Afskaffelse af 25-øren og afrundelse
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-09-08 20:39

Hej

På tirsdag er som bekendt sidste dag man kan betale med 25-ører. Hvis
man læser bekendtgørelsen om afskaffelsen af 25 øre-mønten som gyldigt
betalingsmiddel står der i §2, at der, ved betaling i dansk mønt,
afrundes til nærmeste beløb deleligt med 50, _med mindre andet er
aftalt_.

Men hvornår/hvordan aftaler man andet? Man kan vel ikke andet, når man
ikke kan betale i "intervaller" af mindre end 50 øre? For jeg antager,
at der ikke tænkes på betaling med forskellige kort?

Mvh Trine

Fra : Manhatten

Dato : 27-09-08 20:55

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en
meddelelse news:uy71dtm3f.fsf@trinekc.dk...
> [...]
> jeg antager,
> at der ikke tænkes på betaling med forskellige kort?

Bare en tanke. Man kan vel aftale altid at runde op til
nærmeste hele 50 øre, en kr. etc....

/Jacob

Fra : Klaus G.

Dato : 27-09-08 20:58

> Men hvornår/hvordan aftaler man andet? Man kan vel ikke andet, når man
> ikke kan betale i "intervaller" af mindre end 50 øre? For jeg antager,
> at der ikke tænkes på betaling med forskellige kort?

Der bliver ihvertfald noget at spare hvis man tænker sig lidt om.

19.75kr. skal rundes op til 20kr. hvis man betaler kontakt. Hiver man den på
dankortet, så nøjes man med at betale de 19.75kr. jo.

Det største problem må blive at forklare tyskerne og andre turister at de
altså ingen byttepenge får med, da der rundes op... Det har været et problem
bare med 25øren, så med hele 50øre må det da blive et lidt større problem?
:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-08 21:11

Klaus G. skrev:

> Der bliver ihvertfald noget at spare hvis man tænker sig lidt om.

Jeg har mere interessante ting at bruge min tid på.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 21:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har mere interessante ting at bruge min tid på.

0 point for det juridiske indtryk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-08 23:55

<Just> skrev:

> 0 point for det juridiske indtryk

Du fik skrevet dit ujuridiske svar til det forkerte indlæg.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 21:15

>19.75kr. skal rundes op til 20kr. hvis man betaler kontakt. Hiver man den på
>dankortet, så nøjes man med at betale de 19.75kr. jo.

Hvilket personalet i butikken ikke kan finde ud af de siger det bliver
19,75 så siger kunden tag det på beløbet på kortet og vupti så står
der 20 kr på kasse apperatet.

Og når man på peger at det var 19,75 får man lige en syg forklaring om
at systemet ikke kan finde ud af at tage 19,75 for hvis man betalte
kontant så kunne man jo ikke betale mindre end 20 kr.

Det er set mange gange med 19,95

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 27-09-08 22:25

"brian" skrev i meddelelsen

> [...]
> at systemet ikke kan finde ud af at tage 19,75 for hvis man betalte
> kontant så kunne man jo ikke betale mindre end 20 kr.

Bortset fra at man næppe ville bruge tid på det, ville det argument ikke
holde i retten...

/Finn

Fra : Steen Hansen

Dato : 27-09-08 22:26

On Sat, 27 Sep 2008 22:14:46 +0200, brian wrote:

> [...]
>at systemet ikke kan finde ud af at tage 19,75 for hvis man betalte
>kontant så kunne man jo ikke betale mindre end 20 kr.

Og du er så i din gode ret til kun at acceptere et beløb på 19,95

Kan/vil forretningen ikke dette finder du bare et andet sted at
handle.
Når så forretningen har mistet ½ af deres omsætning, på denne
bekostning, skal de nok finde et kassesystem der kan klare kun at
trække det faktiske beløb - hvilket stort set alle kassesystemer kan,
hvis de bliver sat rigtigt op.

Steen

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 22:29

"brian" skrev i meddelelsen

> [...]
> at systemet ikke kan finde ud af at tage 19,75 for hvis man betalte
> kontant så kunne man jo ikke betale mindre end 20 kr.

Så er det vel op til forbrugerombudsmanden at forklare butikkerne hvad
de kan stille op med deres søforklaringer om kassesystemer. Desuden er
det kundens opgave ikke at trykke på "godkend" før beløbet er korrekt.
Jeg har ikke noget imod at lade en meget lang kassekø vente til beløbet
er korrekt. Om ikke andet så skal jeg have differencen udbetalt kontant,
og det kan jo blive, den 1 okt.+, til 50 øre hvis beløbet er 19.95 Kr.

Fra : Søren

Dato : 28-09-08 07:10

Jubii skrev:
> [...]
> er korrekt. Om ikke andet så skal jeg have differencen udbetalt kontant,
> og det kan jo blive, den 1 okt.+, til 50 øre hvis beløbet er 19.95 Kr.

Hehe .. så kan de lære der.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-09-08 12:16

Jubii wrote:
> [...]
> beløbet er korrekt. Om ikke andet så skal jeg have differencen
> udbetalt kontant, og det kan jo blive, den 1 okt.+, til 50 øre hvis

Differencen er i så fald fem øre, og det skal derfor rundes ned til nærmeste
50-øre - altså ingenting. Så god fornøjelse med udbetalingen

Jan

Fra : Jubii

Dato : 28-09-08 15:35

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Differencen er i så fald fem øre, og det skal derfor rundes ned til
> nærmeste 50-øre - altså ingenting. Så god fornøjelse med udbetalingen

Tja, ifølge kassen kan den ikke hitte ud af at indstille skæve beløb som
19.95 og skriver 20, hvilket jeg ikke går med til og forlanger
dankortbeløbet sat på 19.50, som kassen jo nok kan indstille, og jeg
godkender. Differencen er 45 øre. Og kontant bliver det 50 øre.
Og tilbage til juraen, kan de lovligt slæbe mig væk hvis jeg insistere
på den model? Lukke kassen uden at lade mig få varerne?

Fra : Leif Neland

Dato : 28-09-08 19:56

Jubii skrev:

> [...]
> dankortbeløbet sat på 19.50, som kassen jo nok kan indstille, og jeg
> godkender. Differencen er 45 øre. Og kontant bliver det 50 øre.

Hvis beløbet er 19.95, hvorfor forlanger du så dankortbeløbet på 19.50?

> Og tilbage til juraen, kan de lovligt slæbe mig væk hvis jeg insistere
> på den model? Lukke kassen uden at lade mig få varerne?

Hvis du tager varerne uden at betale, så er det jo butikstyveri, og
butikken må tilbageholde dig, og tilkale politi.

Om politiet så kommer, det er diskussionen uvedkommende.

Leif

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-09-08 21:29

Jubii wrote:
> [...]
> Og tilbage til juraen, kan de lovligt slæbe mig væk hvis jeg insistere
> på den model? Lukke kassen uden at lade mig få varerne?

De kan næppe lade dig slæbe bort. Men til gengæld er jeg ret sikker på, at
de kan nægte at sælge dig varerne, hvis du ikke vil betale den fulde pris.
Du kan vælge at betale de 20 kr, og dereffter rette henvendelse til
frobrugerombudsmanden. Så vil du formodentlig få medhold i din klage og
efter 3-4 år få dine fem øre overført til din konto.

Jan

Fra : Jubii

Dato : 29-09-08 03:05

> [...]
> frobrugerombudsmanden. Så vil du formodentlig få medhold i din klage
> og efter 3-4 år få dine fem øre overført til din konto.

Det vil da være temmelig tosset hvis der ikke er et mindstebeløb for
sagsbehandling hos FO.
Kan dog ikke finde et sådant på forbrug.dk (undtagen småsagsprocesser).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-09-08 12:24

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så er det vel op til forbrugerombudsmanden at forklare butikkerne hvad de
> kan stille op med deres søforklaringer om kassesystemer. Desuden er

Det har han gjort:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/oevrige-omraader/oere-dankort/

/Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-09-08 21:57

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bare med 25øren, så med hele 50øre må det da blive et lidt større problem?

