kørelys/nærlys
Fra : Ralph

Dato : 28-09-08 14:33

I forbindelse med andet sprørgsmål citeres denne paragraf:

33a
Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på
motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun,
såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys
kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

JEG er personligt blevet stoppet af politiet for 5-7 år siden fordi jeg
kørte med nærlys og tågelygter tændt (jeg fik ingen bøde, blot en påmindelse
om ikke at gøre det igen) derfor har jeg altid troet at det måtte man ikke -
det var lige omkring lygtetændingstid (november kl lidt før 17.00) - har
det nogen betydning?

--
Ralph

Fra : Per

Dato : 28-09-08 14:45

Ralph wrote:
> [...]
> det måtte man ikke - det var lige omkring lygtetændingstid (november
> kl lidt før 17.00) - har det nogen betydning?

Du må godt bruge tågeforlygter som kørelys uden for lygtetændingstiden. De
må til gengæld ikke være tændt sammen med nærlyset - med mindre det er
tåget/stærk nedbør.

Du må ikke bruge tågelygter som kørelys inden for lygtetændingstiden - her
skal det være nærlys.

mvh. Per

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-09-08 21:17

Den 28-09-2008, skrev Per:

> [...]
> tåget/stærk nedbør.
>
> Du må ikke bruge tågelygter som kørelys inden for lygtetændingstiden - her

Eller sagt på en lidt anderledes måde:
Der må kun være to lygter tændt (en i hver side) når det velopmærket
ikke er tåget/diset/kraftig regn/sne/slud. Og så efter retningslinierne
som angivet oven for.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark