Overtræder Biva købeloven?
Fra : Joeb

Dato : 04-10-08 09:29

Hej gruppe.

Min gamle mor på 85 har i forbindelse med em flytning købt nogle møbler hos
Biva.
Hun har ikke fået Biva til at levere det, men betalt en anden for at afhente
det hos Biva.
Efter hjemkomsten med møblerne, viser det sig at en lænestol er i stykker.
Biva anerkender fejlen og vil gerne bytte stolen, men de siger vi selv skal
komme i forretningen og bytte den.
Det mener jeg ikke er korrekt, men Biva siger det er firmapolitik. Kan de
det? og er det mig (min mor) der endu engang skal betale en for at køre til
Biva?

Mvh. JL

Fra : Jubii

Dato : 04-10-08 13:52

"Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det mener jeg ikke er korrekt, men Biva siger det er firmapolitik. Kan
> de det? og er det mig (min mor) der endu engang skal betale en for at

Jo, den skulle være god nok, når sælger ikke har leveret kan han jo ikke
omlevere.
Så en selvhenter er en selvbringer.
Det er min tolkning af købeloven.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-08 14:16

Jubii wrote:

> Jo, den skulle være god nok, når sælger ikke har leveret kan han jo ikke
> omlevere.
> SÃ¥ en selvhenter er en selvbringer.
> Det er min tolkning af købeloven.

Jeg er uenig. Udgangspunktet i købelovens §78 er at mangeludbedring skal
ske uden væsentlig udgift og ulempe for forbrugeren. Hvis der er tale om
en genstand som du kan have med i bussen, skal forbrugeren selv bringe
denne, men ellers ikke, jf.
<http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/>

--
Jesper Lund