Så kunne man vel passe fjerne de der latterlige beløb på 19.75 og bare
lade varen koste 20 kroner ligeud.

Så er det også 100 gange nemmere at gennemgå ens kassebon.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jubii

Dato : 29-09-08 03:26

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen

> Så kunne man vel passe fjerne de der latterlige beløb på 19.75 og bare
> lade varen koste 20 kroner ligeud.

Det vil aldrig ske hvis der ikke lovgives om det. Forbrugeren skal synes
de sparer penge, det er et gammelt salgstrik.

Hvis du har købt en vare kontant til 19.75 er det jo fra onsdag rundet
op til 20?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-09-08 11:21

Jubii <jubii@msn.com> wrote:

> [...]
> de sparer penge, det er et gammelt salgstrik.
> >
> Hvis du har købt en vare kontant til 19.75 er det jo fra onsdag rundet

Der findes jo butikker hvor priserne er hele tal. Ved siden af hvor jeg
bor ligger der en eksklusiv herremodebutik, som kun har hele priser.

Habit: 5.000,-

Slips: 700,-

og så videre

Genialt og nydeligt.

Jeg er sgu godt klar over at 4.999.95 er det samme som 5.000,- og når
man er oppe i det leje, så er der jo ingen der alligevel gider at sige;
Hvad koster den? 4.999,95........

Hvad koster den? Den koster 5.000,-

Færdig arbejde.

Det er jo helt latterligt at en pose kaffe koster 27,95 i Netto -
hvorfor kan den ikke bare koster 28,-?

Fra : alexbo

Dato : 29-09-08 14:02

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> Det er jo helt latterligt at en pose kaffe koster 27,95 i Netto -
> hvorfor kan den ikke bare koster 28,-?

Irma forsøgte for en del år siden at gå over til hele priser, omsætningen
faldt så meget at de måtte opgi.

Det er åbenbart dybt begravet i mennesker at selv om man udmærket ved at der
ikke er forskel på 27,95 og 28,00 så registrerer hjernen den sidste
forretning som dyrere end den første.

Forøvrigt er jeg selv tit i tvivl når nogen spørger om en pris, var det nu
27,95 eller 28,95, jeg oversætter 27,95 til 28, og to timer efter kan jeg
ikke huske om det nu var 28,95.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-09-08 15:47

alexbo skrev:

> Irma forsøgte for en del år siden at gå over til hele priser, omsætningen
> faldt så meget at de måtte opgi.

Det har i så fald ikke været så galt, at de har mistet
modet. Irma kører med "hele" priser, hvilket du ved selvsyn
kan tjekke her:
http://irma.dk/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=489&sSideNavn=Aktuelle+tilbud+i+Irma&selectshow=Aktuelle%20tilbud%20i%20Irma
hvis du ikke har en lokal Irma.

Hvis linket ombrydes: http://tinyurl.com/4efxcs

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : alexbo

Dato : 29-09-08 16:06

"Kim Ludvigsen" skrev

> hvis du ikke har en lokal Irma.

Min lokale Irma blev en FAKTA for mange år siden, så jeg har ikke bemærket
at de har taget sagen op igen, eller også har de aldrig forladt den og det
er lukningen af "min" butik jeg har blandet sammen med skævprissagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Infinity

Dato : 27-09-08 22:02

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> ikke kan betale i "intervaller" af mindre end 50 øre? For jeg antager,
> at der ikke tænkes på betaling med forskellige kort?

Man kan vel aftale at betale i hele kroner... (fx køb af større ting)
--
/Infinity

Fra : Jacob

Dato : 28-09-08 08:54

00 - 24 = 0 øre
25 - 74 = 50 øre
75 - 99 = 1 Kr.

http://www.nationalbanken.dk/C1256BE200566AD5/side/25-oere_!OpenDocument

Fra : Peter

Dato : 28-09-08 14:06

Jacob wrote:

> 00 - 24 = 0 øre
> 25 - 74 = 50 øre
> 75 - 99 = 1 Kr.

