Afgørelser
Fra : Allan Møller

Dato : 01-10-08 17:37

Kan man noget sted finde afgørelser foretaget at Statsamt (
Statsforvaltningen ) i sager om samværsret til et barn ?
Ville gerne vide noget om hvad der bliver lagt til grund for afgørelser hvor
forældremyndigheden er fælles men der
ikke kan nåes til enighed om hvor mange dage et barn skal være hos hver
forældre.

Mvh. Allan

Fra : Brian K

Dato : 01-10-08 21:27

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor forældremyndigheden er fælles men der
> ikke kan nåes til enighed om hvor mange dage et barn skal være hos hver

Hej

Prøv at fortælle hvad problemet er - så er det nemmere at henvise til hvad
praksis er.

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 01-10-08 21:31

> [...]
> hvor forældremyndigheden er fælles men der
> ikke kan nåes til enighed om hvor mange dage et barn skal være hos hver

Du kan læse lidt her:

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=689

På selvsamme side er der et link til den nye forældreansvarslov:
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3842

Personligt så forstår jeg ikke at man ikke kan blive enige om at lave en
dele ordning, feks 5 dage hos hver forældre (hvis det er et mindre barn) og
7 dage hos hver forældre hvis der er tale om et større barn.

mvh
brian

Fra : Allan

Dato : 01-10-08 22:43

> Personligt så forstår jeg ikke at man ikke kan blive enige om at lave en
> dele ordning, feks 5 dage hos hver forældre (hvis det er et mindre barn)
> og 7 dage hos hver forældre hvis der er tale om et større barn.

Nej det gør jeg nu heller ikke ...

Men prøver at beskrive lidt mere her :

Barn snart 4 år. Er hos mor 9 dage og far 5 dage (torsdag eftermiddag til
tirsdag morgen - "skift" sker i børnehaven da forældre ikke kan tale sammen)

Mor ønsker at beholde denne ordning da hun mener det er bedste at drengen
har en fast base indtil han bliver lidt ældre og så evt lave det om til den
tid.
Far ønsker en 7-7 ordning da han mener det kan fungere fint.2

9-5 ordningen har kørt fint et års tid nu en far har bedt om at få sagen
genoptaget i Statsforvaltningen.

Ville gerne vide lidt om hvad man kan forvente at Statsamt kommer frem til
ovenstående tilfælde hvis det er til sige ?
Mener der må ha' været mange andre lignende tilfælde.

Mvh. Allan

Fra : Brian K

Dato : 01-10-08 23:11

"Allan" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den tid.
> Far ønsker en 7-7 ordning da han mener det kan fungere fint.2

Det med fast base...... er noget pjat - den faste base er 2 forældre der kan
enes. Når barnet er hos far, så er det barnets faste base i de 5 dage han er
der. Og omvendt når barnet er hos moderen.

Der er masser af forskning der underbygger dette (blandt andet en stor
svensk undersøgelse, som jeg ikke liiig ekan huske navnet på)

Den med "basen" er efter min opfattelse en typisk mor opfindelse, hvis
eneste formål er at underbygge hvorfor barnet skal være mere hos hende end
hos faderen.

Man kan jo stille spørgsmålstegn ved om moderen ville have samme opfattelse
om "basen" hvis barnet boede hos faderen - og det var hende der ønskede en
deleordning?

> 9-5 ordningen har kørt fint et års tid nu en far har bedt om at få sagen
> genoptaget i Statsforvaltningen.

Med den nye forældreansvarslov - kan det komme til at koste hende bopælen
(barnets bopæl hos hende) hvis hun fremstår som den der stritter imod en
deleordning

> Ville gerne vide lidt om hvad man kan forvente at Statsamt kommer frem til
> ovenstående tilfælde hvis det er til sige ?
> Mener der må ha' været mange andre lignende tilfælde.

Ja - men ikke efter den nye ansvarslov trådte i kraft.

