurodebatten holder jeg da ved.

Fra : Jesper

Dato : 07-10-08 14:58

> [...]

> Euroland kunne have handlet, ville de da ikke hjælpe Danmark ift danske
> behov - de kan end ikke hjælpe sig selv.

Og hvordan er det nu lige det går for pundet, den svenske krone og den
islandske krone, som står helt udenfor Euro-samarbejdet???

Fra : David Konrad

Dato : 07-10-08 15:28

Jesper wrote:

> Og hvordan er det nu lige det går for pundet, den svenske krone og den
> islandske krone, som står helt udenfor Euro-samarbejdet???

Ja, jeg lavede en illustrativ pointe, der var tåbelig. Det erkender jeg. Men
ellers - Island går det jo ikke godt for, men det kunne man forudse for 2-3
år siden allerede, og pundet er det primært commenwealth der er interesseret
i, DK har f.eks ingen interesse i om pundet falder til f.eks 6 kr permanent,
det er stort set ligegyldigt, og den svenske krone går det da fint med, inkl
den norske og den danske. Det er altså ikke så slemt.

Fra : J. Nielsen

Dato : 07-10-08 16:59

On Tue, 7 Oct 2008 13:46:20 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Ja, det er logik for perlehøns. Men inden vi får set os om, vil
>Junibevægelsen og Dansk Folkeparti vel være med i euroen alligevel.

Har du ikke en kommentar til den nationalitetsfølelse, der pludselig har ramt
EU?

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1477968.ece

Hvad skete der med "En for alle, alle for en"?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-10-08 08:06

<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>EU?
>
>http://jp.dk/indland/indland_politik/article1477968.ece
>
> Hvad skete der med "En for alle, alle for en"?

Hvad er din egen kommentar til det?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-10-08 16:22

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:48eb4b1f$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> til at gå enegang med højere rente, vurderer Sydbank.

Sydbank er åbenbart ikke dårlig til at vurdere,,,

http://borsen.dk/invester/nyhed/142177/
Nationalbanken hæver udlånsrenten til 5 pct.

Opdateret kl. 17.14 - En storstilet redningspakke til det danske finansmarked kan ikke gøre det
alene. Nu har Nationalbanken ganske overraskende hævet udlånsrenten til 5 pct. fra 4,60 pct. for at
støtte op om kronen med virkning fra i morgen.

Samtidig forhøjes diskontoen og foliorenten med 0,25 pct. til 4,50 pct.

Det fremgår af en meddelelse fra Nationalbanken, der påpeger, at der siden midten af september er
sket en stigning i Den Europæiske Centralbanks skæringsrente. Det har formindsket forskellen mellem
Nationalbankens udlånsrente og skæringsrente.

"I den seneste tid har rentespændet været negativt, hvilket har ført til en udstrømning af valuta,"
skriver Nationalbanken.

"Nationalbanken har måttet intervenere i valutamarkedet for at støtte kronen. Interventionen har nu
nået et omfang, der indebærer, at Nationalbanken sætter udlånsrenten op," skriver Nationalbanken,
der dog ikke oplyser interventionens størrelse.

Størrelsen af renteændringen afspejler behovet for at genetablere en positiv renteforskel.

Nationalbankens enegang i rentesammenhæng er usædvanlig, da den danske rentepolitik i årevis har
været bundet op på ECB's beslutninger i forhold til euroen.

Ifølge nyhedsbureauet Direkt oplyser Nationalbanken, at renten herhjemme fortsat styres af
fastkrone-politikken.

Jan Rasmussen