Så hvis jeg køber noget der koster kr 6.899,25, kommer jeg til at
betale 6.899,50 og jeg kunne lige så godt have købt noget til kr
6.899,74 fordi det kommer også til at koste 6.899,50?

Dvs jeg ville have kr 0,49 "til gode", og hvis prisen bliver kr
6.899,25 burde jeg hurtigt finde noget andet i butikken der koster op
til kr 0,49.

Det skal jeg lige prøve at huske næste gang jeg er ud at handle.

Fra : Knut

Dato : 28-09-08 09:01

Hvad dælen er afrundelse?

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-08 09:18

Knut wrote:
> Hvad dælen er afrundelse?
>
> Knut

Er du ik meget tungnem

Fra : Knut

Dato : 28-09-08 09:19

<Just> wrote in message

> Er du ik meget tungnem

Muligvis - men det er ikke ørerne man bruger her i gruppen!

Knut

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-09-08 09:23

Knut skrev:

>Muligvis - men det er ikke ørerne man bruger her i gruppen!

i andre tilfælde bruges det imellem dem heller ikke

Fra : Knut

Dato : 28-09-08 09:35

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> wrote in message

> i andre tilfælde bruges det imellem dem heller ikke

Det må også være vanskeligt at bruge et vakum!

Knut

Fra : Jubii

Dato : 28-09-08 09:47

"Knut" <enbedreemailadresse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> wrote in message

> Det må også være vanskeligt at bruge et vakum!
>
> Knut

Øregas!
Kom til jurasnak i juragruppen.

Fra : Knut

Dato : 28-09-08 10:53

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Øregas!
> Kom til jurasnak i juragruppen.

Så er der den med 'Tomme tønder b..... ...."

Knut

Fra : Jubii

Dato : 28-09-08 15:41

> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Så er der den med 'Tomme tønder b..... ...."

Godt du har lidt selvkritik. Brug det oftere i stedet for personfnidder.

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-08 10:22

Knut skrev:
> Hvad dælen er afrundelse?

Afrunding, hedder det egentlig.

Afrunding er det at justere et beløb så det kan betales med hele mønter.
Det er temmelig besværligt at betale med halve og kvarte mønter, udover
at halve og kvarte mønter har nogle fælt skarpe kanter. Man foretrækker
runde mønter, heraf "afrunding".

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jubii

Dato : 28-09-08 15:40

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Afrunding, hedder det egentlig.
>
> Afrunding er
Unødvendigt med forklaringer, han skulle blot buldre, den tomme tønde
han er.

Fra : Knut

Dato : 28-09-08 17:49

> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Unødvendigt med forklaringer, han skulle blot buldre, den tomme tønde han
> er.

Hvad udgør dit eget bidrag - Jubelidiot!!

Knut

Fra : Jubii

Dato : 28-09-08 19:40

"Knut" <enbedreeemailadresse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Hvad udgør dit eget bidrag - Jubelidiot!!
>
> Knut

Mere bulder, den stakkel.

Fra : claus b.p.

Dato : 02-10-08 00:27

Knut wrote:

> Hvad udgør dit eget bidrag - Jubelidiot!!
>
> Knut

Kender du også ordet "infantil"

Ploink

Fra : Bo

Dato : 28-09-08 10:02

On 27 Sep., 22:39, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:
> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Jeg bor i EØS-land mindste mønt 1 cent = 7,5 øre her betaler vi altid
kontant, nogle butikker runder ned/op efter deres egen opskrift, andre
beder én om den 1 cent, hvis jeg har købt for 10,06 og lægger 10,05 op
på bordet (hvis jeg ikke har 1 cent), jeg har også lagt 10,10 op på
bordet og får 5 cent tilbage, det er forskelligt i butikkerne, LIDL-
kæden er den mest nøjregnende af dem alle. Blot for at fortælle
hvordan det er i EØS-land. Tankstationer alle betjente, sørger altid
for at ramme hel-Euro vh Bo