Bekræfte eneste arving
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 02-10-08 15:41

Hej.

Jeg står i den situation at min far er død. (for at gøre en lang historie
kort).
Der var ikke noget testamente eller lign.

Mit problem er at banken gerne vil have dokumentation for jeg er den eneste
arving. Hvorfra skaffer jeg den dokumentation ?
Er det fra komunen ? Eller skifteretten ? Eller noget helt tredje ?

;)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-10-08 16:22

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i
meddelelsen
> [...]
> jeg er den eneste arving. Hvorfra skaffer jeg den
> dokumentation ?
> Er det fra komunen ? Eller skifteretten ? Eller noget helt

Skifteretten er et godt bud - begynd dér.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 02-10-08 17:02

> Skifteretten er et godt bud - begynd dér.

Det vil jeg gøre, tak for hurtigt svar ;)

Fra : Gamle

Dato : 02-10-08 17:13

Fidolinux.dk wrote:

> Det vil jeg gøre, tak for hurtigt svar ;)

Det tager nok mere end 3 mdr. da det skal i statstidende først.
Skifteretten kan jo ikke vide hvilke eventuelle arvinger der kan være.

Mvh.
Torben

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-10-08 21:18

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i meddelelsen

> Det tager nok mere end 3 mdr. da det skal i statstidende først.
> Skifteretten kan jo ikke vide hvilke eventuelle arvinger der kan være.
>
> Mvh.
> Torben

Det forstår jeg ikke. Hvorfor skal det i statstidende? Skifteretten kan jo
få oplysninger fra folkeregisteret.
Da min kones forældre døde blev der ikke stillet spørgsmålstegn ved, om hun
var enearving eller ej. Hun fik med det samme ret til selv at foretage
bobehandling m.m.

Kurt

Fra : Gamle

Dato : 02-10-08 22:04

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> Da min kones forældre døde blev der ikke stillet spørgsmålstegn ved,
> om hun var enearving eller ej. Hun fik med det samme ret til selv at

Fordi der kan være ukendte arvinger som skal have en chance for at "komme
til fadet"
Ukendte arvinger er her evt. børn uden for ægteskab født efter en bestemt
dato/år som jeg ikke lige kan huske.
Nu har jeg selv været gennem møllen 4 gange på 28 år. Altså måtet vente på
en arv.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 02-10-08 22:21

Gamle wrote:

> Det tager nok mere end 3 mdr. da det skal i statstidende først.
> Skifteretten kan jo ikke vide hvilke eventuelle arvinger der kan være.

Fristen til at komme med krav mod et dødsbo er 8 uger. Dér huskede jeg
forkert.
Sidste gang var en onkel vi skulle arve og der skulle så først indrykkes
proklama i statstidende.
Mvh.
Torben

Fra : Bo

Dato : 02-10-08 15:54

On 2 Okt., 17:41, "Fidolinux.dk" <fidoli...@FJERNfidolinux.dk> wrote:
> [...]
> arving. Hvorfra skaffer jeg den dokumentation ?
> Er det fra komunen ? Eller skifteretten ? Eller noget helt tredje ?

Hvis han var i fagforening, plejer de at give et bidrag til
begravelsen (2.500 DK) - en skrivelse fra kordegnen er nok til
fagforeningen, men fortæl ikke Skifteretten at du har fået penge fra
fagforeningen - ellers er det en skifteretsattest banken skal have,
den får du når du får indkaldelse fra Skifteretten.
vh Bo