Legitimering overfor finansiel virksomhed
Fra : Kasper Jensen

Dato : 30-09-08 19:48

Jeg har modtaget et brev fra mit realkreditinstitut, hvor de udbeder sig
billed- samt adresselegitimation, så de kan konstatere, at jeg er mig
selv og ikke hvidvasker penge eller er terrorist [groft sagt].

Umiddelbart finder jeg, at jeg dels har identificeret mig overfor
realkreditinstituttet ved den oprindelige indgåelse af aftalen, såvel
som jeg løbende betaler de regninger, som de fremsender til min adresse.
Ligeledes kan jeg heller ikke gennemskue, at det, at jeg har optaget et
lån for at få råd til at købe min bolig, potentielt skulle gøre mig til
terrorist. Desværre nævner realkreditinstituttet desværre ikke noget om
lovgrundlaget, så måske gruppen kunne være behjælpelig med et link til
retsinformation.dk eller andet steds på nettet, så jeg selv lige kan
nærlæse det (?)

Jeg bliver udbedt kopi af pas eller kørekort. Er det sådan noget, som
man umiddelbart må mangfoldiggøre, uden at man gør sig skyldig i f.eks.
dokumentfalsk? Er der visse forholdsregler, som man bør iagttage, når
man laver en kopi?

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-09-08 19:51

Kasper Jensen wrote:

> [...]
> man umiddelbart må mangfoldiggøre, uden at man gør sig skyldig i f.eks.
> dokumentfalsk? Er der visse forholdsregler, som man bør iagttage, når

Du forfalsker ikke et pas/kørekort (dokument) når du laver en kopi.
Kopien fremtræder på ingen måde som et pas/kørekort.

--
Jesper Lund

Fra : Bo

Dato : 30-09-08 14:25

On 30 Sep., 21:47, "Kasper Jensen" <kasperjen...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> man umiddelbart må mangfoldiggøre, uden at man gør sig skyldig i f.eks.
> dokumentfalsk? Er der visse forholdsregler, som man bør iagttage, når

Jeg bor i udlandet og derfor skal danske banker have fotokopi af mit
Pas, når jeg vil oprette ny bankkonto, fordi jeg ikke har noget
sygesikrings(sundhedskort).
Det er helt almindeligt her i EØS-land at advokater, ejd.mægler,
banker, forsikring, autoforhandler dels skal have kopi af pas og
skattenr. Vh Bo

Fra : Kasper Jensen

Dato : 30-09-08 21:40

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>Det er helt almindeligt her i EØS-land at advokater, ejd.mægler,
>banker, forsikring, autoforhandler dels skal have kopi af pas og

Tak for info, men der er ikke praksis, som jeg søger, men det danske
lovgrundlag.

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-09-08 22:12

Kasper Jensen skrev den 30-09-2008 20:47:

> Jeg bliver udbedt kopi af pas eller kørekort. Er det sådan noget, som
> man umiddelbart må mangfoldiggøre, uden at man gør sig skyldig i f.eks.
> dokumentfalsk?

lav du bare fotokopier af sundhedskort, pas, kørekort og hvad du ellers
har lyst til (bortset fra pengesedler).

her er kapitel 19 fra straffeloven:
-----------

§ 171. Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i
retsforhold, straffes for dokumentfalsk.

Stk. 2. Ved et dokument forstås en skriftlig eller elektronisk med
betegnelse af udstederen forsynet tilkendegivelse, der fremtræder som
bestemt til at tjene som bevis.

Stk. 3. Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den angivne
udsteder, eller der er givet det et indhold, som ikke hidrører fra denne.

Du prøver jo ikke med kopien at vise kreditselskabet, at dokumentet
hidhører fra den som har udstedt dokumentet.
Bare at du har lavet en kopi af et dokument som hidhører fra en given
udsteder

Du indsender naturligvis aldrig aldrig den type dokumenter i original!

> Er der visse forholdsregler, som man bør iagttage, når
> man laver en kopi?

En ///fornuftig/// kopi vil du aldrig kunne forveksle med den ægte vare,
hvorfor du aldrig vil kunne blive anklaget for dokumentfalsk.

///Fornuftig/// fx kopieret over på a4 ark 80g/m2. Der vil ikke blive
løftet et eneste øjenbryn over om det nu også kunne være den ægte vare
eller en kopi.

Og selv hvis du laver en god kopi, så kan du vel finde et stempel med
KOPI-tekst...og så laver du bare en stempling på kopien, hvor der så
tydligt står: KOPI!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-10-08 08:32

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovgrundlaget, så måske gruppen kunne være behjælpelig med et link til
> retsinformation.dk eller andet steds på nettet, så jeg selv lige kan

Mit umiddelbart bedste gæt vil være loven om hvidvaskning af penge:

Men jeg har ikke lige nærlæst den fornylig, så jeg akn ikke isge om
kreditinstituttet specifikt kan finde lovgrundlaget i den.

/Per

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-10-08 09:22

Per Christoffersen wrote:

> [...]
>
> Men jeg har ikke lige nærlæst den fornylig, så jeg akn ikke isge om
> kreditinstituttet specifikt kan finde lovgrundlaget i den.

Måske §11. men den kræver mistanke.

Jan

Fra : Else Holm

Dato : 01-10-08 09:56

Jan Kronsell wrote:
> [...]
<klip>

Var det ikke nemmest at spørge relkreditinstituttet om hjemlen
til at bede om den ønskede legitimation?

--
Else

Fra : Kasper Jensen

Dato : 01-10-08 10:17

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Måske §11. men den kræver mistanke.

Tak for det. Det må dreje sig om §12 stk. 8.

Jeg har dog et par tillægsspørgsmål: Omtalte paragraf nævner "på et
passende tidspunkt og på grundlag af en risikovurdering". Vil det sige,
at jo mindre risikofyldt de økonomiske transaktioner vurderes at være,
jo længere kan realkreditinstituttet tillade sig at vente med at
indsamle de pågældende oplysninger (der er nu gået over et år siden
lovens ikræfttræden), eller skal det forstås i den retning, at de helt
kan undlade at indsamle oplysningerne, hvis risikoen betragtes som
minimal?

Et andet spørgsmål. §12 stk. 2 nævner specifikt "Hvis kunden er en
fysisk person, skal legitimationen omfatte navn, adresse og cpr-nr". Har
jeg ikke allerede legitimeret mig ved at oprettelsen af kundeforholdet,
hvor de bl.a fik mit cpr-nr, mit navn og min adresse. Jeg mødte
personligt op og underskrev, de sender regninger til min adresse,
hvorefter jeg så betaler, og de indberetter ligeledes til Skat en gang
årligt om engagementet, så de kan vel ikke være i tvivl om, at jeg er
mig selv? Og hvor kommer det med billedlegitimation lige ind i
billedet???

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-08 19:18

> [...]
> allerede legitimeret mig ved at oprettelsen af kundeforholdet, hvor de
> bl.a fik mit cpr-nr, mit navn og min adresse.

Jo, hvis du viste dem legitimation. Vi viste kørekort/pas, som banken så tog
en kopi af (så har de gjort, hvad de skulle). Lovgrundlagget står i øvrigt
et eller andet sted i de bunker af papirer, vi skrev under.

> [...]
>hvorefter jeg så betaler, og de indberetter ligeledes til Skat en gang
>årligt om engagementet, så de kan vel ikke være i tvivl om, at jeg er mig

Hvorfor ikke? At du er en ærlig mand uden skumle hensigter betyder ikke at
alle er sådan.

Mvh Maria

Fra : SvenP

Dato : 04-10-08 16:29