Kan det betale sig at sagsøge vognmanden.
Fra : Peter

Dato : 29-09-08 10:34

Jeg har ved en varelevering fået en skade på mit hus. Det skulle være ret
enkelt, firmaet skulle anmelde sagen til Codan, men han påstår at der er en
meget høj selvrisiko og at vi privat skal finde ud af noget. Nu er der gået
2-4 uger og han trækker sagen i langdrag med undskyldninger om fotos af
skaden osv. Okay nu spekulerer jeg på hvis han nu ikke vil betale, vil det
så overhovedet hjælpe noget at at sagsøge ham. Jeg har hørt om sager hvor
folk bare ikke rettede sig efter retten. Hvad ville i gøre.

Fra : Jubii

Dato : 29-09-08 10:49

"Peter" <n@g.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> han nu ikke vil betale, vil det så overhovedet hjælpe noget at at
> sagsøge ham. Jeg har hørt om sager hvor folk bare ikke rettede sig

Du kunne kontakte eget forsikringsselskab og lade dem gøre regres. Om
ikke andet kan de rådgive i forløbet.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-09-08 11:59

Peter wrote:
> [...]
> 2-4 uger og han trækker sagen i langdrag med undskyldninger om fotos af

Du kan vel være ligeglad med om de kører det via forsikringen
eller ej. Bare skaden bliver lavet.
Er det en skade som skal laves for at undgå yderligere følge
skader på dit hus? Fx. at der kommer vand ind osv.

> skaden osv. Okay nu spekulerer jeg på hvis han nu ikke vil betale, vil det
> så overhovedet hjælpe noget at at sagsøge ham. Jeg har hørt om sager hvor
> folk bare ikke rettede sig efter retten. Hvad ville i gøre.

Det er nok for tidligt at sagsøge ham. Men send et brev hvor
du beder ham få en håndværker til at besigtige skaden inden
2? uger, og få lavet skaden inden 4 uger.

Hvis folk ikke retter sig efter en domstols afgørelse så får
de hurtigt seriøse problemer. Har du først en domstols afgørelse
så kan du gå i fogedretten og få fogedretten til at tage ting
og værdier i firmaet og muligvis hjemme hos ham privat hvis
firmaet er af den rette type (med ApS og AS kan du ikke).
De ting kan så sælges på auktion og du får nogle af dine penge.
Udgiften til fogeden betaler den som skylder dig penge.

Desuden kan du sælge dit gældskrav når du først har en
domstols afgørelse. Så det skal du slet ikke bekymre dig
om, så fremt at firmaet altså har pengene.

JonB

Fra : Carsten

Dato : 29-09-08 13:47

"Peter" <n@g.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det så overhovedet hjælpe noget at at sagsøge ham. Jeg har hørt om sager
> hvor folk bare ikke rettede sig efter retten. Hvad ville i gøre.

Hvad ville jeg gøre ? - non-juridisk svar følger:

1) hvis skaden er kosmetisk og <5.000 kr. = Bestille en mand til at fixe det
og sende regningen til vognmanden. Ja, det er muligt han ikke betaler men
det havde han så nok ikke gjort alligevel

2) hvis skaden er større eller du måske slet ikke selv kan vurdere skaden
(og dens eventuelle følger) så kontakt dit forsikringsselskab og hør dem
hvordan du skal gebærde dig.

Det er helt sikkert at du ikke skal lade dig spise af med vognmandens egen
håndværkers vurdering (og udbedring) af en større skade. Hvad nu hvis de
(sammen) kun nødtørftigt fixer problemet og huset så slår revner når
vinterens sne tynger taget ?! (alt efter hvor skaden er)

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 29-09-08 14:17

"Peter" <n@g.com> skrev ..

> Jeg har ved en varelevering fået en skade på mit hus. Det skulle være ret
> enkelt, firmaet skulle anmelde sagen til Codan, men han påstår at der er
> en meget høj selvrisiko og at vi privat skal finde ud af noget.

Det er sikkert rigtigt at han har en høj selvrisiko, 20-50-100.000 kr plus
10% er ikke ualmindeligt, lidt afhængigt af om de regner det for en
trafikskade eller såkaldt tipskade.
Nogen vognmænd har alle biler forsikret under en hat, med en kompliceret
præmie og selvrisikoudregning.
Men det forhindrer ham ikke i at anmelde skaden, han kan bare vælge at
betale selv bagefter.

Meld skaden til Codan, så spørger de vognmanden om det er rigtigt at han har
lavet denne skade, hvis ikke han svarer på det, spørger de igen, hvis han
stadig ikke svarer regner de det som en accept.
Mail til Codan og spørg om hvordan du skal forholde dig.

Du kan også vælge at skrive til vognmanden at hvis ikke der sker noget inden
en uge melder du det selv til Codan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knut

Dato : 29-09-08 19:04

"Peter" <n@g.com> wrote in message
> [...]
> det så overhovedet hjælpe noget at at sagsøge ham. Jeg har hørt om sager
> hvor folk bare ikke rettede sig efter retten. Hvad ville i gøre.

Hvis vognmanden er skyldig er selvrisikoen da hans og kun hans problem - du
kan være 100% ligeglad.

Knut

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 30-09-08 19:34

> [...]
> det så overhovedet hjælpe noget at at sagsøge ham. Jeg har hørt om sager
> hvor folk bare ikke rettede sig efter retten. Hvad ville i gøre.

Melde det omgående, så er den potte ude af verden...