Tror nok at hun kan forvente at de udvider samværet til 8/6 (måske)

Jeg kan ved gud ikke fatte at forældre der er skilt idag ikke kan indse at
en deleordning er det bedste (hvis begge forældre giver en god og
kærligomsorg for barnet mens barnet er hos dem - alkoholiske foældre, osv,
holder vi lige udenfor denne debat).

Barnet kan sagtens skelne mellem at opdragelsen er lidt forskellig de 2
steder (feks at reglerne er lidt forskellige osv).

min erfaring er at det vigtigste er at begge forældre bakker op om at den
anden forældres opdragelse er god nok, men bare anderledes.

Plusserne ved at sige "ok for en deleordning" er bla. også at magtkampen om
barnet forsvinder.

Håber i finder en løsning uden Statsforvaltningen og domstolene skal
indblandes - omkostningerne ved at de 2 instanser indblandes er så høje for
alle parter at du ingen forstillinger gør dig om det (i mange tilfælde)

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 01-10-08 23:19

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse

> Tror nok at hun kan forvente at de udvider samværet til 8/6 (måske)

Skal lige sige at en af de helt store ændringer i den nye forældreansvarslov
er at før den trådte i kraft var det ikke muligt for statsforvaltningen at
lave deleordninger - med den nye forældreansvarslov er det nu en mulighed.
Faktisk så opfordre den ny lov til at der laves deleordninger.

mvh
brian

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-10-08 14:40

> [...]
>
> min erfaring er at det vigtigste er at begge forældre bakker op om at
> den anden forældres opdragelse er god nok, men bare anderledes.

Det er muligt at barnet kan skelne, men det er ikke givet, at barnet
accepterer forskellen. Jeg har et aktuelt konkret eksempel på det modsatte,
hvor barnet (7 år) "kræver" at være hos sin far. Hos mor er der regler, der
skal overholdes og han får ikke alt, hvad han peger på.

Hos far er der ingen regler, fx om sengetid mm. Vil dregen i seng kl, 1
eller 2 om natten får han lov til det. Vil han have et eller andet, får han
det osv.

Jan

Fra : Brian K

Dato : 02-10-08 19:23

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hos far er der ingen regler, fx om sengetid mm. Vil dregen i seng kl, 1
> eller 2 om natten får han lov til det. Vil han have et eller andet, får

Hej Jan

Det er sjovt nok lige præcis det samme min ex påstår er grunden til at vores
2 børn vil være hos mig, men lad os kikke lidt på den påstand!

Hvis barnet får lov til at være oppe til kl. 01.00, så vil der ske følgende:

1. barnet vil være for træt til at gå i skole - det vil skolelæreren
naturligvis reagere på
2. barnet vil få en lortedag i sit samspil med andre børn (og voksne) - det
vil skolelæreren naturligvis reagere på
3. barnet vil falde i søvn over sin aftensmad dagen efter. (ergo kan det
ikke være hverdag barnet er oppe til kl. 01.00)

Så jeg har meget svært ved at tro på at nogen holder sit 7 årige barn oppe
til kl. 01.00 om natten !

Og kærlighed kan ikke købes - jo... for en kort periode - hvis du feks giver
et barn alt det slik og is det peger på...... så efter 2 - 3 dage vil ungen
trygle om at få fast mad

Tager du et barn i tivoli / biografen/ bakken, osv, osv, hver dag..... så
vil barnet efter 5 - 6 dage trygle om af få lov til at slippe for mere
"sjov"

Dem der tror på de nærmest latterlige påstande om "de vil kun være hos
faderen fordi at han......" er enten totalt uerfarne som forældre, eller
kæreste til moderen der påstår at det er sådan det forholder sig!

Og hvis det er en påstand om en weekendfar..... ja.... hvis jeg kun var far
hver anden weekend.... så ville jeg sgu også forkæle min søn i de få dage
jeg havde ham - så der er lige endnu et argument for at udvide samværet - så
bliver forholdet mellem samværsforældren og barnet mere præget af et
"normalt samvær"

mvh
brian